dinsdag, 28 januari 2020

TEST: Ford Puma 1.0 Ecoboost Hybrid 125 Titanium X: Meer dan looks alleen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Ford Puma 1.0 Ecoboost Hybrid 125 Titanium X: Meer dan looks alleen © Ford
De Puma werd bij zijn reïncarnatie omgevormd van een kleine coupé naar een crossover-SUV uit het B-segment. Hij heeft dus geen overeenkomst meer met zijn voorganger, op zijn naam na, maar kan wel uitpakken met een reeks kwaliteiten die er een competitief aanbod in dit drukbezette segment van maken.



FORD 2020 Puma Titanium X 014 LOW

De Puma komt als B-segment-crossover zijn ding doen in een nog steeds groeiende niche van de automarkt die al overvol zit. Denk maar aan de gloednieuwe Nissan Juke, Volkswagen’s T-Cross, de Peugeot 2008, Citroën C3 Aircross en de Renault Captur of nog de Skoda Kamiq en de Toyota C-HR. Omdat de vraag naar SUV-afgeleiden zo groot is, en niemand nog een kleine coupé wil kopen was het dus niet onlogisch dat Ford de “Puma”-naam recycleerde.

FORD 2020 Puma Titanium X 007 LOW

Het design van de Puma is sportief en origineel te noemen, met uitgesproken wielkasten, een langzaam aflopende daklijn en een erg expressieve neus met kanovormige koplampen die hem een heel eigen (en sportief) aangezicht geven. 

FORD 2020 Puma Titanium X 055 LOW

Qua aandrijving biedt Ford van bij de lancering de keuze uit vier driecilinders van één liter. De instapmotor is de 1.0 EcoBoost met 95 pk en 170 Nm die momenteel nog niet verkrijgbaar is. Daarboven vind je dezelfde motor met 125 pk en hetzelfde maximumkoppel. Die twee doen het met een klassieke architectuur, maar om het verbruik te drukken (en de prestaties te verbeteren) biedt Ford meteen ook twee mild hybrid-uitvoeringen van de éénliter EcoBoost aan. De eerste is 125 pk en 170 Nm sterk, de tweede levert 155 pk en 190 Nm.

De hybridetechnologie zorgt op papier voor een al bij al bescheiden verbruiks- en uitstootdaling, want met 96 g NEDC of 124 g WLTP doet de 125 pk sterke hybride amper beter dan de even krachtige klassieke motor (103 g NEDC en 131 g WLTP). De 155 pk maakt op dat vlak wel een groter verschil want stoot met 99g NEDC of 126g WLTP amper meer uit dan de 125 pk-uitvoeringen, of ze nu over de mild hybride technologie beschikken of niet.

Die mild hybride-technologie bestaat uit een samenwerkingsverband tussen de klassieke éénliter driecilinder en een 11,5 kW sterke riemaangedreven startmotor/generator (BISG) die de standaard dynamo vervangt en tijdens het remmen en vertragen energie recupereert waarmee een speciale 48 Volt-batterij wordt opgeladen. Dat elektrisch vermogen wordt dan vrijgegeven bij het optrekken en hernemen en drijft ook de elektrische randsystemen aan. Alles gebeurt volautomatisch en je hoeft je nergens iets van aan te trekken. In tegenstelling tot de zogenaamde “full hybrids” zoals bij Toyota is deze technologie niet in staat om de auto volledig elektrisch aan te drijven, en is ze voornamelijk bedoeld om het verbruik en de uitstoot terug te dringen. Ford laat weten dat de 48 Volt-technologie in de Puma het verbruik volgens de WLTP-cyclus met tot negen procent kan laten afnemen. De EcoBoostmotoren van de Puma zijn ook op een ander vlak hoogtechnologisch. Ze beschikken namelijk als allereerste driecilinders over cilinderuitschakeling, een primeur voor Ford en de hele autosector.

FORD 2020 Puma Titanium X 011 LOW

In de praktijk loopt alles volautomatisch en merk je amper iets van al die technologie. Het viel ons op dat de driecilinder bij normale toerentallen erg stil is, en stationair zo goed als onhoorbaar draait. Wanneer je hem echter in de toeren jaagt heeft hij die typische - en wat ons betreft leuke - driecilinderbrom die hem een sportieve touch geeft.

FORD 2020 Puma Titanium X 028 LOW

De prestaties van de 125 pk sterke mild hybrid, die een top heeft van 191 km/h en in 9,8 seconden optrekt tot 100 km/h volstaan ruimschoots en maken het mogelijk om enig rijplezier te puren uit de Puma, die bovendien kan uitpakken met een erg evenwichtig en gezond weggedrag, helemaal in de lijn met wat we van Ford gewoon zijn. Wie voor de 155 pk-uitvoering kiest kan zelfs pieken op 205 km/h en trekt in 9 seconden rond op naar de honderd.

FORD 2020 Puma Titanium X 016 LOW

Tijdens onze test met de 125 pk sterke hybride verbruikten we gemiddeld zo’n 6,3 liter, wat echter lager kan als je niet zoals ons in de bergen tussen Malaga en Marbella rijdt. De vraag blijft daarbij wat de zin is van het aanbieden van een “klassieke” motorisatie en een hybride versie met hetzelfde vermogen (125 pk) en hetzelfde koppel (170 Nm), als je weet dat het prijsverschil amper € 400 bedraagt en de hybride uitvoering door zijn koppelboost aangenamer rijdt. Door de lagere BIV en verkeersbelasting van de hybrideversie verdien je die beperkte meerprijs uiteindelijk terug, en voor fleetklanten helpt elke gram minder uitstoot je aan wat meer fiscale aftrekbaarheid en een lager Voordeel Alle Aard. Het lijkt me dan ook overbodig dat Ford de “normale” 125 pk-versie aanbiedt. 

FORD 2020 Puma Titanium X 050 LOW

Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een goed schakelende manuele zesversnellingsbak. Later dit jaar wordt ook een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling verkrijgbaar, net als een dieselmotor met 120 pk voor veelrijders.

FORD 2020 Puma Titanium X 030 LOW

Het stuur is erg licht en voelt initieel wat kunstmatig aan, maar je went er snel aan. Voor het overige is de afwerking in orde en zijn de gebruikte materialen degelijk. Leuk is dat nu ook Ford op de Titanium X voor door middel van een rits verwijderbare zetelhoezen opteert, wat het makkelijk maakt om je stoelbekleding te reinigen wanneer een van je kinderen per ongeluk zijn drankje of milkshake op de stoelbekleding heeft gemorst.

FORD 2020 Puma Titanium X 062 LOW

De ophanging van de door ons geteste Titanium X-uitvoering was zacht, zelfs op achttienduimwielen. Die van de ST Line is duidelijk anders afgesteld en veel harder, wat sportievelingen zullen waarderen, maar wie comfort zoekt kiest beter niet voor de ST Line.

FORD 2020 Puma Titanium X 066 LOW

Om in zo’n drukbevochten segment het verschil te maken moet je goed gewapend voor de dag komen, en Ford deed dat ook, niet alleen door de moderne (hybride) krachtbronnen, maar ook door de Puma uit te rusten met een hele reeks technologieën uit het hogere segment en door hem uitzonderlijk praktisch te maken. 

FORD 2020 Puma Titanium X 003 LOW

De Puma is met 1,537 meter precies 5,4 cm hoger dan de Fiesta, is ook 14,6 cm langer (4,186 m) en heeft een bijna tien centimeter langere wielbasis (+9,5 cm). Tegelijk is hij ook 7,1 cm breder. Hij staat dus stevig op zijn poten en biedt ook ruim voldoende interieurruimte voor vier, in de hoogte, de breedte en de lengte. Het meest bijzondere is echter zijn koffer, die met tot 456 liter inhoud met de achterbank rechtop niet minder dan 164 liter groter is dan die van de Fiesta. 401 liter voor de hybride versies en 456 liter voor de klassieke motoren is echt wel veel, en dat heeft hij voornamelijk te danken aan de uiterst praktische en goed gevonden Ford MegaBox, een erg diep en bijkomend bergvak onder de makkelijk verwijderbare koffervloer dat een inhoud van 80 liter biedt en perfect geschikt is om omvangrijke en hoge voorwerpen te kunnen vervoeren. Het vlak is 76,4 cm breed, 75,3 cm lang en 30,6 cm diep en je kan er voorwerpen tot 115 centimeter hoog in kwijt, wat echt uitzonderlijk is. Je kan er bijvoorbeeld ook vuile laarzen of natte kledij in opbergen, en nadien kan je dat vak dan eenvoudig uitspoelen met water dat je kan laten weglopen door een stop in de bodem. Ingenieus en handig. Een ander goed idee is de innovatieve hoedenplank. De bagageafdekking werd namelijk in de achterklep gemonteerd en beweegt samen met de kofferklep, waardoor je ze nooit moet verwijderen en er ook geen zijsteunen nodig zijn, zodat de toegang tot de koffer ongehinderd is en extra breed. 

Ook nieuw in het segment is de handenvrije kofferklep die met een trap onder de bumper opent, naar het voorbeeld van auto’s uit hogere segmenten.

Verder pakt Ford op de Puma uit met een hele reeks veiligheidstechnologieën die in dit segment eerder zeldzaam zijn of waren. Zo biedt hij (in combinatie met de automaat) Adaptive Cruisecontrol met Stop & Go, beschikt hij over snelheidsbordenherkenning, een rijvakassistent en een dodehoekdetectiesysteem, naast automatische grootlichten, het Active Park Assist, Wrong Way Alert en een nieuwe functie die de naam Local Hazard Information kreeg. Door de FordPass Connect-modem aan boord worden veiligheidsmeldingen aan de auto doorgegeven en wordt de bestuurder tijdig gewaarschuwd voor obstakels op de weg of mistbanken en dergelijke. Die informatie is afkomstig van lokale autoriteiten, van hulpdiensten en van andere voertuigen die met de cloud verbonden zijn.

Ford biedt de Puma aan als sportieve ST-Line of ST Line X, als meer op stijl gefocuste Titanium of Titanium X en als luxueuze ST Line X Vignale. Van een Trend-basisversie is (voorlopig?) geen sprake. Al bij al een vrij ingewikkeld geheel van uitvoeringen waar een kat zijn jongen niet meer in vindt, maar waar de Fordverkopers gelukkig wel wijs uit raken.

FORD 2020 Puma Titanium X 048 LOW

Als minpuntjes noteren we de bijna onmerkbare massagefunctie op de bestuurders- en passagierszetel en het digitale dashboard, dat standaard is op de ST Line en optie op Titanium en Titanium X. Qua grafische weergave is dat zeker mooi, maar het nogal traag en biedt bovenal geen mogelijkheid om de kaarten van het navigatiesysteem weer te geven, waardoor de meerwaarde eerder beperkt is.

FORD 2020 Puma Titanium X 004 LOW

De voorlopig minst dure Puma is de Titanium, met een catalogusprijs voor de niet-hybride 125 pk-uitvoering van € 23.200. Een echte basisversie is dat echter niet, want standaard biedt de Titanium al automatische koplampen, mistlampen, manuele airco, een lederen stuur en cruise control, verkeersbordenherkenning, Lane Keeping System, voorzetels met massagefunctie, een DAB+-radio en een infotainmentsysteem met onder meer Apple CarPlay en Android Auto, navigatie, parkeersensoren achteraan, een vak voor het draadloos laden van compatibele smartphones, Ford Pass Connect en lichtmetalen velgen van zeventien duim. Voor een -fiscaal terug te verdienen- € 400 extra rij je met de hybride uitvoering van diezelfde auto.   

Niemand zal kunnen ontkennen dat Ford met de nieuwe Puma een volwassen crossover in het B-segment lanceert. Met zijn volledige en up-to-date uitrusting, voldoende krachtige mild hybridmotoren en interessante look zou hij zeker een relevant marktaandeel moeten kunnen verwerven, al wordt het niet evident om de juiste uitvoering te kiezen in het complexe gamma. Ons lijkt het alvast wijs om de niet-hybride versie met 125 pk links te laten liggen, en meteen voor de mild hybrid te gaan. Die kost amper meer maar is fiscaal (iets) interessanter. 

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Aangename mild hybrid driecilinder
Grote en slimme koffer
Uitrusting voor het segment

Beperkte meerwaarde digitaal dashboard
Massagefunctie bijna onvoelbaar
Complexe opbouw gamma

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy