zondag, 05 april 2020

TEST: Kia XCeed 1.6 T-GDi 204 pk DCT Sense

TEST: Kia XCeed 1.6 T-GDi 204 pk DCT Sense © Patrick Theunissen
Kia positioneerde zich lange tijd als een goedkoop alternatief voor de Japanse merken. Tien jaar geleden kwam daar verandering in en sindsdien ligt de klemtoon op value for money en design. Kia is niet langer een budget- maar een succesvol kwaliteitsmerk. Getuige hiervan de XCeed waarmee de Zuid-Koreaanse constructeur hoge ogen gooit. 



Vorige zomer voegde Kia met de XCeed een vierde model toe aan de succesvolle Ceed-familie, als aanvulling op de hatchback, SW en ProCeed. Kia omschrijft de XCeed als een CUV (Crossover Utility Vehicle) die zich qua prijs (vanaf € 23.990) en afmetingen (4,395 x 1,826 x 1,495 m) positioneert tussen de Stonic en Sportage.

XCEED05

Inspelen op de vraag van de consument

De XCeed anticipeert op de groeiende vraag naar modellen die meer emotie en dynamisme uitstralen dan de klassieke SUV zonder dat ze inboeten aan functionaliteit en look. De coupé-achtige koetswerklijn bezorgt de XCeed inderdaad een sportief silhouet waardoor die opvallend veel bekijks heeft. Ondanks de beschermlijsten op de wielkasten en zijdrempels alsook de zilverkleurige dakrails en metalen bodemplaat in de achterbumper is de XCeed geen vierwielaangedreven off-roader maar veeleer een gebruiksvriendelijke en betrouwbare crossover voor woon-werkverkeer.   

XCEED01 2

Simpel en gebruiksvriendelijk

Binnenin borduurt de XCeed voort op het eigentijdse interieurdesign van de Ceed-reeks. Wat meteen in het oog springt is het ‘zwevende’ aanraakscherm van het infotainmentsysteem. Het onderste deel van het dashboard bevat een reeks aanraakgevoelige toetsen, draaiknoppen en schakelaars die de airco en het audiovolume regelen. Kia houdt het bewust simpel en gebruiksvriendelijk. Het interieur is afgewerkt met zacht aanvoelende en kwaliteitsvolle materialen, voor de binnenbekleding kan de klant kiezen uit stof, kunstleder of echt leder. Voor wie dat nog niet volstaat, houdt Kia een extraatje achter de hand in de vorm van een gedurfd interieurkleurenpakket met gele stiknaden voor de zetels en deuren en gele zetelranden. 

XCEED35

Compleet uitgerust

De geavanceerde veiligheids-, connectiviteits- en infotainmentfuncties van de XCeed maken hem tot een van de meest rijkelijk uitgeruste en hoogtechnologische modellen in zijn segment. Als een van de eersten in Europa is hij uitgerust met het innovatieve UVO Connect met geïntegreerde SIM-kaart dat gegevens verzamelt over de wagen en over de ritten die hij heeft afgelegd. De bestuurder kan voor vertrek rechtstreeks routes naar zijn wagen verzenden en op elk moment de locatie van zijn auto terugvinden. Het optionele navigatiesysteem met 10,25” groot aanraakscherm beschikt over een meervoudige Bluetoothaansluiting waardoor twee mobiele toestellen tegelijk met de auto kunnen verbonden worden. Door de geavanceerde ‘split screen’-functie kunnen de gebruikers meerdere voorzieningen tegelijk beheren en opvolgen. De nieuwkomer is bovendien leverbaar met een indrukwekkend groot 12,3” touchscreen ter vervanging van de klassieke snelheidsmeter en toerenteller. De optielijst omvat ook nog een hoogwaardig JBL-audiosysteem, een verwarmbaar stuurwiel, voorruitverwarming, elektrisch verwarmbare buitenspiegels, verwarmbare en geventileerde voorzetels en een verwarmbare achterbank. Premiumniveau dus. 

Breed spectrum

De XCeed is leverbaar met drie turbobenzinemotoren van 140 pk tot 204 pk. Dieselen kan je met de 1.6 CRDi met 115 pk of 136 pk. Een plug-in hybride (1.6 GDi PHEV 6 DCT) staat in de prijslijst vanaf € 36.490. De XCeed is alleen leverbaar met voorwielaandrijving, om de eenvoudige reden dat slechts een kwart van de SUV-klanten opteert voor vierwielaandrijving. Kia staat ook voor efficiëntie. 

XCEED07

Voor onze test reden we met de 1.6 T-GDi 204 DCT ISG met 204 pk in combinatie met een vlot schakelende 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Met deze aangename krachtbron versnelt de XCeed in 7,5 seconden van 0 tot 100 km/h, de topsnelheid bedraagt 220 km/h. 

De XCeed is hoger (+5 cm) dan de gewone Ceed en biedt meer bodemvrijheid (in totaal 18,4 cm), zodat dit avontuurlijk uitziende model beter uit de voeten kan op het onverhard. De rijhoogte nam toe via een eenvoudige ingreep: een andere ophanging en een grotere wielmaat. Hoe simpel kan het leven zijn. 

Dankzij zijn stevig onderstel beschikt de XCeed over een bovengemiddeld goede wegligging. Hij voelt solide aan en bezorgt zijn bestuurder een gevoel van geborgenheid en veiligheid. 

XCEED17

De gestage opmars van Kia in Europa is geen toevalstreffer maar het resultaat van een intelligente langetermijnstrategie die gepast inspeelt op de vraag van de Europese consument. Met de Sorento, Sportage, Niro, Stonic en XCeed is de Zuid-Koreaanse constructeur zeer goed vertegenwoordigd in het belangrijke SUV-segment. Het budgetmerk van weleer is uitgegroeid tot een succesvol kwaliteitsmerk en munt uit door value for money en innoverend design. Meer moet dat niet zijn. 

 

78
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Geslaagd design
Uitrusting

Matige beenruimte achterin


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy