vrijdag, 14 december 2018

TEST: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 2WD 7-DCT

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 2WD 7-DCT © Hyundai Motors
Zopas gaf Hyundai zijn Tucson een update. Die is erg belangrijk, want met 390.000 verkochte exemplaren sinds de lancering in 2015 is deze SUV uit het C-segment het best verkopende model van het merk in Europa. Volstaan de wijzigingen aan het design, de uitrusting en de motoren om hem zijn leidende positie te laten behouden? Autonieuws reed met de nieuwe diesel om het voor u uit te zoeken.


1Hyundai Tucson 07
De Tucson is een Hyundai voor de Europese markt. Hij wordt op het oude continent gebouwd en is hier ook ontworpen, met de smaak van de Europeanen in gedachten. Die houden van een sterk merkimago, waar de Tucson onder meer door zijn nieuwe front aan tegemoetkomt. Aan de voorkant prijkt nu namelijk ook de Cascading Grille, de familietrek van het merk die alle nieuwe modellen kenmerkt en ze meer uitstraling geeft, geflankeerd door een nieuwe lichtsignatuur met full led-koplampen en een hertekende voorbumper. Ook achteraan werd onder meer de bumper herwerkt en kreeg hij nieuwe achterlichten, zodat hij er op designvlak weer voor een aantal jaar tegen kan. 

Van de vier beschikbare motoren draaien er twee op benzine en twee op diesel. Benzinerijders hebben de keuze uit de 1.6 GDI met manuele zesbak en voorwielaandrijving (132 pk) of de 1.6 T-GDI (177 pk) met dezelfde zesbak of Hyundai’s 7-DCT-gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. De krachtigste motor is een tweeliter diesel met 185 pk, die met een zesbak of een nieuwe achttrapsautomaat verkrijgbaar is, en altijd met Hyundai’s vierwielaandrijving HTRAC met sperdifferentieel wordt geleverd. 

1Hyundai Tucson 13
De tweede diesel is de nieuw ontwikkelde 1.6 CRDi-Smartstream-motor, die met 115 of 136 pk verkrijgbaar is en standaard zes versnellingen krijgt, maar in het geval van de 136 pk-uitvoering ook kan gekoppeld worden aan de 7-DCT-automaat en de HTRAC-vierwielaandrijving. Hij vervangt de 1.7 CRDi die we vroeger reeds testten en zal in de loop van volgend jaar ook verkrijgbaar zijn met “mild hybrid” 48 volt-technologie voor een nog lager verbruik. 

1Hyundai Tucson 05
Wij reden de nieuwe Tucson met de tweewielaangedreven diesel met 136 pk (320 Nm) en automatische versnellingsbak.
Met die motor en versnellingsbak trekt de Tucson vlot op, en zijn ook de hernemingen van goed allooi, al viel het ons op dat de op zich aangenaam schakelende automaat soms wat twijfelde en bij het hernemen niet meteen wist of hij nu moest terugschakelen of in dezelfde versnelling blijven. De diesel is discreet en voelt voldoende krachtig aan. Zijn topsnelheid van 180 km/h en zijn acceleratietijd van 11,8 seconden van 0 tot 100 km/h zijn aanvaardbaar. Het verbruik van 6,2 l/100 km stemt al evenzeer overeen met wat we ervan verwacht hadden. Op dat vlak dus geen verrassingen.

1Hyundai Tucson Interior 06
Net als de buitenkant werd ook het interieur herwerkt, met onder meer een meer glanzende afwerking en een nieuwe bovenkant van het dashboard, andere materialen en de keuze uit vier interieurkleuren. Het geheel laat op enkele details na een zeer goede kwaliteitsindruk na. De ergonomie van alle bedieningselementen, met in het bijzonder het goed geplaatste vrij zwevende aanraakscherm centraal bovenaan het dashboard, is goed, en de infotainmentfuncties zijn niet alleen makkelijk te bedienen maar ook uitgebreid. De rijhouding in de sportstoelen is vrij van kritiek en het plaatsaanbod blijft uitstekend, terwijl de koffer met minimaal 513 liter inhoud voldoende ruim is voor gezinsgebruik.

1Hyundai Tucson Interior 02
Als gloednieuwe en moderne auto beschikt de Tucson natuurlijk over alle mogelijke veiligheidstechnologieën, zoals Forward Collision Avoidance Assist (FCA), een systeem dat aanrijdingen met voorliggers helpt vermijden, Lane Keeping Assist (LKA) om de auto binnen zijn rijvak te houden, en de Intelligent Speed Warning (ISW) die waarschuwt voor overdreven snelheid door het lezen van snelheidsborden en het gebruiken van de gegevens van het navigatiesysteem. Driver Attention Warning (DAW) helpt dan weer rijpatronen te volgen en onveilig rijgedrag te detecteren. Ook een nieuw ontwikkelde Surround View Monitor (SVM) die een 360°-zicht rond de auto biedt, is van de partij. Als laatste vermelden we ook de bijzonder nuttige Smart Cruise Control-fuctie met Stop & Go (SCC) die met radarsensoren de afstand tot de voorligger bewaart en de auto ook zelf kan laten stoppen en terug vertrekken.

1Hyundai Tucson 06
Alle velgen kregen een nieuw ontwerp, en de velgafmetingen variëren van 16 en 17 over 18 tot niet minder dan 19 duim. Wij reden met de Shine-uitvoering, die standaard recht heeft op de mooie negentienduimers met 245/45-banden. Die zien er wel schitterend uit, maar de (te) brede banden zorgen er wel voor dat de Tucson met die velgmaat nogal makkelijk sporen naloopt en soms zijn weg moet zoeken. Over het algemeen is zijn weggedrag heel dociel en rustig. Sportiviteit is duidelijk niet zijn roeping.

De grootste pluim verdient de nieuwe Tucson echter voor zijn uitrusting, die al op de basisversie vrij volledig is, maar naarmate je hoger klimt in het gamma ronduit rijkelijk genoemd kan worden. De door ons geteste Shine (€ 39.649,- inclusief metaalkleur) beschikt over alles wat je maar kan wensen, met naast gps en draadloos laden van smartphones ook een lederen interieur, een premium audiosysteem van Krell, een panoramisch schuifdak, stoelverwarming voor- en achteraan, stuurwielverwarming, de Surround View Monitor, adaptieve cruise control en ga zo maar door. Voor wie dat allemaal niet nodig heeft is er al een Tucson vanaf € 25.299,-.

Dat de Tucson Hyundai’s best verkopende auto is in Europa, maakte deze upgrade belangrijker dan andere midlife-facelifts. Het resultaat mag geslaagd genoemd worden. De tarieven zijn niet meer zo laag als toen de Koreanen pas kwamen kijken, maar je krijgt meer dan ooit waar voor je geld. De nieuweling is het toonbeeld van beschaving. Hij ziet er goed uit, rijdt zoals we verwacht hadden (hoewel weinig sportief), is ruim en bovenal goed uitgerust. Volgens ons is hij dus klaar voor nog enkele jaren aan de top van Hyundai’s verkoopstatistieken.

 

76
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Goede rijeigenschappen
Zeer volledige uitrusting
Ergonomisch sterk interieur

Automaat niet overtuigend 
Niet meer goedkoop

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy