woensdag, 31 juli 2019

TEST: MERCEDES-AMG A & CLA 45 S 4MATIC+: ¡Dios Mío!*

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: MERCEDES-AMG A & CLA 45 S 4MATIC+: ¡Dios Mío!* © Daimler
De eerste A-Klasse met AMG-specificaties was zo’n groot succes dat Daimler er twee keer meer van verkocht dan initieel verwacht. Daarom werd het succesrecept verder verfijnd. Van de nieuwe A-Klasse en CLA zijn er namelijk twee AMG-afgeleiden, in de vorm van de 306 pk sterke “35” en de nieuwe, indrukwekkende “45” met 387 pk, of -in S-uitvoering- niet minder dan 421 pk. Uit een viercilinder van twee liter. Een record… (*Oh My God!)


19C0579 087

Toen Mercedes in 2013 met de A 45 de eerste compacte performance-auto met “AMG”-badge lanceerde had het nooit gedacht dat die zo’n succes zou worden. Hij boorde een nieuwe markt aan voor het merk en verjongde het Mercedes-cliënteel aanzienlijk. Intussen is het tijd voor een volledig nieuwe opvolger, die hoge ogen gooit met zijn krachtcentrale die alle records voor productiemodellen breekt, met tot 421 pk uit zijn vier cilinders en amper twee liter cilinderinhoud.

19C0579 057

Die hoogtechnologische motor ligt nu dwars, wat een lagere neus mogelijk maakt, en neemt heel wat elementen over van de V8-motoren van het merk. Typisch voor AMG is ook het “One man, One engine”-principe, wat ook tot uiting komt in de handtekening op de motorafdekking van de ingenieur die hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is voor het bouwen van dat specifieke motorblok.

19C0577 049

In de “gewone” versie leveren de A 45 en de technisch identieke CLA 45 al 387 pk en 480 Nm, en sprinten ze in respectievelijk 4,0 en 4,1 seconden naar de 100 km/h, maar als “S” drijven ze hun pk-productie op tot een hallucinante 421 stuks, in combinatie met 500 Nm koppel en een sprinttijd die voor beide modellen nog een tiende van een seconde sneller is. De topsnelheid van de S-modellen bedraagt (een zeer vlot gehaalde) 270 km/h, die van de ‘basisversie’ is 250 km/h, al kan je die ook op die versie via het AMG Driver’s Package optrekken tot 270 km/h.

19C0577 025

Op papier klinkt zoiets fantastisch, en een turbomotor die tot 7.200 toeren draait is ook veelbelovend, maar hoe zetten de A en CLA AMG al die kracht over op het asfalt, en valt een compacte auto met al dat vermogen nog te besturen? We kregen de kans dat na te gaan in de buurt van Madrid, waar Mercedes-AMG ons uitgenodigd had op de internationale perspresentatie van de AMG 45-modellen.

19C0577 054

Eerst het circuit op. Meteen bij aankomst troonde de organisatie ons mee naar het circuit van Jarama, waar we na een indrukwekkende demonstratie van de speciale driftmodus van de vierwielaangedreven A en CLA (standaard op de S, optioneel op de basisversie) zelf het circuit op mochten. De eerste sessie, achter het stuur van een CLA 45 S 4MATIC+ maakte al meteen duidelijk dat de nieuwste telg van de AMG-familie niet de minste moeite heeft om zijn vele pk’s en newtonmeters aan het asfalt kwijt te raken. 

19C0577 013

Met de AMG Dynamic Select-schakelaar in Sport+ of Race-modus verslinden de CLA en A-Klasse de bochten van het circuit van Jarama als waren het M&M’s. Zonder de minste aarzeling gaan ze één na één voor de bijl, en op de rechte lijnen tussen de mooi hellende bochten van het knappe racecircuit katapulteren de 421 pk’s de compacte sportwagens telkens weer in geen tijd naar erg hoge snelheden, om op het laatste moment erg fel af te remmen en zo de volgende bocht niet te snel in te sturen. 

19C0579 056

Zelfs na heel wat ronden op het circuit vertonen de grote geventileerde en geperforeerde remmen van zowel de CLA als de A niet de minste fading. Ze zijn dan ook perfect tegen hun taak opgewassen. 

19C0577 023

Wanneer we tijdens de tweede circuitsessie, deze keer aan het stuur van een A-Klasse met dezelfde specificaties als de CLA van die voormiddag het gaspedaal –nu we het circuit goed kennen- nog dieper indrukken valt het ons op dat er weinig verschil merkbaar is tussen beide uitvoeringen. De A-Klasse voelt hoogstens een klein tikje lichtvoetiger aan dan de CLA, maar je moet ze al meteen na elkaar kunnen rijden om dat op te merken.

19C0579 061

Over schitterende bergwegen

Relevanter dan de circuittijden is echter het antwoord op de vraag hoe de A 45 S zich op ede openbare weg gedraagt. Mercedes had voor de gelegenheid een prachtig parcours van een dik uur uitgestippeld over de bergachtige wegen in het Madrileense hinterland. Wij kozen voor deze oefening vol verwachting na onze ervaring op circuit voor een knalgele A-Klasse en werden niet teleurgesteld.

19C0579 048

Op de autosnelweg, tijdens het eerste deel van de testrit, wanneer we nog tijd hebben om wat rond te kijken in de auto, valt het ons op dat deze sportauto er langs binnen uitziet zoals eender welke andere A-Klasse, met dezelfde voor- en nadelen, al onderscheidt hij zich natuurlijk wel door de gele stiksels (typisch voor de S-versie), de kuipstoelen en het met alcantara beklede sportstuur die duidelijk maken dat dit geen brave burgerauto is.

19C0579 073

Eenmaal de afrit genomen snijden we de schitterende wegen die de organisatie selecteerde aan. Het asfalt verkeert in perfecte staat en er is niet het minste verkeer te zien, waardoor we al snel de hele breedte van de weg gebruiken terwijl we de AMG van bocht naar bocht sturen en het gaspedaal vloeren in Sport-stand. Na enige gewenning selecteren we door middel van de handige draaiknop op het stuurwiel de Sport+-instelling en kiezen we ook voor de Sport-setting van het ESP, die wat meer vrijheid geeft maar ook de nodige aandacht van de bestuurder vergt als je de vangrails wil vermijden. De AMG Speedshift DCT 8G-automaat met dubbele koppeling is uitstekend afgesteld en maakt het allesbehalve noodzakelijk om voortdurend zelf met de schakelpeddels te spelen. Bij alle snelheden en toerentallen heeft hij de juiste versnelling beet. Heerlijk.

19C0579 064

De banden laten zich zeker horen en de ophanging is vrij hard en op oneffenheden weinig toegeeflijk, maar dat maakt helemaal niks uit als je zo’n beer van een motor mag mennen. Op geen enkel moment, hoe hoog het tempo ook ligt, gooit deze AMG de handdoek in de ring. Bij lastwissels, richtingveranderingen, bij hard remmen en snel terug op het gas gaan geeft de ophanging geen krimp, en houdt hij de auto stevig op de rails, terwijl de tractie optimaal is en geen enkel van de vier aangedreven wielen door de volledig variabele verdeling van vermogen en koppel ook maar één keer ongecontroleerd gaat slippen. De twinscroll turbo zorgt er daarnaast voor dat bij elk mogelijk toerental hopen vermogen en koppel beschikbaar zijn, waardoor er hoegenaamd geen sprake is van een turbogat. Wat is dit een plezier! 

19C0579 070

Tijdens zo’n rit nadelen vinden is geen eenvoudige klus, want alles in deze auto is zo goed op elkaar afgestemd dat het zoeken is naar een valse noot. Wat mij betreft is het stuur bij een erg sportieve rijstijl net wat te licht afgesteld, maar die kritiek hoorde ik niet bij de andere journalisten.

19C0578 009

AMG heeft ook een reputatie als het op de klank van hun motoren en uitlaten aankomt. Daarom hebben ze ook bij de A-Klasse en de CLA, die met hun viercilinder toch duidelijk anders klinken dan de zes- en achtcilinders van de andere AMG’s, het nodige werk gemaakt van de sound die uit de vier grote uitlaatpijpen komt. Die is in comfortmodus zeer discreet, maar wordt in Sportstand versterkt weergegeven in het interieur, een oplossing die zijn voor- en tegenstanders heeft. Aan de buitenkant klinkt hij alvast lekker, en ook binnenin is er het nodige auditieve plezier, al geeft hij ons op dat vlak niet het kippenvel van de achtcilinders van het merk.

19C0578 050

Over het verbruik kunnen we nog geen zinnig woord zeggen door het verschroeiende tempo dat we er tijdens onze testrit op nagehouden hebben, al lag het gemiddelde tijdens een wat rustiger traject de volgende dag rond de 12 l/100 km.

19C0577 004

Op de officiële prijzen is het nog even wachten, maar dat ze niet van de poes zullen zijn lijdt geen twijfel. Wij schatten dat Mercedes er zo’n € 10.000,- meer voor zal vragen dan voor de A 35, en nog eens een € 5.000,- extra voor de S-uitvoering met 421 pk. Dat brengt hem – zeker met wat opties – op het niveau van een Porsche 718 Cayman S, om een andere sportwagen met viercilinder te noemen, maar die heeft natuurlijk geen vier plaatsen en vijf deuren en doet het met 71 pk minder dan deze AMG 45 S.

De lichtvoetigheid en verbluffende efficiëntie van deze vierwielaangedreven sportwagen maakten veel indruk op de prachtige bochtige wegen in het hinterland van Madrid. Ook op onze wegen beloven de nieuwe A-Klasse en CLA AMG 45 voor veel enthousiasme te zorgen. De bestuurder kan dan overal met trots vertellen dat hij onder de motorkap de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld heeft liggen.

 

85
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Schitterende krachtbron
Uitstekende wegligging
Hopen rijplezier

Stuur in sportstand net wat te licht
Hoge prijs voor een C-segmenter

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy