vrijdag, 08 mei 2020

TEST: Jaguar F-Type: Vier of acht cilinders maar altijd stijlvol

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Jaguar F-Type: Vier of acht cilinders maar altijd stijlvol © JLR
Pittige prestaties en Britse elegantie typeren de Jaguar F-Type, een designjuweeltje met potente krachtbronnen. Een opfrissing van de stijlvolle tweezitter was nodig om gelijke tred te houden met de supercars in een groeiend segment ondanks crisistijden. Jaguar serveert ons op vreugde maar ook teleurstelling want de enthousiast onthaalde zescilindermotor verdwijnt uit het aanbod. Een geoptimaliseerde ophanging en up-to-date infotainment verzachten de pil.

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 16

"De tijd vliegt. Acht jaar geleden kwam Jaguar de roadsterfans verblijden met een gloednieuwe tweezitter. De F-Type was de opvolger van de beroemde E-Type, een model dat wereldgeschiedenis schreef en vandaag nog altijd wordt bezongen als het summum van autodesign. Een kwarteeuw lang bleven de gefortuneerde klanten van de Britse constructeur op hun honger. Want de XJ-S en de XK konden het succes van de E-Type niet evenaren."

New Jaguar F TYPE R Dynamic P450 RWD Fuji White 0033

Geen gemakkelijke opdracht dus voor de opvolger F-Type. Jaguar keerde terug naar het klassieke concept van de roadster met twee sportstoelen en geen kort achterbankje zoals in de vorige 2+2-modellen. Gelijktijdig worden nu een cabriomodel met elektrisch vouwdak en een sierlijke coupé gecommercialiseerd. De hoop op veel meer laadruimte in de coupé moeten we meteen de kop indrukken want voor beide modellen luidt het devies: Neem het allernoodzakelijkste mee tijdens een weekendtrip want het koffervolume is belachelijk klein. Ongetwijfeld de belangrijkste tekortkoming van de F-Type.

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 30

Waar veel hedendaagse supercars gelijken op ruimteschepen gaat de F-Type voor een meer klassiek ontwerp. Een schier eindeloze neus en een korte achtersteven. Old school maar daarom niet minder oogstrelend. Er viel weinig te verbeteren aan het originele ontwerp. De designer hoefde zich niet te vermoeien en kon zich beperken tot enkele discrete ingrepen zoals een groter radiatorrooster en fijn gesneden led-lampen. Achteraan kregen de lichtblokken een hoekiger profiel. Vooral bij de coupé is het contrast tussen het kanariegele koetswerk en het donker getinte glazen dak een blikvanger. Nog voor de F-Type een meter heeft gereden, oogt hij als één brok dynamiet. 

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 59

De meest krachtige versie is die met de vijfliter achtcilindermotor met 575 pk (€ 127.530), een vermogen dat voordien het alleenrecht was van de topuitvoering SVR. Deze machine staat garant voor een machtsexplosie. Voor het spurtnummertje naar 100 km/h heeft de V8 slechts 3,7 seconden nodig. Mag het iets minder maar daarom nog altijd even indrukwekkend dan biedt Jaguar ook een uitvoering met 450 pk aan (€ 93.880). De snelste F-Type heeft standaard vierwielaandrijving maar de 450-versie kan met een klassieke achterwielaandrijving of met 4x4 worden besteld. 

Voor wie de achtcilinder fiscaal te hoog is gegrepen, biedt de Britse constructeur ook een tweeliter viercilinder Ingenium-motor met een vermogen van 300 pk aan. Deze krachtbron was voor de facelift reeds verkrijgbaar en kon op een ruime afzet rekenen. Waar de V8 met een compressor wordt aangeblazen, doet de viercilindermotor het met een brandstofvriendelijkere turbotechniek. Spijtig, maar Jaguar biedt in Europa geen 3.0 zescilindermotor meer aan. En was dat nu net de felst bezongen krachtbron bij vorige generatie. Vooral de S-versie werd algemeen als de beste combinatie geloofd. De zescilinder F-Type was ook nog met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar, nu worden alle versie standaard uitgerust met een 8-trapsautomaat. Een beslissing die we niet betreuren omdat de jongste Quickshift-versnellingsbak nog sneller en preciezer schakelt.

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 36

Maar de emissienormen deden de zespitter de das om. Jaguar is niet de enige constructeur die deze beslissing moet treffen. Ook Porsche heeft de zescilinder van zijn Boxster gewipt voor een weliswaar pittige viercilinder. Maar bij Jaguar gaapt nu wel een grote leemte tussen  vier en acht cilinders.

De F-Type 2.0 (€ 65.100) is echter geen kneusje. Hij schiet goed op en heeft aardig wat koppel onderin. Ondanks het lagere vermogen toont de instapper zich harmonieuzer dan de achtcilinderversie. Hij stuurt lichter, daarbij geholpen door een adaptieve ophanging met nieuwe schokdempers, gewijzigde stabilisatorstangen en gewrichten achteraan. 

De tweelitermotor produceert aardig wat decibels maar die zijn nauwelijks hoorbaar binnenin. Een pluim voor de geluidsisolatie van het linnen vouwdak dat elektrisch wordt bediend. Cabriofans moeten wel € 7.000 extra neertellen, een stevige meerprijs voor de nieuwe roadster die bovendien € 3.100 duurder is (€ 72.220) dan het vorig model. Ook het prijskaartje van de nieuwe 2.0 coupé is € 3.100 gestegen.

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 13

Overtuigt de 2.0 met zijn perfecte balans, voor de sensaties van een supercar moet je aan het stuur van de V8 plaatsnemen. Met tuitende oren en het gevoel van opperste opwinding scheurt de krachtigste F-Type uit de startblokken. Het gebrom van een bonkig mannenkoor tovert een glimlach op het aangezicht van bestuurder en passagier. De achtpitter doet wat je van hem verwacht: ruwe kracht, forse acceleraties en een sound om high van te worden. Geniet er nog even van want de elektrische opvolgers van de toekomst zullen lang niet zo’n emoties losmaken. 

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 12

De vorige generatie met V8-motor miste het speelse gedrag van de zescilinder. Hij stuurde minder precies en voelde zwaar op de neus aan. Zijn opvolger gedraagt zich lichtvoetiger waardoor de afwezigheid van de zescilinder minder als een gemis wordt ervaren. Maar een massa van ruim 1,7 ton vertaalt zich wel in een fors verbruik wanneer het gaspedaal op de plank gaat. 

Het veercomfort valt mee. De F-Type houdt het midden tussen een comfortabele GT en een raszuivere sportwagen. Maar met de adaptieve ophanging heb je keuze voor meer comfort of een snediger weggedrag. 

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 43

Het dashboard was aan een upgrade toe. Dat is nu gebeurd met een volledig digitaal instrumentenbord en een navigatiescherm van 12,3 duim. De bestuurder kan kiezen tussen enkele en dubbele digitale wijzerplaten of een panoramische wegenkaart naar analogie met de virtuele cockpit in de Audi’s.

New Jaguar F TYPE R Coupé AWD Sorrento Yellow 40

In- en uitstappen vergt enige souplesse van de gebruikers wegens de brede wangen van de sportstoelen en de lage daklijn. Nuttig is de smalle deurdrempel die verhindert dat je de benen besmeurt aan het koetswerk. De koffer slikt amper bagage maar ook het interieur telt weinig en te kleine bergvakken. Je kan amper een flesje water in de deurvakken kwijt. 

Regelmatig dus even stoppen en vanop een terrasje de F-Type bewonderen. Want ook als hij niet rijdt, blijft hij een stilistisch pareltje.

De Jaguar F-Type kan opnieuw een tijdje mee. Hij rijdt snediger maar niet minder comfortabel en zijn instrumentarium treedt het digitale tijdperk binnen. De stap tussen de vier- en de achtcilindermotor lijkt bijzonder groot. Fiscale overwegingen zullen uiteindelijk de keuze van de koper bepalen. 

85
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Tijdloos design
Rijgedrag
Fiscaal gunstige viercilinder 

In- en uitstappen
Geen zescilindermotor
Beperkt koffervolume

 

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy