woensdag, 04 maart 2020

TEST: Porsche 718 Cayman GT4: Red Hot Chili Pepper

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche 718 Cayman GT4: Red Hot Chili Pepper © Ben Verlooy
Met de 718 Cayman komt Porsche wel erg dicht bij de ideale sportwagen. Middenmotor, achterwielaandrijving, een uiterst precieze besturing en een ongeëvenaard weggedrag. Tot voor kort was de Cayman S met zijn 2,5 liter van 350 pk en vier cilinders het topmodel, maar daar kwam verandering in toen Porsche met de tweede generatie van de GT4 een kroon op het Cayman-gamma kwam plaatsen. Wij genoten enkele dagen van een knalrood exemplaar, een echte Red Hot Chili Pepper…



DNK06499

Dat je zal opvallen met een knalrode (Guards Red) Porsche met gouden velgen, een joekel van een achtervleugel, een brede en lage frontsplitter en een fijn concert uit de twee uitlaten is geen verrassing. Wil je anoniemer door het verkeer laveren kies je beter iets anders. In het rood is hij trouwens extra opvallend, omdat dat toch de kleur is die vaak geassocieerd wordt met die Italiaanse volbloed. Wij reden hem enkele dagen door weer en wind, en telden talloze hoofden die zich omdraaiden, waarbij de meesten ook goedkeurend keken. Alleen al daarom is het rijden met zo’n echte sportwagen altijd een belevenis.

DNK06579

Nu is de GT4 ook geen gewone Cayman. Er werd erg veel aandacht besteed aan het stroomlijnconcept, waardoor hij tot 50 procent meer downforce genereert. Aanpassingen zijn bijvoorbeeld de nieuw ontworpen uitlaatdemper achteraan die ruimte laat voor een functionele diffuser die 30 procent van de downforce op de achteras levert. Achteraan doet de grote vaste vleugel op dat vlak ook zijn duit in het zakje, door zo’n 20 procent meer downforce te genereren dan die van de vorige GT4. Vooraan vallen de grote voorspoilerlip en de “air curtains” die de luchtstroom langs de voorwielen tot rust brengen op. Aan de zijkant zijn er de typische luchtinlaten voor de achterwielen die de middenmotor moeten koelen.

We waren al vol lof over de 718 Boxster en Cayman met de nieuwe viercilinder, maar voor velen is een sportwagen van Porsche niet compleet zonder “flat six”-zescilinder boxer. Het merk uit Zuffenhausen luisterde naar de liefhebbers en stelde eerst de Cayman GT4, de even krachtige Boxster Spyder en onlangs ook de GTS-versies voor, die centraal geen vier maar zes cilinders tellen en dus de echte Porsche-erfenis levendig houden.

De GT4 is het absolute topmodel van de 718-modelfamilie. Zijn atmosferische vierliter met zes cilinders kan tot 8.000 toeren aan en ontwikkelt 420 pk. De GT4 is compromisloos sportief, als “instapmodel” van het GT-straatgamma van Porsche, waar je verder ook de 911 GT3, GT3 RS en GT2 RS in terugvindt.

Die vierliter is gebaseerd op de turbomotoren van de huidige 911. Zijn cilinderinhoud steeg tot vier liter en de turbo’s werden weggelaten. Met 420 pk levert hij een flinke 35 pk meer dan de vorige GT4-generatie. Hij kreeg een hele reeks technische snufjes mee, zoals adaptieve cilinderregeling waarbij het injectieproces in een van de twee cilinderbanken onderbroken wordt bij gedeeltelijke belasting, voor een verlaging van het verbruik. Het is ook de eerste hoogtoerige motor die gebruik maakt van hogedrukinjectoren voor de rechtstreekse brandstofinspuiting die elk injectieproces opsplitst in maximaal vijf aparte inspuitingen, opnieuw voor minder verbruik en uitstoot. Het variabele inlaatsysteem verzekert daarnaast een optimale gaswisseling in de cilinders. Hightech dus, maar vooral een juweeltje van een motor, die moeiteloos en gretig in de toeren klimt, erg lineair is en echt onverwoestbaar aanvoelt. 

DNK06687

De handgeschakelde zesbak, met een fijne, korte pook met bolle bovenzijde en alcantarabekleding, schakelt heerlijk mechanisch en “klikt” echt in versnelling. De spreiding is vrij lang, en vooral de tweede is naar mijn gevoel wat te lang gespreid, maar door het maximumkoppel van 420 Nm heb je ook bij lage toerentallen niet de indruk dat de auto koppel tekortkomt. Later dit jaar wordt ook de PDK-automaat verkrijgbaar op de GT4. Die belooft nog wat sneller te zijn.

DNK06701

Erg leuk is ook de “Auto Blip”-knop op de centrale console, die de tussengasfunctie inschakelt, waardoor de GT4 bij terugschakelen een dot gas geeft en je echt helemaal beseft dat je met een sportwagen rijdt. Jammer wel dat zowel die tussengasfunctie als de knop voor de sportuitlaat telkens opnieuw moeten ingedrukt worden na vertrek, omdat beide functies zich automatisch uitschakelen als je de motor stilgelegd hebt.

Als je over Porsches met het “GT”-label spreekt, spreek je ook over opmerkelijke prestaties. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconden ben je niet bepaald traag, en een top van 304 km/h spreekt al evenzeer tot de verbeelding. Maar absolute prestaties zijn van geen tel als de beleving ontbreekt, en laat het nu net op dat vlak zijn dat de GT4 zijn gelijke niet kent.

DNK06620

Met de atmosferische zescilinder vlak achter je rug en de korte pook onder je rechterhand biedt deze 718 je -telkens wanneer de verkeersomstandigheden het toelaten- een orgastische ervaring door de heerlijke motorsound die, eenmaal de 5.000 toeren gepasseerd overgaat in een gehuil dat elke liefhebber kippenvel bezorgt. Het gaat dan echt om het geluid van de boxermotor, want de uitlaat is in de auto niet meer te horen als je zo hoog in de toeren gaat en maakt hoe dan ook een stuk minder kabaal nu hij verplicht uitgerust is met partikelfilters. Hoe dan ook biedt de GT4 ook op auditief vlak niet meer of minder dan authentiek kippenvel. 

En dat kippenvel gaat ook gepaard met een heerlijke duw in de rug, die hier -in tegenstelling tot bij veel turbomotoren – erg lineair is, waarbij met het klimmen van de naald van de toerenteller ook de duw in de rug toeneemt, en je haren rechtop komen van het plezier dat analoog autorijden nog kan bieden.

DNK06629

Het onderstel is zo uitgekiend en stabiel en het rijevenwicht zo onverwoestbaar dat je je afvraagt waar de grenzen van de GT4 liggen. Zelfs aan bochtensnelheden die makkelijk twintig kilometer per uur hoger liggen dan bij andere sportieve auto’s geeft de GT4 geen krimp, maar eenmaal je hem over zijn (verre) limieten dwingt, is het wel zaak een vaste hand te hebben, en ben je blij dat het Porsche Stability Management (PSM)-systeem waakt. Die stabiliteitscontrole is trouwens sportief afgesteld, en laat licht uitbreken van de achteras toe. Pas bij echt forceren onderstuurt hij, maar om hem -met het ESP en de tractiecontrole uitgeschakeld- rond zijn as te laten gaan moet je dan weer amper moeite doen. 

DNK06536

Op droge ondergrond hadden de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (achteraan 295/30 ZR20 en vooraan 245/35 ZR20) weinig problemen met het vermogen, al durfden de achterwielen ook dan zelfs in tweede of derde lichtjes te spinnen, maar wanneer het regent is het toch opletten geblazen, omdat 420 pk en 420 Nm op die brede achterwielen alleen dan niet evident is.

De ophanging is -ook zonder het inschakelen van de sportstand- hard, maar hoe sneller je rijdt, hoe minder last je daarvan hebt. Opnieuw een bewijs dat dit eigenlijk een circuitauto is die je ook op de openbare weg mag gebruiken en niet omgekeerd.

DNK06636

Omdat je met zo’n Porsche al erg snel aan erg hoge snelheden rijdt, is een flink stel remmen onontbeerlijk. Onze testwagen beschikte over de normale geperforeerde GT4-remmen van 380 mm met monobloc remzadels met zes zuigers vooraan en vier zuigers achteraan, die echter zo krachtig en onvermoeibaar zijn, dat we ons de investering in carbonkeramische remschijven zouden besparen als we er niet elke maand mee naar het circuit zouden trekken.

DNK06738

Een andere investering die je misschien beter achterwege laat zijn de -nochtans prachtige- volledige sportkuipstoelen uit carbon. Ze kosten niet alleen niet minder dan € 5.844,30, maar zijn vooral bijzonder onhandig bij het in- en uitstappen, waardoor je al gauw beseft dat de GT4, die sowieso al niet de meest praktische is, zeker met die stoelen echt geen auto voor elke dag is.

Als we spreken over de geluidsbeleving aan boord van de GT4 moeten we het ook hebben over het gebrek aan geluidsisolatie. Elk steentje dat de brede banden tegen de wielkasten katapulteren hoor je, en het rolgeluid en de geluiden van de motor en de transmissie zijn altijd duidelijk aanwezig. Dat is perfect normaal voor een sportwagen zoals deze, maar zorgt er wel voor dat het bij normale (snelweg)ritten vermoeiend wordt en dat het handsfree bellen of luisteren naar de radio niet evident is.

Ons verbruiksgemiddelde lag op 13,3 l/100 km, wat wel een stukje lager kan als je je strikt aan de maximumsnelheden houdt en vroeg opschakelt (wat dus wel kan met deze motor), maar dan ontzeg je je natuurlijk wel het intense plezier van het in de toeren jagen van de vierliter.

DNK06535

De praktische bruikbaarheid is natuurlijk beperkt, door de lage, brede frontsplitter waarbij je bij gebrek aan een liftsysteem voor de voorkant zoals bij de 911 GT3 bij elke verkeersdrempel, goot of stenen boord bang bent om een krakend en schurend geluid te horen, maar ook door het (op onze testwagen) ontbreken van een achteruitrijcamera. Gelukkig is er dan de grote vleugel achterop die je toont hoever je nog kan voor je je koetswerk tegen een muur parkeert. Qua kofferruimte blijft de Cayman een topper onder de echte sportwagens, omdat de grote koffer voorin (zoals bij de 911), aangevuld wordt met een kleiner exemplaar achteraan, waar je makkelijk een aktentas en een jas in kwijt kan.

DNK06609

Alle kritiekpuntjes (lawaai, harde ophanging, in- en uitstap met de kuipstoelen…) gaan echter over het gebrek aan dagelijkse bruikbaarheid van deze auto, en zijn dan ook van geen tel als je kijkt naar zijn roeping en opdracht. Dit is een echte sportwagen, gemaakt voor het circuit, die tegelijk ook bruikbaar is op de openbare weg, maar niet voor elke dag. Daarvoor zijn er andere auto’s. Als je hem vaak op circuit wil gebruiken kan je trouwens ook opteren voor het op onze testwagen gemonteerde Clubsport-pakket (€ 4.283,40) dat een stalen rolbeugel bevat, een handbrandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder.

DNK06563

Als je kijkt naar zijn catalogusprijs van € 99.074,80 (€ 123.468,40 met opties voor onze testwagen of exact even veel als een standaard 911 Carrera S met 450 pk), en je kijkt naar de geboden prestaties, beleving en rijplezier voor dat geld, zou je kunnen twijfelen aan het nut van het uitgeven van nog een pak meer geld voor een 911 met een gelijkaardig vermogen, als je weet dat je met het verschil in aankoopprijs nog een auto voor elke dag zou kunnen kopen. Maar geen enkele Porsche is zo mythisch als de 911 natuurlijk…

Weinig auto’s combineren de looks, de prestaties, het absoluut fantastische weggedrag en de beleving zoals deze GT4 dat doet. Deze auto is compromisloos sportief en toont duidelijk aan dat Porsche met de Cayman een serieuze concurrent in huis heeft voor de almachtige 911. Als de versnellingsbak wat korter gespreid was, zou hij mogelijk zelfs sneller zijn dan zijn grote broer, wat Porsche natuurlijk ten allen prijze wil vermijden. Als circuitspeeltje kent hij amper concurrentie voor zijn prijs, maar je houdt er wel best rekening mee dat hij niet geschikt is voor elke dag…

 

85
Aandrijving19/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Fantastische rijbeleving 
Uitzonderlijk weggedrag
Motorsound

Wat te lange gespreide handbak
Onhandige sportkuipstoelen

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy