vrijdag, 26 oktober 2018

TEST: Mercedes-Benz A-Klasse 180 d: Sterktes en Zwaktes

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-Benz A-Klasse 180 d: Sterktes en Zwaktes © Daimler
Bij de persintroductie in Kroatië testten we de nieuwe Mercedes A 200 met benzinemotor, nu deden we hetzelfde met de A 180 d, de diesel-instapper. Loont dieselen in een A-KIasse nog de moeite en vallen de kwaliteiten van de zelfontbrander te vergelijken met die van de benzineversie? Jazeker.



1a180d 5696

De A 180 d is de enige diesel in de A-Klasse. Hij puurt 116 pk en 260 Nm uit een viercilinder van 1.461 cc van Renault-origine. Wie voor een A-Klasse diesel opteert krijgt trouwens nooit meer dan twee pedalen voor zijn geld, want een handgeschakelde versnellingsbak wordt in combinatie met de diesel niet aangeboden. De automaat, die door de typische Mercedes-hendel aan het stuur wordt bediend, is een door Getrag gebouwd gerobotiseerd exemplaar met dubbele koppeling en 7 versnellingen (7G-DCT). Eenmaal gelanceerd is dat een fijne gezel die soepel en zacht werkt en oordeelkundig het juiste verzet selecteert, maar we ergerden ons meermaals aan zijn getwijfel en nu eens te trage en dan weer erg brutale reacties bij het vertrekken, waardoor we soms gefrustreerd raakten in de stad of bij druk verkeer. Mits wat finetunen van de software zou dit toch opgelost moeten kunnen raken, om zo niet langer afbreuk te doen aan het rijgemak dat de koppelrijke en discrete diesel biedt. Hij presteert dan ook zeer degelijk en herneemt vlot, geholpen door de automaat, en haalt de 100 km/h in 10,5 seconden terwijl de topsnelheid 202 km/h bedraagt.

MB180D01

Dat deze aan de allernieuwste milieunormen voldoende diesel tijdens onze testweek toekwam met 5,3 l/100 km is wat ons betreft het perfecte bewijs dat dieselwagens te vroeg zijn afgeschreven. Wie zo’n 30.000 km per jaar aflegt zou nog steeds goed af zijn met een dergelijke zelfontbrander, zeker wanneer er vaak lange afstanden worden afgelegd of op de snelweg wordt gereden. Daar toont de A-Klasse zich trouwens een heel volwassen auto, met een (ook door de langere wielbasis) verder toegenomen rechtuitstabiliteit, een beter ophangingscomfort en goed zittende stoelen. De geluiddemping is voor de klasse opmerkelijk te noemen (motor- en stroomlijngeluiden). Bij 120 km/u draait de viercilinder aan iets minder dan 2.000 toeren, waardoor je hem amper hoort.

 

MB180D02


Op bochtige wegen is hij heel levendig en voelt het stuur nauwkeurig en direct aan. De snedige voortrein zet je aan tot het opzoeken van de (onderstuur-)limieten, en het is enkel jammer dat het stuur daarbij wat weinig feedback geeft. Het stuurwiel zelf is hypermodern, met drie spaken en een aangenaam dikke velg. Op de horizontale spaken vinden we de nieuwe kleine aanraakvlakken terug die ook in de grotere modellen van de nieuwste Mercedes-generatie hun opwachting maken en het mogelijk maken om na enige gewenning makkelijk en snel de configuratie van het volledig digitale dashboard te bepalen.


MB180D06

Het meest opvallende aan de A-Klasse is natuurlijk dat brede horizontale dashboard dat uit twee grote schermen bestaat, waarvan het rechtse aanraakgevoelig is. Een dergelijke hoogtechnologische klokkenwinkel zagen we niet eerder in deze klasse, en het geheel vormt een echte meerwaarde voor Mercedes’ compacte volumemodel.

 

MBA180D12


Voor wie de bediening van de wagenfuncties via het stuurwiel of het aanraakscherm minder leuk vindt is er centraal tussen de voorstoelen een groot touchpad voorzien waarmee alles bediend kan worden. Dat werkt vlot, maar het is oppassen geblazen wanneer je er met je hand langsgaat, want voor je het weet heb je onbedoeld een of andere functie geselecteerd. Een smartphone of mediaspeler aansluiten (en via Apple CarPlay bedienen) lukt moeiteloos, maar om een of andere vreemde reden voorziet Mercedes geen klassieke USB-poort maar wel verkleinde exemplaren, waardoor je altijd een tussenstukje nodig hebt om je telefoon met een klassieke USB-kabel met de A-Klasse te verbinden.

 

MBA180D11

 

Naast het hypermoderne dashboard is ook het MBUX-infotainmentsysteem een grote nieuwigheid van de A-Klasse. Door middel van stembediening en het gewoon “aanspreken” van de auto met de woorden “Hey Mercedes” is het mogelijk om hem een groot aantal opdrachten te geven, en het systeem is vrij intelligent, waarbij het ook voortdurend bijleert en uitspraken als “ik heb het koud” beantwoordt met de melding dat de verwarming een graadje hoger gezet zal worden. Het is leuk als het werkt, maar even vaak verstond het ons niet of dacht het systeem wanneer er meerdere personen aan boord aan het converseren waren dat het aangesproken werd, en onderbrak het de muziek van de radio om te vragen waarmee het ons van dienst kon zijn. Vrij hinderlijk als je net in een gesprek bent met je passagiers, het commando “zwijg Mercedes” herkent hij niet.

Voorin is het comfortabel zitten in de knap getekende sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun (we konden de andere stoelen nog niet uitproberen), en de inzittenden links en rechts achteraan hebben voldoende beenruimte. De middelste plaats is echter veel minder comfortabel.

 

KOFFERMB180D

 

De koffer is met 370 liter 29 liter groter dan die van zijn voorganger, en is makkelijk te beladen, al breekt hij geen records. De achterbank is in drie delen neerklapbaar, om zo een laadruimte van 1.210 liter vrij te maken wanneer dat nodig zou zijn. 

 

MBA180D15

De afwerking is verzorgd en de gebruikte materialen zijn degelijk. De meeste uitrusting functioneert ook foutloos, maar op de twee A-Klasses die we konden testen bleek de airco telkens kuren te hebben en in automatische stand regelmatig grote hoeveelheden warme lucht te blazen, zonder dat dat gewenst was. Enige oplossing was dan het overschakelen op manuele bediening en het verlagen van de gewenste temperatuur tot het absolute minimum. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daarnaast maakt de Lane Keeping Assist-functie telkens met veel misbaar duidelijk dat je van je rijbaan afwijkt. Zo veel misbaar dat niet alleen de bestuurder maar ook de overige inzittenden zich telkens een hoedje schrikken.

De correcte standaarduitrusting kan tot in het oneindige uitgebreid worden met snufjes en goodies, maar de prijs loopt dan wel op. In standaarduitvoering vraagt Mercedes € 29.282,- voor de A 180 d, met de leuke opties van onze testwagen mag je daar zo’n € 10.000,- bijtellen. Niet goedkoop, maar dat zijn de Audi A3 en BMW 1-Reeks evenmin. 

Na onze test van de A 200 kunnen we ook voor de A 180 d besluiten dat hij comfortabeler werd dan zijn voorganger, maar ook beter rijdt. De diesel zit hem als gegoten en als de gerobotiseerde zevenbak wat soepeler van zijn plaats kwam was hij op aandrijvingsvlak volledig geslaagd. In afwachting van de volgende generaties van de Audi A3 en BMW 1-Reeks kan de A-Klasse even genieten van zijn status als nieuwste speeltje in de klasse.

 

81
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Comfort
Aangename en stille diesel

Airco met kuren
Wat te weinig feedback stuur

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy