donderdag, 14 maart 2019

TEST: Mazda 3: Compacte middenklasser hijst zich hogerop

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Mazda 3: Compacte middenklasser hijst zich hogerop © Mazda Motor Corporation
Een kleine autoconstructeur met beperkte financiële middelen moet inventief zijn. Zo vaart het Japanse Mazda al decennia een eigen koers. Ook de jongste Mazda 3 is geen meeloper in het dicht bevolkte segment van de compacte gezinswagens. Maar aan het dictaat van de milieunormen ontsnapt de Aziatische autobouwer evenmin. Daarom is de Mazda 3 ook een beetje hybride. En er is nog meer fraais op komst.



Mazda3 HB Polymetal Action 18
Mazda heeft zo zijn eigen ideeën over de mobiliteit. Als middelgrote autoconstructeur kan het Japanse merk zich een meer uitgesproken mening permitteren. Terwijl de grote jongens in de autowereld zich suf piekeren over de modellen en aandrijvingen voor de nabije toekomst, heeft Mazda een duidelijke visie over het autogebeuren van de komende generatie. “Wij willen de consument een onbeperkte mobiliteit bieden, weliswaar rekening houdend met de hedendaagse noodwendigheden en verzuchtingen van de milieuproblematiek”, zegt Christian Schultze, directeur research en technologie. De man heeft het niet meteen op de full electric mobiliteit begrepen. “Elektrische auto’s zijn een beetje oogverblinding voor de maatschappij”, stelt Schultze onomwonden. 

"Maar wellicht heeft Mazda ook niet de middelen om mee te surfen op de golf van de elektrificatie in de autowereld. De ontwikkeling van een elektrische auto kost een fortuin en winstmarges moeten de constructeurs de eerstkomende jaren wellicht niet verwachten."

Bij de lancering van de jongste Mazda 3 was er geen sprake van een puur elektrische aandrijving. Toch bleef de constructeur niet bij de pakken zitten en is de jongste 2.0 benzinemotor een amalgaam van een klassieke verbrandingsmotor en een elektromotor, in het jargon een mild hybrid.

Na de Mazda 323 is de Mazda 3 sinds 2003 aan zijn vierde generatie toe. Het model is een van de bestsellers met zes miljoen verkochte exemplaren wereldwijd waarvan een miljoen in Europa. En toch voelt de Mazda 3 de hete adem van de SUV’s uit eigen huis zoals de CX-3 en over enkele maanden de pas op het salon van Genève gepresenteerde CX-30, een compacte SUV die zich tussen de CX-3 en de CX-5 zal positioneren.
Mazda3 SDN MachineGrey Action 21

Heb je het gehad met de tsunami van SUV’s dan laat de kersverse Mazda 3 met een opvallende hatchback een frisse wind waaien in de categorie van compacte gezinsauto’s. De Belgische designer Jo Stenuit en zijn team leverden puik werk. Vooral de achtersteven met een hoge schouderpartij oogt stoer en tegelijk elegant. Vanuit iedere hoek straalt de 4,46 m lange vijfdeurs dynamiek uit. De diep buigende motorkap en de bijna vlakke flanken geven de Mazda 3 een eigen identiteit. Stenuit’s creatie is gedurfd en een verademing in een segment waar de grootconstructeurs hun modellen nog amper durven te wijzigen. Gelijktijdig presenteert Mazda ook een klassiek vierdeurs koffermodel. De sedan onderscheidt zich met een horizontaal design en een verchroomd radiatorrooster. Maar in Europa zet de Japanse autobouwer vooral in op het vijfdeursmodel waarvan vorige generaties goed waren voor 85 procent van de Mazda 3-verkoop. Ook deze generatie zal de Mazda 3 niet met een breakkoetswerk worden aangeboden.

Mazda3 HB Polymetal interior 1

Binnenin merk je dat de auto naar een hoger niveau werd getild. Ontdaan van alle overbodige elementen volgens de Kodo-designtaal betekent nog niet dat je in een Spartaans interieur plaats neemt. Het dashboard oogt strak en horizontale lijnen bepalen het geheel. De bestuurder kijkt op een instrumentenbord met drie grote wijzerplaten, deels digitaal uitgevoerd. Maar Mazda biedt standaard een head-up display aan met projectie op de voorruit zodat je nog nauwelijks naar het dashboard kijkt. In dit segment is een dergelijk tool innoverend en bevestigt het de opwaardering van het model.

Dat blijkt tevens uit het motoraanbod voor de Mazda 3. Een weliswaar beperkte keuze omdat voorlopig slechts twee krachtbronnen worden gepresenteerd: de 2.0 viercilinder benzinemotor  Skyactiv-G met 122 pk en een koppel van 213 Newtonmeter (vanaf 23.990 euro) en de 1.8 dieselmotor Skyactiv-D met 116 pk en een koppel van 270 Newtonmeter (vanaf 25.490 euro). Deze laatste vervangt de oudgediende 1.5 en 2.2 dieselmotoren.  De Skyactiv-D is uitgerust met een katalysator om de schadelijke NOx-emissie te elimineren. Hij functioneert zonder toevoeging van AdBlue-additief.

Mazda zweert bij atmosferische benzinemotoren en dan blijft een grote cilinderinhoud noodzaak. Geen 1-liter driecilindertjes met turbo-mechaniek maar een kloeke 2-liter vierpitter. De 2.0 Skyactiv-G is echter van het hybride type en wordt ondersteund met een kleine elektrische motor. De ingenieurs opteerden voor een lichte hybride aandrijving functionerend met 24 Volt. Via een geïntegreerde alternator wordt de kinetische energie afkomstig van het remmen gerecupereerd en omgezet in elektrische stroom, die in een lithium-ion accu wordt opgeslagen. Mazda is afgestapt van de energierecuperatie met een capacitor. Het nieuwe systeem kan 24 keer meer energie opslaan. De motor werkt tevens met cilinderuitschakeling bij een lage belasting. Dan leveren de twee buitenste cilinders even geen werk wat het brandstofverbruik ten goede komt. De Skyactiv-G doet het zonder partikelfilter.

Neusje van de zalm wordt echter de gloednieuwe mild hybrid 2.0 Skyactiv-X op benzine, een krachtbron met de prestaties van een benzinemotor en het koppel en laag verbruik van een dieselmotor. Deze motor werkt volgens het principe van de zelfontbranding door hoge compressie. Het beste van beide werelden wordt in deze machine gecombineerd. Hij heeft een vermogen van 181 pk en de constructeur claimt een toename van het koppel met 20 procent en een verbruikswinst met 20 procent. Nog even geduld want de krachtbron zal pas dit najaar beschikbaar zijn.

De 2.0 Skyactiv-G laat zich in de toeren jagen wanneer er moet worden gepresteerd. Typisch voor atmosferische motoren maar in dit tijdperk van turbomotoren met veel trekkracht op lage toerentallen, is het toch wennen. De benzinemotor doet dat met weinig kabaal. Het relatief laag gewicht (1.274 kg) is bovendien een pluspunt. 

Mazda biedt de keuze uit een manuele zesversnellingsbak en een klassieke automaat met zes gangen. Automatisch rijden is comfortabel en trendy maar met Mazda is klassiek schakelen een aanrader. De handbediende versnellingsbak schakelt nog vlotter dan de MX-5. Dat kan tellen want de roadster wordt alom geprezen voor zijn briljante schakeldoos.

Mazda3 HB Polymetal Model 14

Vorige generatie Mazda 3 kon zich op het vlak van de wegligging meten met de beste modellen van zijn segment. De nieuwkomer doet het nog beter. In alle omstandigheden houdt de bestuurder controle over het voertuig, daarbij geholpen door het G-Vectoring Control Plus, een systeem dat bij het accelereren uit de bocht de buitenste wielen lichtjes afremt waardoor de wagen sneller terugkeert naar de rechte lijn. Zo hoeft de bestuurder minder stuurcorrecties uit te voeren. Mazda maakt daarbij gebruik van een aangepaste torsieas achteraan. In dit type zou je onafhankelijke ophanging rondom verwachten maar de ingenieurs stellen dat hun torsieas dezelfde karakteristieken vertoont als een onafhankelijke wielophanging.

 “Hoe meer verbindingsstangen en elementen je nodig hebt tussen een wiel en het koetswerk, des te meer bewegende en dus ongunstige krachten er ontstaan. Met onze ophanging laten we enkel verticale krachten op elk wiel uitoefenen”, zegt Christian Schultze. Mazda heeft een patent genomen op zijn achterasophanging.

De constructeur zet ook fors in op rijhulpmiddelen. De Mazda 3 krijgt nieuw ontwikkelde veiligheidsvoorzieningen zoals het Driver Monitoring. Deze technologie gebruikt een infraroodcamera die de aandacht van de bestuurder registreert. Wie vaak met de ogen knippert is minder waakzaam of wordt slaperig. Het systeem geeft dan een geluidssignaal en zal zo nodig zelf remmen. Daarnaast detecteert Mazda’s Front Cross Traffic Alert voertuigen die naderen in dode hoeken, links en rechts vooraan. Dit rijhulpmiddel is actief vanaf 10 km/u. De dodehoekmonitor voor het inhalend verkeer is meer dan nuttig in de hatchback omdat het zicht naar achter beperkt wordt door de hoog oplopende gordellijn.

De Mazda 3 beschikt nu over adaptieve ledkoplampen waarvan de stralenbundel in twintig blokken wordt verdeeld zodat de tegenliggers niet worden verblind en de duistere zones extra worden verlicht.

De interieurontwerpers besteden veel aandacht aan het zitcomfort. Er ging een nauwgezette studie vooraf aan de ontwikkeling van de stoelen. Zo worden de stoelen vooraan geoptimaliseerd om de gevreesde whiplash letsels te voorkomen. Achteraan is de zitruimte niet uitzonderlijk maar door de diep uitgeholde stoelen hebben de passagiers geen hinder van de lagere daklijn. Met een koffervolume van 358 liter is de Mazda 3 een middenmoter.

Mazda3 HB SoulRedCrystal Detail 10

De bestuurder kan een meer natuurlijke en ontspannen houding aannemen dankzij een efficiëntere ondersteuning van het bekken. Het gezichtsveld vooraan is ruimer door het versmallen van de voorruitstijlen. De Mazda 3 beschikt over een infoscherm in het midden van het instrumenten dat samen opereert met de voorruitprojectie. Bovenop het dashboard troont een 8,8 inch breedbeeldscherm waarop de routebegeleiding en de audio-informatie wordt weergegeven. De Japanse constructeur is al eerder afgestapt van een aanraakscherm omdat dit de gebruiker afleidt. Daarom worden de functies van de beeldschermen met een draaiknop op de middenconsole bediend.

Er werd werk gemaakt van een verbeterde connectiviteit. De auto beschikt standaard over een audiosysteem met acht luidsprekers. Optioneel is een Bose soundsysteem met twaalf luidsprekers verkrijgbaar. 

De Mazda 3 hijst zich in de top van zijn segment met een knap koetswerk, vernieuwende technologie en een temperamentvol stuurgedrag. Een auto met het nodige karakter en kwaliteiten waartegen de SUV’s het moeten afleggen. 

 

89
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 19/20
Prijs 17/20
 

Hatchback Design
Stuurgevoel
Standaarduitrusting

Zicht naar achter


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy