vrijdag, 21 juni 2019

TEST: BMW M2 Competition: Waar ligt de grens?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW M2 Competition: Waar ligt de grens? © BMW Group
Eind 2016 reden we met de BMW M2, en waren we onder de indruk van de blakende gezondheid van deze bodybuilder, maar BMW vond dat er nog meer uit die potente compacte sportwagen te halen viel. Het resultaat: de nog krachtigere, nog efficiëntere en nog indrukwekkendere M2 Competition met de motor van de M3 en M4…


 
P90298671 highRes

In de lente van vorig jaar lanceerde BMW Motorsport de Competition-uitvoering van de M2, en schrapte het meteen de “gewone” versie uit het modelaanbod. De Competition is heel wat meer dan gewoon een 40 pk krachtigere versie van de M2. Hij kreeg namelijk een andere motor. Terwijl BMW voor de gewone M2 vertrok van de motor van de M235i die uitgerust met een Twin Scroll turbo 370 pk en 465 Nm aan koppel leverde, krijgt de M2 Competition het S55-motorblok uit de M3 en M4. Een echte “M”-motor.

P90298682 highRes

Het is ook een drieliter zescilinder, maar dan één met een dubbele turbo, 410 pk en niet minder dan 550 Nm. Die nieuwe motor was noodzakelijk omwille van de strengere emissienormen, en is naast krachtiger ook 55 kilogram zwaarder. Dat extra gewicht wordt op prestatievlak echter gecompenseerd door de extra pk’s en Newtonmeters. Terwijl de M2 met de DKG-automaat 4,3 seconden nodig had voor de sprint tot 100 km/h (4,9 seconden voor de zesversnellingsbak), doet de Competition dat in 4,2 seconden met de automaat en 4,4 seconden met de handbak, terwijl de top zoals steeds begrensd is op 250 km/h, tenzij je voor het M Driver’s Package kiest waarmee hij tot 280 km/h snel is, wat ook 10 km/h meer is dan op de M2.
P90298659 highRes

De zuivere cijfers, hoe indrukwekkend ze ook zijn, vertellen echter niet alles. Het is vooral het ontstellende gemak waarmee de M2 Competition die prestaties neerzet, dat indruk maakt. De zescilinder trekt zonder de minste aarzeling door tot zo’n 6.700 toeren, en door het enorme koppel met dank aan de twee turbo’s is er nergens een vermogensdipje, en lijkt er gewoon geen einde te komen aan de ruk vooruit, in welke versnelling je ook zit.

P90298664 highRes

In ons geval ging het dan om de versnellingen van de standaard manuele zesbak, die uitstekend gespreid is, zuiver schakelt en garant staat voor klassiek rijplezier, al is hij nog net wat efficiënter wanneer de M DCT-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en Drivelogic voor € 4.070,- aangevinkt wordt op de bestelbon.

P90298661 highRes

Uiterlijk kan je de M2 Competition en de M2 uit elkaar houden door enkele details, waarvan de bredere BMW-nieren en nieuwe frontspoiler meteen in het oog springen, net als de nieuwe buitenspiegels met dubbele arm die hem nog aërodynamischer maken. Onder de motorkap kan je niet naast de met koolstofvezel versterkte verstevigingsbalk rond de motor kijken. Die zorgt voor extra stijfheid van de voortrein en een nog grotere stuurprecisie. Verder krijgt hij als extra’s ten opzichte van de M2 adaptieve ledkoplampen en parkeersensoren voor- en achteraan.

P90298676 highRes

Binnenin is het allemaal wat minder opvallend, en zijn het eigenlijk enkel de “M1”- en “M2”-selectieknoppen op het dikke M-sportstuur die zijn inborst verraden. Gelukkig luisterde BMW ook naar de opmerkingen van de klanten, die het net als wij jammer vonden dat de knappe kuipstoelen van de M4 niet verkrijgbaar waren op de M2. Op de Competition staan ze nu voor € 1.700,- in de optielijst. Wat ons betreft een aanrader, want ze bieden een perfecte steun, ook bij een zeer sportieve rijstijl.

P90298656 highRes

Die sportieve rijstijl, daar dient een M2 Competition natuurlijk voor. En op dat vlak doet hij nóg beter dan de M2, met een beetje onderstuur bij het insturen van een snelle bocht, onmiddellijk gevolgd door een natuurlijk aanvoelend en door de “M Dynamic Mode”-stabiliteitscontrolesetting perfect onder controle gehouden overstuur. Bij hoge snelheden stuurt de Competition makkelijker en beter in dan de M2, al is dat enkel echt merkbaar op een circuit. Het efficiënte actieve M-differentieel optimaliseert de trekkracht en bochtenstabiliteit. Met zo’n potent onderstel kan hij volgens ons zelfs met nog meer vermogen overweg zonder onbestuurbaar te worden. Indrukwekkend.

Natuurlijk gaven we onze M2 Competition regelmatig de sporen, maar reden we ook langere stukken aan perfect legale snelheden, wat een gemiddeld verbruik van 11,1 liter per 100 kilometer opleverde. Laag kan je dat niet noemen, maar wat je er aan rijplezier voor terugkrijgt maakt alles ogenblikkelijk goed.

Dit is een BMW, dus de afwerkingskwaliteit en gebruikte materialen zijn top, al viel het ons op dat de frameloze zijruit aan bestuurderszijde bij snelheden boven 230 km/h los kwam van de deurrubbers. Maar u zal het met me eens zijn dat dit wel een erg extreem detail is. Als echt minpuntje halen we toch het ontbreken van instelbare dempers aan.

P90298670 highRes

Een standaard M2 Competition staat in de catalogus voor € 64.950,-. Goedkoop kan je dat niet noemen, maar als je dat vergelijkt met wat je moet overhebben voor een M4 in standaardlivrei kan je je M2 Competition al met zo’n € 20.000,- aan opties uitrusten, terwijl de M4 ondanks zijn 431 pk niet sneller naar de honderd sprint… 

Hoe je het ook bekijkt, de M2 Competition is de verpersoonlijking van puur rijplezier, met een quasi perfecte motor, uiterst krachtige remmen, een fabelachtig onderstel en indrukwekkende acceleraties en hernemingen. Bovendien klinkt de zescilinder ronduit heerlijk als hij in de toeren klimt. Zijn puberteit is nu voorbij, en de M2 is als Competition volwassen geworden.

Speels, scherp, brutaal, communicatief, efficiënt en spannend… de M2 Competition is razendsnel zonder te intimideren, handelbaar compact en echt gesofisticeerd. Wie geen benzine door zijn aderen heeft stromen zal al onder de indruk zijn van zijn looks, maar petrolheads zullen met volle teugen genieten van elke kilometer aan het stuur van deze rasechte “M”. BMW werkt intussen aan een nog snellere en krachtigere “CS”-versie. We vragen ons daarbij af waar de grens ligt van wat dit onderstel aankan? 

 

85
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Uitzonderlijke zescilinder 
Schitterend onderstel en rijdynamiek
Tonnen authentiek rijplezier

Geen instelbare dempers verkrijgbaar
Weinig onderscheidend interieur 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy