woensdag, 04 december 2019

TEST: Subaru BRZ: Authentiek en atypisch

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Subaru BRZ: Authentiek en atypisch © Subaru
“Ze maken ze niet meer zoals vroeger, mijnheer…” Als zo’n uitspraak over auto’s gaat klopt dat wel, want de doorsnee auto van vandaag is voorzien van een turbomotor, kiest eerder voor comfort dan voor beleving, mikt op een zo neutraal mogelijk rijgedrag en heeft bij voorkeur een SUV-koetswerk. De Subaru BRZ is het tegenovergestelde van dat alles, en dus de uitzondering die de regel bevestigt. 

SPORTS MODEL PHOTOGRAPHY GRADE A BRZ 11 LR

De BRZ werd al in 2012 gelanceerd maar kreeg recent een zeer milde update. Daarbij blijft hij zoals bij zijn lancering al het geval was volop de kaart van het rijplezier trekken. Dit is dan ook een auto waar één element centraal stond, en op alle andere voorrang kreeg in het lastenboek: de beleving van een sportwagen bieden zonder daarbij tonnen vermogen nodig te hebben. In die zin lijkt hij nog het meest op een auto als de Mazda MX-5, die een gelijkaardig recept hanteert.

De BRZ is trouwens een totaal atypische Subaru want hij wordt enkel op de achterwielen aangedreven en heeft een manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat in plaats van de bij het merk zo courante Lineartronic-CVT-automaat. Het is echter ook een authentieke Subaru want hij heeft een viercilinder boxermotor, het motortype dat alle auto’s van het merk aandrijft. 

SPORTS MODEL PHOTOGRAPHY GRADE B BRZ 21 LR

Subaru, dat in een industrieel partnership zit met Toyota, werkte samen met die laatste aan de ontwikkeling van de BRZ. Bij Toyota heet die auto immers GT86. Beiden zijn op enkele details na identiek, hebben zo goed als hetzelfde koetswerk en interieur, dezelfde technologie en dezelfde motor. Die motor is zoals gezegd van het boxertype, telt vier cilinders, stelt het zonder turbo en levert 200 pk en 205 Nm. Daarmee is deze met zijn 1.241 kg niet al te zware coupé voldoende vlot maar in absolute cijfers niet erg snel. Een optrektijd van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden is OK maar niets bijzonder, en met een top van 226 km/h breek je evenmin records. Maar dat is in dit geval hoegenaamd niet erg. Integendeel.

Door zijn analoge karakter beleef je alles in de BRZ namelijk dubbel. Hij lijkt dan ook veel sneller dan hij in werkelijkheid is. Bij perfect legale snelheden kan je in deze kleine coupé nog echt plezier beleven. Hij slaagt erin om ook in die omstandigheden bij elke bocht voor een glimlach op je gezicht te zorgen, door bijna letterlijk te kwispelen met zijn achterkant. Een stoot gas terwijl je de bocht inzet, en de achterzijde breekt geleidelijk uit, wat door een gecontroleerde tegenstuurbeweging moeiteloos gecounterd wordt, en eindigt in een strakke drift die nooit beangstigend is. Vooral wanneer de ondergrond nat of vochtig is, is hij erg speels. Op droog wegdek is het vermogen niet van die aard om de achteras bij elke gelegenheid een stapje opzij te laten zetten. 

SPORTS MODEL PHOTOGRAPHY GRADE B BRZ 24 LR

Het evenwicht van dit onderstel en de wegligging van deze op de achterwielen aangedreven sportieve kleine zijn hoe dan ook zo dat zelfs onervaren bestuurders hier echt plezier aan kunnen beleven, zonder bij de minste druk op het gaspedaal achterstevoren te staan. Voorwaarde voor dat echte plezier is wel dat je de ESP-schakelaar rechts op de centrale console tussen de stoelen indrukt en hem zo in “Track”-modus brengt waarbij de mechanische krachten de vrijheid krijgen en de authentieke rijbeleving de overhand neemt.

Die rijbeleving wordt zeker ook versterkt door de begeesterende, rauwe klank van de boxermotor, wanneer die in de toeren gejaagd wordt, en dan vooral tussen 4.500 toeren en de rode zone die bij 7.500 toeren begint. En toeren maken is echt wel nodig, want de 200 pk komen pas allemaal vrij bij 7.000 o/m, terwijl ook de 205 Nm pas pieken tussen 6.400 en 6.600 omwentelingen. Een hoogtoerig blok dus, maar dat past perfect bij de roeping van deze coupé. Wie graag schakellui rijdt kan dus beter voor een auto met een turbomotor kiezen, want in de BRZ is je rechterhand vaak op het pookje van de wat stroeve maar wel nauwkeurige zesbak terug te vinden.

Bij dat alles wordt de BRZ trouwens nooit oncomfortabel, en blijft de ophanging een goede balans vinden tussen comfort en efficiëntie. Toch blijft dit een sportwagen, waardoor je niet moet rekenen op veel kofferruimte (243 liter, en vooral een beperkte laadopening), terwijl de twee plaatsen achterin onbruikbaar zijn (tenzij als extra bergruimte) en er voorin in de hoogte ook geen ruimte op overschot is.

Met zijn NEDC CO2-normuitstoot van 196 g/km voor de manuele versie en 183 g voor de automaat (respectievelijk 191 en 193 volgens de WTLP-cyclus) is hij fiscaal niet bijster interessant, maar het opgegeven normverbruik van 8,5 l/100 km (WLTP) komt wel tot op een tiende na de komma overeen met onze vaststellingen. Dat is niet bijzonder zuinig maar toont wel aan dat de nieuwe normverbruiksmeting erg realistisch kan zijn. 

SPORTS MODEL PHOTOGRAPHY GRADE B BRZ 4 LR

Dat de auto al van 2012 dateert merk je vooral in het interieur, waar het dashboarddesign niet al te modern aandoet en zaken als het digitale klokje in de middenconsole en de ouderwetse bedieningsknoppen voor de airco met klassieke digitale cijfers je zo terugkatapulteren naar lang vervlogen tijden. Dat heeft ook zijn charme, en al helemaal als blijkt dat je als je niet te groot bent in dat wat oud aandoende interieur een uitstekende rijhouding vindt achter een net voldoende groot en dik, en perfect in de hand liggend sportstuurtje met handige bedieningsknoppen maar vooral ook een perfecte nauwkeurigheid.

Het is ook mogelijk om in plaats van voor de manuele zesversnellingsbak te kiezen voor een zestrapsautomaat, maar wie dat doet heeft niet echt begrepen waar het hier om draait. De beleving van een auto echt te mennen, naar je hand te zetten, te besturen… dat gaat in dit geval niet samen met een automaat. Des te beter, want zo spaar je ook de € 1.500 uit die hij meer kost dan de manuele versie.

SPORTS MODEL PHOTOGRAPHY GRADE B BRZ 17 LR

De standaarduitrusting is zeer volledig, met een modern infotainmentsysteem met navigatie, DAB+, bluetooth, Apple Carplay en Android Auto, een automatische airco met twee zones, cruise control, automatische ledkoplampen, keyless access, een Torsen-differentieel met beperkte slip, stoelverwarming, mistlampen en ga zo maar door. Daarom is het extra jammer dat automatische ruitenwissers niet verkrijgbaar zijn en dat ook een achteruitrijcamera niet tot de uitrusting behoort. Je kan wel voor optionele parkeersensoren achteraan opteren (€ 532).

De BRZ wordt als Sport Premium-uitvoering aangeboden aan een catalogusprijs van € 34.295 met handbak en kan verder enkel nog uitgerust worden met met leder beklede stoelen (€ 1.795), de net vermelde parkeersensoren of een sportuitlaat (€ 1.083). Voor amper € 700 meer dan de Sport Premium is er ook een Salon Edition-versie met andere aluvelgen, Sachs-schokdempers, het lederen interieur en een specifieke carrosseriekleur (Cool Grey Khaki). Als die kleur je bevalt is die zijn meerprijs dus dubbel en dik waard. Toch kan je voor € 35.000 ook heel wat leuks kopen bij de concurrenten. Dat zijn dan wel hot hatches met voorwielaandrijving, die dus een ander karakter hebben en volgens ons toch niet hetzelfde rijplezier bieden.

Onlangs was er trouwens goed nieuws, want Toyota en Subaru bevestigden samen te werken aan de opvolger van de GT86/BRZ-tweeling. We zijn benieuwd!

Met de BRZ kan Subaru ook na een carrière van zeven jaar uitpakken met een auto die voor de liefhebbers van authentiek rijplezier garant staat voor een glimlach op het gelaat bij elke rit, hoe kort ook. Dat zijn interieur wat verouderd is, zijn motor niet overloopt van het vermogen, zijn uitstoot aan de hoge kant is en zijn praktische aspecten ondergeschikt zijn aan de beleving stoort daarbij niet echt. Dit is dan ook geen auto die je met het verstand koopt, maar met het hart…

81
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Echt authentiek rijplezier
Wegligging

Wat verouderd interieur
Prijskaartje

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy