dinsdag, 27 november 2018

TEST: Ford Edge EcoBlue Bi-Turbo ST-Line: Blijven dieselen

TEST: Ford Edge EcoBlue Bi-Turbo ST-Line: Blijven dieselen © Ford
Ford verkocht vorig jaar 24 procent meer SUV’s dan het jaar ervoor. Dat resultaat is vooral op het conto te schrijven van de succesvolle Kuga, en in mindere mate op dat van de kleine EcoSport en deze Edge, die na in 2016 gelanceerd geweest te zijn een midlife-update maar vooral ook een nieuwe dieselmotor kreeg. Wij testten hem bij de internationale perslancering in Zweden.

 

ST Line White Platinum 014
De Edge is Fords grootste Europese SUV, terwijl hij in de Verenigde Staten zowat een instapmodel is. Zijn dieselmotor maakt over de grote plas geen enkele kans, en krijgt het ook bij ons steeds moeilijker door de volkomen onterechte jacht op (moderne) dieselmotoren. De tweeliter van de Edge is nochtans een hypermodern exemplaar met twee turbo’s dat naar de naam EcoBlue luistert, en naargelang de versie 190 of 238 pk levert. Wij reden hem in zijn krachtigste uitvoering, altijd in combinatie met een nieuw ontwikkelde achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. Zijn CO2-uitstoot van 175 tot 187 g per kilometer naargelang de uitvoering ontneemt hem de meeste kansen op de fleetmarkt, maar ook de 190 pk-uitvoering met handbak en vierwielaandrijving is met zijn uitstoot van 156 g gehandicapt voor de bedrijfswagenmarkt. Jammer trouwens dat deze versie niet met de automaat geleverd kan worden.

De 238 pk krachtige tweeliter met 500 Nm koppel dankt zijn vermogen aan twee turbo’s. De kleine hogedrukturbo werkt voor een alertere respons en een hoger koppel serieel samen met de grote lagedrukturbo bij lage toerentallen, maar bij hogere toeren doet de grote turbo het alleen voor een zo hoog mogelijk maximumvermogen.

ST Line White Platinum 042


De tweeliter stuwt de Edge in net geen tien seconden (9,6 s) tot honderd km/h, laat een topsnelheid van 216 km/h toe en is met een testverbruik van 8,2 l/100 km voor een dergelijk zware SUV met automaat en vierwielaandrijving niet extreem dorstig. Toch waren we niet meteen onder de indruk van de prestaties, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat we hem in winterse omstandigheden op spijkerbanden reden. Fords Intelligent AWD-vierwielaandrijving bewijst daarbij wel zijn meerwaarde door de grote SUV ook in moeilijke omstandigheden met weinig grip bestuurbaar te houden.

ST Line White Platinum 012
De algehele stijl van het koetswerk en het interieur veranderde weinig, maar dat was ook niet meteen nodig aangezien de Edge er zeker niet verouderd uitzag, en het grootste verschil aan de buitenzijde vinden we bij het radiatorrooster, dat breder werd en voor elk uitrustingsniveau anders afgewerkt is. Wij reden met de ST-Line, die een sportievere look heeft en zich aan de buitenkant onderscheidt door zijn radiatorrooster, zijn volledige afwerking in koetswerkkleur, de dubbele uitlaat met verchroomde eindpijpen en de aluvelgen van twintig duim (of 21 duim als optie). 

Die ST-Line kreeg ook een sportiever afgestelde ophanging, die het veercomfort niet echt ten goede komt. Ook de rijhouding is niet optimaal, want we vonden het stuur wat te horizontaal opgesteld, terwijl ook de afwerking niet helemaal in lijn is met wat we van een SUV-topmodel hadden verwacht.

ST Line White Platinum 056
Onderhuids pakt Ford uit met drie nieuwe rijhulpsystemen die voor meer veiligheid en rijcomfort moeten zorgen. Het Post-Collision Braking helpt de impact van mogelijke bijkomende botsingen te reduceren door na een eerste aanrijding automatisch een gematigde remdruk te leveren, terwijl Evasive Steering Assist bestuurders helpt om stilstaande of tragere voertuigen te omzeilen en zo botsingen te vermijden. De Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go en Lane Centring Assist zorgt dan weer voor extra comfort door het automatisch aanhouden van een veilige rijafstand ten opzichte van voorliggers en het in het midden van de rijstrook houden van de auto. Die drie systemen komen bovenop de talrijke andere rijhulpsystemen die we al kenden van de vorige Edge. Ook qua comfortopties is hij rijkelijk voorzien. Al dan niet standaard is hij uitgerust met een B&O Play-soundsysteem, een nieuw en volledig configureerbaar digitaal 3D-dashboard met keuze uit verschillende lay-outs en zeven kleuren, een glazen panoramadak, verwarmde en gekoelde voorzetels, een verwarmbare achterbank en stuurwiel, maar ook draadloos laden van compatibele smartphones en Fords SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem dat zonder meerprijs compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto.

 

ST Line White Platinum 057


De middenconsole werd herwerkt en waar anders een schakelpook voor de automaat te vinden is, prijkt hier een nieuwe draaiknop die de achttrapsautomaat bedient. Ook de klassieke handremgreep verdween en werd vervangen door een elektrische parkeerrem, wat meer ruimte vrijmaakt voor bekerhouders en een extra diep opbergvak.

De nieuwe Edge is er vanaf € 44.300,- als Trend en is ook als Titanium-uitvoering verkrijgbaar. Voor onze sportieve ST-Line met 238 pk ben je € 55.400- kwijt, de luxueuzere Vignale met dezelfde krachtbron moet € 57.800,- kosten.

Naast de Kuga, die in het compactere SUV-segment meer kans heeft om bij ons potten te breken, heeft de Edge zeker zijn verdiensten. Hoewel zijn carrièrekansen in de fleetmarkt door zijn normuitstoot en het ontbreken van een premium-merknaam eerder beperkt zijn, heeft hij wel troeven voor wie de Amerikaanse SUV-stijl kan waarderen. 

 

75
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Plaatsaanbod
Infotainment
Veiligheidsuitrusting

Zithouding
Afwerkingskwaliteit

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy