vrijdag, 06 september 2019

TEST: Toyota GR Supra: Geslaagde comeback

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Toyota GR Supra: Geslaagde comeback © Toyota

Toyota staat vooral bekend om zijn zuinige en betaalbare hybridemodellen, maar heeft ook een reputatie als het op sportwagens aankomt, al bestond het sportwagengamma van het merk de laatste jaren uit niet meer dan de GT86, een kleine sportcoupé die qua vermogen en prestaties echter geen vuist kan maken tegen de Porsche 718. Met de reïncarnatie van de Supra, in nauwe samenwerking met BMW, is daar een einde aan gekomen. De verwachtingen waren torenhoog, maar worden ze ook ingelost?

02 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Samen met BMW. De komst van de nieuwe Supra heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Grote baas Akio Toyoda, een autosportliefhebber pur sang, was absoluut gewonnen voor het idee van de reïncarnatie van een echte sportwagen in het Toyotagamma, maar moest als CEO natuurlijk ook naar de rendabiliteit van zo’n model kijken. Door de kleine aantallen was het financieel onmogelijk om volledig op eigen kracht een nieuwe Supra te ontwikkelen zonder verlies te maken. Enter BMW. De Duitsers uit München zaten met hetzelfde probleem. Een nieuwe Z4-generatie ontwikkelen bleek erg duur in de huidige context, maar misschien lukt het wel als we de kosten delen? Beide constructeurs kwamen tot de conclusie dat het met gedeelde inspanningen wel degelijk mogelijk en rendabel was om de Z4 en de Supra verder te laten leven.

09 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

De Supra van de vierde generatie, die gebouwd werd van 1993 tot 2002, droeg zijn zescilinder-in-lijn in de lengte voorin en werd op de achterwielen aangedreven. Hij bouwde daarmee voort op de vorige drie Supra-generaties en zelfs de Toyota 2000GT. Daarom kon er voor de vijfde Supra-generatie dan ook geen sprake zijn van een ander motortype of vierwielaandrijving. Gelukkig heeft BMW een schitterende zes-in-lijn van drie liter in het aanbod. Waarom dan geen gebruik maken van dat pareltje, als het voorhanden is?

49 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Hetzelfde geldt voor de ZF-achttrapsautomaat die BMW reeds jarenlang gebruikt. Ook het onderstel is hetzelfde als bij de Z4, en in het interieur merk je aan alles dat de GR Supra een broer is van die laatste. Zo zijn de bedieningselementen voor de airco, ramen, boordcomputer, cruise control, stoelen en het volledige infotainment, inclusief lay-out en lettertypes, integraal overgenomen van BMW. Dat betekent ook dat de GR Supra over de iDrive-controller beschikt voor de bediening van alle toebehoren, naast het touchscreen, dat jammer genoeg wel moeilijk leesbaar is bij fel licht. Aangezien de gebruiksvriendelijkheid van het hele BMW-systeem uitstekend is, kunnen we die keuze alleen maar waarderen.

19 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

BMW besloot om de Z4 enkel als roadster aan te bieden, de productverantwoordelijken bij Toyota Gazoo Racing, de sportafdeling van het merk, kozen daarentegen voor een coupékoetswerk voor de Supra, en samen gaven ze de Oostenrijkse autobouwer Magna Steyr de opdracht om beide modellen te assembleren.

20 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Aan de buitenkant verwijst de nieuwe Supra naar zijn voorgangers, met onder meer een lange neus met smalle koplampen. Opzij ziet hij er echt sportief uit, en in de achteruitkijkspiegels zie je de bolle wielkasten uitsteken, zoals bij een Porsche 911…

16 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Achteraan is hij agressief gelijnd, met een dikke uitlaatpijp links en rechts en mistachterlichten en achteruitrijlichten die gevormd worden door een trapeziumvormige combinatie van LED-punten centraal onderin die verwijst naar de wagens uit het WEC.

51 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Binnenin is er voldoende ruimte voor twee, al zit je met de bovenkant van je hoofd vrij dicht bij het dubbelgewelfde, wat bol staande dak. De instap is niet makkelijk als je de deur niet ver genoeg kan openen, wat typisch is voor een sportcoupé. Een goede rijhouding vinden is geen enkel probleem.

53 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

De bestuurder kijkt uit op een door Toyota aangepast digitaal dashboard dat enkel de noodzakelijke gegevens toont, met de nadruk op de snelheid en het toerental, en niet configureerbaar is. Dat is echter ook niet nodig, want alles is goed afleesbaar.

54 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Het stuurwiel kreeg een naar onze smaak wat te dunne velg en een te grote diameter. Een wat kleiner en dikker sportstuur met vaste schakellepels had hem een extra puntje opgeleverd. De feedback ervan is echter zeer goed, en de weerstand voldoet zowel bij manoeuvres als bij een snelle rijstijl. 

22 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

De GR Supra is ontworpen met rijplezier op de weg als kernwaarde in het lastenboek. Het mocht geen circuitmonster worden, maar moest een auto zijn die elke dag bruikbaar is en in alle omstandigheden een brede glimlach op het gezicht van de bestuurder tovert. Daarom kreeg deze strikte tweezitter een korte wielbasis (korter dan die van een Yaris) en een grote spoorbreedte, werd het zwaartepunt erg laag gehouden (lager zelfs dan bij de GT86 die nochtans een boxermotor heeft), kreeg hij een perfecte 50:50-gewichtsverdeling en werd het stuur afgesteld voor een optimale feedback.

23 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

De drieliter turbomotor levert officieel 340 pk en 500 Nm, maar zou volgens tests van collega-autojournalisten in werkelijkheid een pak meer vermogen hebben. Tot 380 pk wordt gezegd… Je voelt in elk geval onmiddellijk dat dit een kerngezonde zescilinder is die hopen vermogen te geef heeft. 

21 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Bij het indrukken van het gaspedaal gaat de Supra er als een pijl uit een boog vandoor. Met de launch control-functie trekt hij in 4,3 seconden op tot 100 km/h en daarna tot de elektronisch begrensde top van 250 km/h. Ook bij het hernemen is hij door de alerte automaat en de soepele zescilinder onmiddellijk bij de les, en de duw in de rug is altijd duidelijk voelbaar en draagt bij tot de sensatie van het sportwagen-rijden die hier ontegensprekelijk aanwezig is.

De motor- en uitlaatklank, die weliswaar digitaal versterkt wordt in het interieur, is bovendien verslavend, en geeft je voortdurend zin er tegenaan te gaan. Tijdens onze test verstookte de GR Supra gemiddeld 10,5 l/100 km benzine.

52 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Het schakelen gebeurt uiterst vlot, en de bediening aan het stuur maakt het mogelijk ook manueel te schakelen, maar hoe goed hij ook is, toch kan een klassieke automaat in een sportwagen niet tippen aan de reactiesnelheid en sensaties van Porsches PDK-versnellingsbak.

Porsche 718 Cayman S als referentie. Bij het ontwerp van de GR Supra heeft de Porsche Cayman S als referentie gediend. Dat betekent dat de lat erg hoog lag, want die Porsche is –en daarover is zo goed als iedereen het eens- de absolute referentie als het op rijplezier, wegligging en beleving aankomt. 

Hoewel de Toyota hopen rijplezier biedt en mede door het actieve sperdifferentieel erg efficiënt is, blijft hij wat ons betreft nog wat achter op de concurrent uit Zuffenhausen, al heeft hij de BMW Z4 M40i, die mechanisch zowat identiek is, niets te benijden. 

26 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

De Toyota behoudt natuurlijk altijd zijn edele zescilinder als voordeel ten opzichte van de Porsche 718 Cayman en Cayman S, die het sinds de huidige generatie met een viercilinder van 300 of 350 pk moeten stellen (tenzij je voor de veel duurdere en in een totaal andere categorie spelende GT4-uitvoering gaat).

05 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

De ophanging is zeer efficiënt maar blijft –zeker in de Normal-stand waarbij de demping zachter is- vrij comfortabel. Met de Adaptive Variable Suspension in Sportstand zijn de dempers een stuk virieler, en is ook het stuur directer. De remmen met Brembo-remklauwen hebben een groot uithoudingsvermogen en kunnen de Supra meermaals in geen tijd tot stilstand brengen zonder fading te vertonen.

10 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Hij heeft ook wat minpuntjes. Zo is de koffer van 290 liter alleen te openen met de afstandsbediening of door middel van een knop in de deur, is er zo goed als geen bergruimte in het interieur, met veel te smalle en te kleine bergvakken in de deuren, en is de dubbele bekerhouder onbruikbaar omdat hij in de weg zit van de rechterarm van de bestuurder. 

Momenteel is de Supra enkel verkrijgbaar met de zes-in-lijn van 340 pk en de automaat. Een handbak zou er hoe dan ook niet komen, maar bij Toyota laten ze wel een opening voor nog krachtigere versies in de toekomst. Wat er ook van zij, als de nieuwe GR Supra de traditie van zijn voorganger voortzet, zullen heel wat tuners het motorblok onder handen nemen en er nog veel meer pk’s uithalen dan af-fabriek het geval is.

03 Nieuwe Toyota GR Supra de legende keert terug

Is de GR Supra beter dan de Porsche? Dat zouden we niet zeggen, maar qua prijs is hij alvast competitiever, met een catalogusprijs van € 65.500 en naast de metaalkleur maar één optie, het Premium Pack met leder, een JBL-soundsysteem, de draadloze lader en een head-up display voor € 2.300. Zo kostte onze testwagen € 68.300, maar die had dan ook alle beschikbare uitrusting aan boord (inclusief draadloze Apple CarPlay), waarbij je voor een volledig gelijkwaardig uitgeruste Porsche Cayman S (catalogusprijs € 71.099) makkelijk € 25.000 meer kwijt zou zijn.

Als één auto uit het Toyotagamma het predikaat “no more boring cars” verdient, is het wel deze GR Supra. Als het de ambitie van Toyota was om met de GR Supra de Porsche 718 Cayman S naar de kroon te steken hebben ze een meer dan verdienstelijke poging gedaan. Hij levert hopen rijplezier en beleving en is een waardige opvolger van de vorige generatie.

84
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Wegligging en efficiëntie
Zuiver en authentiek rijplezier
Motorsound

Weinig bergruimte
Stevige prijs

 

 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy