dinsdag, 04 september 2018

TEST: Mitsubishi Outlander PHEV MY19: (nog even) zonder concurrentie

TEST: Mitsubishi Outlander PHEV MY19: (nog even) zonder concurrentie © Patrick Theunissen Photography
Hoewel Mitsubishi bij ons een erg klein marktaandeel heeft, slaagde het er toch in om van de Outlander PHEV niet alleen de meest verkochte plug-in hybride SUV ter wereld te maken, maar ook de bestverkochte plug-in hybride van Europa. Voor modeljaar 2019 kreeg hij een update.

Outlander PHEV 17
Van de in 2013 gelanceerde Outlander PHEV van de eerste generatie en zijn opvolger van eind 2015 werden in Europa meer dan 100.000 stuks verkocht, en wereldwijd meer dan 150.000. Dat betekent dat Europa duidelijk de belangrijkste markt is voor deze hybride SUV, geholpen door de fiscaliteit die op ons continent voornamelijk op de CO2-uitstoot gebaseerd is. Op onze Belgische, erg premium-georiënteerde bedrijfswagenmarkt, heeft hij het in het verleden niet onder de markt gehad, door de vele (plug-in-) concurrenten die gezegend met een betere herverkoopwaarde het mooie weer maakten in leaseland. Vandaag liggen de kaarten echter enigszins anders, want door de omschakeling van NEDC naar WLTP enerzijds en de aangekondigde wijzigingen in de bedrijfswagenfiscaliteit anderzijds heeft de vernieuwde Outlander PHEV een aantal troeven die hem uniek maken…

Zoals het er vandaag voorstaat is de Mitsubishi Outlander PHEV namelijk de enige plug-in hybride SUV (op de véél duurdere Volvo XC60 T8 Momentum na) die onmiddellijk leverbaar is en ook vanaf 2020 blijft voldoen aan de fiscale regels die vragen om een voldoende groot batterijpack in verhouding tot het wagengewicht, en tegelijk een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km (WLTP) vooropstellen voor een volledige fiscale aftrek. Dat maakt dat wie vandaag graag een 100% fiscaal aftrekbare SUV als bedrijfswagen wil en daar ook in 2020 en daarna wil van kunnen blijven profiteren, niet om deze Mitsubishi heen kan.

Outlander PHEV 21

Wat de bestuurder dan krijgt verschilt niet fundamenteel van wat hij had gekregen als hij eerder dit jaar een Outlander PHEV had besteld. De update is namelijk vooral technisch en blijft qua uiterlijkheden beperkt tot enkele details die enkel voor kenners van het merk echt opvallen. Het gaat dan om een nieuw radiatorrooster, de “Outlander”-typebenaming vooraan op de motorkap, een aangepaste voorbumper, licht gewijzigde lichtblokken, een wat langere achterbumper en een nieuwe achterspoiler, nieuwe alu velgen en een reeks kleine accenten. Ook binnenin is er allesbehalve sprake van een revolutie, maar eerder van een lichte evolutie. De voorstoelen werden opnieuw ontworpen en zijn nu wat beter gevuld, en geven inderdaad een betere zijdelingse steun dan voorheen; een aantal bedieningsknoppen werden herwerkt, net als het instrumentenbord en de ventilatieroosters achterin. Details dus.

Outlander PHEV 38

Nieuw op de middenconsole is de “Sport”-knop. Die toont aan dat er op technisch vlak wel een en ander wijzigde. De basisarchitectuur bleef echter behouden. De Outlander PHEV is nog steeds een unicum, in die zin dat dit eigenlijk een volbloed elektrische auto is, met twee elektromotoren en één benzinemotor. Hij heeft geen versnellingsbak en gebruikt zijn verbrandingsmotor slechts voor het rechtstreeks aandrijven van de voorwielen wanneer de batterijen onvoldoende opgeladen zijn voor het gevraagde vermogen. Voor het overige fungeert de benzinemotor voornamelijk als voedingsbron voor de (nu 10% sterkere) generator. Waar de verbrandingsmotor bij het vorige modeljaar een tweeliter met 121 pk en 190 Nm was, is de nieuwe vierclinder 2,4 liter groot en levert hij 135 pk en 211 Nm. Dat lijkt weinig voor een 2,4, maar het gaat hier dan ook niet om een klassieke “Otto”-viercilinder, maar wel eentje die volgens de “Atkinson”-cyclus werkt. Dat type motor is efficiënter onder lage belasting (met een kortere compressie- dan arbeidsslag), en door het vergroten van de cilinderinhoud kan de motor beter in een werkingsgebied onder lage belasting worden gehouden, waardoor hij minder trilt en minder lawaai maakt, maar ook wat beter accelereert en minder verbruikt en uitstoot. De viercilinder werkt daarbij met een vaste overbrengingsverhouding, waardoor een versnellingsbak overbodig is en je ook niet het (hinderlijke) CVT-karakter ervaart van veel Japanse auto’s met automaat.

Outlander PHEV 30

De verbrandingsmotor zorgt voor extra vermogen wanneer nodig, en wordt samen met de elektromotoren aangestuurd door de elektronische sturing die altijd zoekt naar de meest geschikte combinatie van aandrijflijn en rijmodi, met de nadruk op elektrisch rijden. Het geheel functioneert feilloos en zonder schokken, en Mitsubishi toont hier zijn kunde op technologisch vlak, met bovendien een –mogelijke-  voor wie systematisch de batterij oplaadt, al blijft de officieel opgegeven WLTP-verbruikswaarde van 1,8 l/100 km wel heel optimistisch. De twee elektromotoren voor- en achteraan leveren respectievelijk 82 en 95 pk, wat het totaal systeemvermogen in combinatie met de 135 pk van de benzinemotor op 240 pk brengt.

De nieuwe PHEV haalt tot 135 km/h in elektrische modus, en de aangekondigde elektrische autonomie is 45 kilometer volgens de WLTP-meetmethode (54 km NEDC). Mitsubishi vertelt er trots bij dat je met de Outlander PHEV tot 89 dagen lang zuiver elektrisch kan rijden, vooraleer de viercilinder even wordt gestart om het injectiesysteem te beschermen. We hebben het niet uitgeprobeerd, maar geloven de Japanners op hun woord.

Outlander PHEV 45

Het laden van het 13,8 kWh grote batterijpack (1,8 kWh meer dan voorheen) kan aan het gewone 220V-stopcontact in vier uur, maar evengoed van leeg tot 80% vol in 25 minuten aan een (Chademo-) snellader. Ook bij het remmen wordt de batterij geladen, en als je in CHARGE-modus rijdt, zal de batterij opladen tijdens het rijden, ondersteund door de benzinemotor.

Doordat de benzine- en de eerste elektromotor met de voorwielen verbonden zijn en de tweede elektromotor de achterwielen aandrijft is dit een vierwielaangedreven SUV. Die Super-All Wheel Control-vierwielaandrijving is vooral op efficiëntie en veiligheid gericht, en niet op topprestaties, en kreeg met de Sport en Snow-standen twee extra rijmodi. Sportiviteit is hem –ondanks die Sport-knop- vreemd, en met een sprint naar de 100 in 10,5 seconden en een topsnelheid van 170 km/h voldoet hij qua prestaties, zonder meer.

Outlander PHEV 52

Het ophangingscomfort is aan de zachte kant, wat in de bochten voor een sterk overhellend koetswerk zorgt, en het stuur is niet bijzonder communicatief, wat er dus niet echt een driver’s car van maakt, al is hij dat al iets meer dan voor de update. Een ander minpuntje is het vrij verouderde en ergonomisch voor verbetering vatbare infotainmentsysteem dat duidelijk achterloopt op de andere technologie in deze Outlander.

Mitsubishi stunt met een prijszetting die een stuk onder die van zijn voorganger ligt. Vanaf € 39.990,- rij je met de Intense-basisversie, voor de door ons geteste Instyle-topuitvoering ben je € 51.990,- kwijt. In Vlaanderen betaal je door zijn uitstoot van 40 g CO2/km volgens NEDC 2.0 (46 g WLTP) nog tot 2020 geen BIV en verkeersbelasting, en overal in ons land geniet je er nu én na 2020 van de meest interessante bedrijfswagenfiscaliteit mee. Brusselaars en Walen hebben pech, want de grotere cilinderinhoud zorgt daar voor een stijging van de BIV van € 495,- naar € 867,- en een hogere rijtaks.

De Outlander PHEV, het technologisch vlaggenschip van Mitsubishi, kreeg een technische upgrade en een wat frissere look en geniet bovendien van een prijsverlaging. Tel daar zijn extreem interessante fiscaliteit bij –zeker als firmawagen- en je hebt een potentiële winnaar, die in afwachting van andere fiscaal-conforme plug-in SUV’s het rijk bijna voor zich alleen heeft. 

 

81
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Efficiënt werkende hightech
Ruim interieur en koffer
Aantrekkelijke basisprijs

Verouderd infotainment


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy