donderdag, 14 februari 2019

TEST: Skoda Karoq 1.5 TSI 150 DSG Style: Veelzijdigheid troef

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Skoda Karoq 1.5 TSI 150 DSG Style: Veelzijdigheid troef © Patrick Theunissen Photography
Hoe kan je vandaag nog het verschil maken in het oerwoud aan compacte SUV’s? Skoda probeert het met de Karoq, die de concurrentie aangaat met de Tiguan en de Ateca uit eigen (Volkswagen-)huis, maar ook een hele reeks andere concurrenten het hoofd moet bieden.


5Z1A4112 Edit
Zoals je bij de VW Tiguan de Tiguan AllSpace hebt als grote broer en van de Seat Ateca met de nieuwe Tarraco ook een grotere afgeleide bestaat, is de Kodiaq de grotere versie van deze Karoq, die zijn MQB ‘A’-onderstel deelt met de reeds genoemde Ateca, maar ook met de VW Golf en de Skoda Octavia. Het is vooral met de Seat Ateca, dat deze Karoq veel verwantschap toont. Ze zijn op twee centimeter na even lang (4,38 m voor de Karoq, twee centimeter minder voor de Ateca), en de wielbasis is met 2,41 m identiek, net als de breedte. Aan de buitenzijde verschillen de twee SUV’s eigenlijk alleen aan de voor- en achterzijde van elkaar, en technisch gezien zijn het tweelingbroers. Binnenin is de Skoda echter wel anders dan de Seat, met een volledig eigen dashboard en de vele handige snufjes die we zo waarderen bij Skoda. 

5Z1A4126 Edit
Wij reden met de 1.5 TSI viercilinder op benzine. Die is alleen met voorwielaandrijving verkrijgbaar en kan naar keuze met een handgeschakelde zesversnellingsbak of met de € 1.500,- meer kostende DSG-automaat van onze testwagen besteld worden. Hij levert 150 pk en 250 Nm en heeft geen moeite om de Karoq vlot voort te bewegen, perfect geassisteerd door de efficiënte en beproefde DSG-bak met zeven versnellingen. Bij constante snelheden is de motor voorbeeldig stil, en ook het windgeruis wordt goed onderdrukt, maar bij fel accelereren laat de viercilinder horen dat hij hard aan het werk is. Om het verbruik terug te dringen beschikt deze hypermoderne krachtbron bovendien over Active Cylinder Technology (ACT), ofwel cilinderuitschakeling. Tot 130 km/h en wanneer de motor weinig belast wordt, schakelt hij automatisch de tweede en derde cilinder uit, en ongemerkt worden die terug ingeschakeld wanneer het gas wat dieper wordt ingedrukt. Skoda belooft er een verbruikswinst van zo’n halve liter mee, maar met een gemiddelde van 7,6 l/100 km vonden wij hem niet echt zuiniger dan andere vergelijkbare auto’s die niet over die functie beschikken.

5Z1A4105 Edit
Op de Style-topuitvoering voorziet Skoda standaard verschillende rijprogramma’s (Eco, Normal, Sport en Individual), maar in elk van deze modi blijft de Karoq een gemoedelijke gezinswagen die comfort vooropstelt. De hoogte van de auto en zijn op comfort gerichte stuurinrichting en ophanging maken er namelijk allesbehalve een sportieveling van. De koetswerkbewegingen worden goed onder controle gehouden, al is hij nogal gevoelig aan zijwind en hebben de voorwielen het niet onder de markt wanneer je er vanuit stilstand vlot vandoor wil. De banden durven dan al eens stevig doorslippen, ook wanneer je dat helemaal niet wilde. Daarom zou vierwielaandrijving op deze motorisatie toch wel welkom geweest zijn.

"Sprinten tot de 100 km/h lukt volgens Skoda in 8,6 seconden, en de topsnelheid ligt op 204 km/h. Academische cijfers die niet echt relevant zijn voor de roeping van deze gezins-SUV die ook vlot herneemt, wat veel belangrijker is in het dagelijkse verkeer."

IMG 9032
Het plaatsaanbod is zeer goed, met in de hoogte een opmerkelijk gevoel van ruimte, voor- en achteraan, maar ook meer dan genoeg plaats voor de benen van de inzittenden achterin. De praktische en vlot toegankelijke koffer kan in standaardconfiguratie 521 liter bevatten en kan uitgebreid worden tot 1.810 liter in combinatie met de verschuifbare en uitneembare Varioflex-stoelen achterin, of 1.630 liter met de gewone achterbank. Meer dan voldoende voor gezinsgebruik dus. Ook in de koffer voorziet Skoda trouwens heel wat nuttige gadgets om het leven van de eigenaar te vergemakkelijken, van zijdelingse rails, boodschappentashaakjes en een verwijderbare kofferverlichting tot de (optionele) Virtual Pedal-kofferopening.

IMG 9031 Edit
De uitrustingsmogelijkheden van de Karoq zijn legio, en zeker op veiligheidsvlak is hij bijzonder bij de pinken, met Adaptive Cruise Control, Front Assist, vermoeidheidssensoren, Traffic Jam Assist, Blind Spot Detection en Rear Traffic Alert, Lane Assist en verkeersbordenherkenning en zelfs optioneel laterale airbags achteraan. Voor het overige beschikte onze Style-testwagen over zowat alles wat je je maar kan wensen, met standaard of als bijkomende opties onder meer een glazen panoramisch schuifdak, een lederen interieur, elektrisch verstelbare voorstoelen (met geheugen voor de bestuurder), voorruitontdooiing, het modernste infotainmentsysteem van Skoda inclusief het volledig digitale en personaliseerbare dashboard, automatische airco, een handenvrije instap, full-ledkoplampen, de Virtual Pedal-kofferopening, stoelverwarming, een DAB-radio, draadloos opladen van smartphones en ga zo maar door. 

IMG 9040 Edit
De Karoq 1.5 TSI met handbak is verkrijgbaar vanaf € 29.120,- als Ambition. De Style-topversie kost € 2.600,- extra en met alle vermelde uitrusting en de automaat had hij in ons geval een catalogusprijs van € 40.815,- voor korting. Daarmee is hij niet bepaald spotgoedkoop, en de Kodiaq kost nu ook weer niet zo veel extra, voor wie nog meer ruimte wil.

Het is niet evident om je vandaag nog te onderscheiden in het drukbevolkte segment van de compacte SUV’s. De Karoq doet dat door zijn veelzijdigheid, binnenruimte, slimme snufjes, moderne motor en versnellingsbak en zijn goede comfort. Sportief is hij niet, spotgoedkoop evenmin, maar in zijn klasse biedt hij wel een geslaagde combinatie van veelzijdigheid en comfort, waardoor hij zeker zijn plaatsje onder de zon verdient.

 

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Comfort
Veelzijdigheid
Binnenruimte

Prijsverschil met Kodiaq


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy