dinsdag, 24 december 2019

TEST: Mercedes-Benz G 350 d: Oerklassiek en toch modern

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-Benz G 350 d: Oerklassiek en toch modern © Daimler

Weinig auto’s hebben de uitstraling van Mercedes’ G-Klasse. Deze ouderdomsdeken onder de terreinwagens ziet er na een carrière van meer dan veertig jaar nog steeds uit als bij zijn lancering, al spreken we intussen van een compleet vernieuwde auto. Autonieuws reed met de meest bescheiden versie, met de nieuwe zescilinder dieselmotor. Al is bescheiden hier misschien niet het geschikte woord…


18C0997 092

De G-Klasse was initieel een voor militair gebruik ontwikkelde terreinwagen, die in 1979 een eerste burgerversie kreeg. Hij bestond in verschillende uitvoeringen, waaronder een versie met cabriodak, eentje met een verkorte wielbasis, een Maybach-variant, als verhoogde 4x42 en zelfs in een hyperexclusieve uitvoering met zes wielen, maar de meest bekende (en enig overblijvende) versie is toch de vierdeurs. Die wordt nog steeds, zoals in het prille begin, gebouwd bij Steyr-Daimler-Puch in Graz (Oostenrijk), waarbij een deel van het productieproces nog met de hand gebeurt.

18C0997 064

Ook na een carrière van veertig jaar blijft de G trouw aan een aantal kenmerken die integraal deel uitmaken van zijn DNA, zoals de markante portiergrepen met drukknop, die dateren uit lang vervlogen tijden maar een deel van zijn charme uitmaken, de noodzaak om de deuren echt dicht te slaan om ze goed te sluiten, met het daarbij horende geluid, de op de voorste uiteinden van de auto geplaatste richtingaanwijzers, de ronde koplampen, de horizontale handgreep recht voor de passagier, het prominent aanwezige reservewiel op de achterdeur en ga zo maar door. Toch is de huidige G-Klasse geen anachronisme, wat hij bewijst door zijn moderne technologieën en door zijn hedendaagse interieur, met het intussen bekende, volledig digitale dashboard (optie) en allerlei snufjes. Helemaal mee met de tijd is hij echter niet, want het MBUX-infotainmentsysteem is hier nog niet van de partij en het centrale scherm is ook niet aanraakgevoelig, wat toch weer wennen is als je recent nog met andere nieuwe Mercedessen reed.

18C0997 262

Ondanks zijn luxueuze imago en dito interieur is de G-Klasse een rasechte referentie onder de terreinwagens die zich door geen enkele hindernis laat tegenhouden. Ook hier respecteert de nieuwste G-Klasse aloude tradities, door de centrale opstelling tussen de twee ronde verluchtingsroosters van de drie bedieningsknoppen voor de drie differentiëlen. Onder meer door die differentiëlen en de terreinoverbrenging, die het schakelbereik van de negentrapsautomaat aanpast, blinkt hij echt uit op het terrein, waar hij sinds jaar en dag een van de absolute referenties is. De op deze versie nog toegenomen terreinvaardigheid van de G-Klasse wordt trouwens systematisch getest op de Shöckl, een berg bij Graz, waardoor hij met trots het ‘Shöckl’-embleem op de B-stijl draagt, als bewijs van zijn capaciteiten. 

18C0997 056

Dit is een echte terreinwagen, en dus staat hij op een ladderchassis voor absolute robuustheid. Zo’n chassis heeft over het algemeen echter geen positieve invloed op het weggedrag en het rijcomfort. Mercedes compenseert dat door een adaptief verstelbare demping (optie), maar ook zonder die voorziening is hij echt wel comfortabel te noemen, wat hij onder andere dankt aan de onafhankelijke voorwielophanging en de doeltreffende filtering, maar ook aan de uitstekende stoelen, die zacht zitten maar ook een goede steun bieden.   

18C0997 107

Met zijn bodemvrijheid van 241 mm kan hij natuurlijk moeiteloos over drempels en stoepranden, maar door die grote hoogte is het heel wat minder evident om in te stappen. Zeg beter “aan boord te klimmen”. De instap is dus erg hoog, maar je zit daardoor natuurlijk wel als een koning op zijn troon, en kijkt moeiteloos over de andere auto’s heen. Met een totale hoogte van niet minder dan 1.969 mm is het trouwens oppassen als je ondergrondse garages inrijdt en je dak niet wil beschadigen.

Hoewel hij niet minder dan 4.817 mm lang is, blijkt de G-Klasse wel makkelijk te parkeren, dankzij zijn overzichtelijke, hoekige koetswerk en de hogeresolutiecamera’s die een perfect beeld geven van de omgeving rond de auto. Dat is dan wel op voorwaarde dat de parkeerplaats voldoende ruim is, want de kofferdeur opent nog altijd zijdelings, waardoor je veel ruimte nodig hebt achter de auto als je comfortabel wil kunnen laden en lossen. De koffer zelf is makkelijk te beladen en voldoende ruim, en ook in het interieur is er genoeg plaats (zeker in de hoogte), al zou je je eigenlijk aan nog meer ruimte verwachten als je de buitenafmetingen in rekening brengt.

18C0997 091

Terwijl hij op het onverhard ronduit domineert, doet hij dat ook op de openbare weg. Door zijn afmetingen en kleerkast-stroomlijn, zijn hoogte en karakteristieke uiterlijk maakt hij overal en altijd indruk, zonder echter noodzakelijk als agressief gezien te worden. We kregen dan ook meer bewonderende opmerkingen over deze iconische 4x4 dan negatieve reacties. Dat heb je trouwens zelf in de hand, want je moet in zo’n auto je rijstijl aanpassen. Vooruitziend zijn, hoffelijk rijden, de regels respecteren… om niet weggezet te worden als een patser die lak heeft aan de anderen.

18C0997 135

De 9G-Tronic negentrapsautomaat doet zijn werk voorbeeldig, en we voelden nooit de nood om gebruik te maken van de schakelpeddels achter het sportieve stuurwiel. Dat de zescilinder dieselmotor erg aangenaam klinkt is bovendien mooi meegenomen.

Indrukwekkend ook, hoe zo’n zware (2.510 kg) en omvangrijke auto toch zo gezwind kan aanvoelen. Dat heeft hij dus te danken aan de hypermoderne zes-in-lijn diesel van drie liter met 286 pk en 600 Nm die hij sinds kort onder de motorkap heeft. Dit is volgens ons dé geknipte motor voor deze G-Klasse, en ook de “redelijke” keuze, naast de G 400 d met dezelfde drieliter en 330 pk en 700 Nm, of de G 500 met zijn vier liter grote benzine-V8 (422 pk, 610 Nm) of de beestige G 63 AMG-uitvoering (V8, 585 pk, 850 Nm). 

Terwijl die benzinevarianten per honderd kilometer meer drinken dan Jean-Claude Juncker op een doorzopen avond, bleef het gemiddeld verbruik van onze G 350 d na maar liefst 1.200 gevarieerde maar rustig afgelegde testkilometers steken op precies tien liter per honderd kilometer, wat bijna helemaal overeenkomt met het opgegeven NEDC-verbruik van 9,7 l/100 km. In absolute cijfers is dat erg veel, maar in verhouding tot zijn gewicht en prestaties is dat zowaar redelijk te noemen. Met de brandstoftank van honderd liter kom je dus bijna duizend kilometer ver.

18C0997 086

Minder redelijk is zijn (fiscale) prijskaartje. De Vlaamse BIV van € 11.336,47 en de jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.301 zijn door zijn CO2-uitstoot van tussen de 252 en 259 g/km (NEDC) torenhoog, en de fiscale aftrekbaarheid voor wie hem “op de zaak” aanschaft is met 40% vanaf 2020 de laagst mogelijke, om nog maar te zwijgen van het erg hoge Voordeel Alle Aard dat zo’n auto als firmawagen met zich meebrengt, maar ook los van de fiscaliteit is dit geen goedkope jongen. De goedkoopste uitvoering, onze G 350 d, heeft een prijskaartje van € 103.576 euro en een optielijst om “U” tegen te zeggen. Voor de AMG-uitvoering ben je trouwens minimaal € 157.421 kwijt. En toch houdt dat Mercedes niet tegen om er nog steeds voldoende modellen van te verkopen om hem in productie te houden.

Groen-sympathisanten maak je met een G-Klasse niet blij. Jezelf daarentegen wel, als je op zoek bent naar de ultieme 4x4, die robuustheid en kracht, traditie, luxe en prestige combineert. De unieke charme van de G-Klasse blijft ook na veertig jaar overeind. Hoe lang hij echter nog standhoudt in de huidige fiscale en ecologische jungle blijft echter de vraag…

 

84
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Comfort en luxueus imago
Uitstekende drieliter diesel
Extreem terreinvaardig

Erg hoge instap
Prijskaartje (fiscaal bij aankoop)

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy