donderdag, 06 juni 2019

TEST: Renault Clio TCe 100: Bonne Route

TEST: Renault Clio TCe 100: Bonne Route © Groupe Renault
De Renault Clio is al jaren veruit het best verkopende model van de Franse constructeur, de nummer één binnen zijn segment en nummer twee over alle segmenten heen. Deze maand verschijnt de vijfde generatie van het succesmodel in de showroom, waarvan al vijftien miljoen exemplaren werden verkocht sinds zijn lancering in 1990. De verwachtingen voor de nieuwe Clio zijn daarom hooggespannen. De hoogste tijd om de nieuwkomer eens aan de tand te voelen.


21227130 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

De vierde generatie Clio droeg als eerste Renault-model de signatuur van Laurens van den Acker (Senior Vice President of Corporate Design Groupe Renault) en groeide uit tot een megasucces. Beter doen wordt moeilijk. “Een model vervangen dat goed verkoopt, blijft een enorme uitdaging. Alles bij het oude laten kan niet, alles overboord gooien evenmin. Daarom hebben we gekozen voor een evolutie van het exterieur en een revolutie van het interieur.”

21227129 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

Gespierder en expressiever. De vijfde generatie is atletischer, dynamischer en expressiever geworden én toch onmiddellijk herkenbaar als een Clio. Want dat was een vereiste. 

Het lijkt of de nieuwe Clio voortborduurt op het uitlopende model, maar niets is minder waar. De nieuwe Clio is gebaseerd op het volledig nieuwe CMF-B-platform van de Renault-Nissan Alliantie en is 50 kg lichter ten opzichte van het vorige chassis. Alle onderdelen zijn compleet nieuw.

21227127 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

Korter, lager én ruimer. Qua afmetingen is de nieuwe Renault Clio 12 mm korter dan zijn voorganger (lengte 4050 mm, breedte 1798 mm), maar hij biedt wel een ruimer interieur aan. De carrosserie (hoogte 1440 mm) is 48 mm lager. De inhoud van de koffer is met 391 liter de grootste in het segment.

21227128 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

De voorzijde van de nieuwe Clio sluit aan bij de nieuwe merkidentiteit van Renault, met een groot logo op een verchroomd radiatorrooster en LED-dagrijlichten in een C-vormige lichtsignatuur die uitmonden in de bumper. Net als de koplampen zorgen ook de opvallende achterlichten voor een expressieve look, met een C-vormige signatuur en een 3D-effect dat zorgt voor meer diepte. Het derde remlicht boven de achterruit is langer en dunner van vorm. Het slanke profiel van de vorige generatie Clio – aangezet door de deurgrepen van de achterdeuren, die verwerkt zijn in het achterste zijruitje – is verder verfraaid met een verchroomde raamomlijsting en hoogglans zwarte afwerking voor de B-stijl en de achterste deurgrepen.

21227121 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

Smart cockpit. Niet alleen het uiterlijk van de auto geeft het familiegezicht weer, ook het interieur moet als Renault herkenbaar zijn. De nieuwe Clio is voor de ingenieurs een toonzaal geworden van de progressie die het Franse merk maakt. Binnenin hebben de designers en ingenieurs een “Smart Cockpit” gecreëerd met in het midden een groot verticaal scherm van 9,3 inch.

CLIO BINNEN 2019

Het verticaal geplaatste en licht gebogen scherm is geïnspireerd op dat van de Espace. Door de plaatsing is het scherm niet alleen optimaal afleesbaar, maar oogt ook het dashboard groter en moderner. Het scherm is naar de bestuurder gedraaid en met het nieuwe, connected EASY LINK-systeem biedt het toegang tot alle multimedia-, navigatie- en infotainmentsystemen, evenals de instellingen van MULTI-SENSE – alles bijzonder eenvoudig in het gebruik. De stoelen zitten als gegoten. Het stuur is in alle richtingen verstelbaar en de versnellingspook lijkt wel een verlengstuk van je lichaam. Met veel praktische opbergruimte en het gebruik van hoogwaardige materialen klimt de nieuwe Clio een trapje hoger dan zijn directe concurrenten. 

21227145 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

Uitstekende balans tussen prestaties en verbruik. De typebenaming TCe 100 verwijst naar de 100 pk sterke 1.0 driecilinder-turbobenzinemotordie uitmunt door een uitstekende balans tussen prestaties en verbruik. Het vermogen is over een breed toerenbereik beschikbaar, de wagen accelereert in 11,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 187 km/u. Met een CO2-uitstoot vanaf 99 g/km behoort de TCe 100 tot de top van zijn segment. 

In de stad is de TCe 100 enorm levendig, op de snelweg valt op hoe stil en zuinig deze Clio is. Het geluid van de motor en banden is tot een minimum herleid, een rustgevende ervaring is dat.   

21227132 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

Ook op het gebied van rijgedrag onderscheidt de nieuwe Clio zich in positieve zin van zijn directe concurrenten. De nieuwkomer voelt zeer volwassen aan op zowel rechte stukken als in bochten. De wegligging is uitstekend en overtreft de nochtans hoge verwachtingen, waarbij de mix tussen comfort en sportiviteit de perfectie benadert. Zelfs na een lange rit stap je opgewekt en zonder rugpijn uit. 

21227073 2019 New Renault CLIO

Up-to-date. De veiligheidsuitrusting van de nieuwe Clio is up-to-date én zeer uitgebreid, oordeel zelf: zes airbags, Active Emergency Braking, Lane Keep Assist, Safe Distance Warning, cruise control met snelheidsbegrenzer, verkeersbordenherkenning, automatisch dimmende binnenspiegel, gordelverklikkers op alle zitplaatsen en emergency call. Aanvullend beschikt de nieuwkomer over een actief noodremsysteem dat zowel voertuigen, voetgangers als fietsers herkent. Voor nog meer comfort en veiligheid wordt de Clio binnenkort leverbaar met de geavanceerde Highway and Traffic Jam Companion voor semi-autonoom rijden.

Vanaf de lancering is de nieuwe Clio verkrijgbaar in verschillende versies. Bovenaan de prijslijst staat de LIFE, aangevuld met de ZEN en de volledig uitgeruste INTENS. Later volgt de R.S. Line, die de huidige GT-Line zal vervangen. Als een van de pioniers op het vlak van packs met een sportieve look, ondersteunt die sinds 2010 de strategie van het Renault Sport-gamma. De R.S. Line staat voor een sportiever koetswerk- en interieurdesign en speelt in op de verwachtingen van het steeds grotere aantal klanten dat zich wil onderscheiden door een dynamisch design. Met de vijfde generatie keert ook het luxueuze INITIALE PARIS-label terug. 

21227126 2019 New Renault CLIO test drive in Portugal

Ruim aanbod van performante motoren. De nieuwe Clio is leverbaar met een ruim aanbod aan performante motoren. De instapper, een nieuwe 1.0 SCe (atmosferische driecilinder) levert 75 pk. De door ons geteste .1.0 TCe (driecilinder-turbomotor) levert 100 pk en 160 Nm koppel. De 1.3 TCe GPF-motor, die eerder al zijn sporen verdiende in de Captur, Mégane, Scénic en Kadjar beschikt over 130 pk en 240 Nm is gekoppeld aan een EDC-automaat met zeven verhoudingen. De nieuwe Clio is vanaf 2020 ook beschikbaar met de E-TECH hybride aandrijflijn. Dit is een primeur voor Groupe Renault, de hybride aandrijflijn is voor de nieuwe Clio ontwikkeld en maakt gebruikt van alle expertise van de groep als Europese leider op het gebied van elektrische mobiliteit. 

De E-TECH hybride aandrijflijn maakt gebruik van componenten die zijn ontworpen door de Renault-Nissan Alliantie, waaronder de laatste generatie 1.6-liter benzinemotor die is aangepast. De benzinemotor is gekoppeld aan twee elektromotoren, een innovatieve multi-mode versnellingsbak en een 1,2 kWh batterij. Dieselen doe je met een 1.5 Blue dCi met 85 of 115 pk. De nieuwe Clio staat in de catalogus vanaf € 14.875 (LIFE SCe 75).

Conclusie: de vijfde generatie Clio presenteert zich dynamischer en expressiever dan ooit en is uitstekend gewapend om zijn koppositie in het druk bevochten B-segment met succes te kunnen verdedigen. De nieuwkomer onderscheidt zich en maakt het verschil door zijn strakke looks en uitstekende rijeigenschappen. Binnenin valt op de afwerking niets aan te merken en ook de gebruikte materialen maken een overtuigende indruk. Bravo Renault.

 

82
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Rijeigenschappen
Prettige aandrijflijn
Véél binnenruimte 

(Nog) geen automaat op TCe 100


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy