vrijdag, 27 september 2019

TEST: SsangYong Musso 2.2 e-XDi 220 4WD: Pick-up met SUV-trekjes

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: SsangYong Musso 2.2 e-XDi 220 4WD: Pick-up met SUV-trekjes © Patrick Theunissen
Vorig jaar lanceerde SsangYong de van de Rexton-SUV afgeleide Musso pick-up. Deze opvolger van de Actyon Sports-pick-up probeert met een aantal SUV-kenmerken het verschil te maken in een drukbevochten segment. 

Musso0007

Dat we de Rexton, de grote SUV die als basis diende voor de nieuwe Musso, wel konden smaken, kon u al lezen in onze tests van dit model. We waren dan ook erg benieuwd of de pick-up die tot aan zijn laadbak erg op de Rexton lijkt ons even blij kon maken.

Musso betekent ‘neushoorn’ in het Koreaans, en was in de jaren negentig de naam van SsangYongs grote SUV. De naam verdween nadien, maar werd nu terug opgepikt als naam voor de pick-up die de Actyon Sports moet opvolgen.

De Musso is gebaseerd op de architectuur van de Rexton en deelt er zijn body-on-frame-constructie mee. Het ontwerp van de hele voorzijde, tot en met de passagierscabine, komt zo goed als volledig overeen met dat van de Rexton, maar vanaf de achterdeuren is dit een hele andere auto. Hij lijkt dan wel op een SUV, maar is het niet. Dit is een Sports Utility Truck, een SUT, zoals SsangYong het noemt. Hij probeert het comfort van een SUV te combineren met de praktische bruikbaarheid en stoere aspecten van een pick-up. Qua look is dat alvast gelukt. Hij ziet er indrukwekkend uit en heeft een sterke persoonlijkheid. 

Musso0004

De Musso krijgt onder de motorkap dezelfde 2,2 liter grote viercilinder als de Rexton. Die e-XDi220-motor levert 181 pk en 400 Nm en zorgt voor zeer degelijke prestaties in een auto van dit formaat. Standaard krijgt de Musso een handgeschakelde zesbak mee, als optie is een automaat verkrijgbaar. In tegenstelling tot die van de Rexton is de automaat van de Musso niet afkomstig van Mercedes maar van Aisin en is het ook geen zeven-, maar een zestrapsexemplaar. Op de pook van de automaat vind je links een klein knopje om er ook manueel mee te kunnen schakelen, maar dat is niet erg handig. De gewone handbak voldoet trouwens ook en misstaat niet op deze pick-up. De top ligt op 195 km/h met de manuele versnellingsbak en op 185 km/h in combinatie met de automaat. 

Tijdens onze test noteerden we een gemiddeld testverbruik van net geen tien liter, wat helemaal conform onze verwachtingen is en ook overeenkomt met wat we op de Rexton noteerden. Met de 75 liter grote tank maakt dat een rijbereik van zo’n 750 kilometer mogelijk.

Musso0014

Binnenin onderscheidt de Musso zich van de concurrenten uit het pick-upsegment doordat hij het knappe interieur van de Rexton zowat volledig overneemt. Voorin is er een zee aan ruimte, maar ook achterin is er plaats genoeg. Het dashboard ziet er daarenboven erg goed uit en je voelt je achter het stuur helemaal zoals in een grote SUV. Wanneer je ermee rijdt, voel je echter dat dit geen Rexton is.

Net zoals de Rexton heeft de Musso ook een erg ontdubbeld stuur, waardoor je in nauwe bochten of bij het indraaien in een straat nogal zit te molenwieken, maar voor het overige rijdt die Rexton duidelijk als een SUV, terwijl de Musso zijn pick-up-karakter niet helemaal verstopt. Ja, hij is zeker comfortabel en ook stil voor een pick-up, en kan op dat vlak moeiteloos wedijveren met de premium-pick-ups van Volkswagen en Mercedes, maar je voelt aan de ophanging, het rijgedrag en de koetswerkreacties dat dit een grote machine is. Het hoge zwaartepunt laat hem in snel genomen bochten nogal overhellen, zodat je het gas al snel lost en het wat kalmer aan gaat doen. Dat is natuurlijk niet meer dan normaal als je met een pick-up onderweg bent. Dit is absoluut geen sportieve auto, maar een werkmiddel dat robuustheid met comfort wil combineren.

Musso0002

Dat hij met zijn totale lengte van 5.095 mm en 1.950 mm breedte erg groot is, merk je wanneer je hem wil parkeren of in nauwe straatjes manoeuvreert. Het goede zicht rondom, de grote zijspiegels en de achteruitrijcamera met heldere beelden in hoge resolutie helpen echter om zonder al te veel moeite met dit bakbeest te manoeuvreren. 

Musso0015

De Musso wordt aangeboden met achterwielaandrijving (enkel op de Crystal-basisversie), of met een door middel van een draaiknop op de middenconsole inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage versnellingsverhoudingen die de voorwielen inschakelt wanneer nodig. Hij levert puike terreinprestaties en kan overweg met aanhangers tot 3 ton (icm de automaat).

Zijn weggedrag op het droge is voorspelbaar en veilig, maar op natte ondergrond viel het ons op dat de op de Musso gemonteerde banden van het merk Nexen in vergelijking met de Bridgestones van de Rexton erg snel alle grip verliezen. Dat de in normale omstandigheden enkel op de achterwielen aangedreven Musso wanneer de laadbak leeg is ook erg weinig gewicht op de achteras torst, helpt daarbij niet. De twee achterwielen gaan dan ook al eens aan het glijden als je in de regen het gaspedaal beroert in een bocht.

Musso0016

Voor de navigatie werkt SsangYong met een TomTom-systeem dat op het centrale aanraakscherm van 9,2 duim maar ook centraal tussen de tellers zijn aanwijzingen geeft. Op zich voldoet dat systeem zeker, maar het is minder verfijnd qua weergave dan de beste originele systemen. Wie liever zijn smartphone gebruikt om te navigeren kan dat gelukkig ook, want vanaf het tweede uitrustingsniveau (Quartz) zijn Apple Carplay en Google Android Auto standaard. 

Musso0013

Met een lengte van 1.300 mm en een laadvolume van 1.011 liter tot aan de rand is de laadbak van de Musso niet de grootste in het segment. Hij trekt dan ook meer de kaart van de binnenruimte en het rijcomfort. Voor wie echter meer wil vervoeren biedt het merk nu ook een Musso Grand met verlengde laadbak aan. De Musso Grand meet niet minder dan 5.405 mm, krijgt een 110 mm langere wielbasis (3.210 mm) en een 1.610 mm lange laadbak, waarmee hij een laadvolume biedt van 1.262 liter en tot 1.062 kg zal kunnen laden, terwijl de gewone Musso het op 850 kg houdt. 

De officiële CO2-uitstoot van 199 tot 226 g/km vormt bij de Musso –in tegenstelling tot de Rexton- geen verkoophandicap, aangezien dit een lichte vracht is waar de verkeersbelasting nog niet helemaal op CO2-uitstoot gebaseerd is en er geen BIV verschuldigd is. Voor € 26.620 inclusief btw rijd je al met de Crystal-basisversie met achterwielaandrijving en de handgeschakelde zesbak, voor vierwielaandrijving betaal je € 2.057 meer. Nog eens hetzelfde bedrag opleggen rust de Musso uit met de zestrapsautomaat. De reeds erg volledig uitgeruste Quartz-uitvoering, met standaard achteruitrijcamera, parkeersensoren voor- en achteraan, een lederen en verwarmde stuurwielvelg, automatische dual-zone airconditioning en het tochscreen met Apple CarPlay en Google Android Auto kost € 33.4517 met de handbak en € 35.574 met de automaat. Voor respectievelijk € 36.784 en € 38.841 staat de uiterst volledig uitgeruste Sapphire-topversie met manuele of automatische versnellingsbak in de catalogus. Op prijsvlak kan je de Musso in ieder geval een koopje noemen, als je hem vergelijkt met zijn rechtstreekse collega’s. Bij aankoop geniet je bovendien van vijf jaar of 150.000 kilometers waarborg en bijstand. 

Met de looks van de Musso zit het, door het overnemen van het uiterlijk van de Rexton-SUV, alvast snor. Ook qua prestaties voldoet deze pick-up ruimschoots. Dat zijn comfort nog niet op het niveau van een echte SUV staat verwondert niet, dit is tenslotte een werkpaard. Op dat vlak biedt hij waar voor zijn geld. Veel geld moet hij bovendien niet kosten, als je kijkt naar wat je ervoor in ruil krijgt qua uitrusting.

 

78
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 15/20
Prijs 17/20
 

Robuustheid
Comfort voor een pick-up
Prijs en uitrusting

Grip van de Nexen-banden op nat wegdek


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy