zaterdag, 28 december 2019

TEST: Audi R8 Coupé V10 performance quattro: De laatste der Mohikanen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi R8 Coupé V10 performance quattro: De laatste der Mohikanen © Patrick Theunissen
De Audi R8 is, samen met de Lamborghini Huracan waarmee hij zijn motor deelt, de enige overgebleven auto op de markt die aangedreven wordt door een V10-krachtbron. Een atmosferische bovendien. Daarmee zijn deze twee de laatsten der Mohikanen, en een historisch orgelpunt op een indrukwekkend oeuvre.



autonieuws 62c65e00015

De sinds 2007 verkrijgbare en intussen iconische Audi R8, Audi’s supercar, werd voor 2019 herwerkt, na een grondige modelwissel in 2016. Zijn lijn werd nog scherper, met een bredere en plattere lijnvoering voor het singleframe-radiatorrooster en de van andere recente sportieve Audi’s gekende integratie van de vlakke sleuven onderaan de motorkap als verwijzing naar de oer-quattro, maar hij behield wel de zogenaamde sideblades, de brede verticale lijn achter de deuren die zo typisch is voor Audi’s sportwagen. 

autonieuws 62c65e00007

Op de performance-uitvoering laten de grote spoiler achteraan en de vele details in koolstofvezel geen twijfel bestaan over de exclusiviteit (en het astronomische prijskaartje) van deze supercar. 

autonieuws 62c65e00013

Designtechnisch is en blijft de door de achterruit en glazen motorkap te bewonderen V10 met de twee uitgesproken cilinderbanken en het “V10 FSI”-opschrift een indrukwekkend bewijs van het feit dat dit een supercar is die in het lijstje van Ferrari, McLaren en Lamborghini thuishoort. 

autonieuws 62c65e00005

Initieel was de R8 er ook met een V8 van 4,2 liter met 420 pk, maar die werd vanaf 2009 overvleugeld door de V10 van 5,2 liter en verdween bij de lancering van de tweede generatie, net als de manuele versnellingsbak. 

autonieuws 62c65e00021

Vandaag is de R8 verkrijgbaar als Coupé en als Spyder, telkens voorzien van die atmosferische V10. In de normale versie levert hij 570 pk en 560 Nm en haalt hij een top van 324 km/h, terwijl hij in 3,4 seconden accelereert tot 100 km/h, maar in de performance-uitvoering die wij konden testen zijn de cijfers al helemaal hallucinant, met een vermogen van 620 pk, een koppel van 580 Nm, een top van niet minder dan 331 km/h en een acceleratie tot 100 km/h vanuit stilstand in 3,1 seconden. 

Ja, u leest dat goed. 3,1 seconden na het intrappen van het rechterpedaal wijst de digitale snelheidsmeter al 100 km/h aan. Dat zijn waarden als van een Tesla met Ludicrous-optie, die hier echter met heel wat meer auditieve en mechanische beleving gepaard gaan. 

autonieuws 62c65e00027

Selecteer “Dynamic” met de knop op het stuurwiel, schakel de stabiliteitscontrole met een druk op de knop (deels) uit, trap met de linkervoet het rempedaal in en geef dan volgas met rechts. Wanneer het toerental voldoende hoog is laat je de rem los, en wat dan gebeurt is -tenminste op droge ondergrond en met opgewarmde banden- ronduit uniek.

Zonder enige aarzeling schiet de R8 vooruit, drukt de bestuurder en zijn passagier keihard tegen de rugleuning en brult en schreeuwt de V10 achterin het uit, om voor je met je ogen kan knipperen al boven de 100 km/h te zitten en die acceleratie moeiteloos vol te houden tot boven de 300 km/h. Ronduit indrukwekkend en uniek.

autonieuws 62c65e00011

Die centraal gemonteerde atmosferische V10 is vandaag een unicum in autoland omdat hij als een van de enige overblijvende sportwagens nog niet zwichtte voor turbo’s. Hij levert zijn piekvermogen bij niet minder dan 8.000 toeren, een toerental waar turbomotoren niets te zoeken hebben, en doet dat op een ongekend enthousiaste wijze. Je voelt de power echt van bij de laagste toerentallen, maar zeker bij 6.000 o/m en hoger schakelt hij nog een tandje bij en geeft de V10 al zijn vermogen vrij. Dat hij daarbij een heerlijk gehuil ten berde brengt zorgt voor kippenvel. Het verbruik van gemiddeld 17 liter tijdens onze testperiode al evenzeer.

autonieuws 62c65e00006

De R8 is een “quattro”, en wordt dus op de vier wielen aangedreven, maar gebruikt daarvoor een viscokoppeling in plaats van Audi’s klassieke quattro-aandrijving. De vierwielaandrijving dient hier het rijplezier en is afgestemd op een overwegend achterwielaangedreven karakter. Met de tractie- en stabiliteitscontrole op “off” is het dan ook moeiteloos mogelijk om de R8 donuts te laten draaien en de auto in de bocht te laten uitbreken. De grip en wegligging zijn verbluffend voor een auto met een dergelijk dynamisch potentieel, en hij boezemt tegelijk vertrouwen in bij een rustige rijstijl, waar hij  met de Audi Drive Select-knop in “Comfort”-stand, rustig op het gas reageert en ronduit beschaafd is. En dat voor een supercar…

Bovenop de normale rijprogramma’s “Comfort”, “Auto”, “Dynamic” en “Individual” beschikt de performance-uitvoering nog over een race-knop die toegang biedt tot drie bijkomende, extreem sportieve programma’s, “Dry”, “Wet” en “Snow”, die de dynamische parameters aan de wrijvingscoëfficiënt van de weg aanpassen en de in comfortmodus best dociele R8 ogenblikkelijk omtoveren in een racemonster pur sang. Op dat moment rij je echt in een racewagen die helemaal niets meer te maken heeft met de gewone Audi’s uit het gamma. Audi meldt dan ook trots dat “met zowat 50 procent gemeenschappelijke onderdelen met de R8 LMS GT3 en zelfs 60 procent met de R8 LMS GT4 geen enkele auto dichter bij de racesport staat dan de R8”. Dat voel je dus als je hem de sporen geeft, wat je in ons verkeer echter zelden of nooit echt kan doen als je nadien ook nog zelf naar huis wil rijden en niet op de achterbank van een combi naar het politiekantoor gebracht wil worden.

autonieuws 62c65e00003

Opmerkelijk is ook de S tronic zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Die heeft dan wel wat te kleine schakellepels uit kunststof achter het stuur, en de pook doet precies het tegenovergestelde van wat je bij een sportwagen spontaan wil doen want schakelt op wanneer je naar voren duwt en terug wanneer je aan het pookje trekt, maar hij verbluft door zijn snelheid. Tot nu vonden we Porsches PDK, die we in de nieuwe 911 Carrera S nog bewierookten omwille van zijn snelheid, de referentie, maar deze S tronic-versnellingsbak schakelt nog sneller. Zo snel, dat je je vinger amper op de schakellepel gelegd hebt, of hij zit al in het volgende verzet. Indrukwekkend en ook heerlijk als je hem de sporen geeft.

Ook de stuurinrichting is uitzonderlijk efficiënt. Hij reageert onmiddellijk op de minste input en volgt zo nauwkeurig het opgelegde traject dat je je afvraagt wie op dat vlak nog beter doet?

autonieuws 62c65e00016

Standaard staat de R8 op negentienduimwielen, maar onze testwagen was voorzien van de optionele gefreesde twintigduimvelgen en de op de Performance standaard gemonteerde keramische remschijven die -na warmgereden te zijn- voor een verbluffende remkracht zorgen en de 1670 kg van de R8 onversaagd keer op keer tot stilstand brengen.

autonieuws 62c65e00009

Natuurlijk is deze auto allesbehalve praktisch. Zo zijn er in het interieur weinig bergruimtes, is de koffer voorin zo goed als onbestaande, zijn de wielen erg kwetsbaar en gevoelig aan borduurschade en is de ergonomie niet die van de allernieuwste Audi’s, maar dat vergeef je hem onmiddellijk omdat het hier maar om één ding draait: duivelse prestaties. En die levert hij zoals niemand anders.

autonieuws 62c65e00014

Dat je voor dat alles een niet onaardig zakcentje nodig hebt verbaast niet. Als “gewone” quattro is de R8 verkrijgbaar vanaf € 172.740, en in performance-uitvoering mag je minimaal op € 207.600 rekenen. Onze testwagen tikte af op niet minder dan € 229.773. Dat zijn supercar-prijzen, en de merknaam Audi heeft nog niet dezelfde weerklank als de Italiaanse of Britse concurrentie. 

Wie net wat minder geld wil uitgeven kan nu ook bij de nieuwe R8 V10 RWD met achterwielaandrijving terecht, die met 540 pk en een sprintje van 0 naar 100 in 3,7 seconden niet veel minder indrukwekkend belooft te zijn. Op de exacte prijs van die versie is het wel nog even wachten.

autonieuws 62c65e00002

De R8 Coupé V10 performance quattro boezemt vertrouwen in, is spannend zonder angst aan te jagen en combineert de prestaties en het imago van een supercar met het rijgemak van een normale sportauto. Als supercar voor elke dag en eindpunt van de atmosferische V10 is deze laatste der Mohikanen een schitterend eerbetoon aan de tiencilinder en een auto om te koesteren.

 

88
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Fantastische atmosferische V10
Uitzonderlijk snelle automaat
Schitterende prestaties

Onlogische bediening automaat
Ergonomie 

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy