vrijdag, 25 januari 2019

TEST: BMW X5 xDrive 30d: In de schaduw van de hybride

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW X5 xDrive 30d: In de schaduw van de hybride © BMW
De vierde generatie van de BMW X5, de eerste “SAV” of Sports Activity Vehicle van BMW, mikt hoger dan ooit tevoren. Terwijl de voor binnenkort aangekondigde plug-in hybrideversie ongetwijfeld het meest verkocht zal worden in ons land, omwille van zijn voordelige fiscaliteit, heeft de 30d toch ook heel wat troeven, die jammer genoeg in de schaduw uitgespeeld zullen worden, omdat diesels vandaag nu eenmaal kop van jut zijn.


P90304013 highRes
Aan de buitenkant is de X5 meteen herkenbaar als een BMW, en het is ook onmiskenbaar een X5. Hij verschilt visueel echter meer van de vorige X5 dan de huidige 5-Reeks van zijn voorganger, en werd nog 3,6 centimeter groter zodat hij nu 4,92 meter lang is, terwijl hij ook in de breedte 6,6 centimeter groeide (2 meter totale breedte zonder de spiegels). Ook de nieren werden in lijn met de nieuwe BMW stijlcanons een stuk groter dan voordien, al is het radiatorrooster op deze X5 nog niet zo karikaturaal als op de X7 (en de nieuwe 7-Reeks), waardoor de voorzijde van deze SUV alvast meer gesmaakt wordt dan die van zijn grote broer. Achteraan zijn de lichten niet langer in de voor de vorige X5 zo kenmerkende L-vorm uitgevoerd, maar kregen ze een horizontaal en vrij smal ontwerp.

P90304006 highRes
Van bij het vertrek valt op dat de X5 een grote auto is. Hij weegt bovendien altijd meer dan twee ton. Daarmee wordt ook meteen duidelijk dat –om deze grote SUV deftige BMW-prestaties mee te geven- een krachtige motor noodzakelijk is. Dat is in dit geval de bekende zescilinder-in-lijn diesel van drie liter die zich ook hier weer onderscheidt door zijn discretie en soepelheid. Met zijn 265 pk (7 pk meer dan zijn voorganger) en 620 Nm (60 Nm meer) die vanaf 2.000 toeren ter beschikking staan heeft hij, mede dankzij de ronduit perfect afgestelde achttrapsautomaat, geen moeite met de afmetingen en het gewicht van de X5. De prestaties zijn uitstekend, met een sprint tot 100 km/h in 6,5 seconden en een top van 230 km/h, maar meer dan dat is het de moeiteloze manier waarop hij ze neerzet, en de opmerkelijke discretie van de zescilinder, die hem onderscheiden. Wanneer je de motor wel hoort, klinkt hij bovendien heerlijk, zoals alleen zescilinders dat kunnen.

P90304011 highRes
In tegenstelling tot de vorige X5 die als 25d ook met achterwielaandrijving verkrijgbaar was, is de huidige alleen als op de vier wielen aangedreven xDrive te koop. Dat systeem beheert volledig zelfstandig de koppelverdeling over de voor- en achterwielen en verzekert de auto van een feilloze trekkracht, terwijl op droge ondergrond de achterwielen het meeste vermogen toegespeeld krijgen, wat het verbruik helpt drukken. Tijdens onze test dronk de drieliter zo’n 8,2 l/100 km, wat zeer redelijk is voor een twee ton zware auto met 265 pk en vierwielaandrijving. De 80 liter grote dieseltank garandeert daarbij een rijbereik van zo’n 1.000 km.

Meer nog dan bij zijn voorgangers benadrukt BMW dat de nieuwe X5 off-road echt wel zijn mannetje kan staan. Optioneel is een Off-Road pakket met luchtvering op de voor- en achteras, speciale displays en beschermingspanelen onder de voor- en de achterzijde en vier rijmodi verkrijgbaar, terwijl ook een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras besteld kan worden. 

Het zullen echter altijd uitzonderingen blijven, zij die hun peperdure SUV door de modder en de bossen jagen. 99% van alle X5’s zullen hun kilometers enkel op het asfalt afmalen, en allemaal zullen ze dat doen in een opmerkelijk comfort. Zeker wanneer de pneumatische vering werd besteld is deze grote BMW zowat even comfortabel als een 7-Reeks, en met de akoestische zijruiten bovendien even stil binnenin. Bovendien rijdt de nieuwe X5 ook dynamischer dan zijn voorganger, die de comfortkaart trok maar de dynamiek daar enigszins aan ondergeschikt maakte. Bij de nieuwe generatie is het compromis tussen comfort en rijdynamiek optimaal, al vergeet je in de bochten nog altijd niet dat je met een tweetonner met een hoog zwaartepunt rijdt.

P90304031 highRes
Voor wie door zijn grote afmetingen afgeschrikt wordt moeten we nog kwijt dat hij zijn omvang goed weet te verbergen bij het rijden of manoeuvreren, maar dat de meeste smalle parkeerplaatsen in garages het noodzakelijk zullen maken om de passagiers eerst te laten uitstappen vooraleer de auto te parkeren, door zijn breedte van meer dan twee meter. Het plaatsaanbod voorin is royaal, maar achterin vertalen de extra centimeters zich niet in extra ruimte voor de knieën, al zullen ook de inzittenden daar geen klachten hebben over een gebrek aan hoofd- of elleboogruimte. Bij het achteruitrijden wordt de bestuurder geholpen door de nieuwe Reversing Assistant die de besturing van hem overneemt om de auto tot 80 meter te laten achteruitrijden over een traject dat hij eerder vooruitrijdend heeft afgelegd.

P90304023 highRes
In het interieur pakt de X5 niet alleen uit met een nog grotere en perfect afleesbare head-up-display (optie), maar heeft hij nu ook standaard recht op een volledig digitaal dashboard, dat heel wat informatie weergeeft, maar in tegenstelling tot Audi’s Virtual Cockpit amper of niet personaliseerbaar is. Dat is toch wel een beetje een gemiste kans is, terwijl de weergave van de informatie ook nog ruimte laat voor verbetering. Het BMW Operating System 7.0, de nieuwste generatie van de bedieningssoftware, biedt weer een pak extra functies, maar om die allemaal onder de knie te krijgen zal je wel wat studiewerk hebben. Het is trouwens onbegrijpelijk dat BMW op een auto in deze prijsklasse nog € 460,- durft aanrekenen voor een DAB+-radio en Apple CarPlay evenmin standaard aanbiedt. Voor een meerprijs van niet minder dan € 680,- kan de versnellingspook van de automaat in “CraftedClarity”-kristal uitgevoerd worden. Mooi maar ook overbodig, en een bedrag dat volgens ons beter aan de twee voorgaande uitrustingselementen besteed kan worden. 

P90304034 highRes
De standaardstoelen van de vorige X5 waren stonden niet op het niveau van de rest van de auto, waardoor je daar eigenlijk altijd voor de optionele sport- of (beter nog) comfortstoelen moest opteren. Op de nieuwe zijn de sportstoelen altijd standaard. Een hele vooruitgang. De koffer is met 645 liter even groot als bij de vorige X5 en behield ook zijn tweedelige achterklep. De onderste daarvan is nu ook elektrisch bediend.

P90304012 highRes
Over de prijs moeten we niet flauw doen. Met € 68.949,- voor de basisversie is die niet van de poes, en niemand koopt de X5 zonder opties, dus met wat grasduinen in de ellenlange lijst met leuks raak je vlot aan een aankoopsom van € 85.000,- tot 90.000,-. Maar zolang de klanten dergelijke bedragen betalen, zal BMW die politiek vast niet veranderen. Dat de vennootschaps- en zelfstandigenfiscaliteit, met een CO2-uitstoot van minimaal 158 g/km, hem vanaf 2020 serieus parten zal spelen voor professionals, bemoeilijkt zijn carrière. Binnenkort wordt echter de hybride 45e-uitvoering leverbaar, en die zal met zijn uitstoot van minder dan 50g wel 100% fiscaal aftrekbaar zijn en daardoor zonder twijfel het grootste deel van de X5-verkopen voor zijn rekening nemen.

Voor wie –net als wij- kan genieten van een krachtige zescilinder diesel, en veel kilometers rijdt, blijft de drieliter een aanrader. Onder de motorkap van de nieuwe X5 is die snel, soepel en stil. Maar meer nog dan de motor waren we verrast door het comfortniveau dat hier perfect samengaat met de rijdynamiek die bij de vorige X5 wat verwaarloosd was. Een duurbetaalde, maar erg homogene SUV wiens diesel zowel een (fiscale) handicap is als een troef.

 

86
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Erg comfortabel maar ook dynamisch
Krachtige en soepele zescilinder 
Geluiddemping

Hoge prijs, veel en dure opties
Diesel fiscaal afgestraft

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy