vrijdag, 23 november 2018

TEST: Cupra Ateca: bienvenida

TEST: Cupra Ateca: bienvenida © Cupra
Begin van dit jaar hebben we de geboorte gevierd van een nieuwe automerk dat zopas zijn eerste model heeft voorgesteld. De Cupra Ateca bouwt verder op de Seat Ateca en maakt hiervoor gebruik van de synergiemogelijkheden binnen de grote Duitse autogroep met als eindresultaat een zeer sportieve compacte SUV die ook geschikt is als coole gezinswagen. 

 

CUPRA Ateca102H
Seat zit op een wolk. Na jaren van verlies boekte de Spaanse autobouwer in 2016 opnieuw winst maar met een rendabiliteit van 1,9 % lag het ver achterop bij de andere merken van de Volkswagen Group. Het gaat gelukkig de goede kant op. In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar steeg de verkoop met bijna 22 % en in het verlengde daarvan ook de winst. 

Vijfde wiel aan de wagen

Seat bestaat sinds 1950 en is dus een relatief jong merk. Dat het heeft overleefd, is de verdienste van Volkswagen. De Duitse autobouwer verwierf in 1986 een meerderheidsparticipatie van 51 procent in het op dat moment zwaar verlieslijdende Seat. In Martorell verrees een nieuwe fabriek uit de grond en in de daaropvolgende jaren werd de productie fors opgedreven. 

Desondanks bleef Seat verlies lijden. Dat had alles te maken met de stiefmoederlijke behandeling die het te beurt viel, de Volkswagen-directie in Duitsland beschouwde Seat als het spreekwoordelijke vijfde wiel aan de wagen . 

Die situatie bleef aanhouden tot begin van de jaren 2000 en de komst van de Italiaanse designer Walter de Silva. Die bezorgde Seat een nieuw merkgezicht dat sportiviteit en functionaliteit uitstraalde. Terzelfdertijd boekte de Spaanse autobouwer de ene overwinning na de andere in internationale autosportcompetities, ondanks gerenommeerde tegenstanders zoals BMW, Chevrolet, Honda en Volvo.   

Jong en sportief merk

Sportief succes bleek echter geen garantie voor commercieel succes. Het duurde nog tot 2016 vooraleer Seat winst maakte, sindsdien gaat het steil bergop. Tussen januari en oktober 2018 steeg de Seat-verkoop met 13,7 procent, tijdens de maand oktober met 16,8 procent. Met name in België (+ 44,3 %), Frankrijk (+ 27,9 %), Duitsland (+ 16,6 %), Italië (+ 15,7 %), Spanje (+ 15 %) en het Verenigd Koninkrijk (+ 13,1 %) ging Seat fors vooruit. 

Een en ander is het gevolg van de nieuwe weg die Seat is ingeslagen. De Spaanse constructeur opereert nu als een global brand, heeft zijn modellengamma sterk uitgebreid en probeert ook buiten Europa voet aan de grond te krijgen, met name in de Magreb-landen, Midden- en Zuid-Amerika. Daarnaast onderhandelt Seat met een Chinese partner over de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s voor de Chinese markt. Binnen de Volkswagen Group is Seat bovendien belast met het aantrekken van een jong publiek dat op termijn kan doorstromen naar de andere merken van de VW-autogroep. Seat is immers het jongste automerk op de markt met een klantenbestand dat tien jaar jonger is dan het marktgemiddelde, zeven op de tien zijn nieuwe klanten.

CUPRA Ateca062H

Duiveltje in een doosje  

Zoals gezegd vierden we begin dit jaar de geboorte van een nieuw automerk dat zopas zijn eerste model voorstelde. De Cupra Ateca is in feite een sportieve afgeleide van de Seat Ateca en is uitgerust met de hoogtechnologische 2.0 TSI rechtstreeks ingespoten 4-cilinder turbobenzinemotor die we kennen van de Golf R (300 pk en 400 Nm). In combinatie met de efficiënte DSG 7-automaat en vierwielaandrijving garandeert die voor dit marktsegment uitermate sportieve prestaties: van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden en 247 km/u topsnelheid. Niet slecht voor een compacte SUV die 1.540 kilogram weegt en plaats biedt aan vijf passagiers en hun bagage. Nog indrukwekkender zijn de rijstabiliteit en het neutraal en veilig weggedrag, dankzij de 4Drive-vierwielaandrijving. Die analyseert de staat van het wegdek in realtime en houdt rekening met de snelheid van de auto en elk wiel, de positie van het stuur en de rijstijl of rijmodus om vervolgens het vermogen bliksemsnel en progressief te verdelen over de juiste wielen. 

CUPRA Ateca082H
Ondanks dat we hier te maken hebben met een sportieve wagen is het veercomfort uitstekend, dankzij de adaptieve ophanging die zich aanpast aan de behoeften van de bestuurder. Die kan kiezen uit zes modi: comfort, sport, individual, snow, off road en Cupra. 

CUPRA Ateca115H

De Cupra Ateca onderscheidt zich van de ‘gewone’ Seat Ateca door een reeks in het oog springende details en accessoires zoals het koperkleurige logo en de dakrails, buitenspiegels, ruitframes en velgen in glanzend zwart, 19-duimsvelgen en vier uitlaatpijpen op de rand van de diffuser achteraan. 

CUPRA Ateca097H

Binnenin komt de Cupra Ateca minder overtuigend over, hier ontbreekt het aan originaliteit en een sportieve toets. De uitstekende sportstoelen in Alcantara met koperkleurige stiknaden zijn een optie. Tot de standaarduitrusting behoren het sportieve lederen stuurwiel met Cupra-logo, de digitale cockpit met hoge resolutiescherm is aangevuld met een 8”-aanraakscherm van het navigatiesysteem ‘plus’ dat naast de gebruikelijke navigatie-informatie en entertainment ook belangrijke info weergeeft zoals olietemperatuur, G-krachten én verbruik. Afhankelijk van de rijstijl varieert het verbruik tussen de 10 à 12 l/100 km, wat behoorlijk veel is. Zelfs voor een SUV met 300 pk. 

CUPRA Ateca095H
Conclusie: zowel op als naast het asfalt ontpopt de Cupra Ateca zich tot een duiveltje in een doosje. De nieuwkomer vormt een aanwinst op de automarkt en presenteert zich als een geslaagde combinatie van sportiviteit en functionaliteit. De Cupra Ateca verrast bovendien met een onklopbare prijs van 43.390 euro, inclusief een vrij complete standaarduitrusting en alle voordelen van een SUV. Voor gelijkaardige SUV-modellen van de Duitse merken moet je minstens 10.000 à 20.000 euro meer betalen.

 

84
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 18/20
 

Prestaties
Flexibiliteit 
Prijs

Saaie binneninrichting


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy