vrijdag, 26 april 2019

TEST: Ford Fiesta ST: Driecilinderfeestje

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Ford Fiesta ST: Driecilinderfeestje © Ford
Ford’s Fiesta ST was altijd al een leuk sturende hot hatch, maar met de nieuwste versie van zijn kleine sportieveling ging Ford een stuk verder, met meer vermogen, meer technologie en een uitgesproken dosis rijplezier.


2018FordFiesta MAGNETIC ST 04
Als je weet dat de Fiesta ST zo’n 1.300 kg weegt, en over een 200 pk sterke turbomotor beschikt, kan je je wel inbeelden dat dit geen sloom karretje is. We kunnen nu al verklappen dat sportief rijden met deze ST een plezier is, en dat hij in staat is om zelfs de meest zure bestuurder in geen tijd een kamerbrede glimlach op het gezicht te toveren, en dat doen niet zo veel auto’s hem na. 

Ford lepelde een volledig nieuwe, 200 pk en 290 Nm sterke 1.5 EcoBoost-turbomotor met dubbele onafhankelijke variabele nokkentiming en –het meest opvallend - slechts drie cilinders onder de motorkap van de nieuwe Fiesta ST. Het gaat om de allereerste driecilinder in een Ford Performance-model, en hij pakt ook nog eens als allereerste driecilinder uit met cilinderuitschakeling om het verbruik te drukken, waardoor hij soms op slechts twee cilinders draait. Een technologisch uithangbord voor Ford dus.

Een driecilinder is van nature in onbalans, maar dat werd door de ingenieurs van Ford goed ondervangen, en de Ecoboost-krachtbron hangt mooi aan het gas en klimt gezwind in de toeren, tot tegen de toerentalbegrenzer, al bevindt het ideale werkingsgebied van de driepitter zich tussen 2.000 en 5.000 toeren. Dit is een opvallend bruisende, gewillige en krachtige motor die de bestuurder moeiteloos meesleept in zijn enthousiasme en daarbij erg fijn klinkt en door een actieve uitlaatklep de sensatie van sportief rijden verder versterkt met plofjes bij het gaslossen.

2018FordFiesta MAGNETIC ST 11
Die hoogtechnologische krachtcentrale stuwt de ST in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u en maakt een top van maar liefst 232 km/h mogelijk. De acceleraties en hernemingen zijn opmerkelijk pittig, en in no time hoogst illegale snelheden halen is geen enkel probleem. Ford kondigt een officiële normuitstoot van 139 g CO2/km en een verbruik van exact 6 l/100 km aan, maar in werkelijkheid mag je daar toch een goede twee liter bij tellen als je hem af en toe de sporen geeft, iets waar hij ook echt om vraagt, al kan je met een oma-rijstijl het opgegeven normverbruik wel benaderen.

2018FordFiesta MAGNETIC ST 10
De Fiesta ST is voor het eerst (jammer genoeg niet standaard) verkrijgbaar met een mechanisch sperdifferentieel (LSD) dat de grip in de bochten en de tractie bij het wegaccelereren uit een bocht optimaliseert, terwijl de door Ford gepatenteerde specifieke veren met krachtregeling een scherper instuurgedrag combineren met een alertere achtertrein. Resultaat: een uiterst amusante rijervaring die gekenmerkt wordt door het van de grond loskomen van het binnenste achterwiel in snel genomen bochten en een amusant en controleerbaar overstuur bij plots gas lossen. Dit is een zuiver pretpakket, qua motor en rijgedrag, dat echter wel een droge ondergrond verkiest.

Tijdens onze test viel ons namelijk op dat de voortrein wanneer het geregend heeft al snel moeilijk overweg kan met het koppel en het vermogen, waardoor de wielen bij het iets te enthousiast beroeren van het rechterpedaal al snel duchtig gaan spinnen. De Fiesta ST belooft dan ook niet bepaald zuinig te zijn met zijn voorbanden. De zesversnellingsbak schakelt vlot en precies, en biedt ook voldoende weerstand. 

2018FordFiesta MAGNETIC ST 08

Een andere première, naast het sperdifferentieel, de driecilinder en de cilinderuitschakeling zijn de inschakelbare rijmodi, die ook al voor het eerst verkrijgbaar zijn op een Fiesta ST. Ze stellen de bestuurder in staat om de motor, het stuur en de stabiliteitsregeling bij te sturen met de standen Normal, Sport en Track, en kunnen aangevuld worden met de optionele ‘Launch Control'-functie die hem nog wat sneller uit de startblokken doet schieten.

Het rijcomfort is wat harder dan in andere Fiesta’s, maar dat is natuurlijk niet meer dan logisch als je zijn roeping en karakter kent, en problematisch is dat nooit, al laat hij wel merken dat hij het niet zo bekeken heeft op dwarsnaden en korte oneffenheden, en is hij ook vrij gevoelig aan zijwind.

2018FordFiesta MAGNETIC ST 17
De Fiesta ST krijgt standaard mooie, diepe Recaro-sportkuipstoelen mee, maar die waren voor mij duidelijk te smal, en waren dus onaangenaam bij langere ritten. Voorin is er voldoende plaats, al houdt de ruimte in de breedte niet over, en achterin is hij in hetzelfde bedje ziek als alle andere B-segmenters, met slechts een minimum aan beenruimte als de voorste inzittenden zich niet bijzonder inschikkelijk tonen. Hoofdruimte is er dan weer meer dan voldoende.

De ST is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs, en heeft een instapprijs van € 23.100,-, of € 26.400,- voor de Ultimate-versie. Voor dat geld heb je recht op een vrij uitgebreide uitrusting inclusief SYNC 3-connectiviteit en geavanceerde rijhulpsystemen zoals Lane Keeping Aid en Traffic Sign Recognition. De opties zijn redelijk geprijsd, met bijvoorbeeld een supplement van € 200,- voor de handige Quickclear-voorruitontdooiing. De vijfdeurs kost € 500,- extra.

Omdat de Fiesta ST wanneer je hem de sporen geeft niet de zuinigste is, en zijn banden beduidend sneller verslijt dan gemiddeld, zal hij ongetwijfeld niet de kampioen zijn van de kostprijs per kilometer. Als het echter gaat om geboden rijplezier per uitgegeven euro spant hij makkelijk de kroon. En dat was natuurlijk de bedoeling van Ford, dat met deze Fiesta glansrijk in die opdracht is geslaagd. Perfect is hij niet, maar we hebben nog altijd moeite om die glimlach op ons gezicht te onderdrukken als we terugdenken aan onze testperiode.

 

83
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Bruisende driecilinder
Amusante wegligging
Zuiver rijplezier

Sperdifferentieel niet standaard
Beperkte ruimte achterin

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy