dinsdag, 17 december 2019

TEST: Volkswagen Golf VIII 1.5 TSi: digitale (r)evolutie

TEST: Volkswagen Golf VIII 1.5 TSi: digitale (r)evolutie © Volkswagen AG
De Golf is al vier decennia de best verkopende auto in Europa, en met meer dan 35 miljoen verkochte exemplaren ook de meest succesvolle Volkswagen aller tijden. Al is bijna elk onderdeel anders op de vorige generatie, nummer acht in de rij van troonopvolgers is toch direct herkenbaar als een Golf.


golf 8 03398

De nieuwe Golf staat op het modulaire platform voor dwarsgeplaatste motoren van Volkswagen, de “Modularer Querbaukasten” (MQB). De nieuwkomer is 4,28 meter lang, 1,79 meter breed en 1,46 meter hoog. Daardoor kan het lijken dat het onderstel nagenoeg identiek is aan dat van de Golf 7, het verschil zit hem echter in de compleet nieuwe wielophanging.

golf 8 04231

Grote stappen in het design worden er niet gezet, zodat generatie 8 vertrouwd overkomt en in grote lijnen op de voorgaande generatie lijkt. Daar is niet mis mee, en zie je trouwens bij veel merken. Een model dat brood op de plank brengt zomaar een complete make-over geven en alle referenties overboord gooien is niet slim. Volkswagen kiest dus voor een evolutie van het exterieur maar tegelijk wel voor een revolutie van het interieur.

golf 8 04501final

Zoals gezegd is de nieuwe Golf direct als Golf herkenbaar. Het lijnenspel is scherper en expressiever geworden. In alle versies wordt de conventionele lichttechniek vervangen door ledtechnologie en het nieuwe lichtdesign wordt zo een dominant en onmiskenbaar stijlkenmerk van deze nieuwe generatie. 

cockpit daylight vitality

Binnenin is alles volledig nieuw, en trekt VW de kaart van de revolutie. De achtste Golf-generatie is voor de ingenieurs een echte toonzaal geworden van de progressie die het Duitse merk voortdurend maakt op technologisch vlak. 

cockpit euphoria

Het standaard digitale instrumentenbord (Digital Cockpit) vormt de basis met zijn 10,25 duim grote scherm, samen met een infotainmentsysteem (met 8,25 duim groot aanraakscherm met internetverbinding) en een multifunctioneel stuurwiel. Door de fusie van de Digital Cockpit en het infotainmentsysteem ontstaat een nieuwe, volledig digitale architectuur. Het voordeel hiervan is dat de bestuurder zelf kan kiezen waar en op welke manier de informatie wordt getoond. Net als op een smartphone kunnen icoontjes worden versleept om te bepalen hoe het beeldscherm wordt ingedeeld. Daarnaast is ook een Windshield-Head-up-Display verkrijgbaar, en voor een optimale geluidsbeleving kan je optioneel kiezen voor een soundsysteem van 400 Watt van Harman Kardon.

vw golf 8 hm 253 kopie

Bedieningseilanden met aanraaktoetsen en touch-sliders zijn nieuw: de knopjes van weleer zijn vervangen door aanraakvlakken. Deze consequente digitalisering maakt – via de aanraakvlakken en een natuurlijke stembediening – een verregaande intuïtieve bediening mogelijk. Volkswagen trekt alle registers open en gebruikt de digitale bedieningselementen en schermen om het interieur op een hoger interactieniveau tussen mens en machine te brengen. De systemen zijn niet alleen met elkaar geconnecteerd, maar via een Online-Connectivity-Unit (OCU) ook met de buitenwereld. De standaard OCU met geïntegreerde eSIM is verbonden met de onlinefuncties en -diensten van We Connect en We Connect Plus. Een voorbeeld: dankzij de internetverbinding werkt het navigatiesysteem interactief, en worden Points of Interest langsheen de route vanaf nu automatisch weergegeven, met daarbij informatie zoals een telefoonnummer om een tafel te boeken via de smartphone en Bluetooth-interface. De technologische sprong voorwaarts is op dit vlak vergelijkbaar met het debuut van de eerste smartphone met aanraakscherm.

Naast een rits zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen kan je de Golf voorzien van Car2X. Car2X-communicatie maakt het mogelijk om in een straal van 800 meter relevante informatie voor het verkeer te delen met andere voertuigen en met de verkeersinfrastructuur. 

De nieuwste generatie van de automatische afstandsregelaar werkt in de Golf anticiperend. Daarbij berekent het systeem met behulp van de route- en gps-gegevens van het navigatiesysteem de positie van de auto en vermindert het zo anticiperend de snelheid voor bochten, ronde punten, kruispunten, snelheidsbeperkingen en bebouwde kommen. Parallel heeft ACC toegang tot de verkeersbordherkenning via de frontcamera en regelt het de snelheid bij zodra een snelheidsbeperking wordt herkend. Bovendien beschikt het ACC in zijn meest geavanceerde versie over een fileassistent.

Daarnaast zijn er ook functies als Travel Assist, afdraaihulp, front assist en IQ.LIGHT, waarover later meer info volgt in een uitgebreide video-test.

golf 8 03997

Bij de lancering einde deze maand is de Golf leverbaar met drie benzinemotoren en twee dieselkrachtbronnen. Later komen daar nog twee plug-in hybride aandrijflijnen bij: een met 204 pk en een sportief aangelegde GTE-versie met 245 pk. Beide Golf-versies met eHybrid-aandrijving zijn uitgerust met een nieuwe lithium-ionbatterij van 13 kWh. Een motor op aardgas (TGI) staat eveneens op de planning. Een volledig elektrische Golf komt er bij deze generatie echter niet. Daarvoor verwijst de Volkswagen-verkoper je namelijk door naar de ID.3 die op het Autosalon van Brussel zijn debuut beleeft.

Bij de benzinemotoren heb je (voorlopig) de keuze uit drie motoren: de 1.5 TSI met 130 pk, de 1.5 TSI met 150 pk en als laatste de 1.5 eTSI met 150 pk. Deze e-versie met mild hybride aandrijving is uitgerust met een 48V-systeem en gerobotiseerde DSG-versnellingsbak.

Aan dieselzijde is er de 2.0 TDI met 115 pk of 150 pk. Beide TDI’s zijn verkrijgbaar met een manuele of een DSG-versnellingsbak en in het geval van de 150 pk-versie met vierwielaandrijving 4MOTION.

golf 8 02978

Bij onze eerste kennismaking reden we met de 1.5 TSI met 130 pk in combinatie met een vlot schakelende manuele 6-versnellingsbak. Deze aangename krachtbron versnelt in 9,2 seconden van 0 tot 100 km/h, en houdt het bij 214 km/h voor bekeken. 

golf 8 02691

De rijeigenschappen voelen vertrouwd en Duits aan. De nieuwe Golf is geen sportieve bink maar een comfortabele reiswagen. Oneffenheden in het wegdek filtert hij goed weg, in de bochten gaat hij niet overhellen. 

Wordt de nieuwe Golf opnieuw een succesmodel? Wat ons betreft wel, al krijgt hij er in eigen huis met de ID.3 een serieuze elektrische concurrent bij. De nieuwkomer is voortaan te bestellen in de uitvoeringen Golf, Life en Style in plaats van Trendline, Comfortline en Highline. Prijzen starten vanaf € 28.100 (VW Golf VIII Life 1.5 TSi 130 pk). De nieuweling staat begin januari 2020 in de showroom en kan van 10 tot 19 januari 2020 ook ontdekt worden op het Autosalon van Brussel. 

 

83
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Prettige aandrijflijn
Goed weggedrag
Perfecte zithouding

Infotainment vergt gewenning
Gebruikte materialen interieur

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy