maandag, 25 november 2019

TEST: BMW 745e: Zen zoeven

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW 745e: Zen zoeven © BMW Group
Bij zijn midlife-update kreeg de BMW 7-Reeks niet alleen een potsierlijke grille maar ook een aanzienlijke upgrade van zijn hybride aandrijflijn, die zijn elektromotor nu combineert met een edele zescilinder-in-lijn in plaats van een wat volksere vierpitter. Autonieuws reed meer dan 1.000 kilometer met de nieuweling en kan bevestigen dat wat al erg goed was nog beter werd.



bmw 745e 64

Over de absoluut buitenmaatse en van weinig goede smaak getuigende grille van de nieuwe 7-Reeks vloeide al veel inkt. BMW koos echter voor zo’n grote grille omdat een dergelijk uiterlijk op de Chinese markt blijkbaar gewaardeerd wordt. En aangezien BMW bijna de helft van alle 7-Reeksen in dat land verkoopt moeten we daar dus maar mee leren leven…

bmw 745e 21

Los van die lelijke voorkant is de 7 even elegant gebleven als voorheen. Hij behield dan ook zijn gestrekte, slanke lijn, maar ziet er een stuk moderner uit, met achteraan ook een opvallende horizontale chroomlijn die van de ene kant doorloopt naar de andere kant. Of je hem nu in standaarduitvoering, als elegante “Design Pure Excellence”-uitvoering of met het sportieve M Sportpakket bestelt: altijd toont BMW’s vlaggenschip dat hij geen modale automobiel is, en dat de eigenaar ervan het gemaakt heeft. Een imago dat misschien wat tegen de borst stoot, maar dan komt het “e”-logo op het kofferdeksel ter hulp, om deze minimaal 5,12 meter lange limousine meteen een stevige “eco-stempel” te geven.

bmw 745e 5

Die ecostempel verdient de 745e doordat hij als plug-inhybride met een erg laag verbruik kan uitpakken en over afstanden tot zo’n 58 kilometer emissievrij kan rijden. 

In tegenstelling tot zijn rechtstreekse voorganger, de 740e, beschikt hij daarbij naast de elektromotor over een zescilinder-in-lijn, en doet hij het dus niet langer met de wat minder nobele viercilinder die zijn voorganger nog gebruikte. De elektromotor wordt gevoed door een batterij van 12 kWh (9 kWh voor zijn voorganger) en kan tot 140 km/h zonder hulp van de benzinemotor de auto aandrijven. Met die nieuwe batterij is volgens BMW een rijbereik van tot 58 kilometer mogelijk, maar tijdens onze testperiode met regelmatig temperaturen onder nul haalden we die waarde bijlange niet en moesten we tevreden zijn met een kleine 30 elektrische kilometers. Bij wat warmer weer zal dat elektrisch rijbereik echter een pak dichter in de buurt komen van de opgegeven waarde.

bmw 745e 81

De combinatie van de drieliter en de elektromotor van 113 pk zorgt hier voor een systeemvermogen van een puike 394 pk en een totaal koppel van 600 Nm, wat toch beduidend meer is dan de 326 pk en 500 Nm van zijn voorganger. Dat hoger vermogen voel je niet echt op prestatievlak, al zijn 5,2 seconden om vanuit stilstand tot 100 km/h op te trekken en een topsnelheid van 250 km/h bijzonder knappe cijfers. De nieuwe aandrijfcombinatie doet echter nog beter dan de vorige op het vlak van raffinement. De wisselwerking tussen de bijzonder discrete zescilinder en de elektrische aandrijving is erg geslaagd, want meestal merk je niet of je nu elektrisch of op benzine aan het rijden bent. Wanneer je (zeker in sportstand) de zescilinder aanspreekt klinkt die trouwens best lekker, al is sportief rijden bepaald niet de roeping van deze limousine, die heel zijn hebben en houden op welbehagen en comfort richt.

bmw 745e 38

Zo is de stilte aan boord, ook wanneer de benzinemotor draait, opmerkelijk, is het plaatsaanbod in het interieur ook in de “korte” versie royaal, zijn de gebruikte materialen en de afwerking van topkwaliteit, is het rijcomfort voorbeeldig zacht en zitten de comfortstoelen voor- en achterin voortreffelijk.

bmw 745e 85

Achteraan kan tegen meerprijs trouwens gekozen worden voor twee individuele fauteuils in plaats van een achterbank, al is die achterbank, wanneer de middenarmsteun neergeklapt is ook al een ware oase van welbehagen voor twee.

bmw 745e 86

Net als elke andere 7 kan de 745e standaard of als optie beschikken over alle mogelijke rijhulpsystemen en veiligheids- of comfortopties, waaronder de indrukwekkend efficiënte Laserlight-koplampen, en heeft hij het nieuwe digitale BMW-dashboard dat echter heel wat minder verfijnd en aantrekkelijk is dan dat van zijn voorganger en weinig ruimte laat voor personalisering. 

De koffer is zo’n 100 liter kleiner dan die van de “normale” 7, en kan 420 liter bevatten omdat het batterijpack heel wat ruimte inneemt. Dat leidt echter niet tot onoverkomelijke problemen, en is de prijs die je moet betalen voor een optimale fiscale aftrekbaarheid.

Op fiscaal vlak is dit dan ook een absolute topkeuze, want door de voldoende grote batterij en de CO2-normuitstoot (NEDC) van 48 of 50 g voor de “korte” respectievelijk de lange versie is hij tot eind volgend jaar niet alleen vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen maar zal hij vanaf volgend jaar fiscaal ook nog steeds voor respectievelijk 97,2% of 96,2% aftrekbaar zijn. Dat geldt echter niet wanneer je voor de xDrive-versie met vierwielaandrijving opteert, want diens uitstoot stijgt boven de “magische” grens van 50g uit waardoor zijn fiscale aftrek daalt tot 50%. 

Het fiscale verhaal is één ding, de gebruikskosten iets anders. Het is vanzelfsprekend utopisch om te denken dat je met een dergelijke auto inderdaad niet meer dan 2,1 l/100 km (het officiële normverbruik) zal verbruiken, en hoge verbruikscijfers zijn moeiteloos mogelijk voor wie zijn rechtervoet niet spaart en de laadkabel niet uit zijn opbergtas haalt. Maar wie zijn plug-inhybride niet oplaadt waar mogelijk is bepaald niet goed bezig. Wanneer je dat zoals ons wel systematisch doet is het perfect mogelijk om op een gemiddeld verbruik van 6 liter of minder uit te komen. Wij hadden over onze testweek gemiddeld 6,9 liter nodig, maar hadden dan ook veel snelwegkilometers af te leggen. Hoe dan ook is een laag verbruik dus perfect mogelijk, al moet je daarbij wel de kleine brandstoftank van 46 liter voor lief nemen, die regelmatige tankstops vereist. 

bmw 745e 69Los van de optimale fiscaliteit en de bescheiden verbruikskosten blijft dit natuurlijk wel een auto met een gepeperd prijskaartje. De 745e heeft een basisprijs van € 103.750 en voor de lange versie moet je minimaal € 110.300 opzijzetten. Onze testwagen, een 745e met in totaal voor € 31.415 aan opties, kostte niet minder dan € 135.165. Dergelijke -en hogere- prijzen vind je echter ook bij zijn rechtstreekse concurrent, de Mercedes S560e plugin-hybride, die enkel als lange versie verkrijgbaar is.

De 745e en 745Le zijn de ideale auto’s voor CEO’s met of zonder chauffeur die geen afstand willen doen van de luxe en het comfort waaraan ze gewend zijn, maar ook rekening willen of moeten houden met hun ecologische impact. Mits de nodige laaddiscipline verbruikt de nieuwe 7 plug-inhybride inderdaad erg weinig, en de eigenaar of bestuurder moet er op geen enkele manier toegevingen voor doen op het vlak van het rijcomfort of de prestaties en kan volledig zen en emissieloos over de weg zoeven. De 745e is een mooie upgrade van wat -als 740e- al een goede auto was. Mocht die neus nu nog wat minder lelijk zijn…

 

85
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Fiscale topper
Erg laag verbruik mogelijk

Kleine brandstoftank
Lelijke grille

 



 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy