vrijdag, 04 oktober 2019

TEST: Audi SQ2 quattro: Dure efficiëntie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi SQ2 quattro: Dure efficiëntie © Audi AG

Audi biedt – hoe kan het ook anders- ook een extra sportieve versie aan van zijn kleinste SUV. De SQ2 is een peperdure compacte sport-SUV die met de tweeliter uit de Golf R en Cupra Ateca en zijn vierwielaandrijving razendsnel en efficiënt zou moeten zijn. Is dat ook zo? Autonieuws zocht het uit. 


A1815136 large

Hoewel hij zijn tweeliter viercilinder van 300 pk deelt met de VW Golf R en de Cupra Ateca uit hetzelfde huis, zijn die twee geen echte concurrenten voor deze compacte sport-SUV. Zijn echte tegenstrevers zijn eigenlijk de Jaguar E-Pace P300, BMW’s X2 M35i en de MINI Countryman John Cooper Works, die eveneens met een (in dit geval respectievelijk 300 en twee keer 306 pk sterke) tweeliter turbo-viercilinder zijn uitgerust.

A1815141 large

Aan de buitenkant verwar je de SQ2 niet snel met een basisversie van de Q2. Hij ziet er met zijn grote wielen en wielkastverbreders, zijn single frame-grille met verticale spijlen, slanke dakspoiler, aluminium zijspiegels en vier dikke uitlaatpijpen uit als een potente fitnesser, zonder echter arrogant of overdreven opgezet uit de hoek te komen.

A1815143 large

Binnenin verbergt hij zijn sportieve inborst evenmin, met mooie sportstoelen, een knap, onderaan afgeplat sportstuur (optie) en een lichtgevend “quattro”-insigne op het dashboard voor de passagier. Voor de bestuurder prijkt het onvolprezen Audi Virtual Cockpit-dashboard (optie). De afwerking van het geheel is –naar goed Audi-gewoonte- boven alle kritiek verheven, maar de gebruikte materialen voor de onderzijde van de deurpanelen zijn een premiummerk onwaardig. 

A1815140 large

Het sportonderstel ligt lager dan dat van de normale Q2 en is natuurlijk ook strakker afgesteld, al wordt het nooit echt oncomfortabel. De sportstoelen zien er goed uit maar zitten vrij hard en mochten ook wat meer steun bieden. De demping is –in tegenstelling tot de karakteristieken van de motor, het stuur en de versnellingsbak- passief en dus niet instelbaar, maar biedt een aanvaardbaar compromis tussen comfort en efficiëntie, met toch wel de nadruk op die tweede eigenschap. 

Zijn tweeliter viercilinder met variabele turbo levert 300 pk en 400 Nm, die via de 7-traps S-Tronic-automaat met dubbele koppeling en de quattro-vierwielaandrijving op de weg gezet worden. Die automaat is best goed, al reageert hij in automatische modus niet bliksemsnel. Bij sportief rijden zal je dus al snel naar de (optionele) schakelpeddels aan het stuur grijpen. In dat geval laat de reactiesnelheid van de bak niets te wensen over.

A1815135 large

De 2.0 TFSI-viercilinder en de vierwielaandrijving zorgen voor een 0 tot 100-sprintje in een opmerkelijk snelle 4,8 seconden, terwijl de (begrensde) top van 250 km/h zonder aandringen gehaald wordt. De tweeliter gaat er bij het minste stootje gas keihard tegenaan en geeft ook bij het hernemen altijd thuis. Deze SQ2 is erg snel en laat het overige verkeer moeiteloos achter zich wanneer je het gaspedaal vloert. Wanneer de voorwielen grip verliezen schakelt het quattro-systeem de achterwielen bovendien mee in, waardoor je altijd en overal de nodige grip vindt om er als een speer vandoor te gaan zonder doorspinnende wielen. 

Het rijgedrag van de SQ2 is daarnaast bijzonder efficiënt te noemen. Dat is enigszins onverwacht, want de Q2 is niet bepaald een sportieve donor. Bij een felle rijstijl kan je heel wat plezier beleven aan deze Audi, al is de feedback van het stuur niet die van een echte sportwagen en is zijn zwaartepunt aan de hoge kant. Wanneer je te snel de bocht ingaat onderstuurt hij, waardoor hij ook voor minder ervaren bestuurders weinig verraderlijk is.

Het motorgeluid in het interieur is bij het in de toeren klimmen duidelijk aanwezig. Het gaat echter grotendeels over een digitaal versterkt geluid, dat –hoewel lekker klinkend- ook wat artificieel aanvoelt. Als dat echter de manier is om ook met de strenger wordende milieunormen nog voor een leuke klank te kunnen zorgen, zijn we wel te vinden voor zo’n oplossing.

A1815152 large

Het plaatsaanbod aan boord is goed maar niet uitzonderlijk. Voorin zit je ruim, maar achterin is er wat minder ruimte, wat ook niet verwonderlijk is in een auto met een totale lengte van niet meer dan 4,2 meter. Problematisch is het allemaal echter niet, en ook de koffer, met minimaal 355 liter inhoud (50 liter minder dan op de gewone Q2’s door het gebruik van een multilink-achteras in plaats van een torsieas), voldoet. Met de achterbank neergeklapt is er trouwens 1.000 liter beschikbaar. Meer zal je zelden of nooit nodig hebben. 

Tijdens onze testweek, met gemiddeld eerder rustig afgelegde trajecten, verbruikte onze SQ2 gemiddeld 8,8 l/100 km. Doe daar gerust een litertje bij als je hem voortdurend de sporen geeft. Hoe dan is 8,8 liter geen slecht cijfer voor een auto met dit potentieel.
A1815139 large

Terwijl hij qua verbruiksbudget dus geen onaangename verrassingen voorschotelt, is dat op het vlak van de aankoopprijs wel anders. OK, Audi vraagt altijd veel geld voor zijn producten, maar een startprijs van € 44.950 is al niet min, en dan heb je werkelijk niets van uitrusting. De comfortsleutel met handenvrije instap en starten: € 470. Automatisch openende kofferklep: € 590. Het knappe GPS Plus-navigatiesysteem met MMI Touch: € 2.690. Audi’s Virtual Cockpit: € 370. Een DAB-tuner: € 360. De adaptieve snelheidsregelaar: € 820, en een achteruitrijcamera € 450. 

Voor werkelijk alles is het fors bijbetalen, waardoor onze testwagen niet minder dan € 62.000 moest kosten. Dat is zelfs meer dan de prijs van een Porsche 718 Cayman in standaarduitvoering. Voor een compacte, zij het sportieve, SUV is dat dus veel, erg veel. 

De SQ2 is een verbluffend efficiënte, compacte sport-SUV. Hij biedt veel rijplezier, al mist hij wat beleving. De SQ2 levert uiteindelijk wat we van een Audi verwachten: kwaliteit, degelijkheid en stijl. Dat je je er blauw voor betaalt moet je er wel bij nemen.

81
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Efficiëntie en weggedrag
Prestaties
Redelijk verbruik

Kwaliteit van sommige materialen
Erg hoge prijs

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy