vrijdag, 30 november 2018

TEST: Renault Kadjar TCe 140 GPF (2018): Succesverhaal vervolgd

TEST: Renault Kadjar TCe 140 GPF (2018): Succesverhaal vervolgd © Groupe Renault
Renault vernieuwt zijn modellen in een snel tempo. In het voorjaar kreeg de Scénic een upgrade, enkele weken geleden de Talisman, Espace en Koleos. Nu is het de beurt aan de Kadjar. 

2018 NEW RENAULT KADJAR 025
Hoe belangrijk SUV-modellen zijn voor het succes van een merk bewijst het voorbeeld van Renault. Het aanbod SUV’s van Renault vertegenwoordigt 40 procent van het totale verkoopvolume. Merken die tijdig op de trend hebben geanticipeerd, plukken daar nu de vruchten van. Het voorbeeld van de Renault Captur is veelzeggend. Op de markt sinds 2013 is die koploper in zijn segment én staat hij in ons land op plaats vier onder de vijf meest verkochte modellen over alle segmenten en merken heen. Hij speelt perfect in op de wensen van een breed publiek en profiteert van de SUV-boom. Grote broer Kadjar maakte zijn entree in 2015, is op korte tijd uitgegroeid tot een wereldauto met 450.000 klanten en heeft zopas een grondige facelift ondergaan. Autonieuws doet de test.

2018 NEW RENAULT KADJAR 027
Voor de facelift heeft Renault zijn oren te luisteren gelegd bij zijn klanten en wat blijkt? Die waarderen de voordelen van een SUV, hun voorkeur voor de Kadjar is ingegeven door zijn design en hoog comfortniveau. Met subtiele aanpassingen aan de voor- en achterkant wordt daarop ingespeeld: de nieuwkomer neemt de herkenbare C-vormige lichtsignatuur over van het Renault-gamma en versterkt ze door led-knipperlichten met dagrijlichten te integreren. Led Pure Vision is standaard vanaf de Intens. Het radiatorrooster is breder geworden en geeft de Kadjar nog meer karakter. Achteraan werken ook de richtingaanwijzers met leds, net als de achteruitrijlichten en mistlichten, die voortaan in de bumper zijn geïntegreerd. De nieuwe Kadjar heeft ook recht op drie nieuwe koetswerkkleuren: ’Vert Oural’, ‘Bleu Iron’ en ‘Gris Highland’.

2018 NEW RENAULT KADJAR 080
Binnenin is die nog weelderiger en aantrekkelijker geworden. Het centrale deel van het dashboard herbergt een nieuw multimediasysteem, R-LINK 2, met een 7 inch aanraakscherm dat aan beide zijden wordt geflankeerd door handige bedieningstoetsen. Het nieuwe infotainmentsysteem is ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

De ergonomische zetels werden hertekend en beschikken vanaf nu ook over een in de lengte verstelbare zitting. Ze zijn gevuld met schuim met dubbele dichtheid dat het zitcomfort ten goede komt en vermoeidheid tijdens lange ritten tegengaat. Chroomaccenten sieren de randen van verluchtingsmonden, deurgrepen en middenconsole. Op vraag van de klanten besteedt Renault dus meer aandacht aan detailafwerking. Daartoe behoort ook grondverlichting aan de deuren bij het in- en uitstappen. Wat gebleven is, is de grote koffer en de in een handomdraai neerklapbare achterbank.

2018 NEW RENAULT KADJAR 062
De nieuwe Kadjar beschikt over een uitgebreide reeks rijhulpsystemen die standaard of als optie worden aangeboden, waaronder Easy Park Assist (handenvrij parkeren), AEBS City en Inter-Urban (noodremhulp), Forward Collision Warning (botswaarschuwing), Lane Departure Warning (rijstrookwaarschuwing), Blind Spot Warning (dodehoekwaarschuwing), enz. Dat aanbod wordt nog uitgebreid met de functie Overspeed Prevention (preventie van overdreven snelheid) die de snelheidsbeperking aangegeven door het gps-systeem voortaan laat overeenkomen met de snelheid die de frontcamera leest op snelheidsborden. Zo weet de bestuurder steeds welke snelheidslimiet hij niet mag overschrijden.

2018 NEW RENAULT KADJAR 020
De grootste verandering zit echter onderhuids. Renault biedt de Kadjar voortaan aan met de nieuwe 1.3 TCe-benzinemotor die is voorzien van een benzineroetfilter (GPF). De TCe-motor is verkrijgbaar met 140 of 160 pk, al dan niet met een goed schakelende EDC-automaat. Voor wie toch nog liever een zelfontbrander kiest is er de Blue dCi in 115 of 150 pk. De eerste kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde versnellingsbak of EDC-automaat. De krachtigste versie - 150 pk - is altijd handgeschakeld maar wel standaard voorzien van vierwielaandrijving. De vernieuwde dieselmotoren beschikken voortaan over een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Die katalysator wordt beschouwd als het meest performante systeem om stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatgassen te filteren en beperkt de schadelijke uitstoot zonder enige nadelige invloed op de motorprestaties.

2018 NEW RENAULT KADJAR 046
Voor een eerste kennismaking werden we op pad gestuurd met de 1.3 TCe-benzinemotor met 140 pk, voorzien van een prettig handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten. Het sprintje van 0 naar 100 klaart die in 10,4 seconden, een topsnelheid van 203 km/u is mogelijk. Met een gemiddeld testverbruik van 7,5 l/100 km scoort de 1.3 TCe meer dan behoorlijk. Hoewel we onze bedenkingen hadden bij een dergelijke kleine motor, blijkt die in de praktijk een fijne metgezel te zijn. Qua rijgedrag is de Kadjar voor stadsverkeer en lange afstanden uitermate geschikt. Zoals we van Renault gewend zijn, wekt het rijgedrag meteen vertrouwen op. Onverwacht onderstuur of onbalans kent de Kadjar niet. De demping van het onderstel is comfortabel zonder in te leveren op rijplezier.

2018 NEW RENAULT KADJAR 051
De nieuwe Kadjar staat in de cataloog vanaf € 23.825 (TCe 140 GPF). Voor de topdiesel Blue dCi 150 4x4 moet je € 38.375 neertellen. Met de nieuwe instapmotor van 140 pk voldoet hij ruimschoots aan de wensen van een breed publiek. Zijn debuut beleeft hij in januari op het autosalon van Brussel.

De Kadjar is mooi, ruim, modern, comfortabel en biedt goede off-road capaciteiten. De eerste generatie Kadjar was al een kaskraker, met een frissere look en nieuwe motoren is hij meer dan ooit een vaste waarde in het Renault-gamma. Succes verzekerd!

 

85
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 18/20
 

Prettige aandrijflijn
Goede rijeigenschappen
Functioneel en ruim

Geen automaat op Blue dCi 4x4


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy