zondag, 26 mei 2019

TEST: BMW 320dA: (Voorlopige) Leasekampioen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW 320dA: (Voorlopige) Leasekampioen © BMW Group
De 3-Reeks, die intussen al meer dan 40 jaar het hart van het BMW-gamma vormt, is met meer dan 15 miljoen verkochte exemplaren het meest succesvolle model van het merk. De nieuwe, intussen al zevende generatie van de “sports sedan” belooft als 320d alvast de kampioen van de firmawagens te worden, althans tot de komst van de 330e plug-in hybride.


P90323681 highRes

Het ontwerpen en lanceren van een nieuwe generatie van de 3-Reeks is elke keer een uiterst belangrijke opdracht voor het Beierse merk, want als echte driver’s car, die het authentieke “Freude am fahren” combineert met (relatieve) betaalbaarheid, praktische bruikbaarheid en een stevige portie status en imago, is de 3-Reeks zowat hét voorbeeld van de ‘typische BMW’. De klassieker werd voor de zevende generatie helemaal vernieuwd, maar is nog altijd ogenblikkelijk als 3-Reeks herkenbaar.

P90323676 highRes
De nieuwe is 55 kilogram lichter, pakt uit met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van amper 0,23 (vroeger 0,26), is 1,6 centimeter breder, 7,6 centimeter lager en slechts één millimeter hoger dan zijn voorganger, maar kreeg ook een 4,1 centimeter langere wielbasis en een grotere spoorbreedte. Die gewijzigde maten staan –meer dan voor een toegenomen ruimte binnenin- garant voor een lager verbruik en een stevigere voetafdruk op de weg, wat naast een hele reeks andere veranderingen zoals het monteren van nieuwe schokdempers met een hydraulisch aanslagpunt mee zorgt voor een beter rijgedrag.

P90323677 highRes

De 3-Reeks onderscheidt zich echt van de concurrentie door zijn wegligging en rijgedrag. Door zijn gemiddeld met 25% toegenomen structurele stijfheid, perfecte 50/50-gewichtsverdeling, achterwielaandrijving, nauwkeurig stuur, messcherpe weggedrag en natuurlijke evenwicht in alle omstandigheden is de nieuwe 3 een echte bron van rijplezier, die zijn opmerkelijke rijprestaties ook weet te combineren met een hoge mate van rijcomfort, met dank aan de adaptieve dempers, het directe en perfect opgestelde stuur, de goed zittende sportstoelen en de uitstekende geluiddemping. Voorin is er meer dan genoeg ruimte, maar achterin is ook de nieuwste 3-Reeks, ondanks één centimeter extra beenruimte, geen ruimtewonder.

P90323694 highRes

Technologisch is de 320d natuurlijk weer een uithangbord van wat BMW vandaag op het schap heeft aan snufjes en voorzieningen. Hij kreeg een trendy cockpit met (als optie) BMW’s nieuwe digitale dashboard, kan uitgerust worden met de erg nuttige Reversing Assistant die tot over een afstand van 50 meter de voorwaarts afgelegde weg achterwaarts kan afleggen (wat handig is in nauwe straatjes, garages of parkings), en beschikt over BMW’s (niet altijd even goed functionerende) Intelligent Personal Assistant die luistert als je “Hey BMW” zegt, maar dat ook doet als je hem leert te reageren op “Hey Mercedes”.

P90323688 highRes

Verder kan de klant kiezen voor gewone ledkoplampen of adaptieve led’s met BMW-Laserlight die tot maar liefst 530 meter ver kunnen schijnen. Tegelijk neemt BMW hiermee afscheid van de typische “angel eyes”-koplampen met ronde kringen die de auto al van ver herkenbaar maakten in het donker. Gelukkig hield BMW het voor de nieuwe 3 bij een slank en aantrekkelijk radiatorrooster, en verminkte het hem niet met giga-nieren zoals op de X7 en de nieuwe 7-Reeks.

P90323684 highRes
Ook andere stijlelementen werden gewijzigd op de nieuwe generatie. Zo is de bekende “Hofmeisterknik” achteraan de zijdeuren gewijzigd, en werd hij nu geïntegreerd in de C-stijl. Verder doen de (knappe) gefumeerde led-achterlichten nogal denken aan de exemplaren die Lexus al een tijd gebruikt, en hebben alle 3-Reeksen nu een ronde uitlaat links en een andere rechts (behalve de M340i die over rechthoekige exemplaren beschikt). 

Het dieselaanbod van de BMW 3 bestaat momenteel uit een tweeliter viercilinder met twee turbo’s, die als 318d (150 pk en 320 Nm) of 320d (190 pk en 400 Nm) aangeboden wordt, en uit een zescilinder-in-lijn in de 330d (265 pk en 580 Nm). Dat is meteen ook de enige zescilinder die je vandaag al kan kopen, in afwachting van de M340i xDrive, want de benzinemodellen 320i (184 pk en 300 Nm) en 330i (258 pk en 400 Nm) doen het met viercilinders.

P90323699 highRes

Standaard is de 320d uitgerust met een handgeschakelde zesbak, net als de 318d, maar wij reden hem in combinatie met de achttrapsautomaat. De gekende ZF-automaat is in ieder geval de ideale keuze, want hij zorgt niet alleen voor een 0,3 seconden snellere optrektijd tot 100 km/h maar schakelt zo zacht, snel en oordeelkundig dat er hoe dan ook geen enkele reden te bedenken is om toch maar manueel te gaan schakelen. Bovendien is de sturing van die automaat zo bij de tijd dat ze zelfs rekening houdt met de gegevens van het navigatiesysteem en de snelheidsregelaar voor het timen van de schakelmanoeuvres. 

P90323683 highRes

In combinatie met de automaat bereikt de 190 pk sterke diesel de 100 km/h vanuit stilstand in 6,8 seconden en haalt hij vlot 240 km/h. Goede prestaties, die samen met de al even goede hernemingen twee van de vele troeven vormen van deze ideale firmawagen. Voor wie zijn auto inschrijft op naam van een leasingmaatschappij, of in Brussel of Wallonië woont, voorziet BMW trouwens een van 190 naar 163 pk toegeknepen versie van deze 320d, die mogelijk wel wat minder kwiek voor de dag komt, maar daarmee wel “maar” € 1.239,- in plaats van € 2.478,- aan B.I.V. moet kosten. Voor Vlaanderen bedraagt die B.I.V. trouwens maar € 708,- wat erg redelijk is.

P90323675 highRes 

Een andere troef voor de firmawagenbestuurder is de uitstoot van de 320dA die met een waarde tussen 110 en 119 g/km (NEDC 2.0), wat overeen zou komen met zo’n 4,5 liter diesel per 100 km, zeer aantrekkelijk is. Dit jaar betekenen die uitstootwaarden nog een fiscale aftrekbaarheid van 80%, vanaf volgend jaar valt dat onder de nieuwe fiscale regels terug naar een waarde tussen 60,5 en 65%.

In de praktijk stonden we ervan versteld dat de 320dA niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid zo zuinig is, want tijdens onze test noteerden we een dorst van niet meer dan 5 l/100 km. Toch wel indrukwekkend als we dat afmeten aan het rijplezier dat hij ons geboden heeft.

In afwachting van de voor deze zomer aangekondigde 330e, die als plug-in hybride belooft uit te pakken met een elektrisch rijbereik van tot 60 kilometer en een uitstoot van minder dan 40 gram CO2, waardoor hij ook volgend jaar 100% fiscaal aftrekbaar blijft, zal de 320d de leasekampioen van de 3-Reeks zijn: een uiterst aantrekkelijk geheel dat door zijn interessante restwaarde ook minder nadelen ondervindt van zijn stevige basisprijskaartje van € 38.850,- met handbak of € 41.250,- als automaat. Voor nog eens € 2.500,- extra is hij er trouwens ook met BMW’s xDrive-vierwielaandrijving.

Hij werd dan wel niet ruimer, en goedkoop kan je hem ook niet noemen, maar voor het overige vinkt de nieuwe 320dA alle vakjes aan: rijplezier, prestaties, comfort, imago… In combinatie met de nog steeds goede restwaarde van een 3-Reeks belooft hij een succesnummer te worden op de firmawagenmarkt, al is er wel een aanzienlijke kans dat de 330e die er deze zomer aankomt door zijn veel interessantere CO2-uitstoot nog beter zal doen. Tot dan is de nieuwe benchmark bekend. Audi en Mercedes, jullie zijn aan zet…

`

85
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Ophangingscomfort en geluiddemping
Uitstekende rijeigenschappen
Opmerkelijk zuinig

Dure opties
Beperkte ruimte achterin

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy