vrijdag, 09 augustus 2019

TEST: Lexus ES 300h Privilege Line: Zelfopladende druppelteller

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Lexus ES 300h Privilege Line: Zelfopladende druppelteller © LEXUS
Vergeet de Lexus GS, hier is de nieuwe ES. Voor ons is deze vervanger van de GS inderdaad nieuw, maar buiten Europa is het ES-gamma al lang een vaste waarde, en bovendien de best verkochte Lexus sedan wereldwijd. De dit jaar gelanceerde generatie is al de zevende. Lexus heeft de tekortkomingen van de vorige versies weggewerkt, en komt nu met een bijzonder volwassen product naar Europa. Natuurlijk als zelfopladende hybride, of wat dacht u?



62 Lexus ES 300h Sonic Titanium static

Terwijl de GS nog op de achterwielen aangedreven werd, is de ES een voorwielaandrijver. Een fundamenteel andere aanpak dus. Hij wordt gepositioneerd als concurrent voor de Mercedes E-Klasse, de Audi A6 of BMW 5-Reeks, en is als enige zelfopladende hybride in dat gezelschap een beetje een vreemde eend in de bijt. Ook qua look is hij bijzonder, met zijn coupélijn en enorme spindle-grille die er geen twijfel over laat bestaan dat dit een Lexus is.

29 Lexus ES 300h Sonic Titanium detail

Toyota en Lexus doen niet (meer) aan diesel, en op de Prius na ook niet aan plug-in hybrides. De ES is er dus enkel als 300h, een “zelfopladende” full hybrid die een beroep doet op een volgens de Atkinson-cyclus werkende viercilinder benzinemotor van 2,5 liter met 178 pk en 221 Nm in combinatie met een elektrische drive unit van 120 pk en 202 Nm die samen 218 pk naar de voorwielen sturen. De batterij is nog van het Nikkel-Metaalhybride type (en dus geen Lithium-ion, zoals tegenwoordig meestal gebruikt wordt). Ze maakt het mogelijk om enkele kilometers volledig elektrisch te rijden, en alles verloopt volautomatisch, waarbij je amper merkt of de ES nu door de benzinemotor of de elektromotor wordt aangedreven. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 180 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h gebeurt in 8,9 seconden. Dat zijn zeker geen recordwaarden, maar hij voelt niet traag aan.

47 Lexus ES 300h Sonic Titanium dynamic

Het hoofddoel van Lexus’ hybride aandrijving is niet het leveren van knalprestaties maar wel het terugdringen van het verbruik en de uitstoot. Zonder hem te moeten opladen aan een externe stroombron, aangezien dit een hybride is die zijn batterij bijlaadt door het terugwinnen van de energie die vrijkomt bij het vertragen of het remmen, slaagden we er bij een volkomen normale rijstijl in om tijdens onze testperiode niet meer dan 5,7 l/100 km benzine te verstoken. Dat is echt wel opmerkelijk weinig voor een auto van vijf meter lang die leeg zo’n 1.700 kg weegt. Die waarde ligt trouwens maar een liter boven het door Lexus opgegeven normverbruik. 

33 Lexus ES 300h Sonic Titanium detail

De ES staat op het nieuwe GAK-platform van de Toyota-groep, en deelt dat met de Toyota Avalon en de nieuwe Camry. Met een totale lengte van niet minder van 4,98 meter en een opmerkelijk lange wielbasis, die nog twee centimeter langer is dan die van de GS, is de ES bepaald ruim binnenin. Doordat de batterijen onder de achterbank geplaatst werden is de koffer met 454 liter inhoud ook voldoende ruim. Achterin valt meteen de zee aan beenruimte op. De ES is een echte limousine, en onze Privilege Line-testwagen was ook uitgerust met airco-, radio- en stoelverwarmingsbediening op de centrale armsteun achterin, terwijl de rugleuning van de achterbank ook individueel elektrisch versteld kan worden. De inzittenden genieten er van het zachte ophangingscomfort en de opmerkelijke stilte aan boord, maar ook voorin is er geen reden tot klagen, met meer dan voldoende ruimte, comfortabele stoelen met automatische verluchting en verwarming, en een goede rijhouding achter het stuur voor de bestuurder, die uitzicht heeft op een bijzonder dashboard dat wat gewenning vraagt en gekenmerkt wordt door twee “hoorntjes” links en rechts van de tellerpartij om de stabiliteitscontrole in- of uit te schakelen of te opteren voor de normale, eco- of sportstand. Centraal bovenaan op de boordplank prijkt een groot infotainmentscherm van 12,3 duim (op het basismodel heeft hij wel slechts recht op een 8-duimscherm en is navigatie een optie). Dat grote scherm is goed afleesbaar, maar Lexus zou echt werk moeten maken van de ergonomie van het systeem. Alle functies worden nog steeds bediend door middel van een wat onhandig op de centrale middenconsole opgesteld touchpad dat, hoewel al wat beter dan op vorige modeljaren, nog altijd weinig gebruiksvriendelijk is en niet uitblinkt op ergonomisch vlak. Dat doen BMW en Audi bijvoorbeeld veel beter.

42 Lexus ES 300h Sonic Titanium dynamic

Waar BMW en Audi echter amper of niet beter doen, is op het vlak van de afwerking en het comfort. De assemblage is – op klassieke Lexus-wijze – feilloos, en de talrijke slimme ontwerpdetails zorgen voor een opmerkelijk comfort. Zo is de stilte aan boord opmerkelijk, wat onder meer te danken is aan de anti-frequentiegolven die via de audio-installatie weergegeven worden om allerlei geluiden te neutraliseren. Natuurlijk hoor je hem niet wanneer de aandrijving enkel door de elektromotor verzekerd wordt, maar ook de benzinemotor is fluisterstil bij constante snelheden. 

Verder is ook de ophanging volledig op comfort afgesteld (al krijgt de F-Sport-uitvoering wel een adaptief onderstel), en rijdt de ES opmerkelijk sereen, al betekent dat ook dat hij absoluut geen sportieve aspiraties tentoonspreidt. Daardoor misten we de achterwielaandrijving ook niet, omdat ze hier weinig meerwaarde zou betekend hebben.

48 Lexus ES 300h Sonic Titanium dynamic

Wanneer hij in de toeren gejaagd wordt bij het stevig indrukken van het gaspedaal verandert dat serene beeld echter. Door het typische karakter van Lexus’ hybride aandrijving en het complexe planeetwielstelsel dat als automaat fungeert klimt de benzinemotor bij wat forser indrukken van het rechterpedaal pijlsnel in de toeren, tot waar het rendement het hoogst is, om daar een hele tijd aan datzelfde hoge toerental te blijven draaien tot de gewenste snelheid bereikt is. Dat CVT-karakter is weliswaar minder prominent aanwezig dan vroeger, maar blijft een onaangenaam kenmerk voor wie het gewend is met auto’s met een normale automaat te rijden. Wanneer je er echter een “go with the flow”-rijstijl op nahoudt en het rechterpedaal slechts zacht indrukt blijft alles mooi beheerst verlopen en hindert dat specifieke karakter niet echt.

Lexus is er erg trots op dat de ES de hoogst mogelijke rating haalde op de Euro NCAP-crashtests, maar hij blinkt ook uit door zijn talloze veiligheidstechnologieën, van een autonome noodremhulp, over realtime verkeersbordherkenning en een spoorassistent tot actieve cruise controle en niet minder dan tien airbags. Allemaal standaard. 

Daarnaast kunnen de Japanners nog altijd prat gaan op de hoogste betrouwbaarheidsscore in zowat alle studies ter zake.

68 Lexus ES 300h Sonic Titanium static

Blijft de prijs van al dat moois. Door de hybride aandrijving en lage uitstoot kost de ES 300h in Vlaanderen amper € 142,05,- aan BIV, en de verkeersbelasting is met € 496,49,- per jaar ook erg aanvaardbaar. Brusselaars en Walen hebben pech, want worden door de 2,5 liter van de verbrandingsmotor getrakteerd op € 2,478,- aan BIV en € 626,21,- aan verkeersbelasting. Lexus zelf vraagt € 47.990,- voor een ES 300h in basislivrei, terwijl de door ons geteste Privilege Line met alle mogelijke snufjes en luxe je € 65.490,- armer maakt. Daarmee is hij met vergelijkbare uitrusting een flink stuk goedkoper dan zijn Duitse rivalen, maar in absolute cijfers kan je dergelijke bedragen natuurlijk niet laag noemen.

Hoewel hij zijn Duitse concurrenten niet overtreft heeft de Lexus ES toch enkele flinke troeven. Zo is hij comfortabel, bijzonder ruim, uitstekend afgewerkt en rijkelijk uitgerust, kost hij minder dan zijn rivalen en pakt hij uit met een recordverbruik. Dat het motor-versnellingsbakgeheel een wat apart karakter heeft moet je er wel bijnemen. In ieder geval missen we de GS niet, nu we de ES hebben kunnen testen.

 

85
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Comfort
Binnenruimte
Erg laag verbruik

Ergonomie infotaintmentsysteem
Wat onpersoonlijke aandriijving

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy