vrijdag, 19 april 2019

TEST: Hyundai i30 N-line: Sportief tussen modaal en radicaal

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Hyundai i30 N-line: Sportief tussen modaal en radicaal © Hyundai Motors
Een spoilertje hier, een bumperlipje daar, verlaagde sportvering en obligate overmaatse wielen: dan kom je niet thuis in SUV-land. Doehetzelvers, aka autotuners, vinden hun speeltje nog altijd bij de klassieke berlines en hatchbacks. Of ze stappen gewoon de Hyundai-showroom binnen waar de sportieve uitvoering i30 N-Line kleur geeft aan de modale middenklasser.

 

 Z3A9342 4
Ze worden almaar zeldzamer, de vertrouwde berlines die met wat knutselwerk worden omgetoverd tot would-be sportkarren. Onze mobiele maatschappij heeft zich helemaal onderworpen aan de SUV-rage, een modelconcept dat zich totaal niet leent tot het optisch tunen. Krijg maar eens zo’n hoge koets laag bij de grond om een zweem van dynamiek op te roepen.

Tenzij je een verwoede tuner bent, kan je veel tijd en centen besparen door meteen een pittig ogende versie van Hyundai’s i30 in huis te halen. De uitvoering N-Line is deels gebaseerd op de i30 N fastback (275 pk voor het Performance Pack) maar met een vermogen van 140 pk voor de benzinemotor zal je niet zo diep in de geldbeugel moeten tasten. 

 02I8569 2

Onder de kap van de N-Line schuilt een 1.4 T-GDI viercilinder benzinemotor. Hyundai heeft ook een 1.6 CRDi diesel voorzien maar die wordt in ons land niet aangeboden. Een diesel past niet echt in het profiel van een stoere hatchback of fastback en wordt ook nauwelijks gevraagd door het cliënteel van de i30. Ongeveer 80 procent van de kopers kiest namelijk voor de benzinemotor. De koetswerkvarianten worden voor de N-Line beperkt tot de i30 hatchback en de i30 fastback. Een breakuitvoering hoort er niet bij. 

 Z3A9440 2
Op wat heeft de N-Line recht met een supplement van 1.000 euro voor de fastback en 1.250 euro voor de hatchback? Het prijsverschil tussen beide N-Line uitvoeringen zit hem in de aankleding vergeleken met de hoogste uitrustingsniveaus van de modale i30. Zo bezit de fastback Shine reeds standaard de 18-duim velgen. Die maken de opleg voor de N-Line hatchback iets hoger maar toch is hij lager geprijsd. Zo bedraagt de eindfactuur voor de i30 hatchback N-Line 27.299 euro en voor de fastback i30 N-Line 29.249 euro. De fastback komt weliswaar dicht in de buurt van de i30 N met een prijskaartje van 31.549 euro voor de 250 pk-versie. 

 Z3A9461
Voor de N-Line werd uiteraard inspiratie gevonden bij de hothatch. De cosmetische upgrade uit zich in gewijzigde bumpers voor- en achteraan. Lichtmetalen 18 duim wielen zijn standaard evenals een nieuwe sportuitlaat. Mocht je nog niet zijn overtuigd dan wijst het N-Line logo op de voorvleugels op het eigen karakter van deze viriele i30. 

 Z3A9581
Binnenin wordt eveneens de sfeer opgeroepen van de razendsnelle i30 N. Gezeten op elektrisch verstelbare sportstoelen, waarvan ook het zitvlak kan worden verplaatst, houdt de bestuurder een stuur bekleed met geperforeerd in de handen. Aluminium pedalen zijn uiteraard een must. Wanneer het angstzweet uitbreekt in een te snelle bocht, kan de bestuurder niet rekenen op stoelventilatie want die is in deze uitvoering niet beschikbaar. Een beetje inspanning mag de N-Line toch wel vergen? 

 Z3A9494
Dat de N-Line ook een mobiel is voor alledag kan je afleiden uit het aanbod van een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling of een klassieke handbediende zesversnellingsbak. De radicaal getunde i30 N is daarentegen enkel met een manuele schakeldoos verkrijgbaar. Lekker ouderwets in de versnellingsbak roeren, is dubbele pret met de N-Line. Het pookje ligt goed in de hand en de schakelgangen zijn kort en vastberaden. Je kan de 1.4 turbomotor hoog in de toeren jagen al moet je even geduld oefenen want onderin mist hij de nodige pit. Deze krachtbron verschilt dan ook niet van de modale i30. 

 02I7957 2
Met de automatische versnellingsbak beschikt de N-Line over een verhouding meer doch in het spurtnummer moet hij het afleggen tegen de manuele bak. De automaat (1.750 euro extra) met drie rijmodi scheurt in 9,2 seconden naar 100 km/u waar de handgeschakelde bak er slechts 8,9 seconden over doet. Vergeet het driften met deze uitvoeringen. Voor gekkigheden mist de auto nog een flinke dosis pk’s. De N-Line mag dan over een ophanging met een sportievere toets beschikken, hij blijft altijd netjes in het spoor. Daarbij kan hij rekenen op de uitstekende prestaties van de standaard gemonteerde Michelin Pilot Sport 4 Performance-sloefen. Om het geweld in toom te houden, heeft de N-Line vooraan nieuwe geventileerde schijfremmen.

Bestuurders van de N-Line met handgeschakelde bak moet extra aandachtig zijn want een aantal rijhulpmiddelen zoals voetgangersdetectie en een adaptieve cruise control zijn uitsluitend als optie verkrijgbaar in combinatie met de automaat. 

De Hyundai N-Line is geen i30 N. Laat daarover geen twijfel bestaan. Maar de sportieve aankleding en enkel technische upgrades maken van de “gedownsized” uitvoering best een prettige auto. Een dynamische uitstraling, functionaliteit en comfort zijn criteria voor wie het ‘iets meer mag wezen’ maar zich niet wil blauw betalen aan taksen en verzekeringspremie. Voeg daar nog  vijf jaar garantie met een onbeperkt kilometeraantal aan toe en de i30 N-Line biedt waar voor zijn geld. Tuners kunnen nu al hun hoofd breken hoe ze dit model nog gaan pimpen.

 

84
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Rijdynamiek
Sportieve aankleding
Afwerkingskwaliteit

Beperkt vermogen
Matige prestaties

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy