donderdag, 21 maart 2019

TEST: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk DSG-7

Geschreven door  Quick Suzy
TEST: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk DSG-7 © Volkswagen AG
Volkswagen beschikte al over het meest veelzijdige SUV-aabod op de markt. Alsof dat nog niet volstond, heeft de grootste autobouwer ter wereld daar nog een modelreeks aan toegevoegd in de vorm van de T-Cross. Die positioneert zich in het zogeheten (SUV) B-segment. 


DB2019AU00393 large
Hippe stadsauto op hoge poten. De nieuwkomer rondt het SUV-gamma met zijn 4,11 meter lengte naar beneden af. Hij staat op het MQB-platform van Volkswagen, is 12 cm korter dan de T-Roc die binnen het merk VW misschien wel zijn grootste concurrent wordt. De familieverwantschap is duidelijk. De T-Cross heeft een scherp gesneden front met in de grille geïntegreerde, vlakke koplampunits. Ook de flanken zijn subtiel maar niettemin sterk vormgegeven. Geen overbodige lijnen of tierelantijntjes, maar een strak en elegant geheel. Dat komt misschien nog het sterkst tot uiting achteraan: een reflectorband over de volledige breedte verbindt de achterlichten.

DB2019AU00413 large
Herkenbaar VW-product. Het interieur van de T-Cross is duidelijk herkenbaar als een VW-product. Alle knopjes en lichtjes zitten waar ze moeten zitten om een voortreffelijk gebruiksgemak te kunnen garanderen. De ergonomie is voortreffelijk, met anderen woorden. Zoals in de VW Polo is ook de T-Cross leverbaar met een virtual cockpit, waarbij de analoge tellers zijn vervangen door een kleurenscherm. Het infotainmentsysteem laat zich bedienen via een 8 duim groot touchscreen. Voor optimale connectiviteit en voldoende power voor smartphones beschikt de T-Cross over vier USB-poorten, opladen via draadloos inductie behoort tot de mogelijkheden. Het optionele soundsysteem van het Amerikaanse Beats draagt bij aan een superieure klank. Het omvat een 300 watt krachtige 8-kanaalsversterker en aparte subwoofer in de koffer. Er zijn speciale designpakketten leverbaar met onder meer een 3D-afwerking van de dashboardpanelen, two-tone stoelbekleding en speciaal op elkaar afgestemde buitenspiegels en velgen.

DB2019AU00416 large
Compact en praktisch. Door de hoge zitpositie en het goede zicht rondom genieten de inzittenden een uitstekend overzicht over het verkeer. Bestuurder en voorste passagier zitten immers 597 mm boven de rijweg, de achterste passagiers 652 mm. De achterbank is over 14 cm verschuifbaar, afhankelijk van de noodwendigheden kan ofwel de voetruimte voor de passagiers op de tweede rij ofwel het laadvolume wordt vergroot. Afhankelijk van de stand van de achterbank varieert het koffervolume tussen 385 en 455 liter. Leg je de achterbank plat, vergroot het koffervolume tot 1.281 liter wat behoorlijk veel is voor een compacte cross-over. Ook de voorste passagierszetel kan neergeklapt worden (in optie) waardoor in combinatie met de deelbare rugleuning (40/60-verhouding) van de achterbank ook zeer lange voorwerpen getransporteerd kunnen worden.

DB2019AU00402 large
In eerste instantie is de T-Cross enkel beschikbaar met 1.0 TSI driecilinderbenzinemotoren met roetpartikelfilter met een vermogen van 95 pk of 115 pk. Later volgt er de 1.5 TSI viercilinder met 150 pk die het sprintje in 7,8 seconden naar de 100 km/u aflegt. De top ligt op 220 km/u. Op termijn wordt het motorenaanbod nog uitgebreid met een 1.6 TDI viercilinderdiesel met 95 pk.

DB2019AU00403 large
Terwijl de instapbenzinemotor (95 pk) met een handgeschakelde vijfversnellingsbak (vanaf € 19.775) gecombineerd wordt, beschikt de 115 pk-versie (vanaf € 20.730) standaard over een handgeschakelde zesversnellingsbak, voor de aanbevelenswaardige DSG-7-automaat moet een opleg van € 1.395 worden betaald.

DB2019AU00396 large
Sportief en zuinig. We reden met de 1.0 TSI met 115 pk gekoppeld aan de automatische DSG-7-versnellingsbak. De motor reageert gretig op het gaspedaal en binnen 9,9 seconden wordt de honderd kilometer per uur aangetikt. Dit is meer als voldoende om met het dagelijkse verkeer mee te komen en ook voor de topsnelheid van 193 km/u moet niemand zich schamen. De DSG-7 reageert snel en schakelt boterzacht. Wanneer je bijvoorbeeld even snel iemand wilt inhalen, is de bak goed bij de les. Opvallend is de stilte aan boord van de auto, de roffel van de driepitter is enkel ver op de achtergrond hoorbaar. Sturen gaat relatief licht en de auto reageert in bochtenwerk zoals je verwacht bij een auto als deze: uitstekend, zolang je geen extreme dingen gaat doen. De T-Cross nodigt uit tot een relaxte rijstijl en dat komt het verbruik ten goede. We noteerden een gemiddeld testverbruik van 6,2 l/100 km. 

DB2019AU00404 large
Naast een hele rits zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen beschikt de T-Cross over veiligheidssystemen uit de premium-klasse. Om het risico op aanrijdingen te verminderen en tegelijkertijd het comfortniveau te verhogen, is hij standaard uitgevoerd met Front Assist met voetgangersherkenning, City Emergency Braking, Lane Assist en Hill Start assist. Interessante opties zijn proactieve inzittendenbescherming en de rijbaanwisselassistent met dode-hoekdetectie inclusief de uitparkeerassistent. Verder omvat het optiepakket een vermoeidheidsherkenning, automatische adaptieve cruise control en Park Assist.

Met de T-Cross demonstreert Volkswagen zijn ambitie om ook in het SUV B-segment de toon te willen zetten. Op het gebied van comfort, veiligheid en weggedrag beschikt hij daartoe over de nodige kwaliteiten én looks. De concurrentie is gewaarschuwd!

 

82
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Prettige aandrijflijn
Ruim en praktisch

Airco niet standaard


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy