donderdag, 28 februari 2019

TEST: Aston Martin Vantage: Absoluut Meesterschap

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Aston Martin Vantage: Absoluut Meesterschap © Patrick Theunissen Photography
Samen met McLaren is Aston Martin zowat het enige Britse merk dat in blakende gezondheid verkeert, en de nieuwe Vantage zal daar ongetwijfeld verder toe bijdragen als best verkopende Aston Martin tot de komst van de allereerste SUV van het merk later dit jaar. 



De vernieuwing van Aston Martin’s modellenreeks gebeurt aan een hoog tempo. Na de lancering van de DB11 in 2016 (zie onze test van de V8 en de V8 Volante) is de vorig jaar gelanceerde Vantage de opvolger van het twaalf jaar oude model met dezelfde naam dat al in 2006 werd voorgesteld.

IMG 9261 Edit
De nieuwste telg van de Aston Martin-familie heeft een heel ander voorkomen dan de DB11. Hij is minder gestrekt en sierlijk, maar des te gespierder. Met minimale voor- en achteroverhangen, gespierde flanken en brede heupen is het duidelijk dat hier een sportwagen staat. Het eerste wat opvalt aan de voorzijde is de enorme grille die erg doet denken aan die van de hyperexclusieve Vulcan supercar. Die grille lijkt des te groter wanneer je ook de bijzonder smalle led-koplampen bekijkt. Ook achteraan vallen de extreem gestileerde achterlichten op, die in de vorm van een smalle ledstrip over de hele breedte van de auto lopen. 

Achteraan gaat echter vooral de enorme diffuser met alle aandacht lopen. Hij draagt samen met het naar het midden toe oplopend kofferdeksel bij aan een opmerkelijke graad van downforce.

IMG 9278 Edit
Persoonlijk zijn we helemaal weg van zijn lijn, en dan vooral achteraan en opzij, maar lijken de koplampen ons toch wat té klein in verhouding tot de rest van de voorzijde, al valt over smaken niet te twisten. Dat het geheel meer dan geslaagd is op esthetisch vlak lijdt hoe dan ook geen twijfel.

IMG 9309 Edit

Ook de binnenzijde is opmerkelijk anders dan de andere Astons. Zo valt meteen het grote aantal knoppen op. De middenconsole staat er werkelijk bol van, maar dat is niet storend, want elke knop heeft een duidelijke functie die door een helder icoon weergegeven wordt en het zoeken in allerlei menu’s en submenu’s op het centrale scherm overbodig maakt. Het geheel ziet er erg modern uit en past perfect bij de agressievere aard van de Vantage. 

IMG 9303 Edit
De rijhouding is lager dan in de DB11. Je zit uitstekend in de diepe en ruim instelbare sportstoelen, en het elektrisch in alle richtingen verstelbare stuur maakt het mogelijk om een perfecte rijhouding te vinden. Er is genoeg ruimte voor twee, ook voor het hoofd, en het zicht rondom is goed, al vraagt de dikke A-stijl in het begin wel enige gewenning. De koffer is een aardige 350 liter groot en achter de stoelen en in de deuren vind je bijkomende opbergruimte. In de middenconsole zijn een 12 voltaansluiting en een dubbele USB-poort voorzien, maar een handschoenkastje ontbreekt ook hier, net als in de DB11.

In het interieur zie je dat Mercedes aandeelhouder is van Aston Martin, want naast de motor zijn ook een hele reeks knoppen, de hendel voor de richtingaanwijzers en het hele infotainmentsysteem overgenomen van de Duitsers. Niks mis mee, want alles werkt daardoor foutloos.

Al goed en wel, maar hoe rijdt hij? Kan hij de vergelijking met andere rasechte sportwagens aan? Het antwoord is ja!

De uit de DB11 en natuurlijk alle nieuwe Mercedes-AMG’s met “63”-badge gekende vierliter-V8 biturbo van AMG werd door Aston Martin aan de smaak van het merk aangepast en levert een felle 510 pk bij 6.000 toeren en 685 Nm van 2.000 tot 5.000 o/m. Hij voelt enorm koppelrijk aan, heeft natuurlijk niet de minste moeite om de 1530 kg leeggewicht met een opmerkelijke duw in de rug via de achterwielen in amper 3,6 seconden tot 100 km/h te laten stormen, en maakt een top van niet minder dan 314 km/h mogelijk. Daarbij brengt hij een prachtige uitlaatsoundtrack voort die zeker in Sport+ of Track-modus verslavend is, zonder karikaturaal luid te worden. 

IMG 9274 Edit
Meer nog dan zijn sound, de uitstekende acceleraties of de indrukwekkende hernemingen is het echter de verbluffende efficiëntie van het onderstel die verbaast. Dat onderstel is een evolutie van dat van de DB11, al is zo’n 70% van de structuur specifiek op maat van de Vantage ontwikkeld. De gewichtsverdeling is met dank aan de ver naar achter ingeplante motor perfect, met 50% op de voor- en 50% op de achteras. Op de openbare weg valt het onderstel nooit op een foutje te betrappen en kan het moeiteloos overweg met de vele pk’s. De enige beperking tijdens onze test waren de Pirelli-winterbanden, die het bij een sportieve rijstijl tijdens de warmste februaridagen ooit niet onder de markt hadden om de pk-fabriek te temmen. Met de specifieke door Pirelli voor de Vantage ontwikkelde P Zero-zomerbanden zou een en ander nog een pak efficiënter moeten verlopen. Ook de geventileerde remschijven van 400 mm vooraan en 360 mm achteraan zullen dan beter tot hun recht komen. Oh ja, voor de volledigheid nog even melden dat we tijdens onze testperiode toch zo’n 13,8 l/100 km eurosuper nodig hadden om de dorst van de V8 te lessen.

Specifiek voor de Vantage ontwikkelde Aston Martin voor het eerst een elektronisch achterdifferentieel (E-Diff) dat in enkele milliseconden van volledig open tot volledig gesloten kan evolueren. De efficiëntie vaart er wel bij, en het geheel geeft in combinatie met de sportieve stabiliteitscontrole en Dynamic Torque Vectoring onmiddellijk hopen vertrouwen, ook voor wie minder ervaren is.

De Vantage is momenteel nog niet verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, maar de uitstekende en razendsnel schakelende ZF-achttrapsautomaat is allesbehalve een straf. Hij wordt bediend door de P, R, N en D-knoppen op de middenconsole, die in boogvorm opgesteld staan en al snel even eenvoudig blijken als een versnellingspook, maar het schakelen zelf gebeurt –indien niet automatisch- door middel van twee grote, vaste aluminium schakellepels achter het vierkante sportstuur. 

IMG 9305 Edit
Qua standaarduitrusting is Aston Martin niet overdreven gierig, wat ook wel mag met een catalogusprijs van € 151.506,-, met zaken als een sleutelloze instap, parkeersensoren en een parkeerhulpsysteem, een audio- en infotainmentsysteem met bluetooth, USB-aansluitingen en navigatie. De afwerking is erg goed, en de gebruikte materialen getuigen van goede smaak. Zoals elke exclusieve sportwagen kan ook de Vantage naar wens gepersonaliseerd worden. Bij onze testwagen leidde dat tot een pittig prijskaartje van € 198.456,-.    

Met de Vantage heeft Aston Martin een opmerkelijke prestatie geleverd. Het bouwt naast GT’s nu ook een rasechte sportwagen. Dat de Porsche 911, dé absolute referentie op dat vlak, als benchmark werd gekozen, spreekt wat dat betreft boekdelen. De Vantage evenaart die referentie volgens ons qua rijplezier en efficiëntie. Qua exclusiviteit overtreft hij hem zelfs, want in absolute aantallen zal hij nooit in de buurt komen van zijn Duitse concurrent. 

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Indrukwekkend voorkomen
Perfect passende AMG-V8
Schitterend onderstel

Beperkte infotainmentmogelijkheden

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy