zondag, 24 november 2019

TEST: DS 3 Crossback La Première PureTech 155 Automatic

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: DS 3 Crossback La Première PureTech 155 Automatic © PSA/DS
Het heeft even geduurd, maar eindelijk wordt het DS-gamma gestoffeerd. Naast de 7 Crossback is nu ook de 3 Crossback verkrijgbaar. Die draagt nog wel het nummer “3” zoals de allereerste DS-afgeleide van –toen nog- Citroën, maar is niet langer een berline maar wel een crossover.


18.504.056
DS positioneert de 3 Crossback als premium-alternatief voor modellen als de Audi Q2 of de Mini Countryman, al vinden wij de vergelijking met de Countryman een beetje bij de haren getrokken, omdat die toch een stuk groter is. Ten opzichte van de concurrenten in het B-segment onderscheidt de DS zich door zijn opmerkelijke designkeuzes. Dit is –en dat zie je onmiddellijk- een auto waarbij veel aandacht werd besteed aan het ontwerp. Dat is aan de buitenkant alvast opmerkelijk door de veelheid aan lijnen en vormen, met vooraan een opvallend grote grille –helemaal zoals de Chinezen het zo graag hebben- en smalle koplampen, en opzij de omgekeerde haaienvin die we al terugvonden op de eerste DS 3. Achteraan zijn het vooral de smalle achterlichten en de chroomlijn over de hele breedte van de auto die hem doen opvallen. Op onze testwagen vormden ook de grote, ingewerkte uitlaatpijpen langs links en rechts een onderscheidend kenmerk. Die zijn echter voorbehouden voor de 155 pk-uitvoering, want op de minder krachtige modellen zitten de uitlaten gewoon rechts onderaan de bumper.

ds 3 crossback 620Het opmerkelijke buitendesign wordt binnenin helemaal doorgetrokken en zelfs nog versterkt met een wat overdadige interieuraankleding die overal de geruite patronen terugbrengt die zo typisch zijn voor de nieuwste auto’s van DS.

De interieurafwerking is van een hoge kwaliteit, en de gebruikte materialen voelen zeer degelijk aan. Op dat vlak komt DS zijn premiumbeloftes alvast na.

18.504.049

Standaard beschikt de 3 Crossback over twee digitale schermen. Achter het stuurwiel is er het compacte dashboardscherm dat configureerbaar is en de rijgegevens toont, terwijl het centrale aanraakscherm bovenop de middenconsole het infotainmentsysteem bedient en ook de navigatiegegevens weergeeft. De verschillende aanraaktoetsen onder het scherm, die shortcuts vormen naar de bediening van de airco, radio, navigatie of andere instellingen, reageerden soms wat overgevoelig, waardoor we soms ongewild een bepaalde functie selecteerden. 

Onze testwagen was ook voorzien van het head-updisplay, dat heel wat informatie weergeeft maar wel op een uitklappend glazen plaatje is gemonteerd en niet in de voorruit geprojecteerd wordt. Niettemin een meerwaarde, zeker in dit segment. 

We mogen namelijk niet vergeten dat dit een auto uit het compacte B-segment is, waar modellen als de Peugeot 2008, Citroën C3 Aircross, Volkswagen T-Cross en Renault Captur de dienst uitmaken. De uitrusting van de 3 Crossback is voor dit segment uitzonderlijk te noemen. Zo beschikte onze testwagen, een Première Edition die de absolute top van het gamma vormt, onder meer over een nappalederen interieur, een elektrisch verstelbare en masserende bestuurderszetel, verkeersbordenherkenning en dodehoekbewaking, DS Drive Assist, DS Matrix LED Vision-koplampen en niet te vergeten de degelijke EAT8-achttrapsautomaat. 

18.504.039

De DS 3 Crossback is er als diesel, met een 1.5 viercilinder met 100 pk, of als benzine met één van drie vermogensversies van de 1.2 PureTech-driecilinder. De 100 pk-uitvoering vormt het basisaanbod, gevolgd door de 130 en 155 pk-varianten. 

De achttrapsautomaat is de enige mogelijke overbrenging op de 130 en 155 pk modellen van de 3 Crossback, terwijl de 100 pk sterke benzine en diesel alleen te bestellen zijn met een handgeschakelde zesbak.

De prestaties van de 155 pk sterke driecilinder, die ook 240 Nm aan koppel levert, laten weinig te wensen over. Dit is een vinnige sprinter die vlot uit de startblokken schiet, de 100 haalt in 8,2 seconden en doortrekt tot 208 km/h, en door de soepele automaat ook vlot herneemt. Het verbruik lag tijdens onze test op 7,8 l/100 km, wat conform de verwachtingen is.

Het CMP-platform, dat wordt gedeeld met de nieuwe Peugeot 208 en dus ook met de nieuwe Opel Corsa, is 30% lichter dan zijn voorganger en heeft een klassieke ophangingsarchitectuur met McPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan. De schokdemping is vrij goed, en alleen korte oneffenheden laten zich ook echt voelen in het interieur. Bij sportief rijden valt het op dat het nochtans goed in de hand liggende compacte stuur niet echt veel feedback geeft over wat de voorwielen precies aan het doen zijn, en wij vonden de actieve rijstrookassistent nogal bemoeiziek.

De ruimte op de twee voorste plaatsen voldoet ruimschoots, achterin is er geen overschot aan plaats, zeker voor de benen van volwassenen, maar dat is natuurlijk eigen aan het B-segment. De koffer is met 350 liter normaal van omvang voor deze klasse, en met de achterbank neergeklapt kan er tot 1.050 liter geladen worden.

Een van de speciale snufjes van de 3 Crossback zijn de deurklinken die – naar het voorbeeld van Tesla – automatisch uitklappen wanneer de deuren geopend moeten worden. In combinatie met de handenvrije bediening van onze testwagen moet dat er voor zorgen dat je noch bij het naderen, noch bij het verlaten van de auto nog zelf de deuren moet afsluiten door een druk op de sleutel of de deurklink, maar in ons geval liet die automatische bediening wat te wensen over, want soms gingen de deuren niet los als we aan de auto aankwamen en moesten we de sleutel gebruiken. Ook bij het uitschakelen van de motor na een rit gaf de auto regelmatig aan dat de sleutel afwezig was waardoor we er langer over deden om de motor uiteindelijk toch stil te kunnen leggen. Dat kan toch nog beter, DS…

Het merk misleidt zijn kopers bovendien enigszins door op het grote centrale scherm van het infotainmentsysteem zowel links als rechts de ingestelde interieurtemperatuur weer te geven, alsof er effectief een twee zone-airconditioning aanwezig is, maar uiteindelijk blijkt de automatische airco, als je op de shortcutknop voor de temperatuurinstelling drukt, slechts één temperatuurzone te tellen.

CL 18.041.009

Binnenkort volgt naast de diesel en de drie benzines ook een veelbelovende E-Tense, een volledig elektrische DS 3 Crossback met 136 pk en een beloofd rijbereik van 300 km. Die zal qua prijs dicht in de buurt zitten van onze La Première-topuitvoering met de 155 pk-benzinemotor, die met € 39.650,- inclusief een weliswaar uitgebreid uitrustingspakket- aan de dure kant is. Voor wie al die snufjes en luxe niet nodig is, heeft DS ook al een 3 Crossback in het gamma voor € 23.400,- (PureTech 100 Chic). 

De DS 3 Crossback aankleden naar wens is perfect mogelijk, want in combinatie met de uitrustingsniveaus Chic, So Chic, Performance Line en Grand Chic (en de beperkte reeks Première Edition) biedt het merk ook vijf verschillende “Inspiraties” voor de aankleding van het interieur, 9 verschillende types velgen en niet minder dan 26 verschillende kleurencombinaties.

18.504.019

Als zijn lijn je bevalt en je je wil onderscheiden van de massa is de DS 3 Crossback een goede keuze. Hij biedt geen zeeën van ruimte maar levert –zeker met de 155 pk-motor – zeer goede prestaties en kan over alle luxe en technologische snufjes beschikken die anders enkel in een hoger segment verkrijgbaar zijn. Dat de prijs van zo’n goed uitgeruste versie niet van de poes is, hoort erbij als je “premium” wil zijn.

 

78
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Comfort en geluiddemping
Uitrustingsmogelijkheden
Goede automaat

Feedback stuur
Prijs van de goed uitgeruste versies

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy