vrijdag, 03 mei 2019

TEST: Maserati Levante S (2019): In Duits vaarwater

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Maserati Levante S (2019): In Duits vaarwater © Maserati
Met de “S”, die zich in het midden van Maserati’s Levante SUV-gamma bevindt, combineert Maserati een muzikale en bijzonder krachtige V6-biturbo van 430 pk met een uiterst aantrekkelijke lijn en een prachtig interieur. Zijn prijs is al even adembenemend. Kan de Levante zijn concurrent uit Stuttgart de baas?



Small 14936 MaseratiLevanteSMY19GranSport
SUV’s zijn vandaag dé cashkoe van de constructeurs, en ook Maserati sprong in 2016 op die trein door het lanceren van de Levante, die voor de Italiaanse autobouwer moet doen wat de Cayenne bij Porsche voor mekaar krijgt: de productieaantallen verveelvoudigen en de winst evenzeer. Qua absolute verkoopcijfers komt de Levante natuurlijk nog niet aan de hielen van Porsche’s grote SUV, hoewel hij toch de best verkochte Maserati is. Die Porsche is trouwens de meest directe concurrent van de Levante, al kunnen de topversies van BMW’s X5, Mercedes’ GLE of Land Rover’s Range Rover Sport eveneens als concurrenten gezien worden. Ten opzichte van die concurrenten kan hij uitpakken met wat unaniem gezien wordt als een uiterst geslaagde lijn, die elegantie en sportiviteit weet te combineren zoals eigenlijk alleen Italianen dat kunnen. Het enige wat zijn lijn enigszins ontsiert zijn de grote buitenspiegels, die dan wel weer uitermate praktisch zijn.

Small 14954 MaseratiLevanteSMY19GranSport

Maserati’s SUV is wat men noemt een “full size” exemplaar, met een totale lengte van 5.005 mm, een breedte van 2.158 mm (buitenspiegels inbegrepen) en een leeggewicht van niet minder dan 2.109 kg. Daarmee is hij bijna negen centimeter langer dan de Porsche Cayenne. Zijn koffer kan 580 liter bevatten en voldoet dus ruimschoots voor gezinsgebruik, en zowel voor- als achterin is er meer dan genoeg ruimte voorhanden. De sportstoelen van de GranSport zijn mooi, comfortabel en goed ontworpen, en de rijhouding is hoog en biedt een goed zicht rondom. De bedieningselementen staan bovendien waar je het verwacht, met een groot en goed in de hand liggend stuurwiel dat een goede feedback geeft bij elke rijstijl.

Small 14953 MaseratiLevanteSMY19GranSport
De naam Levante verwijst, zoals een hele reeks andere modelnamen van Maserati vandaag en in het verleden naar een wind. In dit  geval een wind die over de woeste vlaktes van het Middellandse Zeegebied waait en al eens in hevige windstoten uitmondt. Qua hevigheid is het Levante-gamma opgebouwd uit één diesel (een drieliter met 275 pk) en een reeks benzinemotoren, waarvan de 350 pk sterke V6 uit de “gewone” Levante het basismodel vormt, gevolgd door deze “S” V6 met 430 pk, een door een V8 aangedreven “GTS” met 550 pk en de exclusieve “Trofeo” die zelfs 590 pk uit zijn V8 haalt.

Voor modeljaar 2019 kreeg de Levante een reeks aanpassingen om hem mee te laten evolueren met zijn tijd. Er zijn naast het basismodel ook twee speciale afwerkingsniveaus, genaamd “GranLusso” en “GranSport”.

Small 14933 MaseratiLevanteSMY19GranSport

Met de GranLusso met onder meer een zijden interieurbekleding van Ermenegildo Zegna wil Maserati een summum aan luxe en raffinement bieden, terwijl de GranSport, die ook een aanzienlijk agressiever front en bumpers en een andere achterspoiler meekrijgt, meer de sportieve en dynamische toer opgaat. Wij reden met die GranSport, die als Levante S uitpakt met 430 pk en 580 Nm. Die haalt hij uit een samen met Ferrari ontwikkelde V6 van 2.979 cc (in de basis een Ferrari-V8 met twee cilinders minder). Er bestaan mindere referenties in autoland. De aandrijving gebeurt op de vier wielen en het vermogen wordt verwerkt door een ZF-automaat met acht versnellingen, die op een occasionele kleine aarzeling bij het vertrekken na perfect tegen zijn taak is opgewassen. Met een top van 264 km/h en een sprinttijd tot 100 km/h van 5,2 seconden kan je hem niet beschuldigen van traagheid, en het is ook de (niet digitaal versterkte) motor- en uitlaatklank die een deel van de charme van deze auto uitmaakt. 

Small 14955 MaseratiLevanteSMY19GranSport
Ook in de normale stand klinkt de V6 lekker sportief, zonder storend luid te zijn, maar voor echt auditief genot zijn het inschakelen van de Sport-stand en de manuele schakelmodus van de automaat aangewezen. Dan ontbindt hij namelijk al zijn duivels en gaat hij lekker tekeer, zonder echter zo karikaturaal luid en knetterend te worden als een V8 van AMG of de BMW M4 met een Performance-uitlaat. 

De Levante krijgt een ophanging met dubbele driehoeken vooraan en een vijfarmige multilink achteraan, en is uitgerust me adaptieve dempers en luchtvering. Daardoor rijdt hij erg comfortabel en kan hij overweg met de meeste oneffenheden zonder die al te bruusk door te geven aan de inzittenden, terwijl de wielen het opgelegde traject vlot volgen en hij voor een dergelijke grote SUV erg snedig stuurt.

Small 14952 MaseratiLevanteSMY19GranSport
Alle Levante-modellen worden als zichzelf respecterende SUV op de vier wielen aangedreven door Maserati’s Q4-systeem. Daarmee kan je dus ook offroad, al zouden wet dat met de kwetsbare (en prachtige) aluminiumvelgen niet aanraden. Het voornaamste nut van de vierwielaandrijving ligt natuurlijk in het feit dat de wegligging en zeker de trekkracht erdoor optimaal is. Centraal in het dashboard kan je trouwens altijd in real time zien hoeveel vermogen naar de voor- of achterwielen gestuurd wordt.  Zo stel je ook vast dat de vierwielaandrijving onder normale omstandigheden al het koppel naar de achterwielen stuurt, en de voorwielen alleen wanneer dat nodig is tot 50% laat bijspringen binnen 150 milliseconden. Bliksemsnel dus. De rijdynamiek wordt verder verzekerd door een mechanisch sperdifferentieel op de achteras en een vectoriële verdeling van het koppel over de aangedreven wielen.

Small 14951 MaseratiLevanteSMY19GranSport
De rijervaring is natuurlijk bijzonder. Dit is dan ook een Maserati. Dat betekent dat hij niet alleen de aandacht trekt van de omstaanders, maar ook de bestuurder volledig in het rijden onderdompelt. Met gemak schiet hij ervandoor, en doorblazen tot boven de 265 km/u op de teller gaat in een oogwenk, waarbij opvalt dat hij ook bij dergelijke snelheden relatief stil blijft en bovenal niets aan stabiliteit inboet.  Het opgegeven verbruik van 11,8 tot 12,2 l/100 km ligt vrij dicht bij ons testgemiddelde van 12,7 l/100 km, opgetekend over een traject van zo’n 950 kilometer waarbij we ons wel meestal braaf aan de snelheidslimieten hielden. Minder doen is moeilijk, (veel) meer verbruiken kan zeker, wanneer je hem vaker de sporen geeft.

Het interieur is niet alleen op enkele details na even goed afgewerkt als dat van zijn Duitse concurrenten, maar ziet er vooral prachtig uit, door de combinatie van het fijnste leder en een stijlvol ontwerp van alle onderdelen van het dashboard en het interieur, zoals alleen Italiaanse ontwerpers dat kunnen. De versnellingspook veranderde voor dit modeljaar en heeft nu een logischere en makkelijkere bediening dan die van zijn voorganger, terwijl het infotainmentsysteem ook opgewaardeerd werd en nu niet alleen gebruiksvriendelijker is (al blijven er erg veel menu’s en submenu’s die via het touchscreen en/of de draaicontroller bediend worden) maar ook over Apple CarPlay en Andoid Auto beschikt.

Small 14937 MaseratiLevanteSMY19GranSport
Net als bij zijn Duitse concurrenten biedt ook Maserati zijn klanten de keuze uit halogeen-, adaptieve bi-xenon- of matrix ledkoplampen, meerdere hifi-systemen (standaard, Harman Kardon of Bowers & Wilkins), meerdere al dan niet geperforeerde soorten leder en stoelventilatie, camera’s rondom, dodehoekdetectie, verkeersbordenherkenning en een frontale botsingdetector, een automatisch openende achterklep en nu ook de –tegenwoordig niet meer weg te denken- rijhulpsystemen die automatisch rijden en afstand houden in de file en dergelijke meer mogelijk maken. Daarbij ergerden we ons echter wel blauw aan de botsingdetector die te pas en te onpas aan een oorverdovend volume waarschuwde voor mogelijke aanrijdingen terwijl daar niet de minste aanleiding toe was.

De Levante S kost in standaarduitvoering € 95.800,-, en voor de GranLusso en de GranSport moet je daar € 10.050,- bijrekenen. De optielijst is ook bij deze twee versies lang en voorzien van heel wat stevig geprijsd leuks, maar daar moet je je als koper van een Maserati niet over verwonderen. Deze stijlvolle Italiaan is  als een Italiaanse kleermaker. Hij is overtuigd van zijn de kwaliteit van wat hij levert en weet ook dat hij zich die stevige prijs kan permitteren.

De concurrentie aangaan met de Porsche Cayenne is bepaald geen makkelijke opdracht. Om nu te zeggen dat de Levante zijn concurrent overklast zou bij de haren getrokken zijn. Hij heeft zijn Duitse tegenhanger echter weinig of niets te benijden en voegt daar een onovertroffen scheut Italiaanse flair en verfijning aan toe en –niet te vergeten- een adembenemende lijn. Voor wie de prijs geen obstakel is, is de Levante S een auto die zeker op de shortlist moet staan.

 

85
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Natuurlijke elegantie
Motor en versnellingsbak
Rijgedrag

Bemoeizieke rijhulpsystemen
Verbruik en uitstoot

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy