zaterdag, 14 februari 2015

TEST: Suzuki SX4-S-Cross: booming business

Compacte SUV's zijn razend populair. Het segment begint uit zijn voegen te barsten en er is een ware vechtmarkt ontstaan. Suzuki wil tegen 2016 zo’n 300.000 auto’s verkopen in Europa, en rekent daarvoor op de SX4 S-Cross en de nieuwe Vitara. 


Iedereen welkom

Suzuki verleidt met de SX4 S-Cross. Niet zozeer in passionele, maar zeer zeker wel in rationele zin. Sportief is de SX4S-Cross niet, comfortabel des temeer. Naast zijn geraffineerd en gedurfd profiel bezit de SX4 S-Cross nog een heel aantrekkelijke en belangrijke troefkaart: zijn lage prijs. Voor de ruimte en luxe van een auto uit het C-segment betaal je de prijs van eentje uit het B-segment.

Zoals het hoort

Aan de binnenkant is de Suzuki geen uitblinker. Alle instrumenten en hendels staat opgesteld zoals het hoort, wat maakt dat hij overzichtelijk is en vertrouwen wekt. Hij biedt ruim plaats aan vijf volwassenen en handige opbergvakken in overvloed. Het panoramadak is een aanrader, het grootste in zijn segment overigens. Daarmee lijkt de S-Cross nog ruimer dan hij al is. 

5 sterren EuroNCAP

De Suzuki SX4 S-Cross behaalde de maximale score van vijf sterren bij de crashtest van EuroNCAP. De compacte SUV wordt standaard geleverd met ABS, ESP, 7 airbags (waaronder een knie airbag), hoogwaardige, ultrasterke, maar lichte staalsoorten, Suzuki’s TECT (Total Effective Control Technology) voor optimale bescherming van inzittenden, een pedaalontkoppelingsmechanisme en een Hill-Hold Control. Daarnaast verkleinen energie-absorberende elementen in de neus van de SX4 S-Cross de kans op letsel bij voetgangers in het geval van een onverhoopte aanrijding.

Het toch al hoge veiligheidsniveau van de SX4 S-Cross kan naar wens worden uitgebreid met AllGrip; dit geavanceerde 4x4 systeem is een doorontwikkelde versie van Suzuki’s intelligent All Wheel Drive. In combinatie met ESP zorgt AllGrip voor optimale grip in alle omstandigheden en biedt daardoor de best denkbare veiligheid. Een draaiknop tussen de voorstoelen maakt het bovendien mogelijk de vierwielaandrijving permanent in te schakelen wanneer je vast dreigt te raken of de Sport-stand te activeren, als je alle dynamiek uit de SX4 S-Cross wilt halen. Interessant, maar in de praktijk zullen de bestelbonnen gedomineerd worden door de voorwielaangedreven-variant.

Motoren

De S-Cross is leverbaar met twee motoren, een 1.6 liter benzinemotor van 120 pk die zowel handgeschakeld of met een CVT automaat leverbaar is. De dieselversie is een 1.6 liter van eveneens 120 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. De diesel is geen sprinter: van 0 tot  100km/u in 12 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Geen cijfers waar je haren recht van komen te staan, maar het testverbruik van net geen 5 l/100 km maakt veel goed. 

Aankleding 

De Suzuki SX4- S-Cross is leverbaar in vier uitrustingsniveaus. Ook al ga je voor de instapper dan nog zijn alle nodige comfortvoorzieningen aan boord. Kies je voor de Grand Luxe X, dan word je overspoeld door luxe. Navigatiesysteem gecombineerd met een achteruitkijkcamera, verwarmde lederen zetels en zelfs Xenon koplampen behoren tot de lange standaarduitrusting van de GLX.

De goedkoopste SX4 S-Cross kost catalogus € 16.999 maar surf je naar de site van Suzuki word je overspoeld met forse kortingen. Op de koop toe krijg je 5 jaar fabrieksgarantie, met een maximum van 150.000 km.

Conclusie, wie geen al te hoge sportieve verwachtingen koestert, komt met de SX4 S-Crosss goed aan zijn trekken. We hebben hier te maken met een comfortabele, veilige en betrouwbare compacte SUV met veel ruimte binnenin. Wie voor de dieselmotor kiest, krijgt bovendien een zeer zuinige auto in ruil. 

 

85
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Zuinige dieselmotor
Uitrusting
Binnenruimte

Hoge meerprijs 4x4

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy