vrijdag, 01 februari 2019

TEST: VW Arteon 2.0 TSI DSG R-Line: Premium ambities

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: VW Arteon 2.0 TSI DSG R-Line: Premium ambities © Patrick Theunissen Photography
Met de Arteon, die de (Passat) CC opvolgt maar een nieuwe naam krijgt om zich duidelijker van zijn voorganger te onderscheiden en de premiumtoer op te gaan, heeft Volkswagen een aantrekkelijke vijfdeurscoupé in het gamma. Die kost echter een stuk meer dan de Passat, maar gebruikt wel dezelfde technologie. Is hij zijn meerprijs waard?



De in 2017 gelanceerde Arteon wordt duidelijk boven de Passat gepositioneerd en moet de concurrentie aangaan met stalgenoot Audi A5 Sportback en concurrenten als de BMW 4-reeks Gran Coupé. Hij doet dat met een –naar onze mening althans- schitterende lijn die niet alleen mooi is, maar in dit geval ook samengaat met een uitzonderlijk ruim interieur en een enorme koffer. Deze keer werd het gebruiksgemak dus niet opgeofferd aan de lijn. Hij meet in totaal 4,86 meter en is daarmee negen centimeter langer dan een Passat en heeft ook een vijf centimeter langere wielbasis dan die laatste, die zelf al erg ruim is binnenin, waardoor de beenruimte achteraan die van de absolute referentie, de Skoda Superb, evenaart. De van 563 tot 1.557 liter uitbreidbare koffer is door de vijfdeursarchitectuur bovendien erg makkelijk belaadbaar.

Arteon 4
De Arteon staat op Volkswagens bekende MQB-platform en kan als voorwielaandrijver worden besteld, maar ook in combinatie met VW’s 4MOTION-vierwielaandrijving op de topmotorisaties. Wij reden met de gulden middenweg uit het benzinegamma, de voorwielaangedreven 2.0 TSI, die een dwars ingeplante viercilinder turbo met 190 pk en 320 Nm onder de motorkap heeft en standaard schakelt met de DSG-7-versnellingsbak. Het benzinegamma bestaat verder uit de 1.5 TSI Evo van 150 pk, die standaard een handbak krijgt maar ook met de DSG besteld kan worden, en de beduidend krachtigere 280 pk-uitvoering van de tweeliter TSI, altijd met DSG-bak en vierwielaandrijving. Dieselrijders kunnen kiezen voor de tweeliter TDI met 150, 190 of 240 pk.

Arteon 6
De 190 pk sterke tweeliter op benzine staat garant voor eerlijke prestaties, en toont zich meer dan voldoende vlot. Bij volgas laat hij zich nogal horen, maar bij constante snelheden hoor je hem zo goed als niet draaien. Optrekken naar de 100 km/h kan in 7,7 seconden en een top van 239 km/h zou mogelijk zijn. Bovendien is hij ook voorbeeldig zuinig, want gedurende onze testperiode (inclusief een 100 kilometer lange snelwegrit in ECO-modus) kwamen we toe met een gemiddelde van amper 7,1 l/100 km Euro 95 wat neerkomt op een echte autonomie van net geen 950 kilometer met de 66 liter grote benzinetank. Opmerkelijk.

Arteon 3
Dat hij alleen verkrijgbaar is in combinatie met de zeventraps-DSG van het huis is allesbehalve een straf. Die bak doet alles namelijk feilloos en is schokvrij, soepel, snel en eigenlijk onmerkbaar aanwezig. Een echte troef. Ook de tractie en de grip van de voorwielen (in ons geval uitgerust met winterbanden) is vrij van kritiek, wat bijdraagt aan het veiligheidsgevoel dat je aan boord van deze auto ervaart.

Arteon 5
De dynamische onderstelregeling DCC (€ 1.085,-) waarmee onze testwagen was uitgerust zorgt voor een zeer degelijk ophangingscomfort waarbij gekozen kan worden tussen drie standaardinstellingen (Comfort, Normal en Sport), met de mogelijkheid om zelf een vierde instelling te configureren (Individual). Het stuur is (natuurlijk) elektrisch bekrachtigd maar voelt aangenaam aan en maakt de Arteon makkelijk bestuurbaar. Soms, en dan vooral op de snelweg, voelt het echter net wat té licht aan, maar een probleem is dat nooit. 

Arteon 11
Als “near premium”-product kan de Arteon vanzelfsprekend uitpakken met alle technologische snufjes uit de VW-stal. Dat gaat dan over de adaptieve snelheidsregelaar ACC die de snelheid automatisch aan geldende snelheidsbeperkingen en trajectgegevens kan aanpassen, en over een noodremfunctie met voetgangersdetectie (beiden standaard), een spoorassistent, dodehoekbewaking, een automatisch parkeersysteem, dynamische bochtenverlichting, een rondomcamera enzoverder. Net als bij Audi heeft ook de Arteon een volledig digitaal dashboard in de aanbieding. Het heet hier Active Info Display en biedt heel wat overzichtelijke info, al ziet het er allemaal net wat minder gelikt uit dan bij Audi. Dat argument geldt echter voor zowat alle concurrenten. Het optionele Discover Pro-infotainmentsysteem in de centrale console is 9,2 duim groot en heeft een nabijheidssensor waarbij de verschillende virtuele keuzeknoppen vanzelf zichtbaar worden als je vinger het scherm nadert. Werkt allemaal perfect en ziet er goed uit.

Arteon 12
Bij de minpuntjes vermelden we het feit dat de frameloze zijruiten bij het openen van de deuren wanneer het geregend heeft er wel altijd voor zorgen dat er druppels op de stoelen of de achterbank terechtkomen, dat het ontbreken van een fysieke draaiknop voor het volume van het infotainmentsysteem (dat nu geregeld moet worden met “-“ en “+”-tiptoetsen of vanop het stuur) jammer is, en dat het erg dure Dynaudio Confidence-hifisysteem (€ 2.150,-) zijn meerprijs absoluut niet waard is.

Ten opzichte van de Passat is de Arteon natuurlijk heel wat duurder. Maar vergelijken met de Passat hoort niet. De Arteon wil duidelijk in een andere categorie spelen. Als we zijn basisprijs van € 43.760,- (Elegance-uitvoering) vergelijken met die van de Audi A5 Sportback 40 TSI S tronic met hetzelfde vermogen (€ 42.222,-) bedraagt het verschil € 1.538,- in het voordeel van de Audi (die wel minder standaarduitrusting heeft), en ten opzichte van de eveneens een pak minder goed uitgeruste BMW 420i Gran Coupé automaat (184 pk, € 41.590,-) is er € 2.170,- verschil. Goedkoop is hij daarmee allesbehalve, en € 62.220,- voor onze rijkelijk van opties voorziene testwagen is wel erg veel geld voor een Volkswagen, maar de R-Line die we testten (met een meerprijs van € 670,- ten opzichte van de Elegance) is standaard wel al zeer goed uitgerust en levert veel waar voor zijn geld. Trouwens, het gezegde “goesting is koop” is hier helemaal van toepassing…

Dat zijn lijn in de smaak valt is duidelijk. Dat hij dat combineert met een opmerkelijke binnenruimte, een enorme koffer en een bovengemiddelde rijervaring maakt van de Arteon een geslaagde auto. Voor een “gepimpte” Passat is hij duur, maar als je hem ziet als premiumproduct, wat ook de bedoeling is, valt met zijn prijs te leven als je kijkt naar wat je in de plaats krijgt. 

 

 

81
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Binnenruimte en koffer
Verbruik van de tweeliter
(Technologische) uitrusting

Prijs voor een Volkswagen
Passat-interieur 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy