vrijdag, 22 februari 2019

TEST: Volvo V90 Cross Country D5 AWD: Ga je mee op reis?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Volvo V90 Cross Country D5 AWD: Ga je mee op reis? © Volvo Cars
We testten vroeger al de S90 berline, nu was het tijd voor de V90-breakversie. Maar omdat Autonieuws het graag anders doet, kozen we voor de Cross Country-uitvoering van de V90, die wat hoger op zijn poten staat en daardoor een –op dit moment althans- zo goed als uniek aanbod op de markt vormt, als liefdeskind van de V90 break en de XC90-SUV.




198326 New Volvo V90 Cross Country Driving
Zolang Audi’s nieuwe A6 Avant niet als Allroad voorgesteld is, is de Mercedes E-Klasse All Terrain de enige echte concurrent van deze V90 Cross Country, aangezien Jaguar en BMW hun XF en 5-Reeks (nog?) niet op hoge poten zetten. De eerste Cross Country afgeleide dateert al van 1997, toen de V70 met de nodige aanpassingen als XC70 in de catalogus verscheen. Iets meer dan tien jaar later is de X vervangen door een C en is de V90 CC de erfopvolger van die originele XC70. De V90 CC is eigenlijk een gewone V90 die zes centimeter hoger op zijn wielen staat en daardoor 21 cm bodemvrijheid meekrijgt, andere dempers en vierwielaandrijving heeft en is uitgerust met specifieke koetswerkaddenda. Hij onderscheidt zich in de praktijk duidelijk van zijn donor en vormt daarmee een ideale tussenoplossing die het gat tussen de SUV’s en de breaks opvult. Je merkt onmiddellijk wanneer je instapt dat deze break een stuk hoger op zijn poten staat dan een klassieke station wagon. Het SUV-gevoel, zonder met een SUV te rijden dus…

Alle grote Volvo’s staan op het SPA (Scalable Product Architecture)-platform van het Zweedse merk, en delen hun tweeliter viercilindermotoren. Bij de V90 CC is de keuze qua aandrijving beperkt tot twee benzine- en twee dieselmotoren, en worden de D3, de T4 en de T8-plugin-hybride niet aangeboden. De T5 met 250 pk of de T6 met 310 pk (allebei altijd met automaat) vormen het benzinegamma, bij de diesels is er de keuze uit de D4 (met 163 of 190 pk en naar wens ook handgeschakeld verkrijgbaar) of de D5, die eveneens altijd aan de Geartronic-achttrapsautomaat is gekoppeld. Zoals reeds gezegd is op alle V90 CC’s Volvo’s AWD-vierwielaandrijving standaard.

Met zijn 235 pk en 480 Nm, die de D5 uit zijn tweeliter diesel haalt, presteert de V90 CC opmerkelijk vlot, en op een typische viercilinderdieselratel wanneer hij koud staat of bij vol accelereren na, merk je amper dat je met een zelfontbrander onderweg bent. Accelereren tot 100 km/h gebeurt in 7,5 seconden, de top bedraagt 230 km/h. De Geartronic-achttrapsautomaat van Aisin AW is bij dat alles een aangename gezel, al aarzelt hij soms even. Het is echter niet met zijn goede prestaties dat de V90 CC het verschil maakt, maar wel met zijn opmerkelijke veelzijdigheid en zijn uitstekende comfort.

198322 New Volvo V90 Cross Country Driving
Die veelzijdigheid komt tot uiting door zijn vierwielaandrijving, die in normale omstandigheden het vermogen naar de voorwielen stuurt maar indien nodig tot 70% van de pk’s naar de achterwielen versast, waardoor hij ook naast het asfalt uit de voeten kan maar vooral uitblinkt door zijn voorspelbaar, geruststellend en efficiënt weggedrag, waarbij je in de bochten wel voelt dat de auto hoger op zijn wielen staat dan de klassieke V90. 

Een ander element waardoor hij zijn veelzijdigheid aantoont is zijn bijzonder ruime interieur, met een zee van plaats op de achterbank en een 560 liter grote (maar geen records brekende) koffer. 

Combineer dat met het opmerkelijke ophangingscomfort, het typische Volvo-veiligheidsgevoel en de uitstekende geluiddemping, en je voelt dat je je in een perfecte reiswagen bevindt, die ook van alle luxe, waaronder een schitterend Bowers & Wilkins-hifisysteem voorzien kan worden.

198292 New Volvo V90 Cross Country Interior
Die reis mag trouwens erg lang duren, want niet alleen zitten de bestuurder en de passagier voorin op wat ongetwijfeld de allerbeste autostoelen op de markt zijn, ze kunnen bovendien lang blijven doorrijden, want met een gemiddeld verbruik van 7,8 l/100 km voor onze testwagen kom je met de zestig liter grote tank zo’n 770 km ver.

Als rasechte Volvo bulkt de V90 CC van veiligheidsvoorzieningen. Sommige ervan merk je niet op, anderen zijn wel erg aanwezig. Zo greep de City Safety-technologie die automatisch remmen combineert met een systeem om aanrijdingen te vermijden wel erg vaak in, door zelf in de remmen te gaan wanneer wij dat eigenlijk nog niet nodig achtten, of ons met aandrang te waarschuwen voor tegenliggers, terwijl die gewoon aan de andere kant van de weg geparkeerd stonden. Misschien lag het aan de afstelling, of is onze rijstijl volgens Volvo niet veilig genoeg, onoverkomelijk leken die vroege reacties ons nu ook weer niet.

Qua merkimago onderscheidt Volvo zich duidelijk van concurrenten BMW en Audi, door meer op comfort en veiligheid dan op sportiviteit te mikken, maar qua prijszetting heeft hij van die twee, noch van Mercedes-Benz, lessen te leren. Volvo vraagt voor de goedkoopste V90 CC, de D4-basisuitvoering met handgeschakelde zesbak, de stevige som van € 55.200,- zonder opties. Voor onze D5 AWD met achttrapsautomaat is dat zelfs € 61.600,-. Reken daar  € 4.000,- bij voor de Pro-versie en zelfs € 14.950,- voor de Ocean Race-uitvoering, en duik nog in de optielijst, en je zit qua prijszetting op gelijkwaardig uitgerust Duits premiumniveau.

Volvo noemt de V90 CC de “Get Away Car”. Terwijl marketingslogans vaak nogal hol zijn en slechts van heel ver refereren aan de realiteit, is dat bij deze Cross Country-uitvoering helemaal niet het geval. De slogan is perfect gekozen, want het is moeilijk om je een betere reisgezel in te beelden om je te vergezellen op je trips, of ze je nu over snelwegen of modderige zandweggetjes leiden. Je komt gegarandeerd ontspannen op je bestemming aan. 

 

81
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Rijeigenschappen
Comfort en binnenruimte
Afwerking

Dieselratel bij koude motor


 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy