zondag, 22 maart 2020

TEST: Audi RS Q3 Sportback: Leve de vijfcilinder!

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi RS Q3 Sportback: Leve de vijfcilinder! © Audi AG
De vorige RS Q3 was er maar in één uitvoering, de nieuwe is er als “gewone” maar ook als extra trendy Sportback, met een coupéachtig silhouet maar voor het overige exact dezelfde motor, ophanging, uitrusting en prestaties. Die Sportback verschilt dus alleen door zijn andere look. Maar in hoeverre is die RS Q3 -of hij nu het Sportback-koetswerk heeft of niet – een waardig RS-model?


A1913102 large

Met zijn aflopende coupéachtige daklijn is de RS Q3 Sportback met een hoogte van 1.557 millimeter 45 millimeter lager dan de RS Q3. De oplopende schouderlijn ligt op de Sportback lager dan op het zustermodel en verlaagt het optische zwaartepunt van het koetswerk.

A1913145 large

De wielkasten zijn 10 millimeter breder dan op de gewone Q3 en benadrukken samen met een hele reeks koetswerkdetails de sportieve inborst van deze RS-modellen. De Sportback lijkt daarbij nog net iets sportiever en breder dan zijn zustermodel door de lage achterruit en zwartglanzende dakspoiler.

A1913144 large

Voor het eerst wordt de RS Q3 ook geleverd met een dubbel RS-uitlaatstysteem met grote ovale uitlaten (geen nepexemplaren hier) aan beide zijden in plaats van één enkele pijp zoals op zijn voorganger. Die leveren een mooie soundtrack, maar het is vooral de symfonie van de vijfcilinder-in-lijn motor die begeerlijk is.

De eerste RS Q3 die vanaf 2013 verkrijgbaar was puurde eerst 310, dan 340 en daarna als Performance-model zelfs 367 pk uit die vijfcilinder, dus de nieuwe moest nog beter doen als Audi de logica wilde volgen die zegt dat elke nieuwe generatie altijd weer krachtiger moet zijn dan de vorige. Terwijl vroeger ook Volvo en Ford vijfcilinders in het gamma hadden, is Audi vandaag de enige constructeur die nog zo’n motor aanbiedt, en dan alleen in de TT RS, de RS 3 die binnenkort een opvolger krijgt en deze RS Q3. Met zijn cilinderinhoud van 2,5 liter, 400 pk en 480 Nm aan koppel is deze motor een juweeltje. De nieuwste generatie van de 2.5 TFSI is 26 kg lichter en heeft 17 procent meer vermogen dan zijn voorganger, bij een ongewijzigde cilinderinhoud van 2.480 cc, en doet het voor de laatste keer nog zonder (mild) hybride ondersteuning of 48 Volt-architectuur. Hij laat de RS Q3 en RS Q3 Sportback naar de 100 km/h sprinten in 4,5 seconden, terwijl de topsnelheid standaard tot 250 km/h begrensd is, of tot 280 km/h als je voor die in ons land zinloze optie een flink bedrag veil hebt. 

Het oneven aantal cilinders en de specifieke 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde ervan resulteren in een heel speciaal ritme en een uniek en beklijvend motorgeluid. Het dubbel afgetakte RS-uitlaatsysteem onderstreept het karakteristieke geluid van de vijfcilinder daarenboven nogmaals en het resultaat is een begeesterende soundtrack die met geen ander motortype vergelijkbaar is en echt een meerwaarde is voor een autoliefhebber.

Audi Sport kreeg voor deze vijfcilinder trouwens al negen keer op rij de Engine of the Year Award, en dat wil wat zeggen. Het is dan ook de motor die de grootste troef is van de RS Q3.

A1913108 large

Met een gemiddeld testverbruik van 11,7 l/100 km kan je hem moeilijk zuinig noemen, maar een dergelijke waarde is natuurlijk perfect normaal voor een 400 pk leverende sportieveling met vierwielaandrijving die erom vraagt om flink de sporen gegeven te worden.

A1913106 large

De RS draagt natuurlijk een “quattro”-badge, wat betekent dat het vermogen van de vijfcilinder naar een permanente quattro-vierwielaandrijving wordt gestuurd via een soms wat aarzelende DSG-automaat met zeven versnellingen. Het vermogen wordt naar behoefte over de assen verdeeld via een meerschijvenkoppeling terwijl een koppelregeling per wiel een eerder veilig dan speels rijgedrag verzekert. De vierwielaandrijving staat garant voor vrij veel grip en de RS Q3 gaat in te snel genomen bochten progressief ondersturen, waarbij een bestuurder met vertrouwen het gaspedaal nog dieper kan induwen om zo het koppel meer naar de achterwielen te sturen en alsnog dieper de bocht in te duiken, en iemand met minder vertrouwen de Q3 door gas lossen gewoon terug in het gareel dwingt. Dat onderstuur wordt uitgelokt door de dwarse plaatsing van de vijfcilinder, net voor de vooras. Bij een normale rijstijl gedraagt dit RS-model zich neutraal en voldoende makkelijk om ook minder geschoolde bestuurders de indruk te geven alles onder controle te hebben. Weinig verraderlijk dus, en dat is misschien maar goed ook, voor een auto die slechts in extreem zeldzame gevallen de openbare weg zal verlaten.

A1913127 large

Het Audi Drive Select-systeem zorgt ervoor dat de vierwielaandrijving, de ophanging, de versnellingsbak, de motor en de stuurinrichting op verschillende wijzen afgestemd kunnen worden naargelang de voorkeur van de bestuurder. Het gaat dan over de modi Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency en Individual of, als alternatief voor de Individual-modus, twee nieuwe RS-modi. Die twee modi, RS1 en RS2, zijn individueel te programmeren en kunnen makkelijk opgeroepen worden door de “RS Mode” knop rechts op het stuurwiel, naar het voorbeeld van de M1- en M2-knoppen in BMW’s M-modellen. 

A1913140 large

De RS-sportophanging legt het koetswerk tien millimeter lager dan bij de gewone Q3’s, en achter de aluvelgen van 20 of optioneel 21 duim zitten flinke remschijven met zes zuigers die goed opgewassen zijn tegen hun taak en -voor wie veel geld over heeft- vervangen kunnen worden door nieuwe keramische RS-exemplaren. Naast de standaard RS-sportophanging kan de RS Q3 ook besteld worden met de “Plus”-versie van die ophanging die ook over Dynamic Chassis Control (DCC) beschikt, waarbij een elektrische klep de oliestroom naar de demperzuigers bedient, voor een verbeterde rijdynamiek, een betere stabiliteit, meer comfort bij een rustige rijstijl en een levendiger weggedrag. De meerprijs van € 1.000 voor deze aan te raden “ophanging met demperregeling” is alleszins aanvaardbaar, wat we niet kunnen zeggen van zwaar overprijsde opties als het reeds vermelde Pack Top Speed dat 30 km/h extra factureert aan € 1.530, de achteruitrijcamera (ja, die is niet standaard op deze auto) van € 490 of de vrij overbodige Motorafdekking in carbon (€ 510).

A1913128 large

Het interieur is dat van de gewone Q3, maar dan wel specifiek aangekleed, met de nog steeds onvolprezen Audi Virtual Cockpit in RS-design en voor het eerst ook echte RS-sportstoelen met alcantara-inleg, een specifiek honingraatpatroon en geïntegreerde hoofdsteunen die zeer goed zitten maar maar liefst € 2.760 aan de eindfactuur toevoegen.

A1913131 large

Als moderne Audi beschikt hij natuurlijk ook over het nieuwe MMI-aanraakscherm dat wel gevoelig is aan vuile vingers. De Q3 krijgt trouwens extra punten omdat -in navolging van BMW- ook Audi (en VW) nu draadloos Apple Carplay aanbieden, wat in combinatie met de Qi-inductielader in de centrale console zorgt dat iPhone-gebruikers met een recente smartphone niet langer met kabels moeten sukkelen.

De koffer van beide RS Q3-modellen is met 530 liter meer dan toereikend, en het plaatsaanbod voor de benen is aanvaardbaar. Achterin is er in de Sportback echter weinig hoofdruimte, door de aflopende daklijn, dus wie grote passagiers vervoert is op dat vlak beter af met de “normale” RS Q3 dan met de wat elegantere Sportback.

A1913132 large

De afwerking is zoals steeds bij Audi feilloos, al merk je aan de harde kunststoffen onderaan de deuren en het dashboard dat de Q3 geen Audi uit het topgamma is. Eigenlijk onaanvaardbaar als je kijkt naar het prijskaartje.

A1913139 large

Met een standaard catalogusprijs van € 64.400 is de RS Q3 Sportback € 1.500 duurder dan de € 62.900 kostende RS Q3, en onze testwagen had een brutoprijs van € 84.550. Dat zijn enorme bedragen voor een compacte SUV, zelfs wanneer die uitgerust is met een dijk van een motor en een correcte standaarduitrusting, en vergelijkbaar met wat een (weliswaar minder krachtige) Porsche Macan moet kosten. Maar wie liefheeft, telt niet, en dat weet Audi natuurlijk ook. Rechtstreekse concurrenten zijn er eigenlijk niet, want de BMW X2 M35i heeft 100 pk minder, de toekomstige Mercedes-AMG GLA 45 belooft even krachtig te worden maar heeft geen vijfcilinder, en de Porsche Macan speelt eigenlijk in het hogere segment van de Q5 en X3.

Je kan van een sportieve SUV niet dezelfde sportiviteit verwachten als van een lichtere en minder hoog op zijn wielen staande berline of coupé. Toch weet de RS Q3 een hoge mate van sportiviteit en zeer stevige prestaties te koppelen aan een aanvaardbaar rijcomfort. 

82
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Uitzonderlijke vijfcilinder
Prestaties
Adaptieve demperregeling 

Prijs
Hoofdruimte achterin (Sportback)

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy