donderdag, 15 augustus 2019

TEST: Porsche 992 Carrera S: De beste, nu nog beter…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche 992 Carrera S: De beste, nu nog beter… © Porsche AG
Ik beken. Zelfs voor een verwende autojournalist is het mogen testen van een nieuwe Porsche 911 hoe je het ook draait of keert telkens weer iets om naar uit te kijken. Omdat hij zo’n icoon is, de referentie onder de sportwagens en de jeugddroom van elke jongen (en meisje) met een beetje olie in de aderen. De nieuwste iteratie van de 911-familie heet “992”. We reden hem als Carrera S, de –voorlopig- krachtigste uitvoering.



porsche 911 carrera 4s 1

De nieuwe 911 is 2 centimeter langer en 1,6 centimeter hoger dan zijn voorganger. Dat merk je niet. De uiterlijke veranderingen ten opzichte van de vorige 911 zijn aan de voorkant trouwens erg beperkt. Achterin is het veel duidelijker dat dit een nieuwe 911 is. Zo kreeg hij een verticaal opgesteld dubbel remlicht tussen de verticale koelvinnen op de motorkap achteraan, heeft hij een volledig nieuwe achterbumper en een “dikkere kont”, en zijn ook de van de ene naar de andere zijde doorlopende en met elkaar verbonden achterlichten anders. Verder zijn de voorwielen en de achterwielen nu niet meer even groot, aangezien ze vooraan 20 duim meten, en achteraan 21, beschikt hij nu altijd over het bredere koetswerk achteraan en nam de spoorbreedte voor- en achteraan met respectievelijk 4,6 en 3,9 centimeter toe. Ten slotte zijn de deurklinken omwille van de stroomlijn nu geïntegreerd in de zijdeuren en komen ze pas tevoorschijn als de auto ontgrendeld wordt. 

porsche 911 carrera 4s 60

Ook binnenin evolueerde hij. Het dashboard heeft nu alleen nog een analoge toerenteller met twee digitale schermen links en rechts ervan waarop naar keuze tot vier verschillende instrumenten afgebeeld kunnen worden. Het probleem is echter dat de meest linkse en rechtse ervan zo goed als onzichtbaar waren achter het sportstuur van onze testwagen. Dat is mogelijk iets minder het geval met het wat grotere standaard stuurwiel. De rechtse twee schermpjes kunnen door de bestuurder ook vervangen worden door een digitale landkaart, type Audi Virtual Cockpit. Een mooie aanvulling op het centrale scherm dat die kaart ook kan weergeven, maar opnieuw niet echt goed zichtbaar achter het stuur. Voor het overige zit het met de ergonomie zoals steeds bij Porsche wel snor, met makkelijk bereikbare bedieningsorganen, een helder en makkelijk bereikbaar infotainmentscherm (met standaard Porsche Communication Management), een ronduit perfecte rijhouding en vooral -in het geval van onze testwagen althans- de perfect zittende maar dure Adaptatieve Sportstoelen met Comfort geheugenpakket (€ 3.569,50).

porsche 911 carrera 4s 368

Jammer genoeg werden een heel aantal knoppen op de middenconsole vervangen door functies op het aanraakscherm. Daardoor zijn ze minder snel bereikbaar. Zo kan je de sportuitlaat enkel nog inschakelen via het touchscreen. De afwerking van onze testwagen was vrij van kritiek en de meeste gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, al viel bijvoorbeeld het glanzend zwart plastic op de centrale console naast het versnellingspookje in negatieve zin –want goedkoop aandoend- op.

De 992 is al de achtste generatie van de 911-familie, die ooit luchtgekoeld en atmosferisch was, vanaf de 996-generatie waterkoeling kreeg en sinds de vorige, 991-generatie ook turbo’s. Toch bleef de basisarchitectuur al die tijd onaangetast, en draagt Porsches iconische sportwagen zijn flat six-boxermotor nog altijd als een rugzak helemaal achteraan. De nieuwste versie van de drieliter zescilinder met twee turbo’s won 30 pk ten opzichte van zijn voorganger, en piekt nu bij 450 pk en 530 Nm. Die extra power is onder meer op het conto te schrijven van nieuwe injectoren en twee grotere turbo’s. 

We waren bij Autonieuws altijd al lyrisch over de soepelheid en volheid van deze zescilinder, en dat is nu niet anders. Telkens weer verbazen zijn alertheid en volgzaamheid. Bij elke mogelijk snelheid en bij elk toerental staat hij paraat om ogenblikkelijk al zijn duivels te ontbinden, terwijl hij zijn talloze pk’s daarbij op zo’n lineaire manier en zonder bruuskeren afgeeft, dat je de indruk hebt dat er geen einde komt aan de versnelling, tot je plots tegen de toerentalbegrenzer zit en je beseft dat je nu wel dringend moet opschakelen. Als je hem in manuele modus rijdt, tenminste. De Carrera S is namelijk standaard uitgerust met de nieuwste generatie van de PDK-achttrapsautomaat met dubbele koppeling, die zonder enige aarzeling altijd onmiddellijk de juiste versnelling kiest en verbaast door zijn snelheid. Een droom van een versnellingsbak, die in deze generatie echter afscheid nam van zijn versnellingspook op de middenconsole. Hem manueel met de rechterhand op- of laten terugschakelen is nu niet langer mogelijk, want de pook is vervangen door een kort stompje dat enkel nog toelaat om de achteruit, “Drive” of de neutrale stand te kiezen. Wie manueel wil schakelen kan dat alleen nog met de schakelpeddels aan het stuur, die wat ons betreft net wat te klein zijn om bij sportief rijden instinctief en makkelijk terug te vinden te zijn.

low 911 carrera 4s 992 2018 porsche ag 2

Over dat sportief rijden gesproken: dit is een 911 zoals we hem graag hebben. Extreem efficiënt, supersnel, uiterst precies en uitzonderlijk vertrouwenwekkend. De mechanische grip van de brede achterbanden en de achteras is zo indrukwekkend dat je de auto op het droge, ondanks de tonnen pk’s, bijna niet uit het gareel gedwongen krijgt, en hij is noch onder-, noch overstuurd. Je krijgt als bestuurder zo veel vertrouwen aan het stuur van deze 911 dat je al snel dreigt te vergeten dat er zoiets bestaat als wetten van de fysica. Gelukkig staat de Porsche Stability Management-stabiliteitscontrole in dat geval paraat om je dure bolide op de weg te houden. De nauwkeurigheid van het stuur, de rechtuitstabiliteit en de feedback zijn zo goed dat we de optionele vierwielsturing (een optie van € 2.456) op onze testwagen niet gemist hebben.

Naast de Normal, Sport, Sport Plus en Individual-instellingen kan je ook voor de “Wet”-modus kiezen. De vermogensafgifte wordt dan beperkt en de afstelling van de rijhulpsystemen houdt ook rekening met een natte ondergrond. Die modus wordt trouwens door de auto zelf gesuggereerd wanneer hij via ultrasone sensoren in de wielkasten water detecteert. Hightech ten dienste van de veiligheid. Zo kan zelfs een onervaren bestuurder overweg met 450 pk in de regen.

low 911 carrera 4s 992 2018 porsche ag 1

Qua topsnelheid geeft hij met 308 km/u iedereen het nakijken, en ook bij het accelereren van 0 naar 100 km/h in 3,7 seconden laat hij –met dank aan de launch control van het Sport Chrono-pakket- zowat alle andere sportwagens makkelijk achter zich. In amper 8,1 seconden rijdt hij trouwens al 160 km/h. Indrukwekkend. Meer is dan ook echt niet nodig om je verbluft te doen staan en je af te vragen hoe deze auto erin slaagt dit allemaal zo makkelijk te doen lijken. Dat ons testverbruik daarbij gemiddeld niet boven de 13 l/100 km uitkwam, ondanks regelmatige felle acceleraties en hernemingen, sterkt ons in de overtuiging dat dit een kerngezonde krachtbron is.

low 911 carrera 4s 992 2018 porsche ag

Is alles op mechanisch vlak dan fantastisch? Bijna, maar we moeten het toch ook even hebben over een van dé aspecten die oude(re) 911’s zo geliefd maken: de klank van de zescilinder boxermotor. Omwille van het monteren van turbo’s, maar ook om milieu- en andere redenen, is er van de heerlijke boxerklank van zijn voorgangers weinig meer bewaard gebleven. Daarmee willen we niet zeggen dat de nieuweling niet goed klinkt, maar het motor- én het uitlaatgeluid zijn –zelfs met de optionele sportuitlaat- altijd beschaafd en bij constante snelheden erg discreet, waardoor je er al snel helemaal niet meer op let. Op lange trajecten is dat ongetwijfeld een zege, maar bij korte, sportieve ritten een gemis. De tijd van de heerlijk mechanisch klinkende boxer ligt jammer genoeg definitief achter ons.

porsche 911 carrera 4s 66

De ophanging is die van een sportwagen, maar is niet beenhard. Al worden oneffenheden toch wel droog doorgegeven aan de billen van de bestuurder en de passagier. Zoals steeds bij een Porsche 911 zijn de stoeltjes achterin puur symbolisch van aard en eigenlijk meer geschikt en nodig als extra kofferruimte dan als zitplaats. In tegenstelling tot de Cayman en de Boxster heeft de 911 namelijk enkel een kleine koffer van 132 liter vooraan, aangezien de motor achteraan alle ruimte inneemt. 

Het zicht rondom is zoals steeds bij de Porsche 911 perfect, met een grote achteruit en een duidelijk overzichtelijk koetswerk. 

Zopas kondigde Porsche ook de komst aan van de “gewone” Carrera, zonder de “S” dus, die 385 pk puurt uit zijn zescilinder boxermotor. Die is verkrijgbaar vanaf € 107.655,80, terwijl onze “S” minimaal € 123.396 moet kosten. Veel geld, maar de schitterende PDK met acht verhoudingen is nu wel standaard, net als het Porsche Communication Management met navigatie. De hoge herverkoopwaarde van een 911 verzacht die pil ook enigszins. Niettemin tikte onze testwagen af op de mooie som van € 153.778,90, terwijl hij nog lang niet over alle mogelijke (dure) opties beschikte. Dit is echter een Porsche, wat betekent dat je daar niet over hoort te klagen.

porsche 911 carrera 4s 36

Ook deze keer slaagde Porsche erin om de beste allround en dagelijks bruikbare sportwagen op de markt nog beter te maken, zoals het al generatie na generatie doet. Zijn verbluffende efficiëntie, indrukwekkende prestaties en het alomtegenwoordige rijplezier worden niet beïnvloed door de paar kleine minpuntjes van deze nieuwe generatie. Voor dit bedrag vind je vandaag geen completere sportwagen op de markt. Een terechte droom voor petrolheads, die veel belooft voor de toekomstige Turbo-, GT3-, GT2-versies.

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Fenomenale grip en wegligging
Moeiteloze prestaties 
Nog altijd unieke 911-beleving

Geen versnellingspook meer
Deel van de instrumenten onzichtbaar
Motor- en uitlaatgeluid t.o.v. vroeger

 

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy