vrijdag, 05 april 2019

TEST: Range Rover Evoque: voor boulevard en blubber

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Range Rover Evoque: voor boulevard en blubber © JLR

‘Niet aanraken aub’. Met deze vriendelijke waarschuwing van de klanten, creëerde de designstudio van Range Rover de tweede generatie Evoque. Een nieuwkomer die eruit ziet als zijn voorganger maar onderhuids toch helemaal werd veranderd. Een beetje ruimer binnenin, voorzien van de jongste digitale high-tech en met terreincapaciteiten een Range Rover waardig: de Evoque is meer dan een chique boulevard SUV.

RR EVQ 20MY Static ND 221118 12

Ieder nieuw model is een gok maar het succes dat de eerste generatie Evoque mocht smaken, overtrof de stoutste verwachtingen van de Range Rover-top. Gelanceerd in 2011 rolden er meer dan 800.000 stuks van de band. De Britse constructeur had duidelijk een nieuw cliënteel aangetrokken met zijn compacte Sports Utility Vehicle die liefkozend de Baby Range werd genoemd. Zijn opmerkelijk koetswerk met een hoge oplopende gordellijn en kleine zijramen viel erg in de smaak. Niet alleen bij het publiek maar ook in kringen van auto-ontwerpers. Het leverde de Evoque in 2012 de titel op van World’s Best Car Design wegens zijn geslaagd crossover design.

RR EVQ 20MY Static ND 221118 02

Leken zullen het onderscheid tussen de grotere modellen van Range Rover niet gauw merken doch de Evoque pikken ze er meteen uit. Niet alleen omdat hij compacter is doch vooral omdat zijn silhouet heel herkenbaar is. De nieuwe generatie werd een zijdezachte evolutie van het eerste model. Designers weten hun waar te verkopen met vloeiende bewoordingen alsof hun product voor de eeuwigheid is bestemd. Om dan enkele jaren later er de spons over te vegen. De drukke gewelde portieren van de eerste Evoque maken nu plaats voor meer rustige zijflanken. In het jargon heet dat clean sculpture design. Bij Generatie II ligt de nadruk meer op zachte lijnen. Het bonkige van het eerste model werd afgeschaafd. Dat uit zich vooral achteraan waar de smalle lichtblokken in een black panel werden geïntegreerd. 

RR EVQ 20MY Static ND 221118 01

‘Precisie’ was het codewoord bij het ontwerp van de jongste Evoque. Zo werden de naden tussen de verschillende koetswerkpanelen fors gereduceerd. Aan de koplampen is de naad nog slechts 1 millimeter breed waardoor het koetswerk een geheel vormt met de lichtarmatuur. Smallere naden zijn niet alleen esthetisch maar zorgen tevens voor een gunstiger luchtstroming en dus een lager verbruik. Details die niet meteen in het oog springen maar die het vakmanschap van Range Rover bevestigen.

RR EVQ 20MY Static ND 221118 15

Bezitters van een Evoque verzochten de constructeur niet aan de afmetingen van het model te raken bij de creatie van een opvolger. De bede werd gerespecteerd want de nieuwkomer behoudt het volume (4,37 meter lang) maar de wielbasis werd wel met 20 millimeter vergroot. Dat resulteert in een beetje meer knieruimte voor de passagiers achteraan. De eerste generatie was weinig gezinsvriendelijk maar met de extra interieurruimte is de Evoque nu ook geschikt als gezinswagen. In dat plaatje past de keuze voor een vijfdeursmodel. Voorlopig is dat het enige koetswerktype. Een driedeurs komt er wellicht niet en een cabrio is zo goed als uitgesloten. De open Evoque was immers verre van een commercieel succes.

In de totaal nieuwe koetswerkstructuur – behalve de deurscharnieren zijn alle onderdelen nieuw – huizen voortaan hybride motoren. Trendy maar ook een must omdat SUV’s meer verbruiken en schadelijke stoffen uitstoten dan een berline. De krachtbronnen zijn van het type mild hybrid waarbij een elektromotor de benzine- of dieselmotor ondersteunt. Range Rover maakt daarbij gebruik van een systeem met een spanning van 48 Volt. Alle motoren zijn tweeliter viercilinders. De benzinemotor wordt aangeboden met een vermogen van 200, 250 en 300 pk. Voor de dieselrijders is er keuze tussen een 150, 180 en 240 pk. Om de instapprijs laag te houden, is er ook een Evoque met een dieselmotor van 150 pk (38.600 euro) maar zonder de hybride voorstuwing. Deze versie (143 g/km CO2) heeft geen vierwielaandrijving en wordt met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd waar de andere motoren standaard met 4x4-tractie en een 9-trapsautomaat worden gecombineerd. De hoogst geprijsde versie met 300 pk benzinemotor R-Dynamic HSE kost 71.300 euro.

RR EVQ 20MY Static ND 221118 14

De ingenieurs claimen dat de hybride aandrijving leidt tot 8 gram per kilometer minder CO2-emissie en tot 6 procent minder brandstofverbruik. De elektromotor zorgt voor een extra koppel van 140 Newtonmeter. Om brandstof te sparen wordt de aandrijflijn uitgeschakeld bij het vertragen vanaf 17 km/u. 

Later op het jaar zal plug-in hybrid worden aangeboden. Wellicht zal de Evoque met elektrische stekker dan het merendeel van de verkoop voor zijn rekening nemen. Onder de motorkap van de oplaadbare versie huist een 1.5 driecilinder benzinemotor, goed voor 200 pk. In combinatie met de elektromotor zal hij een gezamenlijk vermogen van 300 pk leveren. 

Maar tot die tijd moeten de Evoque-klanten het met de klassieke hybride aandrijvingen doen. En dat valt best mee. Zowel de benzine- als dieselmotoren komen krachtig uit de hoek. Toch is een vermogen van 240 pk voor de dieselversie geen overbodige luxe om de 1.880 kg zware bolide de nodige pit te bezorgen. Een pluimgewicht is de nieuwe Evoque alleszins niet. Bij fors accelereren laat de massa zich voelen. De trage werking van de automatische versnellingsbak leent geen helpende hand, vooral in combinatie met de dieselmotor is de keuze van de gepaste versnelling niet altijd efficiënt. Met een rustig tempo verloopt alles echter vlot. De benzinemotoren presteren iets beter maar dat is dan vooral omdat ze geluidsarmer functioneren dan de oliekachels. 

RR Evoque G7 Benelux 087 De Evoque werd door de pure 4x4-adepten niet altijd voor volwassen beschouwd. Nu Range Rover er meer van zijn DNA instopt, zal de tweede generatie zonder blozen kunnen aantreden op de off-road trails. De constructeur komt hiermee zijn klanten ter wille want het merendeel van de kopers kiest voor een Evoque met vierwielaandrijving. Wellicht is die keuze vooral gebaseerd om het veiligheidsgevoel dat een 4x4 biedt op geëffende wegen. Toch trekt het nieuwe model zich aardig uit de slag op ruw terrein. De Evoque kan nu een waaddiepte aan tot 60 centimeter waar de eerste generatie na 50 centimeter water maakte. Met het Terrain Response II off road-programma komt de auto op elke ondergrond moeiteloos weg. Een steile helling beklimmen geschiedt volautomatisch. Het volstaat de gewenste snelheid –liefst traag uiteraard – op het digitale dashboard in te stellen en de Evoque geeft zelf gas of remt af waar nodig. De chauffeur hoeft nog enkel te sturen. Maar op een steile bergop rijdt hij in feite blind want een groot deel van het beeldveld wordt door de motorkap beperkt. Geen nood, Range Rover biedt als optie het Clear Sight Ground View aan, een systeem met camera’s die de motorkap figuurlijk doorzichtig maken zodat de bestuurder perfect kan zien wat er zich onder de voorbumper en naast de wielen bevindt. Een snufje dat ook nuttig is tijdens het parkeren op een nauwe ruimte. Ook de zogeheten Hill Holder tegen het ongewild achteruit bollen op een helling werd uitgebreid met een nieuwe functie. Wanneer de bestuurder niet vertrekt na stilstand op een helling, zal de Evoque automatisch de parkeerrem aan zetten. Om het verbruik te reduceren wordt de wagen op de voorwielen aangedreven. Van zodra er tractieverlies optreedt, schakelt de aandrijving in minder dan 400 milliseconden naar vierwielaandrijving.

RR EVQ 20MY Dynamic ND 221118 05 Terug op het asfalt en liefst met propere schoenen want de Evoque heeft een interieur als een luxesalon. Hij krijgt van de constructeur het predikaat Eco-chic toegewezen, een beetje onbescheiden maar deels terecht. Als een hoogwaardig alternatief voor de lederbekleding worden technische stoffen op basis van gerecycleerde kunststoffen aangeboden. De stoelbekleding is van gerecycleerde petflessen, een materiaal dat prettig aanvoelt. Het zitcomfort van de Evoque behoort tot de betere SUV’s. En als dat nog niet voldoende is, kan de klant de adaptieve ophanging als optie nemen. De vering strijkt dan elke oneffenheid van het wegdek glad. Impressionant is de boordplank met liefst drie panoramische schermen. De Evoque erft het dashboard van grote broer Velar. Bovenaan troont het navigatie- en infotainmentscherm met daaronder het scherm waarop verschillende bedieningsfuncties worden weergegeven voor de klimaatregeling en het off-road keuzeprogramma. Het aantal klassieke bedieningsknoppen is dan ook tot de essentie beperkt. Een vooruitgang is het vlotter zoeken in de verschillende menu’s van het infotainmentsysteem. De IT’ers vereenvoudigden de menustructuur, een ingreep die beantwoordt aan de verzuchtingen van de Velar-klanten.

RR Evoque G7 Benelux 051
Range Rover introduceert  de ClearSight-achteruitkijkspiegel die als een klein videoscherm fungeert. De chauffeur kan van een normaal spiegelbeeld overschakelen naar het videobeeld wanneer passagiers of een hoge lading in de kofferruimte het gezicht naar achter hinderen. Een brede zone achter de wagen wordt op het scherm weergegeven. Dat maakt een groot verschil met de nauwe gezichtshoek van een klassieke spiegel. Maar de videospiegel vergt gewenning van de bestuurder, vooral omdat die door het groothoekeffect veel meer beeldinformatie moet verwerken. De meningen over de ClearSight-spiegel zijn verdeeld.

RR EVQ 20MY Interior ND 221118 22
Ondanks gelijke buitenafmetingen beschikt de tweede generatie Evoque over een grotere koffer, deels het resultaat van een gewijzigde ophanging. Het laadvolume nam toe met tien procent en is nu 591 liter groot. Wanneer de tweede stoelenrij, deelbaar in drie rugleuningen, wordt neergeklapt stijgt het laadvolume tot 1.383 liter. 

De Evoque II treedt in de voetsporen van de eerste generatie maar met meer technologie die vriendelijker is voor het klimaat en de gebruiker. De hybride aandrijvingen maken de SUV zuiniger op gladgestreken paden. Zijn inventieve vierwieltractie is een troef maar mogelijk te performant voor veel bestuurders die nooit het asfalt verlaten. Het relatief hoge gewicht blijft een werkpunt voor de dieetspecialisten van het huis. Wie fiscaal het onderste uit de kan wil halen, moet geduld oefenen tot de stekkerversie arriveert.

 

79
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Rijcomfort
Terreincapaciteiten 
Hybride aandrijving 

Hoog gewicht
Werking automaat
Wachten op plug-in hybride 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy