donderdag, 30 mei 2019

TEST: Ford Ranger Raptor: spelen in de zandbak

TEST: Ford Ranger Raptor: spelen in de zandbak © Ford
Als marketeers mogen beslissen welke pick-ups hun merk gaat bouwen, loopt dat meestal faliekant af. Een enkele keer is het wel raak, zoals in het geval van de Ford Ranger Raptor. 



Raptor Conquer Grey 008

Ford gebruikt meerdere Performance-labels: ST, RS en Raptor. Dat laatste staat voor de Performance pick-up van Ford. In Amerika is de F-150 Raptor letterlijk en figuurlijk een groter nummer, voor Europa heeft Ford de Ranger Raptor gereserveerd. Die is hier trouwens de best verkochte pick-up: 13.600 stuks alleen al in het eerste kwartaal van 2019, of een stijging met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. In Belux bezit de Ford Ranger een marktaandeel van ruim 30%.   

Raptor Conquer Grey 001

De Raptor staat breed, hoog en stoer op zijn poten: de spoorbreedte nam toe met 15 centimeter, vandaar de fors uitgeklopte, van composiet materiaal gemaakte voorspatborden. Het stevige ladderchassis is vervaardigd uit hoogwaardig, laaggelegeerd staal.

Raptor Conquer Grey 058

Een 2,3 mm dikke stalen plaat beschermt bij het off-road rijden de carter, motor en transmissie. De Raptor ging bovendien 51 mm de hoogte in, het chassis is gekoppeld aan een geoptimaliseerde offroadgeometrie met een bodemvrijheid van 283 mm en doorwaaddiepte van 850 mm. Een oprijhoek van 32,5 graden en overschrijdings- en afrijhoek van 24 graden zorgen voor indrukwekkende terreincapaciteiten.

Raptor Conquer Grey 004

Een spectaculair radiatorrooster, geïnspireerd op de Ford F150 Raptor, de eerste in serie geproduceerde, ultraperformante offroadtruck ter wereld, overheerst de ruimte tussen de xenonkoplampen. Nieuwe zijtreden verhinderen dat opspringende steentjes de achterkant van de wagen raken, en zijn voorzien van afvoerpunten voor zand, modder en sneeuw. 

Raptor Conquer Grey 073

Binnenin de auto bieden met leder en suède beklede zetels bij hoge snelheid op het terrein een nog betere ondersteuning, een kussen met dubbele hardheid verhoogt het comfort. De lichtgewicht schakelpeddels van magnesium komen uit de racerij, schakelen bliksemsnel en zitten vlot bereikbaar in de buurt van de met geperforeerd leder beklede handgrepen van het op maat gemaakte stuurwiel. Dat laatste is voorzien van een rechtuitstandmarkering zodat je op het terrein altijd kan zien in welke richting de wielen staan. 

Raptor Conquer Grey 103

Het centrale 8" kleurenaanraakscherm van het SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem wordt bediend met knijp- en veegbewegingen en beschikt over navigatietechnologie die volledig tot haar recht komt op het terrein op afgelegen locaties. Zo laat de “broodkruimelfunctie” een spoor achter wanneer je op verkenning gaat in onbekend gebied. De geëmbedde FordPass Connect-modemtechnologie zorgt voor connectiviteit onderweg. 

Raptor Conquer Grey 075

Ondanks dat er veel gebruik is gemaakt van (harde) plastic ziet het interieur er kwalitatief goed en netjes uit en blijven we gespaard van parasietgeluiden. Knoppen, hendels en schakelaars bevinden zich waar ze zich moeten bevinden. Als er kritiek is, dan voor de krappe beenruimte achterin. 

Raptor Conquer Grey 051

Op het onverharde voelt de Raptor zich helemaal in zijn sas. Het raceonderstel van de Ranger Raptor is ontwikkeld om ook op hoge snelheid door ruig terrein te knallen. Hij is voorzien van Fox Racing Shox schokdempers met Position Sensitive Damping: de demping is aan het begin van de slag steviger (voor controle), in het middengebied soepeler (voor maximale veeruitslagen) en aan het einde weer stevig om te voorkomen dat de vering doorslaat.

Raptor Conquer Grey 112

De uiterst performante schokdempers met zuigers van 63,5 mm worden gedragen door aluminium draagarmen, met uitstekende schokdempertorens vooraan. Een nieuwe achterwielophanging met schroefsets inclusief een geïntegreerde watt-koppeling vervangt de ouderwetse bladveren. De achteras kan daardoor wel omhoog en omlaag bewegen, maar de zijdelingse beweging wordt geminimaliseerd.

Raptor Conquer Grey 009

Met zo’n constructie vrees je al gauw dat het een ander verhaal wordt wanneer je je op asfalt begeeft. De Ranger Raptor rijdt, zeker op de snelweg, vrij comfortabel. Het stuur voelt ondanks de brede banden (speciaal ontwikkelde BF Goodrich terreinbanden 285/70 R17) niet zoekerig aan en stuurt licht en vrij direct. Door zijn enorme draaicirkel is de Raptor minder geschikt voor stadsverkeer. 

Raptor Conquer Grey 096

Het Terrain Management System van de Ranger Raptor beschikt over zes programma's met specifieke afstellingen voor uiteenlopende omstandigheden op het terrein en de verharde weg met onder meer de verbeterde versie van Ford Stability Control met Roll Mitigation Function, Electronic Stability Control, Trailer Sway Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control en Load Adaptive Control.

Raptor Conquer Grey 093

De nieuwe 2.0 liter diesel EcoBlue vervangt de minder krachtige 3.2 TDCi. Het piekvermogen en maximale koppel van de bi-turbo EcoBlue diesel bedragen respectievelijk 213 pk en 500 Nm. De bi-turbo beschikt over een kleine en grote turbolader, waarvan alleen die laatste hogedruk turbo variabele turbinegeometrie heeft, de kleinere lagedruk turbo heeft een vaste turbine. Bij lagere toerentallen werken de beide turbo’s in serie voor meer trekkracht en snellere gasrespons. Bij hogere toerentallen wordt de kleine turbo omzeild en levert de grotere turbo een extra boost voor meer power.

Raptor Conquer Grey 023

Het sprintje van 0 tot 100 km/u klaart hij in 10,5 seconden, een topsnelheid van 170 km/u volstaat voor dit soort auto’s. De 10-trapsautomaat kennen we uit de F-150 Raptor en werd ontwikkeld met hogesterktestaal, aluminiumlegeringen en composietmaterialen, om levensduur en gewicht te optimaliseren. De ruimere spreiding verbetert de acceleraties en de alertheid, en draagt bij tot een gemiddeld brandstofverbruik van 8,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 233 g/km. 

Raptor Conquer Grey 045

In feite kan je de Raptor het best omschrijven als een RS-versie van de populaire Ranger pick-up. Leuk speelgoed voor kerels met heavy duty onderstel en imposante terreincapaciteiten. Als bouwondernemer of paardenfokker kun je niet alleen vertrouwen op het bewonderenswaardige trekvermogen van 2.500 kg en de soepele aandrijflijn, je geniet ook van het comfort van een personenauto. De Ranger Raptor is snel en biedt dezelfde luxe-opties als die van een gemiddelde SUV. 

Conclusie: de Ranger Raptor is een betrouwbare, goed ogende en comfortabele lichte-bedrijfsauto met een aanvaardbaar prijskaartje van € 48.225 (inclusief btw), de enige optie is een stickerset, in combinatie met de kleur Conquest Grey. Hij behoort daarmee tot de duurste pick-ups in zijn klasse maar het goede nieuws is dat hij waar voor zijn geld biedt zowel qua prestaties als rijcomfort en de markt van de pick-ups voor een ruimer publiek toegankelijk maakt. 

 

79
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 15/20
Prijs 15/20
 

Allround inzetbaar
Off-road capaciteiten 
Krachtige aandrijflijn

Beperkte ruimte achterin


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy