woensdag, 31 juli 2019

TEST: Audi Q7 50 TDI 286 quattro: Alles voor de efficiëntie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi Q7 50 TDI 286 quattro: Alles voor de efficiëntie © Audi AG
De uit 2015 stammende tweede generatie van de Audi Q7, de grootste SUV van het merk uit Ingolstadt, kreeg zopas een update die hem weer helemaal bij de tijd brengt en hem ook zuiniger wil laten omspringen met brandstof. Autonieuws kon de nieuweling testen ter gelegenheid van de internationale perspresentatie in Kerry, Ierland.




01 DSC4204

Audi vond de bochtige wegen in het groene Ierland wel geschikt om de veelzijdigheid van zijn nieuwe Q7 te tonen, en terwijl we in eigen land geconfronteerd worden met de allerheetste dagen ooit, kwamen we in Ierland terecht in een bewolkt landschap waar de temperatuur met moeite 20° haalde. De Ring of Kerry met de groene landschappen en de laaghangende wolken vormde dan ook een mooi decor voor onze testrit met de nieuweling.

55 DSC9613

Die Q7 veranderde niet radicaal. Het gaat dan ook om een facelift en niet over een volledig nieuw model. Toch zie je meteen dat de auto evolueerde. Het design sluit nu helemaal aan bij de laatste nieuwe Audi’s, met vooraan het opvallend grote en achthoekige radiatorrooster, Singleframe genoemd, dat onderverdeeld wordt in zeven stukken door middel van zes verticale lamellen die hem een eigen gezicht geven. Ook de luchtinlaten vooraan zien er anders uit, en het meest opvallend zijn de (als optie verkrijgbare) HD Matrixkoplampen met led- en lasertechnologie die met hun vormgeving de breedte van de auto benadrukken, hem een eigen gezicht geven en vooral –en daar draait het toch om- tot twee keer zoveel licht geven als de normale exemplaren.

38 DSC8832 Bearbeitet

Achteraan is het dan weer de brede chroomstrip die de aandacht trekt. Over de hele achterzijde verbindt die strip de platte achterlichten en doorbreekt hij de verticale lijnen en laat hij de auto er breder en lager uitzien. Vergis u echter niet, dit blijft een erg grote SUV, want met niet minder dan 5.063 mm totale lengte en een breedte van 1.970 mm is dit een auto die op de smalle Ierse landwegen vaak net iets meer dan het voorziene rijvak nodig had, wat ons soms toch even deed schrikken wanneer we een bestel- of vrachtwagen kruisten. Nadien waren we telkens opgelucht dat onze spiegel er niet afgereden was.   

05 DSC4956

We konden voor de testrit kiezen uit de Q7 55 TFSI, met zijn benzine-V6 van drie liter en 340 pk (500 Nm), waarvan de verbruiks- en uitstootgegevens momenteel nog niet bekend zijn, of voor de 50 TDI, die met zijn zescilinder diesel van 286 pk en 600 Nm volgens ons de meer aangewezen keuze is als je de brandstoffactuur onder controle wil houden.

We gingen dus op pad met de 50 TDI tiptronic quattro (181-171 g CO2/km), die een catalogusprijs heeft van € 66.900,- inclusief BTW. Voor € 2.700- minder is er ook een 45 TDI-versie (231 pk) (186-179 g CO2/km) die uit dezelfde drieliter minder pk’s puurt maar vreemd genoeg dus wel wat meer uitstoot. De Q7 met het grootste verkooppotentieel voor fleetklanten is er pas volgend jaar, wanneer de Q7 plug-inhybride zijn opwachting zal maken met een uitstoot die onder de 50g zou moeten liggen om zo nog quasi volledig fiscaal aftrekbaar te blijven.

28 DSC8108

De zescilinder diesel van de 50 TDI is een erg aangename en zeer krachtige motor, die we al meermaals wisten te appreciëren onder de motorkap van de Q8, A8, A7 en A6. Met 600 Nm vanaf 2.250 toeren ontbreekt het hem hoegenaamd niet aan pit bij het hernemen, en de 286 pk zorgen er op elk moment voor dat snelle acceleraties moeiteloos mogelijk zijn. Het sprintje tot de honderd wordt in 6,3 seconden afgehaspeld, en de top ligt met 241 km/h ook meer dan hoog genoeg.

 A4A6612

Over de prestaties dus geen klachten, maar over het karakter van de tiptronic-achttrapsautomaat die in alle Q7’s de dienst uitmaakt zijn we heel wat minder te spreken. Hij lijdt hier, net zoals in alle andere 50 TDI-uitvoeringen van Audi, onder een hinderlijke traagheid bij kickdown die maakt dat hij, wanneer je bijvoorbeeld snel wil inhalen, echt moet anticiperen, want pas na twee tot drie tellen reageert de bak op het commando van je rechtervoet en schakelt hij terug om de auto te doen versnellen. De enige oplossing is dus met de schakelpeddels aan het stuur terugschakelen of geduld oefenen. Een jammerlijk minpunt, want voor het overige is die automaat een fijne gezel die zonder schokken of aarzelingen schakelt en zich amper of niet laat opmerken.

Tijdens onze rit viel het ons op hoe stil het aan boord van de nieuwe Q7 is. De dieselratel wordt perfect onderdrukt, en enkel bij het starten word je gewaar dat je met een zelfontbrander rijdt, en ook bij hogere snelheden is er haast geen sprake van windgeruis. Zowat het enige dat je hoort, los van de muziek of wat je passagiers vertellen, is het rollen van de banden op het asfalt, al is ook dat niet hinderlijk. Onze testwagen was uitgerust met grote aluvelgen van twintig duim, die echter weinig of geen impact leken te hebben op het ophangingscomfort. Dat is hier namelijk voorbeeldig, met als resultaat dat de Q7 op de bochtige en golvende wegen van het Ierse Kerry onverstoord het opgelegde traject volgde en daarbij zonder veel over en weer wiegen de oneffenheden verteerde. Dat is natuurlijk het resultaat van Audi’s adaptieve luchtvering (optie op de vijfzitsversies, standaard op de zevenzitters) die toch wel een meerwaarde heeft ten opzichte van de standaard stalen ophanging. De S-Line uitvoering, waar we ook even mee reden, heeft een wat harder afgestelde versie van die luchtvering die de auto ook 15 mm dichter bij het wegoppervlak legt, maar wij voelden tijdens onze testrit eigenlijk geen verschil tussen beide versies.

59 DSC9670 Bearbeitet

De Q7 is als echte Audi-SUV natuurlijk altijd uitgerust met de quattro-vierwielaandrijving van het merk die hem volgens de mensen van Audi ook perfect geschikt maakt voor offroadgebruik. Daarvoor kan de offroadmodus worden geselecteerd via het Audi drive select-systeem met zeven rijprofielen waarvan de bediening op het onderste van de twee grote aanraakschermen op de centrale console is ondergebracht. Die twee schermen werden overgenomen uit de andere recente grote Audi’s en functioneren uitstekend, maar zijn zoals steeds nogal gevoelig aan vuile vingers. Voor de neus van de bestuurder prijkt de nog steeds onovertroffen Virtual Cockpit met de hogeresolutiekaarten van Google.

Technologisch is de Q7 helemaal bij de tijd, met alle mogelijke snufjes op het vlak van veiligheid, comfort en (deels) autonoom rijden. Hij is ook vooruitstrevend door het gebruik van zogenaamde “Mild hybrid”-technologie voor zijn aandrijflijn. Alle Q7-motoren zijn namelijk uitgerust met een alternator-starter met riemaandrijving die een elektrisch hoofdsysteem van 48 volt voedt met daarin een compacte lithium-ionbatterij die tot 8 kW energie opslaat bij het remmen of uitbollen en zo voor een brandstofbesparing tot 0,7 l/100 km kan zorgen. In afwachting van de plug-inhybride is dat alvast een manier om de efficiëntie op te drijven.

Over het testverbruik kunnen we momenteel niets definitief zeggen, omdat we tijdens onze testrit niet de kans kregen om het te meten, maar ga er maar van uit dat dit rond de 8,5 l/100 km zal liggen.

Het interieur is bijzonder ruim, met voorin een zee van ruimte maar ook achterin op de tweede rij meer dan voldoende plaats voor drie grote volwassenen, en indien gewenst ook nog plaats voor twee kinderen op de derde rij. De koffer is (wanneer die twee extra plaatsen achterin niet in gebruik zijn) bovendien erg ruim, met 865 liter, en kan tot 2.050 liter worden uitgebreid. 

Met de mild hybrid-aandrijving, de gesofisticeerde ophanging, de digitale bedieningsschermen, alle comfort- en luxetechnologie en de quattro-aandrijving is de nieuwe Q7 een toonbeeld van efficiëntie, waarbij Audi geen moeite spaarde om wat al erg goed was nog beter te maken. Het is daarom dubbel jammer dat het automaat-probleem ook in de Q7 nog steeds niet is opgelost. Voor het overige is dit een voorbeeldige maar ook dure SUV.

 

85
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Plaatsaanbod
Afwerking en technologie
Prestaties

Traag reagerende automaat
Nog geen plug-in hybride verkrijgbaar

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy