zondag, 12 januari 2020

TEST: Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDi 6-DCT

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDi 6-DCT © Hyundai

Je moet het Hyundai toch nageven. Terwijl anderen er maar over blijven palaveren, doet het Koreaanse merk het gewoon. Elke mogelijke aandrijfmogelijkheid combineren in één model, en dat meteen ook gewoon op de markt brengen aan nog aanvaardbare prijzen. De Kona is zo’n auto die meer aandacht verdient. Daarom testten wij hem, na de elektrische versie al aan de tand gevoeld te hebben, ook als Hybrid.

All New Kona Hybrid 2

Het is perfect mogelijk dat je niet weet welk type motorisatie je best kiest, maar één ding is zeker, je kan die keuze hoe dan ook binnen het Kona-gamma maken. Dat bestaat immers uit versies met een benzinemotor (1.0 T-GDI van 120 pk, 1.6 T-GDI van 177 pk), een diesel (1.6 CRDi met 115 of 136 pk), een volledig elektrische versie met 39,2 of 64 kWh aan batterijcapaciteit, en daarnaast ook nog deze zelfopladende hybride. 

All New Kona Hybrid 14

De hybride Kona is geen plug-inexemplaar, maar een parallelhybride die niet alleen van zijn verbrandingsmotor gebruikmaakt, maar ook van een 43,5 pk sterke elektromotor met een 1,56 kWh grote lithium-ionpolymeerbatterij die door het afremmen van de auto wordt opgeladen. Een Kona kan dus nooit een “fake hybride” zijn voor de Belgische fiscus, en wordt altijd belast op basis van zijn officiële normuitstoot, die met maximumwaarden van rond de 100 g (NEDC) toch beduidend lager ligt dan bij zijn klassieke benzineconcurrenten. 

Het systeemvermogen van de Kona Hybrid bedraagt 141 pk en het maximumkoppel 265 Nm. Die waarden worden bereikt door de combinatie van de 1.580 cc grote Atkinson-viercilinder van 105 pk en 147 Nm en de 43,5 pk en 170 Nm krachtige elektromotor die de verbrandingsmotor zo veel mogelijk bijstaat. Hoewel het systeemvermogen van 141 pk niet gering is, is deze 1.376 kg wegende compacte SUV geen snelle auto. Hij versnelt naar 100 km/h vanuit stilstand in 11,2 seconden (met de 16”-banden, met de 18”-exemplaren doet hij er 11,6 seconden over) en houdt het bekeken bij een top van 160 km/h. Daarmee kan je wel goed mee met het verkeer maar meer ook niet. Dat is echter niet nodig als je roeping er een van zuinigheid en redelijkheid is, en daar scoort de Kona dan wel de nodige punten mee.

All New Kona Hybrid 5

Met een gemiddeld testverbruik van 5,5 l/100 km tijdens onze testweek, inclusief autosnelwegtrajecten met vier volwassenen aan boord en de koffer volgeladen, kunnen we de Kona hybrid ronduit zuinig noemen. Daarmee bewijst hij dat hybridisering een positieve bijdrage levert, door het verlagen van de uitstoot en het verbruik, en dus een mooie tussenweg is in de richting van volledig elektrisch rijden, voor wie daar nog niet aan toe is.

All New Kona Hybrid interior 2

Of de Kona de elektromotor of de viercilinder gebruikt beslist de elektronica volledig autonoom. Afhankelijk van de rijsituatie schakelt het hybridesysteem naadloos over tussen beide aandrijfmodi, en soms draaien beide motoren tegelijk. Je kan niet zelf kiezen om (over korte afstanden) volledig elektrisch te rijden. Bij het vertragen en het remmen wordt de batterij opgeladen, wat je ook kan zien door een metertje in de linkse klok op het dashboard waar je de batterijstatus kan volgen, zoals je rechts ook de resterende brandstof in de benzinetank kan aflezen. 

De Kona Hybrid stelt het zonder toerenteller. In de plaats daarvan krijg je een eco-meter die voortdurend weergeeft of de batterij opgeladen wordt (bij vertragen of remmen), of je je in de ideale “eco”-toestand bevindt bij rustig rijden, of wanneer je met “power” meer van de aandrijving vergt en het verbruik dus verhoogt. Leuk om je bewust te maken van de ideale snelheid en druk op het rechterpedaal, wil je je verbruik onder controle houden. Het werkt ook echt, want volgeladen en met vier personen aan boord moesten we duidelijk rustiger omspringen met het gaspedaal om in de groene zone te blijven, terwijl je wanneer je alleen aan boord bent makkelijk sneller kan rijden zonder dat het pijltje uit de groene zone te verdwijnt.

De Kona hybrid is alleen verkrijgbaar in combinatie met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling, en doet het dus niet met de CVT-automaat die de Japanse concurrenten zo graag gebruiken. Die 6-DCT-automaat telt één verzet minder dan bij zijn broers met conventionele aandrijving, maar is voldoende vlot en zeker aangenamer dan de CVT-automaat van veel concurrenten. 

All New Kona Hybrid interior 1

Het plaatsaanbod voorin is ruim, achterin is het wat minder comfortabel voor wie lange benen heeft, maar we mogen ook niet vergeten dat dit een compacte crossover is en geen grote SUV. De koffer is met 361 liter net voldoende ruim voor normaal gebruik. Centraal op het dashboard valt het grote aanraakscherm van 10,25” op, dat standaard is op de Sky en als optie op de Twist in het Techno Pack vervat zit. Dat bevat het navigatiesysteem en biedt ergonomisch en makkelijk toegang tot alle infotainment- en bedieningsfuncties van de Kona, terwijl het ook Apple CarPlay-integratie bevat.

De afwerking is van een uitstekend niveau. Alles zit stevig in elkaar en de naden sluiten overal mooi aan, al zijn er nog veel harde plastics in het interieur te vinden. 

Qua veiligheid voorziet Hyundai alles wat vandaag zo goed als noodzakelijk is, inclusief snufjes als FCA (Forward Collision Avoidance Assist), een automatisch remsysteem dat standaard is op de Sky, het LKA-Lane Keep Assist, een rijstrookassistent die ons eerder hinderlijk overkwam maar gelukkig uitschakelbaar is, verkeersbordenherkenning en dodehoekwaarschuwing (standaard op de Sky-uitvoering) en nog een reeks andere snufjes.

All New Kona Hybrid 7

De Twist is de basisuitvoering van de Kona Hybrid. Die moet € 27.519 kosten. Voor € 2.000 extra kan je op de Twist voor het Techno Pack opteren. Dat bevat het navigatiesysteem met het grote aanraakscherm, een premium-audiosysteem van Krell, extra getinte ruiten achteraan, de Smart Key voor openen en sluiten zonder sleutel, een startknop en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De Sky-topuitvoering kost € 32.999 en is daarvoor uiterst volledig uitgerust, inclusief Bi-LED koplampen, een head-up display, een met leder bekleed interieur en adaptieve cruise control.

All New Kona Hybrid 8

Fiscaal moet je voor de berekening van de BIV in het geval van een hybride in Wallonië en Brussel enkel kijken naar de cilinderinhoud en het vermogen van de verbrandingsmotor, dat hier met 105 pk dus bescheiden is, en niet naar het gecombineerd vermogen. Een Waal of Brusselaar betaalt voor de Kona Hybrid € 123 aan BIV en elk jaar € 290,8 aan verkeersbelasting. In Vlaanderen wordt al lang gebruik gemaakt van een formule die de BIV baseert op de uitstoot, de euronorm en het brandstoftype, wat voor onze testwagen een BIV oplevert van € 132,13. Ook in Vlaanderen wordt de cilinderinhoud nog gebruikt als basis voor de verkeersbelasting, met een correctie in functie van brandstofsoort en uitstoot, wat hier voor de Vlaming een jaarlijkse belasting van € 228,87 oplevert.

Spotgoedkoop kan je de Kona Hybrid zeker niet noemen. Zuinig daarentegen wel. Hij doet op alle vlakken waarvoor hij gemaakt is: zonder veel poeha en met het nodige comfort en in stilte vier (en occasioneel vijf) inzittenden naar hun bestemming brengen. De Kona Hybrid is dus een auto met echte verdiensten, maar opwindend is hij niet.

 

78
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Verbruik
Comfort
Volledige uitrusting

Harde plastics in het interieur
Wat makke prestaties

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy