vrijdag, 17 mei 2019

TEST: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD: Groter en kleiner tegelijk

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD: Groter en kleiner tegelijk © Hyundai Motors
Hyundai is werkelijk van alle markten thuis. Ook bij de SUV’s zijn de Zuid-Koreanen goed vertegenwoordigd, met de kleine Kona, de middelgrote Tucson, de exclusieve Nexo op waterstof… én met deze Santa Fe, die in tegenstelling tot zijn voorganger nog maar in één koetswerkuitvoering verkrijgbaar is. 




Hyundai Santa Fe 02
Terwijl Hyundai voor de vorige generatie nog een “gewone” en een “Grand” Santa Fe aanbood, houdt het merk het voor de nieuwe generatie nog maar bij één koetswerk. Er is dus geen “Grand”-versie meer, maar de Santa Fe “klein” noemen, zou de waarheid oneer aandoen, want met zijn lengte van 4.770 mm is dit een flink uit de kluiten gewassen SUV die qua afmetingen niet onderdoet voor andere grote jongens als de Skoda Kodiaq (4.697 mm) en de Kia Sorento (4.800 mm), om twee andere uitdagers van de gevestigde waarden te noemen. Een VW Tiguan Allspace is met zijn 4.701 mm trouwens net wat korter dan de nieuwe Santa Fe.

Hyundai’s Santa Fe is intussen een gevestigde waarde, en deze nieuwe generatie is al de vierde sinds de eerste Santa Fe in 2001 gelanceerd werd. In al die jaren werden wereldwijd al meer dan 400.000 Santa Fe’s verkocht. Mooie cijfers, die het niet meer dan logisch maakten dat Hyundai verder ging op de ingeslagen weg, en de Santa Fe als vlaggenschip grondig moderniseerde.

Hyundai Santa Fe 34
Aan de buitenkant kan je niet naast zijn imposante neus kijken. Die pronkt met de typische Cascading-grille van het merk en combineert dat radiatorrooster met slanke leddagrijlichten. Die prijken boven zijn ledkoplampen waardoor hij een bijzondere neus kreeg die bij sommigen in de smaak valt, maar bij anderen allesbehalve op goedkeuring kan rekenen. Minder opvallend dan de voorkant zijn de flanken met een karakterlijn die van de koplampen tot de achterlichten loopt, en de achterkant die klassieker uitgevoerd is en daarmee ook minder weerstand oproept.

Hyundai Santa Fe Interior 02
Binnenin is Santa Fe zeer degelijk afgewerkt en pakt hij uit met allerlei snufjes, terwijl hij hij veel plaats biedt, zowel voorin als voor de drie inzittenden op de tweede rij, waar nu 38 mm meer beenruimte voorhanden is. De koffer werd daarnaast 40 liter groter en heeft nu een inhoud van 625 liter. Ergonomisch zit alles waar je het verwacht, en de rijhouding is vrij van kritiek. Helemaal achterin kan indien gewenst voor twee noodzitjes geopteerd worden mits een opleg van € 1.750,- voor het Family Pack.

Qua motoren laat Hyundai de klanten voorlopig enkel uit dieselvarianten kiezen, al werden voor de toekomst ook al hybride- en plug-inhybride versies aangekondigd. Het gaat momenteel dus om een tweeliter diesel met 150 pk en 400 Nm, die in combinatie met de vierwielaandrijving ook met 185 pk aangeboden wordt, of om de 2.2 van onze testwagen, die met 200 pk en een maximumkoppel van 440 Nm nog wat beter doet.

Hyundai Santa Fe Interior 04
Zelf schakelen kan bij beide motoren met een manuele zesbak, maar wie het comfort van een automaat verkiest kan ook opteren voor een nieuw achttrapsexemplaar zoals op onze testwagen. Wat ons betreft is dat een goede keuze, want die bak is soepel en overtuigend, al reageert hij soms net iets te traag wanneer je snel wil hernemen.

De 2,2-liter is voldoende krachtig en toont zich ook soepel. Meestal is hij ook discreet, maar bij zware belasting hoor je toch duidelijk de dieselratel. De prestaties volstaan ruimschoots voor een vlotte rijstijl, en het sprintje naar de honderd wordt door de 2.2 met de automaat in 9,4 seconden afgehaspeld, terwijl een top van 203 km/h mogelijk is. Het officiële normverbruik bedraagt 6,2 l/100 km (163 g CO2/km), maar in werkelijkheid had onze testwagen een goede liter extra nodig (7,3 l/100 km), wat hoe dan ook redelijk blijft voor een met zijn leeggewicht van 1.780 kg toch wel zware SUV. Trekkracht en grip zijn door de HTRAC-vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling vrij van kritiek, en de rechtuitstabiliteit is uitstekend. 

Hyundai Santa Fe 06
In de praktijk valt er met deze SUV goed te leven, al vergeet je nooit hoe omvangrijk de Santa Fe is. De draaicirkel is dan ook bovengemiddeld groot, wat hem in nauwe straatjes wat onhandig maakt. Rijden doet hij helemaal zoals verwacht. Niet sportief, wel comfortabel, en door de hoge koetswerkbouw en het dito gewicht zal je bij wat sneller genomen bochten snel voelen dat het koetswerk de neiging heeft om enigszins over te hellen. De boodschap is dan ook om het wat rustiger aan te doen en te genieten van de stilte, het comfort en de vele technologische snufjes. Het infotainmentsysteem met 8-inch scherm (vanaf de Feel-uitvoering) groepeert alle navigatie-, media- en connectiviteitsfuncties en ondersteunt zowel Apple CarPlay en Android Auto als Live Services. De Santa Fe Shine beschikt trouwens ook over Hyundai's nieuwe volledige head-updisplay, dat in alle omstandigheden goed afleesbaar is en een echte meerwaarde vormt.

Op veiligheidsvlak beschikt de Santa Fe niet alleen over alles wat een zichzelf respecterende auto uit deze klasse altijd moet hebben (Forward Collision Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Collision Warning…), maar ook over het lovenswaardige Rear Occupant Alert, dat passagiers op de achterstoelen detecteert wanneer de bestuurder de auto verlaat, en hem dat ook laat weten door een boodschap op het dashboard. Wanneer het systeem nog bewegingen op de achterstoelen detecteert nadat de bestuurder de auto heeft afgesloten weerklinkt de claxon en knipperen de lichten, zodat alvast in een nieuwe Santa Fe nooit nog een kind vergeten wordt in de auto. Nog zo’n fijne veiligheidsvoorzieing is de Safety Exit Assist, die ongevallen voorkomt door de deuren tijdelijk te vergrendelen wanneer de inzittenden deze proberen te openen wanneer er net een ander voertuig voorbijrijdt. Verder beleeft ook de Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist-voorziening (wat een naam…) zijn première bij Hyundai. Dat systeem zorgt er bij het achteruitrijden uit ruimten met weinig zicht voor dat de bestuurder gewaarschuwd wordt wanneer voertuigen van achteren naderen, en remt zelfs automatisch. 

Met een basisprijs van een stevige € 52.949,- voor de 2.2 CRDi Shine met vierwielaandrijving en automaat kan je de Santa Fe al lang geen koopje meer noemen. De instapversie met de 150 pk sterke tweeliter, tweewielaandrijving en een handgeschakelde bak staat voor € 39.999,- in de catalogus en tussen die twee uitersten is er voor elk wat wils. De optielijst is beperkt tot vijf items, waardoor je dus al snel verplicht wordt om naar een hoger uitrustingsniveau uit te wijken als je bepaalde voorzieningen wenst.

De nieuwe Santa Fe is moeiteloos geslaagd voor zijn examen. Hij is erg ruim, goed afgewerkt, comfortabel en goed uitgerust, maar is niet perfect. Zo is zijn prijs niet bepaald toegankelijk en zijn zijn afmetingen soms hinderlijk. Als alternatief voor de Europese SUV’s heeft hij echter meer dan voldoende bestaansredenen.

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Comfort
Binnenruimte
Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen 

Draaicirkel
Gewicht
Prijskaartje 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy