zondag, 17 mei 2020

TEST: Mitsubishi Space Star: Vers bloed voor instapmodel

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Mitsubishi Space Star: Vers bloed voor instapmodel © Mitsubishi
Het is stil in het segment van de mini’s dat vooral door langlopende modellen wordt bevolkt. Terwijl veel constructeurs de kat uit de boom kijken, speelt Mitsubishi op zeker en geeft zijn instapmodel Space Star een flinke beurt. Een vlotte auto voor weinig geld, dat is de Space Star. Op voorwaarde dat je de hoger geprijsde uitrustingsniveaus links laat liggen, tenminste. 



Kleintjes worden groot. In de autowereld is het niet anders. Elke auto groeit een paar centimeter bij de lancering van een nieuwe generatie. Het gaat dermate snel dat de autoconstructeur zich genoodzaakt ziet telkens een totaal nieuw instapmodel te creëren. 
Mst050

Zeldzaam zijn de autobouwers die het roer helemaal omgooien en een model van de middenklasse tot een mini herleiden. Het was het lot van de Mitsubishi Space Star. Geboren net voor de millenniumwende toen de monovolumes de sier maakten. De in het Nederlandse Born gebouwde Japanner was een rivaal van de populaire Citroën Xsara Picasso. Om maar te zeggen dat het geen instappertje betrof. 

Dat geldt wel voor de jongste Space Star die in 2012 voor de Europese markt werd ontwikkeld op basis van de zesde generatie Mirage. Een model dat hier nooit werd gecommercialiseerd. Zeven jaar scheiden de grote van de kleine Space Star. Lang genoeg om het publiek te doen vergeten dat de Space Star ooit een volumineuze gezinswagen was.

2020 02 Space Star MY20 Copyright Killian Jouffroy 26 2

Intussen is de Space Star aan de tweede generatie toe. Rijkelijk laat, want een model dat acht jaar meeloopt, is uitzonderlijk. Maar niet in de categorie van de mini’s – in vaktermen het A-segment – omdat heel wat constructeurs de levensduur van de kleine modellen rekken. Daarnaast houden een aantal producenten de laaggeprijsde instappers voor bekeken. De winstmarges zijn immers verwaarloosbaar. 

De keuze in dit segment wordt dus almaar beperkter. Zo zijn de Opel Karl en de Ford Ka+ niet meer in de verkoopbrochures te vinden. Andere modellen groeiden fors zoals de Nissan Micra die twee maten groter werd. Verschillende constructeurs zien geen heil meer in een stadsauto met een klassieke verbrandingsmotor. Hun compacte modelletjes zullen nog uitsluitend met een elektrische aandrijving worden gecommercialiseerd.

Compact en elektrisch… dan kan je wel raden dat de aankoopprijs behoorlijk hoog is. Gelukkig zijn er nog altijd stadsauto’s voor ieders beurs, al is dat dan met een kleine verbrandingsmotor.

2020 02 Space Star MY20 Copyright Killian Jouffroy 34 2

De Space Star behoort tot de categorie van de budgetauto’s. Met een instapprijs van € 11.490 is de benjamin van Mitsubishi een absolute  prijsbreker. Hij telt slechts een paar rivalen in zijn prijsklasse, maar dat zijn driedeursmodellen terwijl de Space Star vier zijdeuren en een kofferklep heeft. Enkel de Dacia’s Logan en Sandero zitten op een vergelijkbaar prijsniveau.

1mitsubishi space star 561

Toch is de Space Star geen uitgekleed model. Veel panelen van het interieur zijn weliswaar van hard plastic, maar het geheel voelt toch nog sfeervol aan. Frisse stoelbekledingen, een herwerkt dashboard met goed afleesbare wijzerplaten en voor de duurdere uitvoeringen een groot navigatiescherm met de jongste infotainmentsnufjes: de Space Star kan gerust nog een paar jaar mee.

001 MIVEC engine

Redelijkheid heerst bij de Japanse constructeur. Daarom wordt het kleinste model enkel aangeboden met driecilindermotoren. Geen turbo’s maar atmosferisch ademende benzinekrachtbronnen met een cilinderinhoud van één en 1,2 liter. De éénliter is 72 pk sterk, de 1.2 heeft 8 pk meer. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf gangen. Een traploze automaat is eveneens verkrijgbaar op de 1.2, maar dan moet je al het derde uitrustingsniveau Intense kiezen. Het kostenplaatje stijgt zo tot € 15.190.

De driecilindermotoren zijn een goede partij voor de Space Star. We verkiezen de 1.2, niet voor zijn hogere vermogen maar voor zijn grotere koppel. De krachtbron toont zich een ijverig beestje. Nooit hadden we het gevoel dat de driecilinder buiten adem was. Daarbij geholpen door het laag gewicht van de Space Star. Hij zet amper 875 kg op de weegschaal, en dat is vandaag de categorie van de pluimgewichten. Elektrische rivalen wegen al gauw het dubbele.

De ophanging is van het klassieke type met een torsieas achteraan. Om de prijs te drukken, wordt de Space Star achteraan tot stilstand gebracht met trommelremmen. Die doen hun taak naar wens omdat ze slechts een beperkte massa tot stilstand moeten brengen.

Met de facelift ging ook de introductie van een aantal rijhulpmiddelen gepaard. Een rijvakcorrectie, automatische noodrem met voetgangersdetectie en een grootlichtassistent zijn beschikbaar, al zijn die elektronische waakhonden voorbehouden voor het hoogste uitrustingsniveau en helaas niet verkrijgbaar op de lagere uitrustingsniveaus. 

2020 02 Space Star MY20 Copyright Killian Jouffroy 30

Vergeleken met vorige generatie heeft de Space Star een meer uitgesproken voorkomen. De neuspartij oogt stoer met zijn boomerang-signatuur, een vlakke motorkap en de ledverlichting. Het koetswerk is 5 centimeter gegroeid tot een totale lengte van 3,84 meter, maar de wielbasis blijft ongewijzigd. Achteraan biedt hij meer zitcomfort dan je van zo’n klein model verwacht. Op kruissnelheid laat de motor zich nauwelijks horen. Accelereren gaat gepaard met een stevig gebrom maar niet zo luid dat het de conversatie van de inzittenden stoort. 

De laagst geprijsde Space Star van het uitrustingsniveau Inform moet het zonder airconditioning en een hoedenplank stellen, maar van de Belgische consument is geweten dat hij nauwelijks interesse toont voor bijna naakte uitvoeringen en nagenoeg altijd een duurdere versie of veel opties verkiest. Een trapje hoger staat de Invite-uitvoering, eveneens met de 1.0-motor, en die biedt voor de prijs van € 12.390 onder andere een manuele airco, DAB-radio, een usb-poort en een bagagecover aan. Het infotainment met aanraakscherm maakt deel uit van de op één na hoogste uitvoering. Het systeem voorziet Tom Tom-navigatie, Apple CarPlay & Android Auto. De eerste upgrade van het kaartsysteem is gratis.

"Mitsubishi geniet een oerdegelijke reputatie voor de betrouwbaarheid van zijn producten maar een fabrieksgarantie van vijf jaar of 100.000 km is graag meegenomen."

We kunnen de Space Star beschouwen als een rustige vastheid in een autowereld die momenteel alle richtingen uitkijkt. Hij rijdt pittig en biedt voldoende ruimte. Technisch is de kleine Japanner conform de jongste milieunormen. Zijn prijskaartje is een opsteker.

 

78
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 14/20
Prijs 17/20
 

Vlotte motoren
Binnenruimte
Prijs

Veiligheidsuitrusting instapversie
Beperkt koffervolume

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy