donderdag, 17 januari 2019

TEST: Hyundai i30 Fastback N: Andere smaak, even lekker

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Hyundai i30 Fastback N: Andere smaak, even lekker © Hyundai Motors
De i30 N was een regelrechte voltreffer. Als eerste worp van Hyundai’s N-divisie legde hij de lat meteen erg hoog, en toonde deze hot hatch zich al onmiddellijk in staat om de referenties uit het segment (denk aan de VW Golf GTI of de Honda Civic Type R) het vuur aan de schenen te leggen. Om ook tegemoet te komen aan de smaak van wie meer van een vijfdeurs-coupélijn houdt, introduceert het merk nu ook een N-afgeleide van de Fastback. Wij konden hem testen op het zonnige Gran Canaria.



i30 Fastback N 26
Na de i30 N hatchback die op één jaar tijd al 11.000 keer verkocht werd, en de in Europa niet verkrijgbare Veloster N is deze i30 Fastback N het derde sportieve model dat Hyundai’s high performance-label “N” meekreeg. De Fastback is ook de derde carrosserievariant van de i30, naast de vijfdeurs hatchback en de wagon, die geen N-afgeleide krijgt. Het is meteen de enige vijfdeurs-coupé in zijn segment. We reden al met de “normale” versie van de Fastback, en vonden dat een interessant model dat heel wat waar voor zijn geld biedt. Naast waar voor zijn geld belooft de N-versie echter ook heel wat rijplezier te bieden, wat Hyundai benadrukt door hem uitdrukkelijk als “race-track capable” oftewel “klaar voor het circuit” te bestempelen.

i30 Fastback N Static26
De elementen die voor dat rijplezier garant moeten staan zijn overgenomen van de originele i30 N. Zo neemt hij diens tweeliter turbo viercilinder over. Die drijft natuurlijk nog steeds alleen de voorwielen aan en is – in tegenstelling tot de hatchback die ook met 250 pk te koop is- alleen als 275 pk sterke Performance-uitvoering verkrijgbaar. Die stoot 178 g CO2 uit (gecorreleerde NEDC-waarde) en levert een maximumkoppel van 353 Nm dat dankzij een overboost functie gedurende korte tijd zelfs tot 378 Nm kan opgekrikt worden.

i30 Fastback N interior7
Verder heeft hij dezelfde wielbasis van 2.650 mm en dezelfde technische snufjes als de originele i30 N. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de specifieke N-knop op het stuur die met één druk de N-modus inschakelt en de eerst dociele i30 ogenblikkelijk in een enthousiaste sportwagen omtovert, maar ook over de tussengasfunctie en het actieve sperdifferentieel.

i30 Fastback N 27
Er zijn ook verschillen. Zo is het onderstel van de Fastback vijf millimeter verlaagd ten opzichte van dat van de normale hatchback en is de wielophanging 15 procent stijver dan die van de andere modellen, voor meer rijdynamiek. Met zijn lengte van 4.455 mm en hoogte van 1.419 mm is de i30 Fastback N ook 120 mm langer en 21 mm lager dan de i30 N hatchback. Hij is ook iets gestroomlijnder, met een Cd-waarde van 0,297 vergeleken met de 0,320 van zijn hatchback-broer.

i30 Fastback N Static18
Uiterlijk onderscheidt de N zich duidelijk van zijn gematigdere stalgenoten, met zijn specifieke –van de i30 N overgenomen- voorbumper, zijn achterspoiler met glanzend zwarte afwerking, zijn specifieke achterbumper met geïntegreerde en de N-modellen kenmerkende driehoekige mistlamp en elegante rode karakterlijn, specifiek lichtmetaal en de N-zijschorten, naast de twee uitlaten links en rechts. Specifiek voor de Fastback zijn ook zijn aflopende daklijn en lange motorkap die hem het voorkomen van een vijfdeurscoupé geven.

i30 Fastback N 25
We voelden de i30 Fastback N aan de tand op de bochtige bergwegen van Gran Canaria en op het circuit van Maspalomas, aan de kust. Daar werden we wegwijs gemaakt door Gabriele Tarquini, die in 2018 met de Hyundai i30 N TCR wereldkampioen werd in het WTCR-kampioenschap (de opvolger van het WTCC).

i30 Fastback N 26
Bij het rijden op circuit, eerst wat aarzelend, dan steeds sneller door het vertrouwen dat de auto ons gaf, viel op hoe gezond het weggedrag van de i30 Fastback N is. De 275 pk op de voorwielen worden bij het uit een bocht wegaccelereren opmerkelijk efficiënt onder controle gehouden door het actieve e-LSD differentieel, en bij het optrekken haalt hij vanuit stilstand de honderd in 6,2 seconden, terwijl de top 250 km/h bedraagt. De handgeschakelde zesbak met korte slag voelt daarbij lekker sportief aan en terugschakelen is extra leuk door de tussengasfunctie die met een eenvoudige druk op de specifieke daarvoor bestemde knop op het stuur kan ingeschakeld worden. Dat systeem zorgt ervoor dat het motortoerental de hoogte ingaat en zo gesynchroniseerd wordt met de snelheid van de tandwielen voor de lagere versnelling, om zo sportiever terugschakelen mogelijk te maken. De rood geverfde zwevende remzadels van de N, die door luchtinlaten in de voorbumper extra koeling krijgen, zorgen daarnaast voor voldoende stopkracht, en we hadden niet de indruk dat het uithoudingsvermogen van de stoppers verminderde na enkele rondjes op het circuit. Voor de openbare weg is er qua remvermogen dan ook geen enkel probleem.

i30 Fastback N Static16
De Performance versie (de enige die bij ons te koop is), krijgt ook een variabele uitlaat mee, die naargelang de rijmodus met dank aan wat kunstgrepen van de zogenaamde Electronic Sound Generator voor een andere soundtrack zorgt en lekker klinkt in Sport- of N-modus, inclusief de obligate knalletjes bij het gas lossen. De wielen van de Performance zijn 19 duim groot en geschoeid met Pirelli P-Zero high-performancebanden. Tijdens onze test tekenden we een –door de erg sportieve rijstijl allesbehalve representatieve- 11,5 l/100 km gemiddeld verbruik op. In normale omstandigheden moet een gemiddelde van 9 l/100 km zeker mogelijk zijn.

i30 Fastback N interior5
De intrinsieke nadelen van de gewone Fastback zijn ook hier terug te vinden. Zo is de beenruimte achterin niet riant, en is de hoofdruimte er evenmin uitzonderlijk, terwijl de inzittenden er ook niet over USB-poorten of een 12 voltaansluiting beschikken. Gelukkig pakt hij wel uit met een makkelijk toegankelijke en ruime koffer van 450 liter die met neergeklapte achterbank tot 1.351 liter kan uitgebreid worden. Je moet dan wel rekening houden met de verstevigingsstang die achter de achterbankleuning van de ene naar de andere kant van de auto loopt om de auto stijver te maken. Op het vlak van connectiviteit en moderne technologie is deze i30 natuurlijk bij de tijd, met een aanraakscherm met achteruitrijcamera, navigatie, bluetooth, QI-wireless charging, Apple CarPlay en Android Auto enzoverder, en natuurlijk ook een hele set actieve veiligheidsvoorzieningen gebundeld onder het Hyundai SmartSense-label. Het interieur is keurig afgewerkt en de sportstoelen zitten erg goed.

De in Tsjechië gebouwde i30 Fastback N is voor € 37.499,- te koop. Dat is € 1.950,- meer dan de vergelijkbare hatchback in zijn 275 pk Performance-versie.

Tijdens onze test van de i30 N Fastback kregen we eens te meer de bevestiging van wat we al bij de originele i30 N schreven. Ook deze tweede (Europese) telg van Hyundai’s N-divisie is een ronduit aangename verrassing die ons wist te begeesteren door zijn sportieve inborst, de gecontroleerde omgang met zijn vermogen en zijn opmerkelijke efficiëntie op het circuit én de openbare weg. Hij is bovendien erg mooi, met zijn elegante coupélijn… Een auto die je begeestert en voortdurend voor een glimlach op je gelaat zorgt. Zo mochten er meer zijn. 

 

83
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Nauwkeuring rijgedrag
Responsieve motor
Prijs en uitrusting

Hoofd- en beenruimte achterin

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy