vrijdag, 27 december 2019

TEST: Tesla Model 3 Long Range: Met rasse schreden…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Tesla Model 3 Long Range: Met rasse schreden… © Anton van der Wulp
Het wachten is eindelijk beloond… Daar is de langverwachte Model 3, de auto die elektrisch rijden eindelijk toegankelijk moet maken voor de massa. Dat dit een bijzondere auto is staat buiten kijf, maar of dit nu het model is dat de massa tot het elektrisch rijden kan bekeren blijft de vraag… 



013 48480762751 o

… en wel omwille van de prijs, want met € 48.800 voor de Standard Plus, € 58.300 voor de Long Range en € 63.900 voor de Performance-uitvoering kan je dit nog steeds geen auto voor de modale beurs noemen, al kost hij dan zowat de helft van zijn grote broers, de Model S en Model X. Over die prijzen nog dit: ze zijn correct wanneer we dit schrijven, maar de toch wel speciale manier van zakendoen van topman Elon Musk zorgt er voor dat de prijs van een Tesla een beetje is zoals die van olie: hij schommelt nogal, en wat vandaag juist is, is morgen gegarandeerd al weer anders, en overmorgen opnieuw. Ook de beschikbare versies en uitrusting veranderen voortdurend. Bij Tesla doet men niet aan “modeljaren”, en worden productevoluties -en ook prijswijzigingen- onmiddellijk doorgevoerd, en dus niet gecombineerd zoals bij andere merken.
027 48480927742 o

Hoe je het ook draait of keert, Tesla is als klein merk een gamechanger zoals er geen twee te vinden zijn op de automarkt. Op amper zeven jaar (de Model S dateert van 2012) heeft het kleine Amerikaanse merk de elektrische auto “top of mind” gemaakt, en is het de referentie geworden waar alle andere (premium-)constructeurs zich aan spiegelen voor hun batterij-auto’s. Tesla was eerst, de rest is (momenteel nog) op achtervolgen aangewezen.

023 48480953632 o

De Model 3 is dus het derde (momenteel beschikbare) model uit het Tesla-gamma. Hij wordt gepositioneerd onder de Model S (en X), en heeft een lijn die wat aan die van de Model S doet denken. Hij is echter minder gestrekt en dus wat minder elegant, met een vrij hoge achterzijde en een spitse snuit. Qua looks is dit niet de auto waar iedereen steil van achterovervalt, maar hij is wel een pak mooier dan de lompe Model X. Binnenin is het minimalisme troef. De aandacht wordt meteen getrokken door het grote, horizontale scherm van niet minder van vijftien duim, dat als dashboard dient maar ook als bedieningscentrale voor zo goed als alle autofuncties. Alleen het openen van de zijruiten en deuren, het instellen van de autopilot of het volume en het inschakelen van de richtingaanwijzers of het “in versnelling” zetten gebeurt nog met fysieke knoppen of hendels, al de rest doe je via het touchscreen, tot het richten van de verluchtingsmonden toe. Voor wie het gewend is met een tablet te werken is dat geen zware hindernis, en ik was er alvast onmiddellijk mee vertrouwd, maar voor anderen kan dat “alles digitaal”-principe wel een zekere gewenningsperiode vragen. Tesla is ook zo eigenzinnig dat je geen normale sleutel krijgt, maar wel een kaartje waarmee de auto ontgrendeld wordt, maar dat je eigenlijk niet nodig hebt wanneer je ook je smartphone door middel van de Tesla app hebt geprogrammeerd om als sleutel te fungeren. 

002 48480758416 o

De krachtigste Model 3 is de zogenaamde “Performance”-versie. Die haalt een top van 261 km/h, trekt op tot 100 km/h in amper 3,4 seconden en zou volgens Wikipedia een maximumvermogen en koppel hebben van 473 pk en 639 Nm (Tesla geeft deze waarden, koppig als het is, niet op). Met een rijbereik van 530 km volgens de WLTP-waarden is die Performance bovendien perfect bruikbaar voor alle dagelijkse trajecten. 

Hetzelfde kan trouwens gezegd worden over de “Long Range”-uitvoering die wij konden testen. Met een rijbereik van niet minder dan 560 km volgens de WLTP-cyclus komt hij nog een beetje verder, en met een top van 233 km/h en 4,6 seconden voor het sprintje tot de 100 moet hij niet veel onderdoen voor de Performance. Het vermogen zou hier (opnieuw volgens Wikipedia) 412 pk bedragen, het koppel 510 Nm.

028 48480928402 o

Voor wie wat minder (vooral in prijs) ook mag, is er nu ook de “Standard Range Plus”. Die heeft in tegenstelling tot beide voorgaande modellen geen vier-, maar achterwielaandrijving doordat hij niet over een elektromotor op de vooras beschikt, maar slaagt er met 283 pk (Wikipedia) toch nog altijd in om 225 km/u te halen en op te trekken in 5,6 seconden. Het WLTP-rijbereik van de meest betaalbare Tesla bedraagt 409 km (WLTP).

Wij reden dus met de Long Range, volgens ons de meest homogene versie, omdat hij voor € 5.600 minder dan de Performance zowat alles biedt wat Teslarijden uniek maakt. Het gaat dan natuurlijk om de acceleraties en hernemingen. Die zijn -geloof ons gerust- indrukwekkend te noemen. De duw in de rug bij het indrukken van het rechterpedaal is telkens weer hallucinant. De auto spurt ervandoor als Usain Bolt bij de start van de tweehonderd meter, en kent -met dank aan de vier aangedreven wielen- niet de minste tractieproblemen. Ook het hernemen van bij eender welke snelheid is zo hallucinant dat je je er telkens weer over verbaast. Bij dat alles kleeft de Model 3 echt aan de weg, en vervolgt hij onverstoorbaar het opgelegde traject, met een uitstekende wegligging. Als dat de toekomst van de automobiel is zijn wij alvast voorstander, al mocht de mechanische beleving (gevoel in het stuur, feedback van de ophanging) wat uitgesprokener zijn.

Minder beleving is er dan weer op auditief vlak, waar je enkel wind- en bandengeluid hoort. Dat wordt echter aardig onderdrukt en is nooit storend. De audio-installatie klinkt bovendien uitstekend zodat de auditieve beleving in de Model 3 eerder uit de luidsprekers zal komen. 

Het stuur geeft weinig feedback maar ligt goed in de hand en de remmen zijn perfect opgewassen tegen hun taak, al krijgen ze het natuurlijk minder hard te verduren dan in een klassieke auto omdat de regeneratiefunctie een groot deel van de vertraging voor zijn rekening neemt.

033 48480779456 o

De ophanging -die hier passief is en dus niet over luchtvering beschikt zoals bij zijn grote broers- is nogal stug, wat natuurlijk te maken heeft met het hoge gewicht (1.847 kg voor de Long Range Dual Motor), en de stoelen zitten erg zacht maar geven daarbij te weinig steun. Dat zorgt voor een comfortniveau dat minder hoog is dan op de Model S of X, maar die kosten dan ook het dubbele.


047 48480911722 o

Het plaatsaanbod in het interieur voldoet ruimschoots. Tesla positioneert de Model 3 in het segment van de BMW 3 of Mercedes C-Klasse, en in vergelijking met die modellen voelt hij zeker zo ruim aan, zoniet ruimer, door zijn grotere interieurhoogte. De koffer achteraan is met 425 liter groot genoeg, met nog een groot bergvak onder de vloer, maar opent niet zoals een vijfde deur. Dat komt omdat de achterruit, die verderloopt vanuit het glazen dak, niet mee geopend kan worden. Dat stoort echter niet. Voorin heeft de Model 3 -zoals andere Tesla’s- een zogenaamde “frunk”. Dat staat voor “front trunk”, een kleine extra kofferruimte waar je plaats vindt voor een sportzak of bijvoorbeeld je laadkabels.

021 48480951662 o

De afwerking is veel beter dan op de eerdere Model S-uitvoeringen, en zeker in het interieur is er weinig reden tot kritiek, met degelijke materialen en een goede assemblage. Aan het koetswerk merk je wel dat Tesla nog niet de standaarden haalt van grote constructeurs, met bredere en soms ook ongelijke koetswerknaden.

038 48480783156 o

Een Tesla tank je natuurlijk niet vol, je laadt hem op. Dat zou in theorie dus in het uiterste geval moeten gebeuren na 493 km. Dat was namelijk het maximale rijbereik dat onze Long Range aangaf na een nachtje aan het stopcontact bij koude buitentemperaturen (dus niet gek ver van de opgegeven 560 km). Met een gemiddeld testverbruik van 21,9 kWh/100 km voor een bruikbare batterijcapaciteit van 74 kWh lag het echte rijbereik bij ons echter op 338 kilometer, wat nog steeds goed is en op geen enkel moment voor “range anxiety” heeft gezorgd. We hebben bovendien nooit aan ‘eco-driving’ gedaan, en maakten voortdurend gebruik van airco, verwarming, infotainment en het rechterpedaal…

040 48480785836 o

Het laden gebeurt -typisch Tesla- uiterst intuïtief. Je kan hem aan een thuisstopcontact aan 2,3 kW opladen, maar dan moet je oneindig veel geduld hebben (33 uur). Het beste is om hem aan een wallbox of laapaal van 7,4 kW op te laden. In dat geval kan je de batterij van 79 kW, waarvan 74 kW bruikbaar zijn, volledig opladen in elf uur. Dat zal echter zelden nodig zijn, aangezien een elektrische auto idealiter niet “leeg” wordt gereden, maar telkens wanneer hij op zijn bestemming aankomt opnieuw opgeladen wordt. Wie haast heeft kan de Model 3 ook aan een snellader hangen. Bij een capaciteit van 50 kW gelijkstroom zorgt dat in 70 minuten voor een tot 80 procent opgeladen auto, aan een Tesla Supercharger (120 kW) kan dat in amper een half uur.

Door voortdurende softwareupdates groeit een Tesla mee met de tijd. Je koopt dus vandaag een andere auto dan de wagen waar je over enkele jaren nog mee zal rijden, want het merk stuurt op geregelde tijdstippen updates naar de auto, die nieuwe functies beschikbaar stellen, het batterijmanagement optimaliseren enzoverder. Zo is de Model 3 met zijn nieuwe type laadstekker geschikt voor laadsnelheden tot 250 kWh, wanneer de laadinstallaties dit in de toekomst mogelijk zullen maken.

Terwijl de “early adopters” die de aanbetaling voor hun Model 3 al in 2016 deden, erg lang hebben moeten wachten op hun auto, is de leveringstermijn op dit moment erg kort. Na amper een maand tijd kan je aan het stuur van je eigen Model 3 zitten. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het beperkt aantal opties. Zo kan je los van je model enkel uit 5 kleuren kiezen (€ 1.050 of € 2.100 extra), voor andere velgen (€ 1.600 op de Long Range of de Standard Plus), een trekhaak (€ 1.080) en een zwart of zwart-wit interieur (€ 1.050). Als je dan nog aanvinkt of je ook de volledig zelfrijdende besturing wenst (€ 6.400) is je auto geconfigureerd.   

001 48480757771 o

Er zijn dan wel weinig personaliseringsmogelijkheden of opties, de uitrusting is wel volledig te noemen. Zo hebben de Long Range en de Performance standaard recht op elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, een verwarmde achterbank, een bekleding in kunstleder en een stevige audioinstallatie met veertien speakers.

Alle Model 3-modellen beschikken ook over een getint glazen dak met zon- en UV-bescherming dat voor veel licht in het interieur zorgt. 

Door de hoge achterzijde is het zicht naar achteren door de binnenspiegel niet meer dan matig te noemen, maar de hogeresolutiecamera die op het grote centrale scherm weergegeven wordt toont (ook wanneer je rijdt als je dat wenst) wat zich achter de auto afspeelt, waardoor dat eigenlijk geen echt nadeel is.

Nu Vlaanderen de onbegrijpelijke beslissing heeft genomen om alle premies voor elektrische auto’s voor particulieren stop te zetten vanaf 2020 krijgen de kansen voor de Model 3 om door te breken op de privémarkt een knauw. Professionals genieten gelukkig wel nog altijd van 100% fiscale aftrekbaarheid vanaf 2020 en een laag voordeel alle aard. Dat zijn zaken die de bittere pil van de nog steeds niet voor ieders beurs toegankelijke aankoopprijs wat verzachten, maar om van een echte “elektrische auto voor het volk” te spreken is de Model 3, ondanks zijn ontegensprekelijke capaciteiten, te duur. 

We waren absoluut onder de indruk van de Model 3. Hij combineert de eigenzinnigheid van het merk met onwaarschijnlijke prestaties en een bescheiden elektrisch verbruik. Wie een Model S te duur vond, kan met een gerust gemoed een Model 3 bestellen. Hij zal het zich niet beklagen. Een elektrische auto voor ieders beurs is het nog niet, maar Tesla vordert met een indrukwekkende snelheid. Als dit de toekomst van de auto is, zijn wij alvast voorstander.

 

87
Aandrijving19/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Indrukwekkende prestaties
Perfect bruikbaar als enige auto
Efficiënt weggedrag

Stoelen bieden te weinig steun
Weinig feedback van stuur en ophanging

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy