woensdag, 05 december 2018

TEST: Seat Tarraco 1.5 TSI 150 pk: Missie geslaagd

Geschreven door  Quick Suzy
TEST: Seat Tarraco 1.5 TSI 150 pk: Missie geslaagd © SEAT

SUV's zijn razend populair. De cijfers liegen niet: één op drie nieuwe auto’s in ons land is een SUV of Crossover. Wil je als constructeur succes boeken moet je minstens één SUV in de aanbieding hebben. Seat deed dat al met de compacte Arona en de middelgrote Ateca. Nu rondt Seat het aanbod van SUV's af naar boven met de Tarraco. 

1542743859353 SEAT TARRACO 079H
Dat Seat heeft overleefd, is de verdienste van Volkswagen. Dat het Spaanse automerk tot voor enkele jaren nooit echt in schwung is gekomen, is ook voor rekening van de Duitse autobouwer. Die is sinds 1986 eigenaar van Seat maar heeft zijn Spaans dochtermerk altijd stiefmoederlijk behandeld. 

Na de overstap van Luca de Meo van Audi naar Seat in 2015 is daar verandering in gekomen. Door consequent in te zetten op de uitbouw van een SUV-gamma is Seat erin geslaagd de neerwaartse spiraal om te buigen én voor het eerst in zijn bestaan winst te maken.

1542743764075 SEAT TARRACO 068H
Maar even terug naar de naam Tarraco. Het is maar hoe je het bekijkt. Seat noemt zijn modellen vaak naar Spaanse plaatsen. Zoals de Ibiza en Leon, een stad in het noorden van Spanje. In plaats van zelf een naam te bedenken voor de nieuwe SUV luisterde de directie naar de stem van het volk. Ruim 140.000 uit 120 landen namen deel aan de populariteitspoll en die leverde de modelnaam Tarraco op, een verwijzing naar de middeleeuwse stad Tarragona bezuiden Barcelona. 

1542743905863 SEAT TARRACO 085H
De Seat Tarraco is het neefje van de Volkswagen Tiguan Allspace en staat op het zogenaamde MQB platform, maar dan met verlengde wielbasis. Ze zijn technisch hetzelfde en rollen uit dezelfde fabriek in het Duitse Wolfsburg. De nieuwkomer is 4,74 meter lang, 1,84 meter breed en 1,66 meter hoog en springt in het oog door zijn tijdloos design en functioneel karakter. De Tarraco is verkrijgbaar als 5- en 7-zitter en presenteert zich als een polyvalente en gezinsvriendelijke allrounder met optionele vierwielaandrijving. Het ontwerp van de voorzijde verwijst naar de nieuwe designtaal van Seat met een opvallend radiatorrooster voor meer uitstraling en karakter. De strakke full-ledkoplampen hebben nog altijd de driehoekige vorm die kenmerkend is voor het merk, maar ze liggen dieper in het koetswerk verzonken voor een strakker voorkomen. Over de achterkant gaan we kort zijn: “You love it, or you hate it”. 

1542744340448 SEAT TARRACO 109H
Binnenin creëert een horizontale lijn over de volledige breedte van het dashboard een gevoel van ruimte. Daarnaast biedt de verhoogde zitpositie in combinatie met de grote voorruit een onbelemmerd uitzicht op de buitenwereld. Het uitstekend zitcomfort dankt de Tarraco aan zijn grote, goed gevormde stoelen die het lichaam omhullen en veel zijdelingse steun bieden. Op de achterbank is veel plaats voor lijf en leden en zelfs zetelverwarming is mogelijk. Kies je voor de zevenzitter dan heb je recht op twee extra stoelen in de koffer. Deze zijn geschikt voor twee kinderen of jongvolwassenen. Maar dat is bij zowat elke zevenzitter het geval.

1542744374875 SEAT TARRACO 112H
De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen refereren aan een niveau dat is voorbehouden aan de premiummodellen van de Volkswagen-groep. Dankzij de doordachte ergonomie bevinden alle belangrijke bedieningselementen zich binnen handbereik. Het dashboard wordt gedomineerd door een centraal gemonteerd infotainmentsysteem. Het 8 inch touchscreen geeft ook Apple CarPlay en Android Auto weer. De Seat Drive App biedt aanvullende functies. Zoals de mogelijkheid om de status van de auto op te vragen en eigen muziek af te spelen. De infotainmentsystemen kunnen ook via gebaren worden bediend mits de klant een opleg betaalt voor het optionele Navigation Plus-systeem. Bovendien is hij leverbaar met de Connectivity Box voor het draadloos opladen van smartphones. BeatsAudio zorgt voor een unieke muziekbeleving. Een andere eyecatcher in het interieur is de Virtual Cockpit met een groot (10,25 inch) display.

1542743769226 SEAT TARRACO 069H
Zoals eerder gezegd staat de nieuweling op het MQB platform van Volkswagen en is die uitgerust met de modernste assistentiesystemen van de Duitse autogroep. Elke Tarraco beschikt standaard over Front assist met fietserherkenning, Lane assist en Emergency call. Ook leverbaar zijn Adaptive cruise control, Emergency assist, Dodehoekherkenning, Exit assist, verkeerstekenherkenning en de File- en lichtassistent. De Tarraco is de eerste Seat die leverbaar is met Rollover Assist en Pre-Crash Assist. Als er een ongeval dreigt, reageert Pre-Crash Assist binnen 0,2 seconde door het aantrekken van de gordels, het sluiten van ramen en dak, het activeren van de alarmverlichting, het afzetten van de motor en het ontgrendelen van de deuren. Als Emergency call is geactiveerd, stuurt de auto automatisch een oproep naar hulpdiensten. Voor extra gebruiksgemak zijn er handige systemen als Park assist, de elektrisch bediende achterklep met Virtual pedal en het Top view camerasysteem.

1542743809672 SEAT TARRACO 073H
Seat biedt de Tarraco met twee benzine- en twee dieselmotoren aan, alle met directe injectie en turbotechnologie. Te beginnen met de 1.5 TSI met 150 pk en een koppel van 250 Nm. Deze motor wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De 2.0 TSI (standaard in combinatie met de automatische zeventraps DSG-transmissie en 4Drive vierwielaandrijving) levert 190 pk en een koppel van 320 Nm. De 2.0 TDI is er in twee versies. De eerste versie met 150 pk (koppel 340 Nm) is er met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving of met 7-traps DSG en 4Drive vierwielaandrijving. De tweede levert 190 pk en 400 Nm aan koppel. Deze laatste beschikt over de 7-traps DSG en 4Drive vierwielaandrijving. In 2020 volgt een plug-in hybride uitvoering van de Tarraco.

1542743911938 SEAT TARRACO 086H
Voor een eerste kennismaking reden we met de 1.5 TSI met 150 pk en een koppel van 250 Nm. Deze motor wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Deze viercilinder accelereert in 9,7 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 201 km/u. Een soepele motor die rustig zijn werk doet, maar wie vlot wil doorrijden moet vaak terugschakelen en de motor in een hoger toerental houden, alleen dan zijn de prestaties voldoende. Sportief wordt het echter niet. Seat vermeldt een gemiddeld verbruik van 7,3 liter per 100 km, maar tel daar gerust een liter bij afhankelijk van je rijstijl. De Tarraco voelt zich vooral thuis op de verharde weg. Ook als het gaat om de afstelling van het onderstel. Het veercomfort is voortreffelijk, korte oneffenheden worden goed verwerkt, de hoge carrosserie helt nauwelijks over, zelfs niet in snel genomen bochten.

1542743827356 SEAT TARRACO 075H
De Seat Tarraco staat in de cataloog vanaf € 33.670 en vanaf half januari 2019 in de showroom.

Om met een positieve toon te eindigen: de SUV gaat gouden tijden tegemoet en de Seat Tarraco is een welkome aanvulling in dit segment. Het strakke ontwerp is dat wat kopers in de showroom lokt en dat is wat Seat nodig heeft. Missie geslaagd dus.

 

78
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Goede rijeigenschappen
Ruim en praktisch
Design

Toegang tot derde zetelrij


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy