vrijdag, 12 april 2019

TEST: Audi A1 Sportback 30 TFSI S-Line: Geen Belg meer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi A1 Sportback 30 TFSI S-Line: Geen Belg meer © Patrick Theunissen Photography
Niet langer in België geproduceerd, voortaan zonder diesels en enkel nog als vijfdeurs ‘Sportback’. De nieuwe A1 is op heel wat vlakken anders dan zijn voorganger. Wij reden met de 116 pk sterke éénliter driecilinder met S tronic-automaat.

 

5Z1A4439 Edit
De Audi A1, die van bij zijn lancering in 2010 tot op het einde van de productietermijn van de eerste generatie in de Audi-fabriek in Vorst werd geassembleerd, kende een stevige carrièrestart maar was de laatste jaren wat weggedeemsterd. Audi verhuisde de productie van zijn opvolger naar Martorell in Spanje en veranderde de A1 erg grondig, onder meer door enkel nog benzinemotoren aan te bieden en de driedeursuitvoering te schrappen. Tegelijk bouwde het de fabriek in Vorst om naar een productiefaciliteit voor elektrische Audi’s, waar de e-Tron wordt gebouwd. 

5Z1A4440 Edit
Het koetswerkdesign van de nieuwe A1 Sportback is opmerkelijk, omdat het referenties oproept aan de sportieve Audi ur-quattro die in de jaren tachtig verschroeiend snel was in het wereldkampioenschap rally en door zijn opmerkelijk gespierde carrosserie heel wat harten sneller deed slaan.

5Z1A4455 Edit
De nieuwe A1 is niet minder dan 56 millimeter langer dan zijn voorganger maar bleef zowat even breed. Met 1,41 meter is hij ook vrij laag, en de brede sporten en korte overhangen zorgen voor een sportieve look, geaccentueerd door Audi’s ‘Singleframe’ radiatorrooster en de imitatieluchtinlaten opzij. Vlak onder de rand van de motorkap vinden we de grootste verwijzing naar Audi’s Sport quattro uit 1984, in de vorm van drie vlakke sleuven die onmiddellijk herkenbaar zijn.

Op de S line zijn nog een reeks extra sportieve elementen voorzien zoals bredere luchtinlaten, bijkomende drempellijsten en een bredere achtervleugel. 

5Z1A4466 Edit

Die sportieve look kan ook omgezet worden in sportieve prestaties als je de tweeliter viercilinder met 200 pk en 320 Nm koppel van de 40 TFSI bestelt. Daaronder vinden we de 35 TFSI, een 1.5-liter viercilinder met cilinderuitschakeling die 150 pk levert, en de door ons geteste 30 TFSI, die het met een éénlitermotor met drie cilinders doet en daar 116 pk en 200 Nm uithaalt. Er is ook nog een 25 TFSI basismotor met 95 pk.

5Z1A4471
Onze 30 TFSI bleek, gekoppeld aan de S tronic-transmissie met dubbele koppeling en zeven verhoudingen best happig om in de toeren te gaan en klinkt –typisch voor een driecilinder- echt wel leuk. De 116 pk die het éénlitertje uit zijn drie cilinders perst volstaan in deze A1 voor aanvaardbare prestaties, met een top van 203 km/h en een optrektijd van 0 tot 100 van 9,5 seconden, en met een gemiddelde van 6,6 l/100 km bleek hij ook nog eens zuinig. Wie liever geen automaat heeft kan hem natuurlijk ook met een handgeschakelde zesversnellingsbak bestellen.

"Bij een sportieve rijstijl stuurt de nieuwe A1 Sportback opmerkelijk strak, en combineert hij een zekere mate van sportiviteit met het nodige comfort, al heeft het onderstel toch wel wat moeite met oneffenheden in de weg, zeker in combinatie met de achttien duim grote wielen van onze testwagen. Ook een rustige rijstijl gaat hem goed af."

Vooraan werd een MacPherson-constructie gebruikt voor de ophanging, achteraan vinden we een eenvoudige torsieas zoals meestal in deze klasse.

Als optie kan de A1 besteld worden met het dynamische rijsysteem Audi drive select. Dat geeft de bestuurder de keuze uit vier modi die de rijeigenschappen beïnvloeden: automatisch, dynamisch, zuinig en individueel.

5Z1A4487

De A1 Sportback is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus (basic, advanced of S-Line) met elk eigen kenmerken aan de buiten- en binnenkant. De sfeer in het knap ontworpen interieur is trouwens aangenaam, en de bestuurder kijkt ook op de basisversie naar een volledig digitaal instrumentenbord met een hogeresolutiescherm van 10,25 duim en een multifunctioneel stuur, al blijft de optionele Audi Virtual Cockpit (€ 182,-) toch een absolute aanrader. Het infotainmentconcept werd overgenomen van de grotere Audi’s en de connectiviteitsmogelijkheden zijn talrijk.

Verdere technologische snufjes, ook afkomstig van de grotere modellen, zijn de standaard gemonteerde spoorassistent en het Audi pre-sense front dat voetgangers of fietsers voor de auto herkent en indien nodig een noodstop uitvoert. Ook een adaptieve snelheidsregelaar met radartechnologie en een parkeerhulpsysteem achteraan, nu ook aangevuld met een parkeercamera, zijn verkrijgbaar.

De koffer werd 65 liter groter dan die van zijn voorganger en meet nu 335 liter met de achterbank rechtop, uitbreidbaar tot 1.090 liter. Hoewel Audi trots zegt dat de nieuweling een stuk ruimer is dan zijn voorganger, blijft het dit compacte auto en allesbehalve een ruimtewonder, waar vooral de achterbank vrij krap is.

De rugleuning van de sportstoelen van onze testwagen met S-Line-interieurpack gaf naar onze mening te weinig ondersteuning. Een ander minpunt is de toch wel teleurstellende kwaliteit van de gebruikte materialen voor de deuren en de onderkant van het dashboard. Harde plastics, die we niet echt gewoon zijn van Audi.

5Z1A4459 Edit
Onze testwagen was een Edition One met een turboblauwe en mythos zwarte kleurencombinatie aan de buitenzijde en witte achttienduimvelgen. Daarmee had hij bijzonder veel présence, wat ook te danken is aan het S-Line-exterieur, maar wat Audi voor dat alles vraagt is bepaald gepeperd. Zelfs in standaarduitvoering wil Audi al € 23.130,- voor een A1 30 TFSI S tronic, en dan heb je een kaal basismodelletje. Uitgerust naar wens, zoals onze prachtig geconfigureerde testwagen, kan je makkelijk tot € 43.078,- raken, wat echt wel astronomisch veel is voor zo’n compact autootje.

De nieuwe A1 Sportback is echt wel een leuke auto, die er vooral goed uitziet, maar aan geïnteresseerden een serieuze investering vraagt. Dat de gebruikte materialen in het interieur daarbij niet op het gekende Audi-niveau staan is extra jammer.

 

78
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Knappe verschijning
Leuke driecilnder

Wat krappe achterbank
Kwaliteit gebruikte materialen 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy