vrijdag, 19 juli 2019

TEST: Lexus UX 250h Privilege Line

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Lexus UX 250h Privilege Line © Lexus
De UX is op alle vlakken nieuw. Als model dat geen enkel ander model opvolgt breidt hij Lexus’ SUV-gamma naar onderen toe uit. Met als doel een jonger publiek aan te spreken en dus een nieuw cliënteel naar de Lexus-showroom te lokken. Wij gingen na of dat zou kunnen lukken.


2019 lexus ux 250h mercury grey 05 356145

Met de NX en de RX telde het Lexusgamma al twee SUV’s, maar aangezien die modellen qua positionering en prijs niet erg geschikt waren voor een jonger, stedelijk publiek, vond Lexus dat er ruimte was voor een extra cross-over, en dat werd de UX, die er mee moet voor zorgen dat Lexus tegen volgend jaar 100.000 nieuwe auto’s per jaar zou verkopen in Europa. 

Met de letters UX verwijzen de Japanners naar “Urban Cross-over”, wat meteen duidelijk maakt dat dit geen terreinwagen is. Hij wordt dan ook niet standaard op de  vier wielen aangedreven, al kan hij wel met een elektrische vierwielaandrijving besteld worden. Hoewel hij op bepaalde markten ook als UX 200, met een tweeliter benzinemotor zonder hybridetechnologie verkrijgbaar is, is hij bij ons enkel als 250 h-hybrideversie te koop.

2019 lexus ux 250h mercury grey 04 665741

Lexus is terecht trots op de looks van deze compacte cross-over, die zijn technologie en GA-C platform als allereerste Lexus deelt met de Toyota’s C-HR en Corolla. Hij ziet er aantrekkelijk en resoluut modern uit. Vooraan pronkt de typische driedimensionele Lexus-grille, en de pijlvormige dagrijverlichting boven de koplampen benadrukt de L-vormige lichtlijn van Lexus. Strakke lijnen lopen over de flanken uit naar achteren en zijn aerodynamische profiel met de brede wielen op de hoeken van het koetswerk zorgt voor een krachtige uitstraling. De achterlichten met 120 naast elkaar geplaatste leds die op het smalste punt slechts drie millimeter dik zijn overspannen de hele achterzijde van de auto en zijn een opmerkelijk stijlkenmerk van de UX.

lexusux200fsportflareredinterior09 394707

Het interieur is mooi afgewerkt en bovenaan het dashboard werd gebruik gemaakt van een kunststof die doet denken aan het typische Japanse melkpapier en door Lexus “washi” genoemd wordt. Met het centrale scherm en het dashboard met de “hoorntjes” links en rechts, dat we ook uit andere Lexussen kennen, voelt de UX binnenin meteen vertrouwd aan voor wie het merk al kent, maar wat ons meteen opviel was de somberheid van dat interieur. De gebruikte materialen zijn dan wel van goede kwaliteit en de assemblage piekfijn, het is vruchteloos zoeken naar een beetje vrolijkheid of kleur, want donkergrijs is de overheersende, neen zelfs de enige kleur in het voor het overige mooi ontworpen interieur. De zitpositie is wat hoger dan in een gewone personenwagen, maar je zit toch dichter bij de weg dan in een klassieke SUV.

lexus ux250h 89 819254

De hybride aandrijving gebeurt hier door het aandrijfgeheel dat we ook terugvinden in Toyota’s nieuwe Corolla 2.0 HSD. Dat betekent dat een tweeliter viercilinder van 152 pk en 190 Nm wordt bijgestaan door twee elektromotoren-generatoren die samen 109 pk leveren, en dat hij in totaal met een systeemvermogen van 184 pk uitpakt. De aandrijfbatterij is nog van het type nikkel-metaalhybride (NiMH), zoals vaker bij Toyota en Lexus. De prestaties, met een top van 177 km/h en –veel belangrijker- een optrektijd tot 100 km/h van 8,5 seconden, voldoen, en hij voelt ook krachtig aan, al blijft het karakter van de continu variabele transmissie de nodige gewenning vragen, door het hoog in de toeren klimmen van de motor wanneer je het gaspedaal wat dieper dan normaal indrukt. Bij een soepele rijstijl valt alles gelukkig wel snel weer in de plooi.

De wegligging is gezond en zelfs amusant, maar bovenal veilig, en het ophangingscomfort is van een goed niveau, waarbij oneffenheden en putten in de weg efficiënt gefilterd worden. Het lage zwaartepunt heeft dus positieve gevolgen voor het weggedrag van deze compacte cross-over SUV.

Bij dat alles dronk de UX tijdens onze testweek precies 6,0 l/100 km, wat op zich een zeer aardig resultaat is, maar toch 0,3 liter meer dan de vlak ervoor geteste ES 300h met zijn systeemvermogen van 218 pk en aanzienlijk hogere gewicht. Dat is echter meer een pluim op de hoed van de ES dan kritiek op deze UX.

Het grootste nadeel van de compacte UX is het gevolg van zijn hybride aandrijving. Doordat de batterijen nogal wat plaats innemen is de koffer met slechts 320 liter inhoud onder het bagageafdekscherm (283 liter voor de AWD-versie) gewoon minuscuul en laag en dus amper bruikbaar, en ook onder de koffervloer vind je zo goed als geen extra laadruimte, hoewel er geen reservewiel voorzien is (maar wel een bandenreparatiekit). Dat is een aanzienlijk minpunt voor een SUV die wil concurreren met de Audi Q3 en BMW X1 die met respectievelijk 530 en 505 liter kofferinhoud een pak beter doen. Gelukkig voldoet het plaatsaanbod binnenin wel en zit je er ook comfortabel.

De UX biedt de typische, geruisloze Lexus-rijervaring dankzij de speciaal ontworpen geluiddempende en isolerende materialen die overal in het koetswerk zijn aangebracht. Het comfort is van een hoog niveau met bijvoorbeeld de Lexus Climate Concierge die net zoals in andere Lexusmodellen automatisch de verwarmings- en koelluchtstroom aan de verwarmde en geventileerde stoelen koppelt om het temperatuurcomfort te verbeteren. Het infotainmentsysteem wordt zoals steeds bij Lexus bediend door de “Remote Touch Interface”, een touchpad centraal op de middenconsole. Die blijft ergonomisch achter bij wat de concurrentie op dat vlak biedt, en ook Apple Carplay ontbreekt op de uitrustingslijst.

2019 lexus ux 250h mercury grey 03 193214

De UX 250h is verkrijgbaar als standaardmodel, Business Line, Business Line Plus, Executive Line, F Sport Line, F Sport Line Plus of als Privilege Line. Een hele reeks uitrustingsniveaus waarvan de prijs varieert tussen € 34.990,- en € 48.790,-. De optielijst is met metaalkleur, een glazen schuifdak, het Technology Pack of vierwielaandrijving (voor € 1.310,- extra) uiterst kort.

De Lexus UX250h is mooi, rijdt vlot en is comfortabel. Hij verbruikt ook weinig en is –zeker als Privilege Line- uiterst volledig uitgerust. We kunnen echter niet om zijn grootste nadeel heen: de kofferruimte. Die is bijzonder klein, waardoor hij zijn rol als gezinswagen onmogelijk kan vervullen zoals zijn concurrenten dat wel doen. Jammer, want voor het overige is dit een volwassen cross-over met de nodige kwaliteiten. 

 

81
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Geslaagd design
Comfort
Verbruik

Opmerkelijk kleine koffer
Somber interieur

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy