zondag, 25 augustus 2019

TEST: Porsche Cayenne Coupé 3.0 V6: Cayenne op sportschoenen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche Cayenne Coupé 3.0 V6: Cayenne op sportschoenen © Porsche AG
Neem een Porsche Cayenne en een grote rasp. Schaaf achteraan een stevig stuk weg en kijk, je hebt een Cayenne Coupé. Het leek ons interessant om eens na te gaan of de Coupé meer is dan een marketingvariant, en of hij misschien beter is dan de klassieke Cayenne?



1porsche cayenne s coupe 15

Omdat Porsche met zijn SUV’s middelen binnenhaalt om zijn rasechte sportwagens te kunnen ontwikkelen is het niet onlogisch dat het merk alle mogelijkheden bekijkt om zijn succesproduct zo rendabel mogelijk te maken. Een van die manieren is om de SUV –naar het voorbeeld van BMW en Mercedes- om te vormen tot een SUV Coupé, door de achterzijde aan te passen. Vandaag bij de Cayenne, morgen ook bij de Macan?

Die aanpassing van de koetswerklijn leidde bij de concurrentie van BMW (X6 en X4) en Mercedes-Benz (GLE en GLC Coupé) tot weinig elegante achterzijdes die vooral plomp en zwaar ogen. Bij Porsche zijn de designers echter met wat meer finesse tewerk gegaan. 

1porsche cayenne s coupe 36

Ze hebben de Cayenne vanaf de A-stijl hertekend, om hem een gestrektere en sportievere look te geven. De Coupé is 1,3 centimeter langer en 2 centimeter lager dan de gewone Cayenne, en heeft achteraan ook een 1,8 centimeter breder spoor, waardoor hij er daar nog potiger uitziet. Om de aerodynamica van dienst te zijn, die door de aflopende achtersteven natuurlijk duidelijk anders is dan bij de klassieke Cayenne, kreeg de Coupé een beweegbare achterspoiler die wanneer hij niet in gebruik is onzichtbaar is weggewerkt onder de achterruit. Het resultaat is een auto met een slanke, sportief ogende achterkant die inderdaad wat meer snelheid suggereert dan de gewone Cayenne.

1porsche cayenne s coupe 3

De overige wijzigingen ten opzichte van de Cayenne zijn trouwens erg beperkt gebleven. Zo werd de achterbank twee centimeter lager ingeplant om ondanks de aflopende daklijn toch voldoende hoofdruimte te behouden, en is die bank standaard geschikt voor twee, terwijl er zonder meerprijs ook voor de driezitsbank van de gewone Cayenne geopteerd kan worden.

1porsche cayenne s coupe 17

Het “Utility”-gehalte van deze SUV wordt er door de verbouwingen aan de achterzijde wat minder op, met een kofferinhoud die van 772 naar 625 liter slinkt, maar zelfs met die 625 liter kom je met een gezin van vier zelden of nooit bergruimte tekort.

1porsche cayenne s coupe 7

De transformatie van Cayenne naar Cayenne Coupé hield dan wel een aanzienlijke wijziging van het koetswerk in, qua mechaniek zijn de verschillen beperkt tot… niets. De Cayenne Coupé is motorisch, qua aandrijving en qua overbrenging gewoon identiek. De basismotor, waarmee wij hem reden, is een drieliter V6 met 340 pk en 450 Nm. De “S”-uitvoering doet het met een 100 cc kleinere V6 die echter wel 440 pk levert, en aan de top van de Cayenne Coupé-piramide staat ook hier de indrukwekkende Turbo met zijn V8 van 550 pk en de pas aangekondigde plug-in hybride met niet minder dan 680 paarden.

De Cayenne stond al langer geboekstaafd als de –met voorsprong- best rijdende SUV op de markt. Bij de technisch identieke Coupé is dat dus niet anders. We waren echt onder de indruk van de dynamische capaciteiten van deze nochtans twee ton zware SUV die met zijn uitzonderlijk efficiënte ophanging en dito stuur doet vergeten hoe groot en zwaar hij eigenlijk is. Alleen bij manoeuvres in de stad word je geconfronteerd met de omvang van deze Duitser.

1porsche cayenne s coupe 8

Onze testwagen, die uitgerust was met de gigantische 22-duimvelgen en laagprofielbanden van het Lightweight Sport Package, bleef bovendien comfortabel, ook op oneffenheden, met dank aan de standaard adaptieve schokdempers maar vooral dankzij de optionele luchtvering van € 2.335,3.

De V6 met 340 pk is voldoende vlot en verzekert de Coupé van Porsche-waardige prestaties. Een sprint van 0 naar 100 km/h in precies zes seconden is snel te noemen, en over de top van 243 km/h hebben we evenmin klachten. Toch voelt hij met deze motor –en versta ons nu niet verkeerd- wat “gewoontjes” aan, als we hem vergelijken met de “S”-uitvoering die toch 100 pk meer ter beschikking heeft voor hetzelfde leeggewicht, of met de andere Porsches die we reeds konden testen. 

Verder is de (klassieke) Tiptronic S-achttrapsautomaat van de Cayenne een soepele en oordeelkundig schakelende versnellingsbak, die qua snelheid en reactietijd echter niet kan tippen aan de schitterende achttraps-PDK die we zopas nog konden ervaren tijdens onze test met de nieuwe 992 Carrera S

Tijdens onze korte test met de Cayenne Coupé noteerden we een verbruiksgemiddelde van 12 l/100 km.

Als bijzondere optie op de Coupé (niet verkrijgbaar op de gewone Cayenne) stelt Porsche voor een indrukwekkende € 14.423 het Lightweight Sport Package voor. Behalve de enorme wielen bestaat het ook uit een met alcantara overtrokken stuur, stoelen in stof en leder met het klassieke Porsche-ruitjesmotief en de vervanging van het glazen dak door een carbonexemplaar dat 22 kilo van het wagengewicht afschraapt. 22 kilo op een auto van meer dan twee ton. Tja.

1porsche cayenne s coupe 21

Naast de adaptieve schokdempers, waarvoor je op de gewone Cayenne moet bijbetalen, zijn ook het Sport Chrono pakket en de variabele Power Steer Plus-stuurbekrachtiging hier in tegenstelling tot bij zijn donor standaard, net als een enorm (vast) glazen panoramadak van 2,16 m2. Daardoor valt het prijsverschil met de gewone Cayenne bij gelijke uitrusting terug van zo’n € 10.000 naar zo’n € 3.000. Dat is dus de prijs van het aangepaste kontje. De Cayenne Coupé is te koop vanaf € 87.084. Reken op zo’n € 25.000 meer voor een naar wens uitgerust exemplaar.

De Cayenne Coupé is een uitzonderlijk goed rijdende en sportieve auto, met alle kwaliteiten van een gezins-SUV en het imago van een absoluut premiummerk. Dat is de gewone Cayenne echter ook. De Coupé onderscheidt zich –los van zijn uiterlijk- eigenlijk in niets van zijn donor, die net wat praktischer is en ook wat goedkoper. Dat betekent dus dat je enkel voor de Coupé moet kiezen als zijn grotere exclusiviteit en zijn look voor jou de meerprijs waard zijn. 

 

85
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Geslaagde koetswerkaanpassing
Uitzonderlijke rijgedrag
Alle kwaliteiten van de Cayenne...

... maar weinig meer
Geen diesel

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy