vrijdag, 03 januari 2020

TEST: BMW X3 M Competition: Tank op steroïden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW X3 M Competition: Tank op steroïden © BMW Group

De X3 was nooit eerder verkrijgbaar als M-model. En omdat één versie maar minnetjes is besloten de marketingjongens om er meteen twee uitvoeringen van te maken: de X3 M met 480 pk en de door ons geteste X3 M Competition met niet minder dan 510 steigerende paarden. Als je weet dat daarnaast ook nog een -op het koetswerk na- quasi identieke X4 M en X4 M Competition gelanceerd zijn kan je wel zeggen dat 1 meteen 4 geworden is.

P90334473 highRes

Terwijl BMW zijn vermogen uit een zescilinder-in-lijn haalt en Alfa Romeo voor de Stelvio Quadrifoglio een 2,9 liter grote en 510 pk sterke V6-motor gebruikt, koos grote concurrent Mercedes in hetzelfde segment voor zijn GLC en GLC Coupé 63 en 63 S AMG (476 en 510 pk) voor een vier liter grote V8. Ook Jaguar legt een 550 pk krachtige V8 in zijn F-Pace SVR. Audi is afwezig in dit groepje want biedt geen RS-uitvoering van de Q5 aan. Ook Porsche heeft geen echte rivaal in huis aangezien de Macan Turbo het bij 440 pk houdt. 

P90334474 highRes

Aan het uiterlijk van de X3 M zie je meteen dat dit geen gewone SUV is. Hij straalt echt potentie uit en ziet er ronduit knap uit, terwijl hij heel wat minder controversieel is dan de X4 M die met zijn toch wel bijzondere achterkant gemengde reacties oproept.

P90334520 highRes

De allereerste X3 M gebruikt dus niet BMW’s V8 maar wel de nieuwe zescilinder-in-lijn met één turbo per drie cilinders die binnenkort ook zijn opwachting zal maken in de nieuwe generatie van de M3 en M4. Dat hoogtechnologische motorblok is de krachtigste drieliter die BMW ooit maakte en voldoet aan de strengste milieunormen. In normale configuratie levert hij alvast 480 pk en 600 Nm, maar op de Competition-uitvoering wordt vermogen nog met 30 pk verhoogd. De Competition voegt dus een flink pak pk’s toe, maar kreeg geen andere onderstelafstelling, wat bij de M3 en M4 wel het geval is. Voor de rest herken je de Competition aan de specifieke naamplaatjes, de 21-duimwielen (20 op de gewone X3 M) en verschillende zwarte designdetails. 

P90334490 highRes

Al dat geweld zorgt in de X3 M voor een optrektijd naar de honderd in 4,2 seconden, terwijl de Competition daar nog een tiende afdoet. Dat maakt hem net wat minder snel dan de Mercedes-AMG GLC 63 S die in amper 3,8 seconden naar 100 km/h accelereert, maar geloof ons maar als we zeggen dat je daar hoegenaamd niets van voelt.

P90334488 highRes

Zo’n acceleratie is en blijft indrukwekkend voor een grote SUV, en met een top van 285 km/u (met het M Driver’s Package) kan je al evenmin klagen over een gebrek aan snelheid. Het verbruik lag daarbij een beetje lager dan we verwacht hadden, als we kijken naar het potentieel, al blijft een gemiddelde van 13,2 l/100 km absoluut erg veel.

P90334499 highRes

De M-sportuitlaat, die standaard is op de M Competition, klinkt goed, maar maakte veel minder indruk dan we hadden gehoopt. De schuldige: de nieuwe milieunormen die het voor sportieve auto’s zo goed als onmogelijk maken om nog voor dezelfde auditieve beleving te zorgen als voorheen. 

P90334495 highRes

Het vermogen wordt op de grond gezet door BMW’s xDrive-vierwielaandrijving die het grootste deel van de pk’s naar de achterwielen stuurt en door middel van het M Active-differentieel de pk’s ook tussen de linker- en rechterkant kan verdelen. In tegenstelling tot de indrukwekkende M5 kan de X3 M echter niet al het vermogen naar de achterwielen sturen, maar met de M Dynamic Mode van de stabiliteitscontrole is wel een gedoseerde portie overstuur mogelijk.

P90334519 highRes

Het onderstel beschikt standaard over adaptieve schokdempers, extra verstevigingen en grotere stabilisatorstangen, opdat de 2.045 kilo’s van deze zwaargewicht ook in snellere bochten niet tot een zwaar overhellend en wiegend koetswerk zouden leiden. 

De erg mooie maar ook kwetsbare 21-duimvelgen en de brede banden weten het vermogen makkelijk op de weg te zetten maar dragen niet bij tot het comfort, dat toch wel hard te noemen is. Korte oneffenheden, dwarsrichels en -naden worden droog doorgegeven aan de inzittenden, wat op onze lamentabele Belgische wegen dan ook regelmatig voorkomt.

P90334513 highRes

Niet dat die ophanging werkelijk té hard is, het gaat eerder om een indruk die veroorzaakt wordt door het voor het overige voortreffelijke comfort aan boord van deze SUV, die over zeer goede sportstoelen beschikt, uitpakt met een uitstekend plaatsaanbod, een makkelijke instap, een overzichtelijk koetswerk en een ruime koffer met een minimale inhoud van 550 liter (uitbreidbaar tot 1.600 liter).

P90334515 highRes

In de praktijk is de X3 M dus perfect dagelijks bruikbaar, en als je de motor, het stuur en de ophanging op respectievelijk “Efficient” en “Comfort” instelt rijdt hij zoals elke andere X3, met altijd een enorme vermogensreserve achter de hand. Als je echter voor de Sport Plus-stand kiest, ontketent hij al zijn duivels en gaat hij er als een speer vandoor. Bij stoplichtsprintjes laat je iedereen in géén tijd ver achter je, en verbaas je je erover dat je zonder het goed en wel te beseffen alweer aan 200 km/h zat op de teller. Maar er is ook zoiets als “baas boven baas”, want toen we even alle remmen losgooiden en met launch control probeerden of hij een nieuwe BMW M5 kon bijhouden moesten we vaststellen dat die ons meteen achter zich liet. Het bewijs dat er naast supersnel ook zoiets als megasnel bestaat. Indrukwekkend.

P90336037 highRes

Het verstelbare en prachtige M-sportstuur is niet alleen erg nauwkeurig en responsief, maar ligt ook perfect in de hand. Het maakt samen met de in alle richtingen verstelbare stoelen een perfecte rijhouding mogelijk. De bestuurder kijkt dan uit op het knappe digitale dashboard van de voorlaatste BMW-generatie, een exemplaar dat we resoluut verkiezen boven de allernieuwste versie die we bijvoorbeeld op de 8-Reeks terugvonden en toch wel minder duidelijk is. Het head-updisplay kent verschillende weergavestijlen, maar de M-modus waarbij ook de toerenteller in de voorruit geprojecteerd wordt stoorde wat bij een sportieve rijstijl, omdat de projectie dan te groot is en te veel de aandacht trekt. Maar dat is echt detailkritiek, want je kan die modus ook links laten liggen of de projectie gewoon uitschakelen als je sportief wil rijden.

De versnellingspook van de voortreffelijke achttrapsautomaat is specifiek voor de M-modellen en vraagt enige gewenning omdat hij anders bediend wordt dan die van andere BMW’s. Schakelen aan het stuur is natuurlijk ook altijd mogelijk en de algehele ergonomie van de X3 is ronduit voortreffelijk, met de nog steeds erg makkelijk te bedienen iDrive-controller op de middenconsole, duidelijke stuurwieltoetsen, stembediening, een groot en helder aanraakscherm en zelfs gebarenbediening. 

P90334472 highRes

Met een basisprijs van € 90.800 voor de X3 M en een extra opleg van € 4.000 voor het M Competition Pack is dit allesbehalve een koopje. De technisch identieke X4 M moet bovendien exact € 2.000 meer opbrengen.

De CO2-uitstoot van 239 g/km (NEDC) maakt de X3 M daarnaast ook fiscaal ongeschikt voor de modale beurs. Toch is hij daarmee nog een stuk(je) minder duur dan de Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ die minimaal € 107.327 moet kosten (en 283 g NEDC-uitstoot heeft) of de Jaguar F-Pace SVR van € 102.710 (272g NEDC). De Alfa Romeo Stelvio is met een catalogusprijs van € 93.400 (222 g NEDC) slechts een fractie goedkoper.

P90334470 highRes
Wie zijn hele gezin de ruimte wil geven, zowat altijd de snelste van het gezelschap wil zijn, van hightech uitrusting houdt, over een goedgevulde bankrekening beschikt en daarnaast geen graten ziet in een hoog bedrag aan verkeersbelasting kan voor deze uiterst efficiënte tank op steroïden kiezen. De X3 M ziet er schitterend uit en doet waarvoor hij gemaakt is: indruk maken op zijn bestuurder, de inzittenden en de omstaanders.

 

85
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Knappe en indrukwekkende verschijning
Functioneel en ruim
Schitterende aandrijflijn

Ophangingscomfort
Prijskaartje (aankoop en fiscaal)

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy